Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Jag har inte haft tid att läsa de nyligen släppta dokumenten- så vad som skrivs nedan kan delvis vara missförstånd. Vore tacksam för förtydliganden!
a) 14th skriver om en dold elitbevakning norr om Grand. Jag tar för givet att denna inte ingår i de 7 personerna du nämner. Hur ser du på denna gruppering-icke existerande?
b) Jag tolkar dina och 14th inlägg som att ni båda nu tror att alla övervakarna var en del av konspiratiionen med syftet att mörda OP. .Andra alternativ är nu inte längre aktuella? Ett sådant alternativ är MOP i "hastigt mod"? Det anonyma vittnesmålet "De skulle ju inte skjuta honom" avfärdas eftersom vittnesmålet är anonymt?
c) Det som "Utredaren" kallar kartläggning -föregår det övervakningen och kan man tro att telefonavlyssning är en del av detta?
Jag ska svara så gott jag kan
a) Min poäng var att det är osannolikt att teamet söder om Grand är diskreta, men inte dolda, samtidigt som ett annat team norr om Grand skulle vara princip osynligt.
Men, om det är en fel slutsats gjorde jag en ansats att se vart huvudskytten norr Grand skulle stå och sen försvinna.
b) Tunnelbanemannen knyter jag definitivt till mordet. Han finns på andra sidan Sveavägen före mordet, troligen senast sedd kl 23.20. Efter skotten springer han längs Olofsgatan till väntande blå Volvo 142 och försvinner. Den blonde associerar jag definitivt till honom, och han är knuten till Gamla stan under kartläggningen och finns klara spår av på mordkvällen.
Jag ogillar anonyma vittnesmål från start, där vi inte kan värdera källans tillförlitlighet. För mig blir det en lång backe att ta sig uppför.
Det finns möjligen ett scenario, där jag kan tänka mig att planen spårar ur för eventuellt andra deltagare som jag inte sett nämnas förut i tråden.
Det är
Olaga hot-scenariot. Ett nätverk har kommit upp med idén att skrämma OP, i skydd av en kuppförsvarsövning eller helt fristående. Personerna attraheras av idén: Här ska vi klämma åt den jäveln så att han slutar med X.
En eller ett par personer har en helt annan avsikt och tar i princip gisslan på inblandade personer. Hur ska den enskilde ”oskyldige” krångla sig ur detta?
”Ähum, vi skulle bara skrämma honom, men Olle sköt och jag visste inte att han skulle göra det!”
Huvudhypotesen är för min del fortfarande FGM/P.