2020-08-19, 14:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Man kan tydligen tvinga folk till skolor och arbeten för att bli smittade. Men jävlar om man tvingar någon att bära munskydd i det offentliga...

Ja, det där är bra märkligt eller hur? Ändå har vi ju en smittskyddslag i Sverige som denna sjukdom faktiskt faller inom. Allmänfarlig är den också, enligt WHO. Ändå tycks det övergripande målet vara att smitta i lagom takt, inte att häva smittan.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Wow! Har man genomfört seroprevalensstudier över Sveriges skolelever? Det visste jag inte. Har du en länk?

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur vet vi det med så pass få barn testade? Låter mer som ett antagande baserat på att barn hittills inte blivit sjuka i samma utsträckning och uppvisat samma symptom som äldre.

Hur ska ni ha det, smittar barn eller inte ?
Vi hade skolorna öppna i Mars/April när smittan var 10/20/50ggr ? högre än nu, om ni ser det som ett problem att skolorna ska öppna nu så måste det ha varit galet många smittade då.

Med andra ord, antingen har vi väldigt många skolbarn immuna eller så är smittan inte ett problem bland skolbarn.

Ni kan inte både ha kakan och äta den, samtidigt som ni sitter och äter upp all kakdeg när man försöker baka flera.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Skåne ökar, mest +fall i Sverige idag

Syns i diagram också

https://twitter.com/AdelAHamdeh/stat...19853267083264

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kollar på C19 på Skåne och det ser inte ut att öka.

https://c19.se/Sweden/Sk%C3%A5ne

Klicka ur allt utom "Fall idag" för att se bättre.

Inom aktiehandel hade man sagt att det faktiskt är en trend på väg upp,

dra ett streck mellan "bottnarna" i den kurvan de senaste 10 dagarna så ser du trenden.
Citera
2020-08-19, 15:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Vad föreslår du att man ska göra då, om inte att erbjuda test till folk med symptom?

Det är klart att tvångstestning av breda folkgrupper skulle ge exakt data - för stunden - men jag tror inte någon skulle föreslå det som en realistisk åtgärd.
Halmgubbe! Vem har pratat om tvång? Länge var situationen i Sverige att du inte fick testa dig. Fortfarande ligger testfrekvensen på låg nivå jämförbart där vi inte ens kommit upp i de planerade 100k tester i veckan.

Hade vi haft tester och smittspårning från början som alla andra civiliserade västländer kanske vi skulle ha koll och kunna uttala oss om barn är smittade och sprider smittan vidare till sina föräldrar.
Citera
2020-08-19, 15:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den har vi inte missat, men hur väl tycker du att den efterlevs i praktiken? När bland annat Gisecke som rådgivare till FHM anser att det är en fördel med att hålla skolorna öppna är att flockimmunitet nås snabbare? Samtidigt så har vi kanske 1 miljon som haft smittan i Sverige. Lycka till med att smittspåra i ett sådant läge. Man skulle skött det här som i våra grannländer. Då hade smittskyddslagen varit relevant.
Fast vi praktiserar ju smittspårning aktivt i Sverige det var det jag ville poängtera. Inte om skolor är öppna eller ej .
Citera
2020-08-19, 15:02
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det sägs det att barn inte smittar alls, sen sägs det att riktigt många skolbarn är immuna. Smitter barnen varandra?
Ni påstår ju att barn inte smittar, så vad spelar det för roll då om barn skulle vara immuna menar du?
Jag har aldrig påstått att barn inte smittar.
Citera
2020-08-19, 15:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur ska ni ha det, smittar barn eller inte ?
Vi hade skolorna öppna i Mars/April när smittan var 10/20/50ggr ? högre än nu, om ni ser det som ett problem att skolorna ska öppna nu så måste det ha varit galet många smittade då.

Med andra ord, antingen har vi väldigt många skolbarn immuna eller så är smittan inte ett problem bland skolbarn.

Ni kan inte både ha kakan och äta den, samtidigt som ni sitter och äter upp all kakdeg när man försöker baka flera.

Vad menar du med hur ska vi ha det? Jag frågade dig en sak och du svarar med en annan fråga.

Det där är ett antagande du gör och har ingen vetenskaplig grund. Hur många har blivit smittade av sina barn? Har du sett någon statistik över det?

Hade vi haft en adekvat smittspårning så hade vi haft den statistiken.
Citera
2020-08-19, 15:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fast vi praktiserar ju smittspårning aktivt i Sverige det var det jag ville poängtera. Inte om skolor är öppna eller ej .

Officiellt kanske, men om mörkertalet är 10 gånger högre än de officiella fallen vet jag inte om man kan hävda att man smittspårar Covid19. Tycker inte det känns så.
Citera
2020-08-19, 15:07
Medlem
Flugpappas avatar
[quote=IMBILDEN|72641461]Officiellt kanske, men om mörkertalet är 10 gånger högre än de officiella fallen vet jag inte om man kan hävda att man smittspårar Covid19. Tycker inte det känns så.

[/https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/allt-om-provtagning-for-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/
Citera
2020-08-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det blir svårt. Omöjligt.

Tror dessvärre många snarare vill tysta ned nya epicentrum. Skolorna ska hållas öppna till varje pris. Smittfall ska snarare tystas ned för att inte "sprida oro". I våra grannländer tycks man ha en helt annan approach.
Precis så kommer det bli - om det ökar i skolor kommer det skyllas på något annat. Dessutom testar man så lite fortfarande i Sverige, speciellt barn - så att om det ökar så kommer det se ut som det ökar mindre än vad det gör.
Citera
2020-08-19, 15:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Aftonbladets karta har jag inte tittat på innan

mest bara bläddrat förbi den,

men den är ju riktigt bra!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ställer in den såhär (klickar på de här knapparna)

SENASTE TVÅ VECKORNA
SMITTADE
PER 100 000

och den ger resultatet (avrundar)

LÄN
89 Gotland
73 Kronoberg
66 Halland
66 Västra Götaland
45 Blekinge

och den visar färg också: rött, orange, gult.

Bra jobbat Aftonbladet!
Citera
2020-08-19, 15:12
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, det är det. För även Belgien, UK, Italien och Spanien har också haft problem med att smittan nått de mest svaga och sköra gamlingarna. Dessa länder ligger, för övrigt, högre än Sverige vad gäller avlidna i covid-19 per miljon invånare.

Outliers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in