2020-08-19, 14:53
Medlem
Hoppas du trollar.

Citat:
Wendelsberg startades 1908 av nykterhetsorganisationen NGTO. Wendelsberg drivs idag av den ideella föreningen IOGT-NTO:s folkhögskoleförbund.

Klipp från första sidan på deras hemsida. Om du inte trollar har du alltså valt skola utan att notera att den drivs av nykterhetsrörelsen?

Nej, det blir inget festande på rummen.

Edit; tvåa på det.
Citera
2020-08-19, 14:54
Medlem
Alltså Wendelsberg drivs ju av nykterhetsrörelsen. Det är väl självklart att de har en policy om ingen alkohol. De som börjar där gör ju ett medvetet val om att gå på en alkoholfri skola.
Citera
2020-08-19, 15:02
Medlem
BigFatCones avatar
Om man inte väljer en nykter skola, så är folkhögskola en fest med vissa studieinslag.
Citera
2020-08-19, 15:07
Medlem
kalkryggars avatar
Som andra påpekar så tillhör ju skolan nykterhetsrörelsen. Så det är väl inte konstigt att det är nolltolerans mot alkohol.

Det är ju uppenbart att du inte är nykterist, men om du inte kan avstå alkohol under studietiden och satsa på skolan samt umgås naturligt med dom som går där utan alkohol så får du nog anse att du har problem med alkoholen.

Supa ner dig kan du väl göra sen när skolan är slut?
Citera
2020-08-19, 15:10
Medlem
Anna Sjödin, SSU-ordföranden som skrek rasistiska saker och slogs med vakter på Crazy Horse för några år sedan, "befordrades" till rektor för Vindelns Folkhögskola i Västerbotten. Inte bara att den ligger lite avsides från en stockholms-bruds horisont, den är inte så festlig som hon är van vid heller. Vindelns Folkhögskola är nämligen drogfri.

Så visst finns det sådana ställen i världen...
Citera
2020-08-19, 15:12
Medlem
Bonnatorps avatar
En gång i tiden så hade jag intrycket av att folkhögskola kan vara lite av någon mer estetisk inriktning, eller något där man har tid att släppa loss, eller något.
Att de har någon fördel åtminstone.

Så jag började på folkhögskola. Stenhård drogpolicy, och det kändes som att hamna på högstadiet igen, efter halva gymnasiet.
Det var helt enkelt inte så kul. Träffade en tjej där, men jag gick inte färdigt.

Min förståelse av folkhögskola är att om man hamnar där så har man avvikit från ordinarie utbildningsgång. Som att flytta 50 mil, och svänga av till en mack 10 mil extra för att sitta där och fika. Det finns mackar överallt, och skolor överallt.

Om du pluggar på en särskild plats för att supa loss, då är du helt enkelt inte bland de personer som gör bättre val.
Om du pluggar på en särkskild plats för att träffa en särskild sorts personer, då är det en lite annan sak.
Och om du pluggar för att få särskild kunskap, och därefter vill göra något bra med den, då finns det garanterat tid över sedan för att ha roligt, när det viktiga är gjort.

Och de bästa personerna tror jag faktiskt inte att man träffar specifikt på folkhögskola.
Inte specifikt på universitet heller, för de delen.
De är, lite här och var.

Och för all del, om du är en så driven person att du klarar av komvux och högskola, då behöver du antagligen inte gå folkhögskola.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-08-19 kl. 15:18.
Citera
2020-08-19, 15:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Snälla. Säga att du skojar! Du väljer en skola som drivs av IOGT-NTO och fattar inte att det är en nolltolerans mot alkohol?

Haha, man förstår varför TS valde folkhögskola...
Citera
2020-08-19, 15:19
Medlem
Dofternas avatar
Skit i alla rules TS, Sweden är ett fritt land. Klart du kan supa satan om du vill det. Men bara ensam på ditt rum, på helgerna kör du tvådagars kalsongfyllerace.
Fight the power!
Citera
2020-08-19, 15:23
Medlem
gumhos avatar
Citat:
Snälla. Säga att du skojar! Du väljer en skola som drivs av IOGT-NTO och fattar inte att det är en nolltolerans mot alkohol?

Wtf jag hade INGEN aning om det! Fan va tråkigt det kommer bli då asså va. Om jag ska byta, vilken folkhögskola i västra götaland festas det mycket på som har internat? INTE en nykterist skola då
Citera
2020-08-19, 15:24
Medlem
gumhos avatar
Citat:

Se ovanför svar
Citera
2020-08-19, 15:27
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gumho
Wtf jag hade INGEN aning om det! Fan va tråkigt det kommer bli då asså va. Om jag ska byta, vilken folkhögskola i västra götaland festas det mycket på som har internat? INTE en nykterist skola då

Hahahaha denna tråden var kul!

Varför vill du bo på internat? Sök en vanlig universitetskurs och bo i korridor istället?
Citera
2020-08-19, 15:30
Medlem
Det är lite roligt att du har valt en skola utan att kolla upp något om den, har du ens läst hemsidan?
"Alkoholfri skola" finns som flik i huvudmenyn för övrigt, svårt att missa om man verkligen bryr sig om sitt studieval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in