Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Det går hur lätt som helst att få tid till antikroppstest nu. Hur det står till med testning för konstaterad pågående covid-19 infektion känner jag inte till, men det kan knappast vara svårare än att få göra ett antikroppstest. Jag skall kolla nu om mitt resultat, äntligen, kommit in.
Men i slutet av april/början av maj så var det omöjligt att testa sig med mindre än att man hade blivit inlagd på sjukhus.Så det minskade antalet tester per vecka beror nog på att färre är sjuka. Låt vara att andelen positiva test har ökat, men siffran ligger ändå under 5 procent.
Många är asymtomatiska speciellt barn där man kan räkna med större delen är det. Och som sagt, man har kommit fram till att smittan nog drivs av asymtomatiska eller presymtomatiska. Så det är inte bra att man inte har koll.
Folk testar sig men det verkar uteslutande handla om antikroppar. Det är bara att fråga runt i bekantskapskretsen. Ingen verkar vara intresserad av annat. Så, nej, vi har nog fortfarande inte riktigt koll på det
aktuella smittläget. Där har vi bara sekundärinformation som typ inläggningar ökar i Stockholm och med tanke på att smittan nog sprider sig bland barn, unga och unga vuxna som ofta blir asymtomatisk eller lindrigt sjuka kan vi räkna med att bakom varje sjukhusfall döljer sig en hel del smittade.