Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Ja det är lite konstigt men samtidigt tror jag inte de själva valde tiden. De hade nog att anpassa sig till de som skulle attackeras. Att de är offensiva nog att ändå driva genom det är nog av skäl vi alla inser att de inte är så försiktiga på så sätt. Man kan kalla det djärva, orädda eller aningslösa men de är oavsett vilket villiga att ta stora risker. Håller med dig om att det säkerligen handlar om mycket hat. Sen även att imponera på sina vänner och andra för att bygga myten om sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Tack. Ja jag lyssnade på podcasten Ledarredaktionen igår som talade med lite olika aktörer; en mycket erfaren advokat, Sjöhult och några till. Där förtydligades också.
Ledarredaktionen var verkligen värd att lyssna till.
Länk: https://www.svd.se/dodspatrullen-och-danska-straff
Underbart ärlig ton. Man vågar säga "somalier". Det går ju inte att diskutera gäng baserade i Rinkeby utan att också beakta medlemmarnas nationella bakgrund. Utelämnar man den informationen skapar man grogrund för omotiverade generaliseringar. Skönt att fler än Ivar Arpi på SvD har kommit fram till detta.
Också intressant det som sägs vid 21:52. SvD-journalisten har alltså hört genom en poliskälla att "17-åringen", som nu sitter i rättegång i Danmark, bröt ihop och började gråta när han fick klart för sig att han kan dömas som vuxen. Antar att det gäller Abbe eller Panda. Det är därför jag har fetat det översta citatet. Jag får intrycket att de här tonåringarna är otroligt aningslösa (eller insiktslösa).
Min åsikt är dock att om man är med om att i samförstånd avrätta andra människor med automatvapen avsedda för krig skall man ha livstids fängelse oavsett aningslöshet eller ålder.