2020-08-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Nåt jag irriterar mig hejdlöst på är när äldre kärringar
(det är alltid dom som gör det) slår upp sin bildörr på
trånga parkeringar, och låter sin dj-vla dörr träffa en
bredvidstående bil. Råkade ut för det häromveckan,
fanskapet fick en avhyvling så jag trodde att jag
framkallade hjärtattack på tanten. Som givetvis
var iförd kappa och hatt (=borde inte ha körkort).

Nå, vilket är värst?

muslimer som skaffat sig körkort svart, aldrig kört upp eller tagit ett teoriprov. hur skulle de annars ha ett körkort och vara inavlade analfabeter som inte ens kan sitt eget språk?
Citera
2020-08-17, 22:48
Medlem
Personer som kör för defensivt och för långsamt, ibland så mycket som 20km för långsamt på skyltad väg är riktigt störande. I morse låg det en person i 60 på 80 väg, han var den enda som ockuperade ytterfilen. Helblinkers, tutningar, han vägrade flytta på sig. Lagbrott att inte underlätta för omkörning vill jag minnas. Ockupera för fan inte omkörningsfil om du ska hålla en hastighet långsamare än alla andra ditt fanskap! Det fanns tre filer till att ligga i!

Det nya fenomenet är att man sätter på google maps som numera anger den korrekta hastigheten på satelitnivå. Då kan man avgöra hur korrekt bilens egna mätare är. Min bil ger en felmätning på 10km, 120 på mätaren är i själva verket 110 på satelitnivå. Nåt att tänka på till billisterna där ute.
Senast redigerad av fonzen 2020-08-17 kl. 22:54.
Citera
2020-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Personer som kör för defensivt och för långsamt, ibland så mycket som 20km för långsamt på skyltad väg är riktigt störande. I morse låg det en person i 60 på 80 väg, han var den enda som ockuperade ytterfilen. Helblinkers, tutningar, han vägrade flytta på sig. Lagbrott att inte underlätta för omkörning vill jag minnas. Ockupera för fan inte omkörningsfil om du ska hålla en hastighet långsamare än alla andra ditt fanskap! Det fanns tre filer till att ligga i!

Det nya fenomenet är att man sätter på google maps som numera anger den korrekta hastigheten på satelitnivå. Då kan man avgöra hur korrekt bilens egna mätare är. Min bil ger en felmätning på 10km, 120 på mätaren är i själva verket 110 på satelitnivå. Nåt att tänka på till billisterna där ute.

Det var inte lite fel den visade heller.
De flesta bilar jag har haft och testat med GPS har visat ca 2-3 km/h för mycket jämfört med GPS i den hastigheten
Citera
2020-08-18, 12:39
Medlem
Scalpings avatar
Citat:

Klart han inte flyttar på sig om du tutar och blinkar. Hade inte jag heller gjort. Lägg dig på respektfullt avstånd och vänta istället så ska du se att han kör åt sidan när han är klar med sitt.
Citera
2020-08-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var inte lite fel den visade heller.
De flesta bilar jag har haft och testat med GPS har visat ca 2-3 km/h för mycket jämfört med GPS i den hastigheten

Då har du förmodligen haft mest nya bilar - och lite tur också. För det är inte ovanligt med ca 4-7 fel, i 110 km/h, men 10 km/h, hör ändå till dom värre (men inte helt ovanligt på t ex bilar från slutet av 90-talet, början av 2000, som brukar ha dom värsta mätarna). Jag brukar ofta köra med extern GPS-puck som går via bluetooth och uppdaterar 5 eller 10 ggr sekund - den kan man ju i princip köra som ersättning för bilens mätare (utom på några få ställen man inte har mottagning som tunnlar mm)
Citera
2020-08-18, 16:53
Medlem
Citat:

60 på 80-väg är väll i högsta grad att hjälpa till vid en omkörning?
Citera
2020-08-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
60 på 80-väg är väll i högsta grad att hjälpa till vid en omkörning?

Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Klart han inte flyttar på sig om du tutar och blinkar. Hade inte jag heller gjort. Lägg dig på respektfullt avstånd och vänta istället så ska du se att han kör åt sidan när han är klar med sitt.
Läste ingen av er att han körde i 60 på en 80-väg, och att han ockuperade ytterfilen.
Citera
2020-08-18, 21:47
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Läste ingen av er att han körde i 60 på en 80-väg, och att han ockuperade ytterfilen.

Det enda vi vet är att skribenten upplevt en situation på ett viss sätt, men med tanke på hans tutande och blinkade så tror jag att han kanske var en klassisk fartdåre som ljuger och överdriver för att han blev tvungen att bromsa. Det är ju som bekant oerhört kränkande för fartdårar att behöva nedlåta sig till något sådant.

Kan se många skäl till att gubben låg i ytterfilen.
Senast redigerad av Scalping 2020-08-18 kl. 21:52.
Citera
2020-08-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jo. Min bil kan köras i alla filer
Citera
2020-08-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo. Min bil kan köras i alla filer

Om jag minns rätt så är det upp till 70 km/h som man får välja fil som man vill så länge både leder åt samma håll, t.ex. rakt fram.

Högre hastigheter så måste man hålla sig i högerfil så länge man inte ska köra om och då genast köra tillbaka till högerfilen.
Citera
2020-08-19, 19:17
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om jag minns rätt så är det upp till 70 km/h som man får välja fil som man vill så länge både leder åt samma håll, t.ex. rakt fram.

Högre hastigheter så måste man hålla sig i högerfil så länge man inte ska köra om och då genast köra tillbaka till högerfilen.

Stämmer. Vid två eller fler filer på en 70-sträcka påbjuds man att välja den mest lämpliga filen för sitt färdmål. Även maxhastigheten för omkörning via höger-/innerfil.
Citera
2020-08-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Goldt
Stämmer. Vid två eller fler filer på en 70-sträcka påbjuds man att välja den mest lämpliga filen för sitt färdmål. Även maxhastigheten för omkörning via höger-/innerfil.

Det är lite roligt att jag skrev "Om jag minns rätt"

Jag tog visserligen körkort för 20 år sedan, men tog bara för 5 veckor sedan A-kort också och veckan innan det teoriprovet. Tycker man borde kunna allt sånt nu bombsäkert, men det känns som att så fort man klarade både teori och praktikprovet så börjar saker man bryr sig mindre om vittra bort på en gång, men just det där tyckte jag att jag kom ihåg i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in