2020-08-19, 09:39
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag undrar verkligen hur socialtjänsten tänkte när de lovade en uppväxtplacering till familjehemmet. Jag vill inte alls skifta fokus från de som helt klart är skyldiga till Es död (R och P) men de bäddade ju för en tragedi med sitt agerande. Jag tycker för övrigt inte heller att det var professionellt av M och L att lägga ut offentliga inlägg om E på deras sociala medier efter hemflyttningen. Jag förstår att det försvarade för bioföräldrarna att knyta an till E. Även om detta inte i det minsta ursäktar deras beteende. Som förälder måste man kunna sätta sitt ego åt sidan.
Jo, jag håller med om att det var något gränslöst, det inlägget.

Det finns ingenting som heter uppväxtplacering så ja, det var helt fel av socialtjänsten att utlova det. Men det är ju också möjligt att socialtjänsten helt enkelt sagt att det inte ser ut som att E skulle kunna flytta hem igen, och att ingen har lovat MJ någonting alls.
Citera
2020-08-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag undrar verkligen hur socialtjänsten tänkte när de lovade en uppväxtplacering till familjehemmet. Jag vill inte alls skifta fokus från de som helt klart är skyldiga till Es död (R och P) men de bäddade ju för en tragedi med sitt agerande. Jag tycker för övrigt inte heller att det var professionellt av M och L att lägga ut offentliga inlägg om E på deras sociala medier efter hemflyttningen. Jag förstår att det försvarade för bioföräldrarna att knyta an till E. Även om detta inte i det minsta ursäktar deras beteende. Som förälder måste man kunna sätta sitt ego åt sidan.

Ni måste nog skilja på familjehem och jobb här. Om familjehemsföräldrar ska se sitt uppdrag som ett ”jobb” blir det nog inget bra. Hela uppdraget går ju ut på att barnet ska få uppleva trygghet, omsorg och en stabil familjeupplevelse/vardag. Detta är i princip omöjligt utan att blanda in känslor och att utveckla en kärleksfull relation.

I ena änden anklagar man familjehemsföräldrar för att ta uppdrag i pengasyfte; i andra änden är det fel att betrakta uppdraget som något utöver ett jobb. Det måste väl finnas ett mellanläge? Känns lite som att detta diskuteras bara för att ha något att diskutera...

Familjehemmet måste väl ha rätt att uttrycka känslor, i sitt eget privata forum, efter tre år tillsammans med barnet? Det är inte så att de stod utanför dörren eller försökte projicera sina känslor på Esmeralda efter flytten. DET hade varit oprofessionellt och försvårande. Fakta i det här fallet får väl ändå anses vara att Rebecka och Patrik var inkapabla och inte mogna att ta sitt föräldraansvar redan från början. Oavsett barnets relationer i familjehemmet.
Citera
2020-08-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Vad tänker du, som blir så upprörd över att människor gräver i andras liv, när du sätter dig och läser på Flashback?

Syna dem som synas skall.
Hur tänker du att Melindas kärleksrelationer har relevans i det här fallet?
Citera
2020-08-19, 09:57
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Men det är ju också möjligt att socialtjänsten helt enkelt sagt att det inte ser ut som att E skulle kunna flytta hem igen, och att ingen har lovat MJ någonting alls.
Det tror jag ligger mycket i. Folk hör vad de vill höra. Det tänker jag är en viktig faktor att ha i betänkandet när det gäller Rebeckas syn och tankar om socialtjänsten oxå. Att hon nog ganska ofta förvränger vad de sagt, och när hon upprepat sin tolkning tillräkligt många gånger så tror hon att den är sann.
Citera
2020-08-19, 10:07
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Familjehemmet måste väl ha rätt att uttrycka känslor, i sitt eget privata forum, efter tre år tillsammans med barnet? Det är inte så att de stod utanför dörren eller försökte projicera sina känslor på Esmeralda efter flytten. DET hade varit oprofessionellt och försvårande. Fakta i det här fallet får väl ändå anses vara att Rebecka och Patrik var inkapabla och inte mogna att ta sitt föräldraansvar redan från början. Oavsett barnets relationer i familjehemmet.
Instagram är inte ett privat forum.
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Syna dem som synas skall.
Hur tänker du att Melindas kärleksrelationer har relevans i det här fallet?
De har relevans för hennes lämplighet som familjehem.
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det tror jag ligger mycket i. Folk hör vad de vill höra. Det tänker jag är en viktig faktor att ha i betänkandet när det gäller Rebeckas syn och tankar om socialtjänsten oxå. Att hon nog ganska ofta förvränger vad de sagt, och när hon upprepat sin tolkning tillräkligt många gånger så tror hon att den är sann.
Ja, precis, så är det ofta. Man hör det man vill eller förväntar sig höra, förvrider saker utifrån sina redan existerande uppfattningar, och på det så är minnet inte alltid att lita på.
Citera
2020-08-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det är helt otroligt att mamman tillåts gå på linjen att hon inte minns. Och även om hon inte minns det så måste hon ju sett hur det stog till. Ett så litet barn hjälper man ju med tvättning, tandborstning, påklädning etc etc.
Om mamman inte har uppmärksammat detta så kan hon ju inte hanterat eller varit nära Esmeralda på månader.

Nej det är inte otroligt??
1.Den tilltalade har rätt att både ljuga och tiga, givetvis har personen rätt "att inte minnas" heller.

2. Det kan ju vara så enkelt att personen faktiskt inte minns. Är det då bättre att personen hittar på någonting som kanske hänt? I detta fallet rör det ju sig om en missbrukare och då är det ju inte på något sätt otroligt att personen skulle ha svårt att minnas. Konstigare saker har ju hänt. Eller hur?

3. Att inte göra någonting åt att ens barn inte äter och tappar i vikt, kan givetvis vara ett brott! Det är ju här garantansvaret kommer in i bilden, vilket skulle kunna ge upphov till Misshandel eller Vållande till kroppsskada. Men att koppla ihop detta med att mamman uppsåtligt viljat ta Esmeraldas liv eller främjat pappans (ev.) uppsåtliga dödande är att ta det lite för långt.
Citera
2020-08-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu är ju M med i förundersökningen, så här nagelfar vi allt och alla inblandade. Dessutom verkar hon gilla rampljuset med tanke på alla galor som M varit på. Kristallen, guldklaven och andra tillställningar där man syns i offentligheten. Dansbandstidningar och frontfigurer i bolaget för Blender.

Det framgår också att BVC i Vadstena skriver att flickan är liten i maten. Redan i familjehemmet äter flickan dåligt. Nu kan det iofs blivit ännu värre i knarkarnas hem, men tydligen åt hon dåligt hos M.

Den här P då som man undrar över hur han dog på häktet så framkommer det ju i förhör med R där hon är förvånad över att han somnade in 44 år gammal. Indikerar alltså på att han dog i sömnen då hon kommenterar det, men fhl påpekar att dödsorsaken inte är klarlagd. En sak framkommer i alla fall och det är nog inget självmord. Han är väldigt sliten för sin ålder och en polis som tydligen knackat på angående ett larm om en mamma med barn i bärsele som vinglat, så tippar dom honom på 70 år.

Jag har träffat dem på öppen förskola. Fattade aldrig att det var dem förrän långt efter att allt blev känd. Först tänkte jag att det är en mycket gammal pappa med sin dotter. Han såg ut att vara minst 60 år gammal och vithårig.
Citera
2020-08-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej det är inte otroligt??
1.Den tilltalade har rätt att både ljuga och tiga, givetvis har personen rätt "att inte minnas" heller.

2. Det kan ju vara så enkelt att personen faktiskt inte minns. Är det då bättre att personen hittar på någonting som kanske hänt? I detta fallet rör det ju sig om en missbrukare och då är det ju inte på något sätt otroligt att personen skulle ha svårt att minnas. Konstigare saker har ju hänt. Eller hur?

3. Att inte göra någonting åt att ens barn inte äter och tappar i vikt, kan givetvis vara ett brott! Det är ju här garantansvaret kommer in i bilden, vilket skulle kunna ge upphov till Misshandel eller Vållande till kroppsskada. Men att koppla ihop detta med att mamman uppsåtligt viljat ta Esmeraldas liv eller främjat pappans (ev.) uppsåtliga dödande är att ta det lite för långt.

Enligt vad jag har sett på öppen förskola under ett tillfälle så delade de upp ansvaret i familjen. Pappa var där i tre timmar ihop klistrad med S och mamma bar med sig sonen överallt. Inte en enda gång kom dottern till sin mamma och bad om något. Jag trodde inte ens att det var samma familj, men förstod det sedan jag såg bilderna på föräldrar här. Flickan såg inte ovanlig eller speciellt mager med kläderna på. Och det var bara 9 dagar innan hon dog.
Citera
2020-08-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria
Enligt vad jag har sett på öppen förskola under ett tillfälle så delade de upp ansvaret i familjen. Pappa var där i tre timmar ihop klistrad med S och mamma bar med sig sonen överallt. Inte en enda gång kom dottern till sin mamma och bad om något. Jag trodde inte ens att det var samma familj, men förstod det sedan jag såg bilderna på föräldrar här. Flickan såg inte ovanlig eller speciellt mager med kläderna på. Och det var bara 9 dagar innan hon dog.

Jag har aldrig påstått att hon rasat i vikt. Jag svarade bara på ett inlägg där skribenten påstod det.
Citera
2020-08-19, 11:44
Medlem
Men flickan har varit hungrig just då, 20 januari. Hon åt fika med aptit och berättade att hon älskade alla kex. Vet inte om hon fått dem hemma. Men pappa övervakade varje steg hon gjorde och verkade vara rädd. Mamman såg ut som typisk missbrukare och såg väldigt mager ut. Men som sagt de pratade inte ens med varandra där.
Citera
2020-08-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria

Så du håller inte med om att hon såg cancersjuk ut?
Verkade flickan vara med pappan mer då?
Man har ju hört av bland annat socialtjänsten att det var mammas knä hon brukade sitta på.
Om jag förstår dig rätt så var pappan där i 3 h med S och E. Sedan kom mamma och var där med S och E? Eller var pappan med E ?

Det du beskriver stämmer överens med min bild av hur Rebecka var med E. Inte speciellt kärleksfull.
Väldigt intressant med en person som sett E så tätt inpå hennes död. Hade hon mycket kläder på sig för att gömma blåmärken? Lekte hon mycket? Verkade hon glad? Märkte du hur hennes hade kala fläckar?
Väldigt intressant
Citera
2020-08-19, 11:54
Medlem
Citat:
Instagram är inte ett privat forum.

De har relevans för hennes lämplighet som familjehem.

Ja, precis, så är det ofta. Man hör det man vill eller förväntar sig höra, förvrider saker utifrån sina redan existerande uppfattningar, och på det så är minnet inte alltid att lita på.

Privat i den bemärkelsen att du är fri att posta det du vill, som rör din privata sfär. Har du något som bekräftar att ett familjehem inte får/bör posta något på nätet rörande placeringar? Har du bevis på att Melinda isåfall har undertecknat detta i något kontrakt?

Vi vet med säkerhet att Esmeralda hade en mycket fin relation och trygg anknytning till Melinda, detta har såväl socialtjänst som BVC bekräftat. Vad gör att du vill trycka på att familjehemmet på något sätt vore olämpligt?

Vad har lämpligheten hos familjehemmet att göra med det här brottsfallet? Borde du inte skapa en egen tråd om det isåfall? Att diskutera det här känns lite underligt och osmakligt. Ska man skvallra bara för att skvallra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in