2020-08-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är då fan att jag inte kan låta bli att svara, för du vet ju redan svaret. Det vill säga Ja, du frågar hur jag bevisar det, jag svarar, för att de båda vistades i lägenheten.
Tycker inte du oxå att den dialogen börjar bli tragglig.

Nä, jag bara undrade...
Citera
2020-08-18, 19:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nä, jag bara undrade...
Förlåt om jag var brysk, men mitt svar är Ja. De visste båda vad som hände och det blev värre och värre för att ingen av dem hade spärrar eller gränser. Jag tror till och med att de inför varandra legitimerade att droga den jobbiga ungen.

..... men hon behöver sova......
...... men hon var ju så arg......
...... men hon var lite sjuk.......

Misshandeln tror jag inte var lika legitemerad, i alla fall inte den fysiska. Kanske Patrik fick frispelet på henne slog till ibland och Rebecka Kanske var den som bestraffade genom att låsa in.

Om någon var drivande i det här så tror jag det var Rebecka. Vem vet vad ett psyko som hon kan förklara bort från sig själv genom att skylla på andra.
Citera
2020-08-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nä så ska ett familjehem inte tänka. Men med tanke på att hon varit familjehem åt många barn och under många år. Så kanske hon faktiskt inte brukar tänkte så.

Men just Esmeralda skulle ju inte återförenas med sina föräldrar. Hon hade ju faktiskt haft det bättre hos Melinda. Även om Melinda var lite små kriminell och inte var skriven på samma adress som sin man. Och även om hon hade barn med olika män och varit skild två gånger.

Vid en vårdnadsöverflytt mister ju familjehemmet ersättningsdelen av arvodet. Så ekonomiskt hade det ju varit en förlust för henne.

Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ursäkta en ofin fråga, men hur mycket betalar kommunen för en fosterhemsplacering per månad?
Har MJ bara "jobbat" med fosterhemsplaceringar sedan 18 års ålder eller har hon haft andra jobb?

Jag vet inte vad MJ fått betalt men hon gick tillbaka till sitt jobb inom psykiatrin när Esmeralda var 2 år. Esmeralda började då gå på förskolan.
Citera
2020-08-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag håller fast vid att paret eller endera parten inte uppfyller nivån av stabilitet i hemlivet som bör kunna förväntas av familjehem. Oavsett hur seriösa de var innan.

Jag vet inte hur många barn någon av dem har eller om de har några gemensamma, biologiska barn. Var har du den uppgiften från?

Jag tycker de verkar väldigt stabila och kärleksfulla. Det räcker med att se bilder på Esmeralda för att se hur bra hon har haft det. Melinda har varit familjehemsmamma sedan hon var 18. Tror inte hon skulle få varit det så många gånger om det inte fungerade bra. Man kan inte förvänta sig att familjehem ska vara perfekta när vanliga familjer inte heller är det.

Det är enkelt att se på insta att MJ har 2 äldre döttrar med en man, och en yngre med L. Båda männen kommentarer på Melindas foton.
Citera
2020-08-18, 21:13
Medlem
Hur tänker ni som sitter och diskuterar familjehemmets privata angelägenheter? Vad har det för relevans i ämnet? Är det av värde för den här tråden där vi diskuterar Esmeraldas öde? Borde inte fokus ligga på de som faktiskt är skyldiga?

Lasse Jacobs skriver på sin instagram att han var Esmeraldas pappa under tre år av hennes knappt fyraåriga liv. Men oavsett vilket så är det totalt onödigt att analysera familjehemmet. De kan gå stolta och rakryggade ur det här. Ni som däremot försöker kasta skugga över dem borde skämmas.
Citera
2020-08-18, 21:24
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Hur tänker ni som sitter och diskuterar familjehemmets privata angelägenheter? Vad har det för relevans i ämnet? Är det av värde för den här tråden där vi diskuterar Esmeraldas öde? Borde inte fokus ligga på de som faktiskt är skyldiga?

Lasse Jacobs skriver på sin instagram att han var Esmeraldas pappa under tre år av hennes knappt fyraåriga liv. Men oavsett vilket så är det totalt onödigt att analysera familjehemmet. De kan gå stolta och rakryggade ur det här. Ni som däremot försöker kasta skugga över dem borde skämmas.
Vad tänker du, som blir så upprörd över att människor gräver i andras liv, när du sätter dig och läser på Flashback?
Citera
2020-08-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Denna kritik har lyfts från många håll. Det är en balansgång, det där. Familjehemsföräldrar bör självklart vara emotionellt engagerade i barnen, men de måste också vara det med vetskapen om att de tar hand om andras barn och att målet alltid är att barnen ska kunna flytta hem till sina biologiska föräldrar. En familjehemsförälder som ser det placerade barnet som helt och hållet deras eget, och räknar med en "uppväxtplacering", är inte lämplig. Inte heller är det det minsta lämpligt att som familjehemsförälder vara offentlig i media. MJ kan inte räkna med vidare placeringar eftersom hennes agerande i detta fall har gjort henne till en offentlig person, som dessutom tar ställning för att minska biologiska föräldrars rättigheter. I familjehemsföräldrarnas uppdrag ingår att främja en god kontakt med de biologiska föräldrarna, och MJs lojalitet i detta är numera förstörd. Ingen förälder kommer känna sig bekväm i att deras barn placeras med henne i framtiden.

Precis samma sak hände med fallet med de två små barnen som omplacerade pga idiotanledningar (familjehemsmålet Marks kommun, var på Uppdrag Granskning 2010). Den familjen spelade ut sin roll som familjehem genom sin aktivitet i media.

Jag undrar verkligen hur socialtjänsten tänkte när de lovade en uppväxtplacering till familjehemmet. Jag vill inte alls skifta fokus från de som helt klart är skyldiga till Es död (R och P) men de bäddade ju för en tragedi med sitt agerande. Jag tycker för övrigt inte heller att det var professionellt av M och L att lägga ut offentliga inlägg om E på deras sociala medier efter hemflyttningen. Jag förstår att det försvarade för bioföräldrarna att knyta an till E. Även om detta inte i det minsta ursäktar deras beteende. Som förälder måste man kunna sätta sitt ego åt sidan.
Citera
2020-08-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag undrar verkligen hur socialtjänsten tänkte när de lovade en uppväxtplacering till familjehemmet. Jag vill inte alls skifta fokus från de som helt klart är skyldiga till Es död (R och P) men de bäddade ju för en tragedi med sitt agerande. Jag tycker för övrigt inte heller att det var professionellt av M och L att lägga ut offentliga inlägg om E på deras sociala medier efter hemflyttningen. Jag förstår att det försvarade för bioföräldrarna att knyta an till E. Även om detta inte i det minsta ursäktar deras beteende. Som förälder måste man kunna sätta sitt ego åt sidan.

De la aldrig ut bilder på hennes ansikte förrän hon dött. En bild la Melinda upp på Esmeraldas hår. På vilket sätt tycker du att det försvårade anknytningen? Är det fosterföräldrarnas fel att de biologiska inte kunde knyta an till Esmeralda? Rebecka kanske inte skulle snokat runt på Melindas insta efter hemflytten. Hon hade ju vunnit Esmeralda, kunde hon inte njuta av det? Kunde hon inte försöka vara en snäll och kärleksfull mamma gentemot Esmeralda så att hon till sist knöt an till henne? Att istället projicera all hat hon hade gentemot socialen, Melinda och myndigheter i allmänhet på Esmeralda hjälpte förmodligen inte speciellt mycket. Stackars fina flicka, så hatad trots att hon var så oskyldig. Så hatad trots att det var HON som var offret i det hela.
Citera
2020-08-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017

Håller verkligen med, vad tjänar det till att diskutera fosterfamiljen mer än om det skulle vara en fråga som är relevant i mordutredningen?

Ge stackars Melinda med familj ro att få sörja, inte oro om vad det skriva på Flashback.....
Citera
2020-08-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
De la aldrig ut bilder på hennes ansikte förrän hon dött. En bild la Melinda upp på Esmeraldas hår. På vilket sätt tycker du att det försvårade anknytningen? Är det fosterföräldrarnas fel att de biologiska inte kunde knyta an till Esmeralda? Rebecka kanske inte skulle snokat runt på Melindas insta efter hemflytten. Hon hade ju vunnit Esmeralda, kunde hon inte njuta av det? Kunde hon inte försöka vara en snäll och kärleksfull mamma gentemot Esmeralda så att hon till sist knöt an till henne? Att istället projicera all hat hon hade gentemot socialen, Melinda och myndigheter i allmänhet på Esmeralda hjälpte förmodligen inte speciellt mycket. Stackars fina flicka, så hatad trots att hon var så oskyldig. Så hatad trots att det var HON som var offret i det hela.

Du har kanske rätt och jag fel, det var väl lite att ta i det jag skrev om anknytningen. Meningen var inte att fria R och P från deras ansvar.
Citera
2020-08-19, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Håller verkligen med, vad tjänar det till att diskutera fosterfamiljen mer än om det skulle vara en fråga som är relevant i mordutredningen?

Ge stackars Melinda med familj ro att få sörja, inte oro om vad det skriva på Flashback.....

Nu är ju M med i förundersökningen, så här nagelfar vi allt och alla inblandade. Dessutom verkar hon gilla rampljuset med tanke på alla galor som M varit på. Kristallen, guldklaven och andra tillställningar där man syns i offentligheten. Dansbandstidningar och frontfigurer i bolaget för Blender.

Det framgår också att BVC i Vadstena skriver att flickan är liten i maten. Redan i familjehemmet äter flickan dåligt. Nu kan det iofs blivit ännu värre i knarkarnas hem, men tydligen åt hon dåligt hos M.

Den här P då som man undrar över hur han dog på häktet så framkommer det ju i förhör med R där hon är förvånad över att han somnade in 44 år gammal. Indikerar alltså på att han dog i sömnen då hon kommenterar det, men fhl påpekar att dödsorsaken inte är klarlagd. En sak framkommer i alla fall och det är nog inget självmord. Han är väldigt sliten för sin ålder och en polis som tydligen knackat på angående ett larm om en mamma med barn i bärsele som vinglat, så tippar dom honom på 70 år.
Citera
2020-08-19, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu är ju M med i förundersökningen, så här nagelfar vi allt och alla inblandade. Dessutom verkar hon gilla rampljuset med tanke på alla galor som M varit på. Kristallen, guldklaven och andra tillställningar där man syns i offentligheten. Dansbandstidningar och frontfigurer i bolaget för Blender.

Det framgår också att BVC i Vadstena skriver att flickan är liten i maten. Redan i familjehemmet äter flickan dåligt. Nu kan det iofs blivit ännu värre i knarkarnas hem, men tydligen åt hon dåligt hos M.

Den här P då som man undrar över hur han dog på häktet så framkommer det ju i förhör med R där hon är förvånad över att han somnade in 44 år gammal. Indikerar alltså på att han dog i sömnen då hon kommenterar det, men fhl påpekar att dödsorsaken inte är klarlagd. En sak framkommer i alla fall och det är nog inget självmord. Han är väldigt sliten för sin ålder och en polis som tydligen knackat på angående ett larm om en mamma med barn i bärsele som vinglat, så tippar dom honom på 70 år.

Vad har Es aptit med Ms kärleksliv att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in