2020-08-17, 23:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att det är i princip bara kvinnor som jobbar där. Kvinnor gnäller alltid om precis allting, så fort de inte är 110% nöjda (vilket de heller aldrig blir).
Jag tror att detta iaf är en stor del av sanningen.
Citera
2020-08-18, 00:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Du hade vetat att det oftast går kort på personal för att det ska sparas.
Privat sektor håller alltid på med kostnadsbesparingar. Det är nödvändigt för att överleva i konkurrensen.

Citat:
Jag vet att det är mycket svårt att få till förändringar till det bättre, fäktas med väderkvarnar är svårt. Och till er som tycker att det gnälls. Var bara tysta nästa gång ni ligger inne för något vårdrelaterat och inte får den vård ni förväntar er få eller om era anhöriga med hemtjänst inte hunnit få den vård hon är berättigad. Om ni tror att SOL och HSL lagarna följs i detta land så tror ni fel. Inte på grund av att vårdpersonalen inte vill göra sitt bästa för att ge den bästa vården som möjligt utan för att de inte har resurser, tid eller utbildning för att kunna göra detta.
Jag tvivlar inte en sekund på att det är hopplöst att få till förbättringar i offentlig sektor. Det finns inga incitament till det.
Offentlig sektor kan vara hur urusel som helst. Det finns inga konkurrenter att gå till. Så de kan fortsätta vara urusla.
Nej, jag säger inte att det är personalen som är kass. Det är organisationsformen.
Offentlig sektor har bara en lösning på alla problem. Det är att kräva mer resurser.

Du som är insatt, hur mycket gnälls det i Schweiz och Singapore som har privat sjukvård.
Citera
2020-08-18, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Om sisådär 10-15 år kommer vi ha ett annat ”problemområden” med en annan personalgrupp som gnäller mest och får mest uppmärksamhet. Nu är det väl för mycket begärt att du, eller ens jag, kommer att minnas denna tråd med framtiden kommer ge mig rätt. Var så viss.

Adjö och hoppas du får ordning på det behöver. Jag önskar dig lycka.

Tiden får utvisa. Detsamma till dig
Citera
2020-08-19, 05:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Klagomål ("gnäll") är inget unikt för sjuksyrror utan förekommer även bland andra yrkeskategorier.

https://vardforbundetbloggen.se/biomedicinskaanalytikerbloggen/
(Läs inlägg från 18 april, 2019)

(FB) Biomedicinsk Analytiker

Man kan säga att klagomålen mestadels baseras på att man upplever att det råder en hög arbetsbelastning, dålig lön (i förhållande till arbetsbelastningen och ansvaret) och karriärmöjligheterna är även begränsade.

Till skillnad från näringslivet (i mitt fall industrin) så får man ingen vidare uppskattning av regionerna.
Här bjuds det inte på någon tårta eller smörgåstårta efter ett väl utfört arbete.
Någon julklapp ser man inte röken av och någon julfest är inte att tänka på. Inte ens något kupong så att man i alla fall kan få käka julmat på någon restaurang får man.
Man måste även betala för att få en bilparkering....
Det här är åtgärder som inte kostar någon förmögenhet, men som betyder väldigt mycket.

Jag ångar inte mitt yrkesval till BMA, men jag vet inte om jag kan rekommendera det.

Det här var mina reflektioner.
Citera
2020-08-19, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare mfl klagar alltid på lönen. Min dotter är sjuksköterska och har en årslön på ca 450 000, inte så pjåkigt kan man tycka

450 000 är skit. Vad kan man göra med en sån slavlön?
Citera
2020-08-19, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Har jobbat inom vården och jobbar nu med något helt annat.

Kan säga att jag gör av med ungefär hälften så mycket energi nu.

Inkom vården är det möten med människor hela tiden och det ställer höga krav på dig som person. Har du en dålig dag, är du trött, har du haft tredje världskriget hemma innan du gick till jobbet? Du ska ändå vara närvarande, omvårdande. Du jobbar med dig själv som ett verktyg.

Du måste ofta också gå och stå och prata hela dagarna.
Dessutom har du ansvar för andra människor. Inte tekniska apparater, datorer eller ett fordon...

Jag förstår inte hur man inte kan förstå att det är krävande, faktiskt.

Gå, stå, prata. Oj vad jobbigt. Inte många som klarar detta..
Citera
2020-08-19, 05:56
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Privat sektor håller alltid på med kostnadsbesparingar. Det är nödvändigt för att överleva i konkurrensen.

Företag har bara ett enda primärt mål. Det är högsta möjliga lönsamhet.
Offentlig sektor har inget vinstintresse på samma sätt, utan deras mål är att uppnå sitt myndighetsuppdrag som i regel är någon lagstiftning.

Citat:
Jag tvivlar inte en sekund på att det är hopplöst att få till förbättringar i offentlig sektor. Det finns inga incitament till det.
Offentlig sektor kan vara hur urusel som helst. Det finns inga konkurrenter att gå till. Så de kan fortsätta vara urusla.
Nej, jag säger inte att det är personalen som är kass. Det är organisationsformen.
Offentlig sektor har bara en lösning på alla problem. Det är att kräva mer resurser.

Dem "förbättringar" man har försökt genomdriva inom sjukvården har varit "New public management"-skit, nerskärningar med osthyvel, tokcentraliseringar med devisen "kvalité före kvantitet till varje pris", privatiseringar och marknadslösningar som har öppnat fältet för allehanda mygel med skattepengar.

Citat:
Du som är insatt, hur mycket gnälls det i Schweiz och Singapore som har privat sjukvård.

Nu var inte frågan riktad till mig, men vet ej. Sjukvården i Schweiz är dock väsentligt dyrare.
Där la man år 2015 11% av sin BNP på sjukvården, vilket kan jämföras med Sverige där vi pröjsade 9,5%.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/03/20/vad-far-var-sjukvard-egentligen-kosta/
Senast redigerad av Lasbond3000 2020-08-19 kl. 06:07.
Citera
2020-08-19, 06:06
Medlem
För att få slut på gnället bor vi avskeda all personal inom vården, inklusive läkarna. 100%.

Sen får de söka sin tidigare jobb på nytt. Eftersom de inte har några andra kunskaper kan de endast jobba inom just dessa yrken, och när många söker samtidigt kan vi spela ut dem mot varandra och sänka lönerna med minst 50%.

Då slutar den sen också gnälla och blir tacksamma för att de ens har ett jobb.
Citera
2020-08-19, 06:15
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Jobbat inom äldrevården.
Mycket gnäll, men det finns skäl till det.
Dåliga arbetstider, dålig lön, brist på personal, brist på materiel, brist på i princip allt.
Mycket av "gnäller" där jsg har jobbat handlar nog mer om att man känner att man inte ger gamlingarna den vår de förtjänar än att man gnäller över sin egen situation
Citera
2020-08-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Gå, stå, prata. Oj vad jobbigt. Inte många som klarar detta..

Om du tror att vården bara går ut på att gå, stå och prata så är du väl ändå rätt ute och cyklar. Så enligt dig så behövs inga sjukhus, vårdcentraler eller äldreboenden?
Citera
2020-08-19, 09:16
Medlem
Jamtlandstauss avatar
Jobbar inom vården(säbo/äldreboende), det jag kan känna att jag klagar över är: •När vi får kortare pass och sen måste jaga tid för att inte hamna på minustid, är svårt att jaga pass när man jobbar natt.
•När chef ej lyssnar på kritik gällandes usla vikarier som enbart borde vårda stenar eller nåt.
•När de boende blir tyngre och tyngre vårdmässigt men det kommer inte in mer personal utan istället mer uppgifter som ska genomföras.

Sen borde ju information om tex covid-19 varit bättre, vi fick extremt dålig info om när skyddsutrustning skulle komma, hade ett litet lager och var det helg hade det kunnat bli kris om vi drabbats, köpte in eget mask med extra filter om vi skulle drabbas, men vi har haft lyckan att ej drabbas på det boende där jag arbetar.
Visst skulle lönen gärna få vara bättre, men personligen skulle jag uppskatta en bättre arbetsmiljö.
Politiker borde ta sig tid att komma ut på golvet och lyssna på idéer som kan finnas, kritik som finns och beröm som finns.
Citera
2020-08-19, 10:57
Medlem
Citat:
Om du tror att vården bara går ut på att gå, stå och prata så är du väl ändå rätt ute och cyklar. Så enligt dig så behövs inga sjukhus, vårdcentraler eller äldreboenden?

Nä, bara säger att ni gnäller för jävligt. Gnällfittor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in