2020-08-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, jag bryr mig inte det minsta om levnadsår som mått i frågan om Covid. Men nu är nu ju minst två som tycker det är intressant, så ni kan ju diskutera det med varandra istället.

Det är ju för fan bara det som betyder något pucko. Om viruset tar 50 eller 0,5 levnadsår så måste ju det tas hänsyn till i åtgärder.
Citera
2020-08-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ja, det bästa är att vi kan gå tillbaka om ett år och se på det som skrivits idag. Ska bli intressant att få se hur många som dukat under av den ofarliga wuhansnuvan.

Av eller med snuvan? Så vi har definitionerna korrekta här.

Och levnadsår och inte antal som avlidit. Ok?
Citera
2020-08-19, 01:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Samtidigt som han säger att öppna skolor bidrar till flockimmunitet och att spridningen bland barn orsakar dödsfall bland äldre. Helt olika budskap i emailen och det politiserade officiella.

Japp, det är helt uppenbart. Man får tänka lite själv helt enkelt och studera hur det ser ut i vår omvärld.

Min slutsats är i alla fall rätt klar. Barn kan bli smittade och föra smittan vidare. Tack och lov blir barn sällan lika sjuka som vuxna, men detta talar också för att de ofta går lite under radarn. Stanna hemma vid symtom säger FHM, men så många som 50% bland de yngre har inte ens symtom. Däremot vet vi att de smittar. Bland annat därför smittan har kunnat sprida sig så pass världen över. Därmed bidrar barn och yngre vuxna i högsta grad till flockimmunitet, men även till död och elände.
Citera
2020-08-19, 01:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja nu har ju inte Tegnell sagt nåt om av de ovan nämnda och det vet du också.

När barn blir smittade så blir det ofta det av en vuxen och i hemmet.

Någon drar ju hem smittan till hemmet också. Jag känner till ett antal fall där bägge föräldrarna jobbar hemma och barnen går i skolan. Ändå har hela familjerna blivit sjuka. Det är rätt uppenbart vilka som spridit smittan.
Citera
2020-08-19, 02:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Jo, jag hör vad du säger. Tycker personligen du läser in alldeles för mycket, och det vägs i slutändan mellan vilka restriktioner och åtgärder som varit effektiva vs vilka som inte varit det, ur ett långsiktigt perspektiv. Att baka in hela sin samhällsbild i denna pandemin blir mest tokigt, det tycker jag man kan utläsa i ditt inlägg här. Då slår man på stora trumman utifrån sin politiska ståndpunkt och ser inte vad som händer här och nu.

Oavsett det håller jag med dig om att beredskapen inför denna period varit usel. Det tar inte bort hur man agerat utifrån de omständigheter som råder.

Jag tycker tvärtom, jag tycker de flesta andra länder i världen har agerat med osäkerhet och inte prövat sig fram, där tycker jag Sverige gjort rätt. Med viss fingertoppskänsla istället för att agera i panik. I det långa loppet tror jag det är bäst att agera så. Det är väldigt enkelt att stänga av när det blir jobbigt, skjuter man fram sitt problem då? Vi får se.

Vilken politiska ståndpunkt? Jag pratar inte om höger eller vänster eller om en viss ”sida”. Jag pratar om ett allmänt polariserat debattklimat, mellan två helt olika sidor, två läger. Och jag står inte på någon av dessa sidor. Men jag ser själva fenomenet i många olika frågor och kriser som uppstår.

Där det nästan alltid utan undantag uppstår två ”lag” som är lika säkra på sin sak långt i förväg.

Om man går tillbaka till februari/mars och kollar vad folk trodde då så är jag rätt säker på att många har exakt samma inställning idag som då, på två olika sidor. Vilket egentligen är orimligt, för vi vet mer idag och någon sida måste ha fel ibland. Jag hade själv helt fel om hur det här utvecklades. Jag föreställde mig verkligen inte uppåt 6000 dödsfall.

Jag kan absolut ändra mig igen om exempelvis Norge går om oss och drabbas hårdare i höst, men jag ser det som närmast osannolikt idag att de gör det, när vi har mer än tio gånger fler dödsfall efter 5 månader. Men om det mot alla odds totalvänder så ändrar jag mig, no problemo.

Men i början av mars hade nog många sett det som helgalet om någon ens föreställde sig nivåer på uppåt 6000 dödsfall, och den son ens spekulerade i över 1000 stämplades tveklöst som en tokig foliehatt.

När vi sedan står där (och tusen dödsfall egentligen var en grov underskattning) så är plötsligt 6000 dödsfall inte så illa och typ precis som förväntat.

Själv har jag anpassat mig ett flertal gånger efter hur det har utvecklats. Jag minns hysterin i förra pandemin som slutade på runt 30 dödsfall och jag trodde därför att det skulle bli något liknande igen.

Och jag tyckte paniken med hamstrandet var helgalen hysteri, vilket jag fortfarande tycker. Men, när jag sedan såg nivåer på 500+ dödsfall i Italien så började jag inse att det här kanske inte skulle bli som sist...

På bara 4-6 veckor i mitten av mars till mitten av april var det redan 1500 dödsfall i Sverige. Det är cirka 50 gånger fler dödsfall än det var i Svininfluensan 2009 på ett helt år.

Då var det inget snack längre för mig att det här var på en helt annan nivå, men likväl var det exakt samma diskussioner.

Där knappt någon hade ändrat uppfattning, sedan tidpunkten när båda sidor bara kunde gissa sig fram till utvecklingen. Och nu står vi här med 5800 dödsfall och det är fortfarande samma diskusioner, då anser jag att något är fel med debattklimatet och att allt fler bestämmer sig för en ”sanning” långt i förväg.

Just nu tycker jag att det är de som inte ser det som ett misslyckande som är mest hopplösa. Men i början tyckte jag att det var de som trodde på ”worst case” och de som hamstrade.

Fast egentligen ska man inte behöva välja någon sida där, det finns fler nyanser i min värld mellan ”Sverige gör allt rätt” och ”det här kommer sluta på 100 000 dödsfall”.

När jag sedan har läst på om Norges och Finlands återgärder så vill jag påstå att många har en felaktig bild av vad de har gjort. Även det gäller flera sidor. Jag tror vi är för upptagna med våra egna strider. De har ju delvis öppnat upp mer än oss när det gäller bland annat folksamlingar. Skulle säga att deras strategier verkar vara mer av ett mellanting mellan ”karantän-sidan” och ”Tegnell-sidan”.

Finland har till exempel inte infört några regler om att folk ”måste” bära munskydd framöver, som det ibland låter på de som både är för och emot munskydd.

Och de är inte alls säker på hur bra effekt det har... De nämner att det har en effekt till ”40 %” och att det är 80 % säkert att hålla avstånd. De ska bara prova under två veckor om det ger någon effekt.

Men inte i hela landet och inte som ett ”tvång”. De ska som sagt bara tillfälligt pröva på vissa platser, och utvärdera. Ingen skadas av det och det är vad jag menar med att pröva och ompröva saker.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-19 kl. 02:18.
Citera
2020-08-19, 02:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, jag bryr mig inte det minsta om levnadsår som mått i frågan om Covid. Men nu är nu ju minst två som tycker det är intressant, så ni kan ju diskutera det med varandra istället.

Även Socialstyrelsen, du vet de som känner till och förstår en miljon gånger mer än du om såväl covid-19, sjukvården och statistik, kom att använda sig av just måttet "förlorade levnadsår" i framtiden när SARS-COV2 pandemin skall utredas. Det framgick under tisdagens presskonferens. Så jag är i gott sällskap.Men du får, förstås gärna fortsätta att lalla på i din högerextrema och konspiratoriska internetbubbla som härjat i denna tråd sedan vi fick vetskap om covid-19.
Citera
2020-08-19, 02:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Fast varför behandlar vi då vissa aggressiva cancersorter där överlevnaden max är 6 månader-ett år? Det kostar skitmycket och alla vet att de dör ändå snart.

Och varför håller vi småbarn i livet som har sjukdomar som dödar dem innan de ens kan ha ett självständigt tänkande?

Just pga "förlorade levnadsår", förstås. Det sätts in enorma vårdinsatser för att försöka rädda ett småbarn, som ju har hela livet framför sig. Man försöker också, förstås, att rädda hyfsat icke lastgamla människor ifrån även aggressiv cancerformer med dålig prognos. Men man sättet inte in hur mycket resurser som helst för att försöka rädda en gammal människa vars biologiska ålder, ( alltså inte kronologiska ålder), ändå inte klarar av att överleva t.ex vård i respirator. Detta är medicinska bedömningar som gjorts långt före covid-19. Och, ja, förväntade återstående levnadsår är en del av de etiska och moraliska grundade medicinska bedömningar som görs, till vardags, inom vården.
Citera
2020-08-19, 02:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-studie-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/

https://omni.se/barn-over-tio-ar-lika-stora-smittspridare-som-vuxna/a/e8bMMg

Kanske det hade varit Smart av dig att inte bara läst rubriken i Expressen artikeln:

Citat:
Flera rapporter pekar på att barn inte är lika smittsamma som vuxna. I till exempel Australien har man kunnat se att 18 smittade elever och lärare i 15 olika skolor i New South Wales enbart kunde kopplas till två andra fall, samtidigt som 735 barn och 128 lärare hade varit i närheten av personerna.

I veckan rapporterade The Guardian om en 9-årig pojke i Frankrike som smittades av viruset, men som inte spred det vidare till 172 personer man undersökt och som haft kontakt med pojken. Pojkens familj blev inte heller smittad.
Citera
2020-08-19, 03:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Var är länken till studien?

Varsågod god!

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7170785/
Citera
2020-08-19, 03:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men barn kan ju inte bli sjuka, eller smitta säger Tegnell. Men det kanske bara gäller svenska barn? Eller rättare sagt svenska medborgare som är barn. Något annat får man ju inte säga.

Barn kan få covid-19, de kan t.o. m dö i sjukdomen, men det är ytterst ovanligt. Det vanliga är att de är assymptomatiska eller får endast milda symptom. Men de smittar inte vuxna.(I alla fall i om de inte heter "Agda" eller "Hubert" är 99 år och är enormt krassliga och sköra, mao, dumt att chansa där)

Citera
2020-08-19, 03:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis, resurserna är ju tyvärr ändliga. Så självklart måste man beakta kvarvarande levnadsår, samt även sätta pris på levnadsår, för att inte suboptimal besult ska tas. Det fattar alla med förmåga att tänka längre än näsan räcker.

Jo, fast här tänkte jag närmast på den mänskliga aspekten, snarare än de ekonomiska aspekterna. Men det är förstås uppenbart att resurserna inte är oändliga.
Citera
2020-08-19, 05:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Varsågod god!

Varsågod:
In summary, the transmission of SARS-CoV-2 in children primarily occurs through contact with adult patients, mainly through household exposure. In contrast, direct transmission from a child to an adult has not been reported to date. However, the observation of prolonged detection of viral RNA in nasopharyngeal/throat swabs and feces of pediatric patients suggests that children and adolescents may be transmitters in the community.
Äldre barn smittar lika mycket som vuxna och skolstängningar har en effekt på smittspridningen. Också en kvalitetsstudie från Sydkorea. Av nyare datum:

Contact Tracing during Coronavirus Disease Outbreak, South Korea, 2020
/.../We also found the highest COVID-19 rate (18.6% [95% CI 14.0%–24.0%]) for household contacts of school-aged children and the lowest (5.3% [95% CI 1.3%–13.7%]) for household contacts of children 0–9 years in the middle of school closure. Despite closure of their schools, these children might have interacted with each other, although we do not have data to support that hypothesis. A contact survey in Wuhan and Shanghai, China, showed that school closure and social distancing significantly reduced the rate of COVID-19 among contacts of school-aged children (8). In the case of seasonal influenza epidemics, the highest secondary attack rate occurs among young children (9). Children who attend day care or school also are at high risk for transmitting respiratory viruses to household members (10). The low detection rate for household contacts of preschool-aged children in South Korea might be attributable to social distancing during these periods. Yet, a recent report from Shenzhen, China, showed that the proportion of infected children increased during the outbreak from 2% to 13%, suggesting the importance of school closure (11). Further evidence, including serologic studies, is needed to evaluate the public health benefit of school closure as part of mitigation strategies.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in