Citat:
Ursprungligen postat av
hektorstyle
Jo, jag hör vad du säger. Tycker personligen du läser in alldeles för mycket, och det vägs i slutändan mellan vilka restriktioner och åtgärder som varit effektiva vs vilka som inte varit det, ur ett långsiktigt perspektiv. Att baka in hela sin samhällsbild i denna pandemin blir mest tokigt, det tycker jag man kan utläsa i ditt inlägg här. Då slår man på stora trumman utifrån sin politiska ståndpunkt och ser inte vad som händer här och nu.
Oavsett det håller jag med dig om att beredskapen inför denna period varit usel. Det tar inte bort hur man agerat utifrån de omständigheter som råder.
Jag tycker tvärtom, jag tycker de flesta andra länder i världen har agerat med osäkerhet och inte prövat sig fram, där tycker jag Sverige gjort rätt. Med viss fingertoppskänsla istället för att agera i panik. I det långa loppet tror jag det är bäst att agera så. Det är väldigt enkelt att stänga av när det blir jobbigt, skjuter man fram sitt problem då? Vi får se.
Vilken politiska ståndpunkt? Jag pratar inte om höger eller vänster eller om en viss ”sida”. Jag pratar om ett allmänt polariserat debattklimat, mellan två helt olika sidor, två läger. Och jag står inte på någon av dessa sidor. Men jag ser själva fenomenet i många olika frågor och kriser som uppstår.
Där det nästan alltid utan undantag uppstår två ”lag” som är lika säkra på sin sak långt i förväg.
Om man går tillbaka till februari/mars och kollar vad folk trodde då så är jag rätt säker på att många har exakt samma inställning idag som då, på två olika sidor. Vilket egentligen är orimligt, för vi vet mer idag och någon sida måste ha fel ibland. Jag hade själv helt fel om hur det här utvecklades. Jag föreställde mig verkligen inte uppåt 6000 dödsfall.
Jag kan absolut ändra mig igen om exempelvis Norge går om oss och drabbas hårdare i höst, men jag ser det som närmast osannolikt idag att de gör det, när vi har mer än tio gånger fler dödsfall efter 5 månader. Men om det mot alla odds totalvänder så ändrar jag mig, no problemo.
Men i början av mars hade nog många sett det som helgalet om någon ens föreställde sig nivåer på uppåt 6000 dödsfall, och den son ens spekulerade i över 1000 stämplades tveklöst som en tokig foliehatt.
När vi sedan står där (och tusen dödsfall egentligen var en grov underskattning) så är plötsligt 6000 dödsfall inte så illa och typ precis som förväntat.
Själv har jag anpassat mig ett flertal gånger efter hur det har utvecklats. Jag minns hysterin i förra pandemin som slutade på runt 30 dödsfall och jag trodde därför att det skulle bli något liknande igen.
Och jag tyckte paniken med hamstrandet var helgalen hysteri, vilket jag fortfarande tycker. Men, när jag sedan såg nivåer på 500+ dödsfall i Italien så började jag inse att det här kanske inte skulle bli som sist...
På bara 4-6 veckor i mitten av mars till mitten av april var det redan 1500 dödsfall i Sverige. Det är cirka 50 gånger fler dödsfall än det var i Svininfluensan 2009 på ett helt år.
Då var det inget snack längre för mig att det här var på en helt annan nivå, men likväl var det exakt samma diskussioner.
Där knappt någon hade ändrat uppfattning, sedan tidpunkten när båda sidor bara kunde gissa sig fram till utvecklingen. Och nu står vi här med 5800 dödsfall och det är fortfarande samma diskusioner, då anser jag att något är fel med debattklimatet och att allt fler bestämmer sig för en ”sanning” långt i förväg.
Just nu tycker jag att det är de som inte ser det som ett misslyckande som är mest hopplösa. Men i början tyckte jag att det var de som trodde på ”worst case” och de som hamstrade.
Fast egentligen ska man inte behöva välja någon sida där, det finns fler nyanser i min värld mellan ”Sverige gör allt rätt” och ”det här kommer sluta på 100 000 dödsfall”.
När jag sedan har läst på om Norges och Finlands återgärder så vill jag påstå att många har en felaktig bild av vad de har gjort. Även det gäller flera sidor. Jag tror vi är för upptagna med våra egna strider. De har ju delvis öppnat upp mer än oss när det gäller bland annat folksamlingar. Skulle säga att deras strategier verkar vara mer av ett mellanting mellan ”karantän-sidan” och ”Tegnell-sidan”.
Finland har till exempel inte infört några regler om att folk ”måste” bära munskydd framöver, som det ibland låter på de som både är för och emot munskydd.
Och de är inte alls säker på hur bra effekt det har... De nämner att det har en effekt till ”40 %” och att det är 80 % säkert att hålla avstånd. De ska bara prova under två veckor om det ger någon effekt.
Men inte i hela landet och inte som ett ”tvång”. De ska som sagt bara tillfälligt pröva på vissa platser, och utvärdera. Ingen skadas av det och det är vad jag menar med att pröva och ompröva saker.