2020-08-18, 22:26
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
För mig är det en stor dag idag,

att det som inte får nämnas har nämnts,

det har jag väntat på varje dag i 5 månader nu.

Det de sa idag på presskonferensen kunde de likaväl hostat ur sig för flera månader sen

det behövde ju ändå göras liksom testning för allmänheten.
Vad sa dom då?
Citera
2020-08-18, 22:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittan tycks sprida sig som en löpeld genom Europa igen. Frankrike har nu ett stort antal nya fall.
Nu införs krav på munskydd även på alla arbetsplatser. Undantaget är om man har eget rum.

Jag undrar när vi får liknande krav i Sverige. Tror smittan kommer ta förnyad fart igen. Semester och sommarloven är nu slut. Vi går in i hösten med klimat som virus gillar. Sociala interaktioner ökar och den sociala distanseringen minskar. det är knökfullt i kollektivtrafik och i köpcentrum. Skulle väl krävas närmast ett mirakel för att det inte kommer vara fullt på landets intensivvårdsavdelningar inom 1-2 månader.

Det är konstigt. Domedagen ska komma när som helst. Vi har lite ökande fall och ändå så dör inga människor och inlagda på IVA minskar (ja det läggs in nya men det skrivs ut i högre takt, de verkar inte ligga lika länge längre).

Du som verkar veta att samma sak som händer i södra Europa ska hända här. Har skolorna dragit igång där? För det är ju vetenskapligt bevisat (empiri indenna tråd) att det är skolorna och barnen som driver smittan. Sen är det något annat som Frankrike och många andra länder har beslutat som skulle vara lösningen.
Citera
2020-08-18, 22:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är konstigt. Domedagen ska komma när som helst. Vi har lite ökande fall och ändå så dör inga människor och inlagda på IVA minskar (ja det läggs in nya men det skrivs ut i högre takt, de verkar inte ligga lika länge längre).

Du som verkar veta att samma sak som händer i södra Europa ska hända här. Har skolorna dragit igång där? För det är ju vetenskapligt bevisat (empiri indenna tråd) att det är skolorna och barnen som driver smittan. Sen är det något annat som Frankrike och många andra länder har beslutat som skulle vara lösningen.

Finns många faktorer som driver smittan, varav skolorna enbart är en.

Många länder i sydeuropa har ju öppnat upp. Butiker är återigen öppna. De sociala interaktionerna har ökat. Turismen har kommit tillbaka.
Citera
2020-08-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, det är tragiskt att förlora en mormor eller en mormors-mor, fast hon fick ändå leva i 99 år.

Men jämför detta då med förlusten av 10 åriga "Kalle", som hade hela livet framför sig.......

Så visst fan har mätmetoden "förlorade levnadsår" både en mänsklig och statistisk betydelse. Eller hur?
Precis, resurserna är ju tyvärr ändliga. Så självklart måste man beakta kvarvarande levnadsår, samt även sätta pris på levnadsår, för att inte suboptimal besult ska tas. Det fattar alla med förmåga att tänka längre än näsan räcker.
Citera
2020-08-18, 22:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Fast varför behandlar vi då vissa aggressiva cancersorter där överlevnaden max är 6 månader-ett år? Det kostar skitmycket och alla vet att de dör ändå snart.

Och varför håller vi småbarn i livet som har sjukdomar som dödar dem innan de ens kan ha ett självständigt tänkande?

Tro inte att sjukvården spenderar lika mycket resurser på en sjuttiofemåring som en tjugofemåring.
Citera
2020-08-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis, resurserna är ju tyvärr ändliga. Så självklart måste man beakta kvarvarande levnadsår, samt även sätta pris på levnadsår, för att inte suboptimal besult ska tas. Det fattar alla med förmåga att tänka längre än näsan räcker.
Tack.
Hoppet är inte ute.
Några som kan tänka klart.
Citera
2020-08-18, 22:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men barn kan ju inte bli sjuka, eller smitta säger Tegnell. Men det kanske bara gäller svenska barn? Eller rättare sagt svenska medborgare som är barn. Något annat får man ju inte säga.

Samtidigt som han säger att öppna skolor bidrar till flockimmunitet och att spridningen bland barn orsakar dödsfall bland äldre. Helt olika budskap i emailen och det politiserade officiella.
Citera
2020-08-18, 23:06
Avslutad
Imorgon smäller det nog till med 30-40 döda. Siffror har släpat men nu är ansvariga tillbaka från semestern, samtidigt som smittspridningen har ökat något enormt.

Samhället bör egentligen stängas ner, men man går åt andra hållet med skolstart osv
Citera
2020-08-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Imorgon smäller det nog till med 30-40 döda. Siffror har släpat men nu är ansvariga tillbaka från semestern, samtidigt som smittspridningen har ökat något enormt.

Samhället bör egentligen stängas ner, men man går åt andra hållet med skolstart osv
Tur att du inte har nåt jobb som påverkar oss andra.
Citera
2020-08-18, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tur att du inte har nåt jobb som påverkar oss andra.

Det har jag verkligen, så jag lär inte vara hemma ens om vi får en fullständig nedstängning. Jag är dock fullt frisk och verkar ha av naturen givits ett unikt immunförsvar.

Mitt arbete är sannolikt mycket viktigare för samhället än dit och alla andra här inne.

Men det är inte poängen, utan att vi måste stänga ner för att skydda de svaga.
Citera
2020-08-18, 23:17
Medlem
gloffgloffs avatar
"DN DEBATT 18/8.

Ulf Kristersson (M): Regeringen underskattar det stora mänskliga lidande som många äldre människor nu utsätts för i total isolering.

Om inte regeringen förändrar Sveriges coronastrategi kommer tusentals äldre tvingas tillbringa sin sista tid i ensamhet, skilda från barn, barnbarn och vänner. Det vore omänskligt och omoraliskt.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa."

"Sverige måste bryta smittkedjor och det handlar framför allt om tre saker: testa, smittspåra och isolera, skriver Ulf Kristersson (M).

DN Debatt. ”De sjuka ska isoleras – inte våra äldre”
https://www.dn.se/debatt/de-sjuka-ska-isoleras-inte-vara-aldre/
Citera
2020-08-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det har jag verkligen, så jag lär inte vara hemma ens om vi får en fullständig nedstängning. Jag är dock fullt frisk och verkar ha av naturen givits ett unikt immunförsvar.

Mitt arbete är sannolikt mycket viktigare för samhället än dit och alla andra här inne.

Men det är inte poängen, utan att vi måste stänga ner för att skydda de svaga.
Viktigt kanske det är.
Men tur att du inte får bestämma nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in