Citat:
Det är dock ovanligt med en sådan lösning. Desto vanligare är att skilsmässa hos familjehemsföräldrarna ligger till grund för att en placering upphört. Personligen anser jag inte att barn ska placeras hos personer som varit gifta enbart något år, och inte heller hos personer som själva har mycket små barn. Tyvärr är det brist på familjehem och ibland placeras barn suboptimalt.Nej små barn ska inte flytta hit och dit, men det gäller ju inte bara familjehemsplacerade barn, utan alla barn.
Jag ska korrigera mitt svar lite, vid separation eller sammanbrott i ett familjehem kan barnen fortfarande få bo hos båda föräldrarna, men rent organisatoriskt så kallas den ena platsen för kontaktfamilj.
Du har rätt i att nya utredningar måste göras, men som du skriver så finns det ju en massa olika skäl till att göra nya, eller uppdaterade utbildningar.
Familjehemsutredningar är ju inte heller offentlig handling, så vi har ju ingen aning om hur många som gjorts från Norrköpings sida. Vi vet ju heller inte om Esmeralda var placerad genom kommunen eller genom ett privat företag. Hur som haver är kommunen ålagda att göra egna utredningar, men brukar ha den privata som underlag.
Jag ska korrigera mitt svar lite, vid separation eller sammanbrott i ett familjehem kan barnen fortfarande få bo hos båda föräldrarna, men rent organisatoriskt så kallas den ena platsen för kontaktfamilj.
Du har rätt i att nya utredningar måste göras, men som du skriver så finns det ju en massa olika skäl till att göra nya, eller uppdaterade utbildningar.
Familjehemsutredningar är ju inte heller offentlig handling, så vi har ju ingen aning om hur många som gjorts från Norrköpings sida. Vi vet ju heller inte om Esmeralda var placerad genom kommunen eller genom ett privat företag. Hur som haver är kommunen ålagda att göra egna utredningar, men brukar ha den privata som underlag.
Självklart gäller detsamma för ej placerade barn som för placerade barn, men när det gäller placerade barn så har dessa redan varit utsatta för separationer och trauman i och med det, och det är ännu viktigare att de slipper gå igenom sammanbrott i den familj där de placerats för att skyddas.