2020-08-18, 17:17
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej små barn ska inte flytta hit och dit, men det gäller ju inte bara familjehemsplacerade barn, utan alla barn.

Jag ska korrigera mitt svar lite, vid separation eller sammanbrott i ett familjehem kan barnen fortfarande få bo hos båda föräldrarna, men rent organisatoriskt så kallas den ena platsen för kontaktfamilj.

Du har rätt i att nya utredningar måste göras, men som du skriver så finns det ju en massa olika skäl till att göra nya, eller uppdaterade utbildningar.

Familjehemsutredningar är ju inte heller offentlig handling, så vi har ju ingen aning om hur många som gjorts från Norrköpings sida. Vi vet ju heller inte om Esmeralda var placerad genom kommunen eller genom ett privat företag. Hur som haver är kommunen ålagda att göra egna utredningar, men brukar ha den privata som underlag.
Det är dock ovanligt med en sådan lösning. Desto vanligare är att skilsmässa hos familjehemsföräldrarna ligger till grund för att en placering upphört. Personligen anser jag inte att barn ska placeras hos personer som varit gifta enbart något år, och inte heller hos personer som själva har mycket små barn. Tyvärr är det brist på familjehem och ibland placeras barn suboptimalt.

Självklart gäller detsamma för ej placerade barn som för placerade barn, men när det gäller placerade barn så har dessa redan varit utsatta för separationer och trauman i och med det, och det är ännu viktigare att de slipper gå igenom sammanbrott i den familj där de placerats för att skyddas.
Citera
2020-08-18, 17:26
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Och mina åsikter har jag delat med mig av här så som att M är helt fel person för familjehem eftersom hon tror det är adoption det handlar om och inte tillfällig vård av ett barn under LVU. Det är inte lämpligt under rådande lagstiftning. Inte heller hennes lobbande ger mig något seriöst intryck utan tvärtom det landande på ett uselt skrivet lagförslag som var så undermåligt att man borde skämmas.
Denna kritik har lyfts från många håll. Det är en balansgång, det där. Familjehemsföräldrar bör självklart vara emotionellt engagerade i barnen, men de måste också vara det med vetskapen om att de tar hand om andras barn och att målet alltid är att barnen ska kunna flytta hem till sina biologiska föräldrar. En familjehemsförälder som ser det placerade barnet som helt och hållet deras eget, och räknar med en "uppväxtplacering", är inte lämplig. Inte heller är det det minsta lämpligt att som familjehemsförälder vara offentlig i media. MJ kan inte räkna med vidare placeringar eftersom hennes agerande i detta fall har gjort henne till en offentlig person, som dessutom tar ställning för att minska biologiska föräldrars rättigheter. I familjehemsföräldrarnas uppdrag ingår att främja en god kontakt med de biologiska föräldrarna, och MJs lojalitet i detta är numera förstörd. Ingen förälder kommer känna sig bekväm i att deras barn placeras med henne i framtiden.

Precis samma sak hände med fallet med de två små barnen som omplacerade pga idiotanledningar (familjehemsmålet Marks kommun, var på Uppdrag Granskning 2010). Den familjen spelade ut sin roll som familjehem genom sin aktivitet i media.
Citera
2020-08-18, 17:26
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Man brukar inte vilja att bara en ska vara engagerad när det gäller en placering, om man är ensamstående är det självklart helt okey. Men om man är sambo eller gift så tänker man att det blir konstigt om en person i hushållet inte ska engagera sig i barnet. Men givetvis kan en vara den som sköter kontakter med soc skola och bioföräldrarna.
Ja, det vore ju synnerligen anmärkningsvärt om bara den ena av de båda vuxna i hushållet vore engagerad. Det är knappast en normal situation för barn att placeras i.
Citera
2020-08-18, 17:32
Medlem
kungenslillapigas avatar
Ursäkta en ofin fråga, men hur mycket betalar kommunen för en fosterhemsplacering per månad?
Har MJ bara "jobbat" med fosterhemsplaceringar sedan 18 års ålder eller har hon haft andra jobb?
Citera
2020-08-18, 17:41
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ursäkta en ofin fråga, men hur mycket betalar kommunen för en fosterhemsplacering per månad?
Har MJ bara "jobbat" med fosterhemsplaceringar sedan 18 års ålder eller har hon haft andra jobb?
Kolla på denna länk, där finns info. Scrolla längst ner på sidan och klicka på den tredje gula boxen nedifrån, "Familjehemsersättning vid förälder/barnplacering enligt SoL, LVU och LSS för år 2020".
Citera
2020-08-18, 17:42
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du kan vara lugn! Du lever i ett land där det straffar sig att döda sina barn. Tro det eller ej men det är faktiskt olagligt och straffbart att döda barn, det är tom olagligt och straffbart att döda andra vuxna. Dock skall det kunna bevisas (men det är en annan sak) och efter det måste det också bevisas på vilket sätt man dödat vederbörande. Det kan vara Mord, Dråp eller vållande till annans död. I detta fallet är det det sistnämnda!
Nej jag gör ju inte direkt det.

Jag tror att om Patrik och Rebecka haft en vuxen som fånge i lägenheten i 10 månader. Om de svält, drogat och misshandlat en vuxen, skulle man klassat olyckan som mord, även om de råkar slå i sin vuxna fånge en överdos. Jag tror att då hade man tänkt att det var i samförstånd.
Jag tror att då hade man dömt livstid.

Du kan ju skriva att man måste bevisa det hur många gånger som helst och jag kan ju skriva att jag tycker det är bevisat hur många gånger som helst, det gör ju inte att vi kommer närmare varandra åsiktsmässigt.

Jag vet att det kliar i dig, för att du anser att du har rätt och jag har fel. Och kanske jag har det om man tittar på frågan rent juridiskt om man utgår strikt från dagens lagar och praxis.

Men då är dom fel! (enligt mig). Men vi får helt enkelt enas i att vara oense, för nu är vi där igen, vi säger samma sak hela tiden.
Citera
2020-08-18, 17:54
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Att hon hade inställningen att E var "hennes" och aldrig skulle återförenas med sina biologiska föräldrar är dock inte rätt inställning hos ett familjehem

Nä så ska ett familjehem inte tänka. Men med tanke på att hon varit familjehem åt många barn och under många år. Så kanske hon faktiskt inte brukar tänkte så.

Men just Esmeralda skulle ju inte återförenas med sina föräldrar. Hon hade ju faktiskt haft det bättre hos Melinda. Även om Melinda var lite små kriminell och inte var skriven på samma adress som sin man. Och även om hon hade barn med olika män och varit skild två gånger.

Vid en vårdnadsöverflytt mister ju familjehemmet ersättningsdelen av arvodet. Så ekonomiskt hade det ju varit en förlust för henne.
Citera
2020-08-18, 18:01
Medlem
Citat:
Nej jag gör ju inte direkt det.

Jag tror att om Patrik och Rebecka haft en vuxen som fånge i lägenheten i 10 månader. Om de svält, drogat och misshandlat en vuxen, skulle man klassat olyckan som mord, även om de råkar slå i sin vuxna fånge en överdos. Jag tror att då hade man tänkt att det var i samförstånd.
Jag tror att då hade man dömt livstid.

Du kan ju skriva att man måste bevisa det hur många gånger som helst och jag kan ju skriva att jag tycker det är bevisat hur många gånger som helst, det gör ju inte att vi kommer närmare varandra åsiktsmässigt.

Jag vet att det kliar i dig, för att du anser att du har rätt och jag har fel. Och kanske jag har det om man tittar på frågan rent juridiskt om man utgår strikt från dagens lagar och praxis.

Men då är dom fel! (enligt mig). Men vi får helt enkelt enas i att vara oense, för nu är vi där igen, vi säger samma sak hela tiden.

Absolut! Men uppsåtligt dödande (mord) är inte bevisat - och framförallt inte att det skulle hänt tillsammans och i samförstånd. För de svepskälen du angav på punkterna/frågorna...
1. Hur kan man bevisa att såväl pappan, som mamman, hade avsikt att döda Esmeralda?
2. Hur kan man bevisa på vilket sätt mamman främjat detta?
...räcker ju inte för något. Kan du ge bättre svar än "Dom var i lägenheten" så kanske jag respektera din åsikt bättre!

Handen på hjärtat. Kan det vara så att du började prata om "undantaget i lagrummet", "att man kan döma båda, fast bara en orsakat döden fysiskt", "att man borde döma utefter tillsammans och i samförstånd" för att du börjar märka att detta faller ur händerna på dig? Att du märker att det inte finns så många argument eller bevis mot mamman som skyldig till Mord - Och att du därför tar upp ett fall du hört talats om där man kunde döma alla, som var med, för brottet?
Citera
2020-08-18, 18:27
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Nä så ska ett familjehem inte tänka. Men med tanke på att hon varit familjehem åt många barn och under många år. Så kanske hon faktiskt inte brukar tänkte så.

Men just Esmeralda skulle ju inte återförenas med sina föräldrar. Hon hade ju faktiskt haft det bättre hos Melinda. Även om Melinda var lite små kriminell och inte var skriven på samma adress som sin man. Och även om hon hade barn med olika män och varit skild två gånger.

Vid en vårdnadsöverflytt mister ju familjehemmet ersättningsdelen av arvodet. Så ekonomiskt hade det ju varit en förlust för henne.
Visst var det så att just E, från vad vi vet nu, inte skulle återförenas med sina föräldrar. Men att vi vet det i efterhand ursäktar inte MJs inställning under tiden E var familjehemsplacerad.
Citera
2020-08-18, 18:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Absolut! Men uppsåtligt dödande (mord) är inte bevisat - och framförallt inte att det skulle hänt tillsammans och i samförstånd. För de svepskälen du angav på punkterna/frågorna...
1. Hur kan man bevisa att såväl pappan, som mamman, hade avsikt att döda Esmeralda?
2. Hur kan man bevisa på vilket sätt mamman främjat detta?
...räcker ju inte för något. Kan du ge bättre svar än "Dom var i lägenheten" så kanske jag respektera din åsikt bättre!

Handen på hjärtat. Kan det vara så att du började prata om "undantaget i lagrummet", "att man kan döma båda, fast bara en orsakat döden fysiskt", "att man borde döma utefter tillsammans och i samförstånd" för att du börjar märka att detta faller ur händerna på dig? Att du märker att det inte finns så många argument eller bevis mot mamman som skyldig till Mord - Och att du därför tar upp ett fall du hört talats om där man kunde döma alla, som var med, för brottet?
fast du har inte vunnit något! Jag saknar inte argument, jag slutar för att jag tycker det blir tråkigt att hålla på. Dessutom så låter du fortfarande uppläxande och vägrar att så mycket som att snudda vid känslan kring Esmeraldas död. För det finns något i hennes historia som är så otroligt sorgligt.

Det kan vara så att det är just ett sådant undantag i lagrummet jag talar om, jag är ju som sagt inte jurist. För som dessa föräldrar behandlade Esmeralda gör man bara inte.

Ps
Jag är inte intresserad av att diskutera nackdelen med sådan undantag.
Citera
2020-08-18, 18:55
Medlem
Citat:
fast du har inte vunnit något! Jag saknar inte argument, jag slutar för att jag tycker det blir tråkigt att hålla på. Dessutom så låter du fortfarande uppläxande och vägrar att så mycket som att snudda vid känslan kring Esmeraldas död. För det finns något i hennes historia som är så otroligt sorgligt.

Det kan vara så att det är just ett sådant undantag i lagrummet jag talar om, jag är ju som sagt inte jurist. För som dessa föräldrar behandlade Esmeralda gör man bara inte.

Ps
Jag är inte intresserad av att diskutera nackdelen med sådan undantag.

En fråga: Anser du att mamman och pappan haft exakt samma uppsåt, varit lika medvetna och att mamman vetat lika mycket som pappan?
Citera
2020-08-18, 19:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
En fråga: Anser du att mamman och pappan haft exakt samma uppsåt, varit lika medvetna och att mamman vetat lika mycket som pappan?
Det är då fan att jag inte kan låta bli att svara, för du vet ju redan svaret. Det vill säga Ja, du frågar hur jag bevisar det, jag svarar, för att de båda vistades i lägenheten.
Tycker inte du oxå att den dialogen börjar bli tragglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in