2020-08-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag förstår inte vad man ska utläsa av den statistiken. Antalet döda/år är för mig helt ointressant. JAg bryr mig i frågan om Covid enkom om antalet smittade samt döda till följd av smittan. Om någon omkommer i trafiken och har Covid så ska den givetvis (om det inte är befogat) tillskrivas Covid som dödsorsak.
Varför vill du just undanta trafikoffer?
De andra 84,5% då?
Citera
2020-08-18, 18:24
Avslutad
Citat:
Jag förstår inte vad man ska utläsa av den statistiken. Antalet döda/år är för mig helt ointressant. JAg bryr mig i frågan om Covid enkom om antalet smittade samt döda till följd av smittan. Om någon omkommer i trafiken och har Covid så ska den givetvis (om det inte är befogat) tillskrivas Covid som dödsorsak.

Personligen tycker jag att dödsorsak är fullständigt irrelevant. Det är minst lika sorgligt om någon avlider i en trafikolycka som i Covid-19. Eftersom dödsfallen sett över ett snitt på flera år ger en bra bild över hur många som hade dött i år utan detta virus så kan man såklart utläsa hur många som faktiskt dog i sjukdomen.
Citera
2020-08-18, 18:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför skulle alla lärare avlida? Lärare som jobbar i förskola skola med yngre barn är väl ofta runt 20 40 års ålder? Alltså ofta inte i riskgruppen men dom kan ju sprida det vidare precis som barnen om de blir smittade.

Sen beror det på hur man testar, i Sverige testar man lite fortfarande så man vet ju inte hur det ser ut i skolan riktigt.
Sverige borde göra som Sydkorea

https://twitter.com/WonKyungChung/status/1294749329735868416

Naturligtvis så finns det förskole och skollärare som är äldre än 40 år. Detta gäller, givetvis också i nästan alla yrkesgrupper. Grejen är bara det att lärare är underrepresenterade, jämfört med nästan alla andra yrkesgrupper, vad gäller död i covid-19. Hittills så har bara en svensk lärare avlidit i covid-19. Alltså 1 av 215 000 lärare!
Citera
2020-08-18, 18:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Visst, i normala fall såhade det ju inte varit så intressant - men nu har vi ju en massa coronaförnekare som blir upphetsade över en tidskriftsrubrik och börjar smala om att endast 15% av FHMs dödstal egentligen var corona, och att det nog endast har dött några hundra.... Ja då måste ju frågan ställas varför det har dött 5 300 fler än genomsnitted sedan mitten av mars. Mycket skjutningar och granatattacker inom älderomsorgen i år eller?

Visst. Det är ju mest sorgligt att vissa muppar inte kan tolka statistik eller hänga med i verkligheten, men överdödligheten är ganska trubbigt att titta på. Just nu dör det färre än normalt på grund av omständigheterna. Det beror på att färre rör på sig eller arbetar som de tidigare gjort. Allt från trafikolyckor till arbetsrelaterade dödsfall är lägre än tidigare.
Citera
2020-08-18, 18:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Varför vill du just undanta trafikoffer?
De andra 84,5% då?

Vilka 84.5%? Covid lär sällan vara en bidragande orsak till att man kör ihjäl sig. Möjligt att det finns något fall där någon fått akut hjärtflimmer eller något annat.
Citera
2020-08-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis så finns det förskole och skollärare som är äldre än 40 år. Detta gäller, givetvis också i nästan alla yrkesgrupper. Grejen är bara det att lärare är underrepresenterade, jämfört med nästan alla andra yrkesgrupper, vad gäller död i covid-19. Hittills så har bara en svensk lärare avlidit i covid-19. Alltså 1 av 215 000 lärare!
Oj vilken katastrof.
Gör som i Norge, sätt alla skolbarn och lärare i karantän.
Vi kunde ju ha räddat ett liiiiv.
Citera
2020-08-18, 18:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Personligen tycker jag att dödsorsak är fullständigt irrelevant. Det är minst lika sorgligt om någon avlider i en trafikolycka som i Covid-19. Eftersom dödsfallen sett över ett snitt på flera år ger en bra bild över hur många som hade dött i år utan detta virus så kan man såklart utläsa hur många som faktiskt dog i sjukdomen.

Det kan man bara utläsa genom bekräftade fall. Allt annat är killgissningar.
Citera
2020-08-18, 18:34
Medlem
Gapet har vidgats. Platz.se har uppdaterat och anger +4 nya avlidna och totalt då 5812 avlidna. Gapet har alltså ökat till 22 personer.

Samma sajt anger också att antalet intagna minskat, vilket ser underligt ut. Antalet inlagda på IVA skulle vara 29 personer, en minskning med 3 personer.

I morgon förväntar jag mig att det sker en rensning i registren som ger 4 avlidna plus att vi har 3 eller 4 ytterligare "nya" om man nu kan använda det uttrycket.

Det lutar åt +8 i morgon och antalet nya smittade lägger sig troligen på en platå, inga uppseendeväckande siffror i morgon alltså.
Citera
Medlem
Citat:
Vilka 84.5%? Covid lär sällan vara en bidragande orsak till att man kör ihjäl sig. Möjligt att det finns något fall där någon fått akut hjärtflimmer eller något annat.
Covid är sällan en bidragande orsak att någon dör överhuvudtaget.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag är med på din modell store vän, om du kör från mitten på mars 20 till mitten på mars 21. Och jämför med med liknande perioder bakåt i tiden.

Off Top: Du är duktig på simpla härskartekniker, men dom funkar inte på mig tyvärr. Fundera istället på varför du har behov av att förminska andra människor.
JedanProblem har sitt eget sätt att se på saker och ting, som du märkt, vilket är lite utmanande när man diskuterar med hen .Härom sistens insisterade t ex hen på det är meningsfulla att mäta överdödlighet per dag.

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du verkar ju fortfarande inte förstå poängen.

Här - jag ska ge dig ett annat problem som illustrerar ditt misstag. Du vill bilda dig en uppfattning om hur många svenskar som förlorade livet i Estoniakatastrofen. Du har dock endast tillgång till SCBs data över registrerade dödsfall under året 1994 - så vad göra?

Du kollar förslagsvis på hur många som dog i genomsnitt i slutet av september under åren1989 till 1993. Detta ger dig en bild av hur många som skulle kunna ha förväntats dö 28e september 1994. Sen jämför du detta med hur många som faktiskt registrerades som döda den dagen.

Det måste du väl ändå hålla med om är rimligt, eller hur?

Vad som naturligtvis vore helt orimligt är att börja jämföra dödlighet under perioden 1 januari till 27e september. Varför skulle du göra det? MS Estonia sjönk ju 28 september, eller hur? Det förstår väl till och med du?

Inser du nu hur orimligt det är att kolla på svensk covid-dödlighet under januari och februari? Det finns ju inte en kotte som påstår att det dog en massa folk i covid de första två månaderna.

DoraF, hur känns det att ha blivit totalägd av JP?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Innan pandemin exploderade i Sverige hade vi haft en period av underdödlighet. Mellan årets början och den 15 mars var dog 1448 färre personer jämfört med genomsnittet för de senaste fem åren under samma period.
Förmodligen har detta påverkat dödstalen under pandemins första tid. Om jag inte minns fel kommenterade SCB detta härom dagen, men jag kan tyvärr inte hitta referensen just nu.
Sammantaget kanske inte pandemin kommer att påverka medellivslängden mer än ytterst lite.
Citera
2020-08-18, 18:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Enligt en del i tråden så är det bara 70+ med underliggande sjukdom som avlider i Covid. Finns nog inte många lärare i det urvalet. Dessutom har skolorna varit stängda ett tag nu, så smittspridningen där lär ha varit minimal under sommaren.
Citera
2020-08-18, 18:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Covid är sällan en bidragande orsak att någon dör överhuvudtaget.

Enligt studien från Region Östergötland så dog 15% av Covid och 70% med Covid som bidragande orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in