2020-08-18, 16:46
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dödlighet statistiskt mäts på årsbasis så att vi kan jämföra
Men lille vännen, vi har inte haft corona under 12 månader än, ok? 12 månader är en godtycklig period. Du kan beräkna dödlighet kvartalsvis, månadsvis eller till och med dagsvis, fattar du?

Vi ska börja räkna från mitten av mars, eftersom det var då som folk började dö i corona. Det vi kan konstatera - och som visas i min tabell, är att vi INTE har sett någon egentlig underdödlighet sedan april och maj. Det betyder antagligen att de flesta som dom under april och maj inte alls låg på sin dödsbädd och skulle ha dött ändå inom någon månad.

Hänger du med i resonemanget, eller ska jag förklara mer utförligt?
Citera
2020-08-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tänk på att brandmän ofta är framme först vid akuta sjukdomsfall. Alltså före ambulansen.
Dessa sjukdomsfall lär vara covid-19 men jämna mellanrum.
Jo det är säkert en annan trolig anledning men de har väl ofta bra skydd på sig?
Citera
2020-08-18, 16:57
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jag har redan haft det, men vill sätta munkorg på svettiga ungdomarna i T-banan

Försök att promenera eller cykla när det är fint väder, om det är möjligt. Tunnelbana och spårvagn , m.m ĺåter inget vidare ur smittspridningssynpunkt, mask eller ej.
Citera
2020-08-18, 17:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Verkar som om covid19 åtgärder även minskar spridningen av influensa. Dramatisk minskning på södra halvklotet som haft sin influensa säsong under vår sommar.

https://www.sciencemag.org/news/2020/08/how-will-covid-19-affect-coming-flu-season-scientists-struggle-clues
Citera
2020-08-18, 17:04
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Håller med om detta med överdödlighet som en indikator, dock att mäta på årsbasis. 2018 hade vi en överdödlighet på 2000 personer p g a tuff influensa och värmebölja
Såg en siffra från Frankrike 2018, då dog det 15000 gamla i värmeböljan i augusti. På årsbasis var det dock ingen överdödlighet. Det var väl så att Jean 89 år hade dött i oktober istället, Marie 92 hade dött i november istället osv.
Citera
2020-08-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men lille vännen, vi har inte haft corona under 12 månader än, ok? 12 månader är en godtycklig period. Du kan beräkna dödlighet kvartalsvis, månadsvis eller till och med dagsvis, fattar du?

Vi ska börja räkna från mitten av mars, eftersom det var då som folk började dö i corona. Det vi kan konstatera - och som visas i min tabell, är att vi INTE har sett någon egentlig underdödlighet sedan april och maj. Det betyder antagligen att de flesta som dom under april och maj inte alls låg på sin dödsbädd och skulle ha dött ändå inom någon månad.

Jag är med på din modell store vän, om du kör från mitten på mars 20 till mitten på mars 21. Och jämför med med liknande perioder bakåt i tiden.

Off Top: Du är duktig på simpla härskartekniker, men dom funkar inte på mig tyvärr. Fundera istället på varför du har behov av att förminska andra människor.
Citera
2020-08-18, 17:13
Medlem
WHO varnade just för länder som försöker få flockimmunitet
Citat:
”Vi är INTE nära de nivåer av immunitet som krävs för att stoppa denna sjukdom från att spridas. Vi måste fokusera på vad vi faktiskt kan GÖRA NU för att trycka ner spridningen och inte leva i hopp om att flockimmunitet är vår frälsning.”

Dr Mike Ryan, WHO
https://twitter.com/lo_malin/status/1295736735352139777
Citera
2020-08-18, 17:15
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Såg du inte att jag skrev 2018? Säsongen 2017-2018 var inget vanlig influensasäsong.
Menar du att FHM har fel när de talar om 3000 dödsfall?

På 1980- och 90- talet innan det började vaccieras dog varje säsong ungefär 3 000 personer
Fler personer har dött under pandemin i absoluta tal men om man betänker att både befolkning och andelen äldre i befolkningen ökat kraftigt sedan var influensans dödlighet då jämförbar med dagens dödlighet i covid-19.

Det stämmer att mars 2018 sticker ut vad beträffar överdödlighet.. 11,0% mer än en genomsnittlig marsmånad under perioden 2015-2019. Resten av vintern 2017-2018 var normal vad beträffar dödlighet.

Mars 2018 bleknar ju dock verkligen om du jämför med april 2020 när coronakrisen var som värst. Ta en titt i min tabell nedanför om du vill lära dig mer:
https://postimg.cc/9z2rj9X5.

Dessutom så anser jag att det är rätt orimligt att peka på influensadödstal från 90-talet, eftersom det har skett enormt stora framsteg inom intensivården sedan dess. Om du vill lära dig mer så föreslår jag att du tar en titt på den här videon
[url]https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ/[url].
Citera
2020-08-18, 17:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

Ja, kollar man på FHM information så följer dödskurvan den förväntade när antalet covid19 döda in. Dvs enl FHM så varken över eller underrapporterar vi covid19 döda.

Hade förväntat mig kanske en 10 procent som skulle dött inom tidspannet ändå utan coronavirus men verkar som om FHM är spot on med dödsstatistiken.

Bara gå in o läsa på FHM för den intresserade
Citera
2020-08-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Såg en siffra från Frankrike 2018, då dog det 15000 gamla i värmeböljan i augusti. På årsbasis var det dock ingen överdödlighet. Det var väl så att Jean 89 år hade dött i oktober istället, Marie 92 hade dött i november istället osv.

Precis, vissa (alarmister) här i tråden vill dock mäta överdödlighet bara under 2 månader i våras.
Citera
2020-08-18, 17:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det bekräftar min farhåga att immuniteten ligger på enstaka procent.
Som jag tidigare redogjort för så går det inte ihop matematiskt att Sverige skulle ha en flockimmunitet på 1%. Helt omöjligt. Svårigheten med virusets klusterbeteende gör dock att det är svårt att bedöma HUR stor del. Sannolikt finns det områden i t.ex. Stockholm där över 30-40% blivit exponerade för smittan. Eller ännu mer.
Citera
2020-08-18, 17:49
Medlem
arbetets avatar
Nyfödd med COVID19 i Skåne:

Nyfödd bebis i Skåne smittad med covid-19
En nyfödd bebis har konstaterats smittad med covid-19 och troligtvis har barnet smittats under graviditeten, rapporterar Dagens Medicin.

Om det stämmer är det första kända fallet i Sverige.
https://www.svd.se/nyfodd-bebis-smittad-med-covid-19

Och de kan bli rejält sjuka. Vi talar inte om det andra tillståndet MIS-C utan om COVID19-symptom. Man talar om en u-formad kurva när det gäller barn. De under ett år kan få allvarliga symptom på samma sätt som vuxna:
Risk factors for developing severe disease among children infected with SARS-CoV-2 include age, viral load, and chronic comorbidities.51 There is a U-shaped curve of severity in children diagnosed with COVID-19, and babies younger than 1 year are at a higher risk of developing severe COVID-19,54
although these infections are infrequent. After the first year of life, most younger patients appear to be asymptomatic or have milder symptoms of SARS-CoV-2 infection.4 Data suggest a genetic locus is partly associated with more severe disease,57 and some ethnic groups (eg, African) might have a strong association with MIS-C.13
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30651-4/fulltext#seccestitle50

För övrigt en intressant studie i the Lancet som jag citerar ifrån om just MIS-C, det Kawazaki-liknande tillstånd som troligtvis också handlar om dysfunktion hos immunförsvaret. Det skiljer sig dock från COVID19-symptom på en rad punkter som att det brukar bryta ut efter att ett barn har haft en COVID19-infektion och att lungorna inte angrips utan mer hjärta och blodkärl. Orsakerna är alltså okända och lika lite förstådda som de allvarliga COVID19-symptom man ser. Här ett litet utdrag om skillnaderna. Artikeln tål att läsa i sin helhet dock:

COVID-19 and multisystem inflammatory syndrome in children and adolescents
/.../Antibodies to SARS-CoV might accentuate disease through antibody-dependent enhancement of viral entry and amplification of viral replication, as observed in dengue, or by triggering a host inflammatory response through the formation of immune complexes or direct anti-tissue antibody activation or cellular activation, or both. Similar mechanisms might be involved in the inflammatory disorder associated with SARS-CoV-2. SARS-CoV-2 is not usually detected in patients with MIS-C; thus the antibody-dependent enhancement of inflammation is more likely to occur through an acquired immune response rather than increased viral replication. Anti-spike antibodies against SARS-CoV have been shown to accentuate inflammation in primates and in human macrophages;95 therefore, the anti-spike antibodies against SARS-CoV-2 might also be able to trigger inflammation through a similar mechanism (figure 2). Hoepel and colleagues96 have reported, in a preprint study, that immune complexes generated by linking patient anti-spike antibodies with spike protein cause macrophage activation, which supports the proposed mechanism for SARS-CoV-2.
(Ibid)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in