2020-08-18, 14:15
Medlem
Familjehemsmamman har lyckats väcka både politiker och allmänhet när det gäller barn i familjehem. Hade hon inte låtit sig intervjuas i DN i mars hade aldrig det blivit ett så hett och diskuterat ämne.
Hennes engagemang i frågan fortsätter. Beundransvärt tycker jag.
Jag har inte sett att någon, förutom den biologiska mamman, har framfört klagomål mot hennes sätt att ta hand om flickan.
Citera
2020-08-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
De levde inte tillsammans och det är hemförhållandena som är viktigast. I ett familjehem är det av yttersta vikt att det inte sker förändringar i vilka som bor där. Visst får de separera, det kan man inte hindra dem från. Det jag kritiserar är att de mottog placerade barn innan en stundande flytt, istället för att avvakta tills läget stabiliserats. Huvudsakligen är detta dock kritik mot beslutande socialtjänst.

Var får du det ifrån att de inte lever tillsammans (trots att de är föräldrar till ett relativt litet barn vid tillfället)? Det är fullt möjligt att vara folkbokförd på olika ställen trots att man är sammanboende.

Vad jag förstår så är det enbart M som är familjehem, och har så varit under många år.
Senast redigerad av abigaille 2020-08-18 kl. 14:44.
Citera
2020-08-18, 15:01
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Var får du det ifrån att de inte lever tillsammans (trots att de är föräldrar till ett relativt litet barn vid tillfället)? Det är fullt möjligt att vara folkbokförd på olika ställen trots att man är sammanboende.

Vad jag förstår så är det enbart M som är familjehem, och har så varit under många år.
Möjligt ja, lagligt nej. Jag utgår från att de, i enlighet med lagen, varit folkbokförda där de bott.

Det spelar ingen roll om MJ haft uppdraget som ensamstående eller ej, placeringen ska omvärderas om hon flyttar ihop eller isär med någon. Beslutet om familjehem är inte baserat på enbart en person, även om det bara är en person som är familjehemsförälder. Övriga omständigheter i familjen påverkar, inklusive eventuella partners och egna barn.
Citera
2020-08-18, 15:12
Medlem
Citat:
Möjligt ja, lagligt nej. Jag utgår från att de, i enlighet med lagen, varit folkbokförda där de bott.

Det spelar ingen roll om MJ haft uppdraget som ensamstående eller ej, placeringen ska omvärderas om hon flyttar ihop eller isär med någon. Beslutet om familjehem är inte baserat på enbart en person, även om det bara är en person som är familjehemsförälder. Övriga omständigheter i familjen påverkar, inklusive eventuella partners och egna barn.

Det är först 2018 det blir straffbart att folkbokföra sig fel och det finns också lagliga undantag.

Vad gäller det andra är jag helt enig, jag ville bara poängtera att det enbart är M som utgör familjehem. I övrigt har jag inget att tillägga, jag har ingen insyn i hur socialtjänsten hanterat just den biten, med tanke på hur ärendet hanterats i sin helhet från socialtjänsten sida är det knappast förvånande om fel begåtts även här.

Oavsett så tycker jag att M är värd all beundran och E verkar ha mått alldeles utmärkt i sitt familjehem.
Citera
2020-08-18, 16:12
Medlem
Citat:

Folkbokföringen anger ut och inflytt till olika adresser. Lagligt är det om man inte får bidrag så¨som bostadsbidrag eller andra bidrag som ensamstående. Det ser dock ut som att dom faktiskt inte har ett längre förhållande och att E knappast träffat den sk familjehemspappan. Barn behöver stabilitet antar jag i socialtjänstens värld och inte in och utflytt av olika människor. Men han är ju dansbandstrummis så han har nog mest varit på resor med sitt band. I dag får dom ta det dom får i fosterfamilj då det knappt finns några.

Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har inte sett att någon, förutom den biologiska mamman, har framfört klagomål mot hennes sätt att ta hand om flickan.

Men det har jag gjort, så även om du inte ser något så betyder det inte att det inte finns.
Citera
2020-08-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Folkbokföringen anger ut och inflytt till olika adresser. Lagligt är det om man inte får bidrag så¨som bostadsbidrag eller andra bidrag som ensamstående. Det ser dock ut som att dom faktiskt inte har ett längre förhållande och att E knappast träffat den sk familjehemspappan. Barn behöver stabilitet antar jag i socialtjänstens värld och inte in och utflytt av olika människor. Men han är ju dansbandstrummis så han har nog mest varit på resor med sitt band. I dag får dom ta det dom får i fosterfamilj då det knappt finns några.

Men det har jag gjort, så även om du inte ser något så betyder det inte att det inte finns.

Jag vet faktiskt inte vad du kommenterar på? Du mästrar på som om att det som inte finns med i posten fattas på grund av att skribenten inte vet. Det är inte helt ovanligt att folkbokföringen av olika anledningar inte stämmer och det går inte att göra en säker bedömning angående en relationsstatus baserad på folkbokföringen. Och nej, idag är det inte lagligt att vara skriven på fel adress.

Var finns det klagomål på familjehemsmamman?
Citera
2020-08-18, 17:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Så enkelt är det inte. Vid skilsmässa måste en ny utredning göras och enbart en av de båda familjehemsföräldrarna kan fortsätta vara familjehem. Vid vårdnadsöverflytt gäller att familjehemsföräldrarna måste vara gifta eller sambos. Detta bör förstås med bakgrund av att gifta personer vanligtvis är sammanboende, och att de är gifta är alltså inte tillräckligt, utan de ska vara minst sambos. Separerade men fortsatt gifta personer är med allra största sannolikhet inte aktuella för vårdnadsöverflytt. På samma sätt måste även ett familjehem vara sammanboende (eller ensamstående). Om sammansättningen av de vuxna i familjen förändras (genom tillskott av ny sambo eller separation), så ska en ny utredning göras.

Att det skulle vara möjligt med en varannan-vecka lösning för små familjehemsplacerade barn är absurt och saknar all förankring i verkligheten (växelvis boende anses över huvud taget inte lämpligt före 3 års ålder). Växelvis boende i det fall att familjehemsföräldrar separerar är någonting som bara är aktuellt med större barn som bott länge i samma hem, och som väldigt sällan godkänns. Inte heller är en vårdnadsöverflytt möjlig i det fallet, vilket innebär att det inte är en långsiktig lösning för placerade barn som förväntas vara långvarigt placerade.

När E placerades där var MJ och LO-LJ inte sammanboende, de flyttade ihop några månader senare. De var vidare enbart sammanboende tre år efter detta. Det är inte någonting jag skulle kalla för en stabil situation.

Vad gäller "inte bara du" osv så är min invändning att jag inte har offentliggjort något material. Det material som delats utgör offentliga handlingar - det vill säga, de är redan offentliggjorda.
Nej små barn ska inte flytta hit och dit, men det gäller ju inte bara familjehemsplacerade barn, utan alla barn.

Jag ska korrigera mitt svar lite, vid separation eller sammanbrott i ett familjehem kan barnen fortfarande få bo hos båda föräldrarna, men rent organisatoriskt så kallas den ena platsen för kontaktfamilj.

Du har rätt i att nya utredningar måste göras, men som du skriver så finns det ju en massa olika skäl till att göra nya, eller uppdaterade utbildningar.

Familjehemsutredningar är ju inte heller offentlig handling, så vi har ju ingen aning om hur många som gjorts från Norrköpings sida. Vi vet ju heller inte om Esmeralda var placerad genom kommunen eller genom ett privat företag. Hur som haver är kommunen ålagda att göra egna utredningar, men brukar ha den privata som underlag.
Citera
2020-08-18, 17:04
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Det är först 2018 det blir straffbart att folkbokföra sig fel och det finns också lagliga undantag.

Vad gäller det andra är jag helt enig, jag ville bara poängtera att det enbart är M som utgör familjehem. I övrigt har jag inget att tillägga, jag har ingen insyn i hur socialtjänsten hanterat just den biten, med tanke på hur ärendet hanterats i sin helhet från socialtjänsten sida är det knappast förvånande om fel begåtts även här.

Oavsett så tycker jag att M är värd all beundran och E verkar ha mått alldeles utmärkt i sitt familjehem.
Att någonting inte är belagt med straff betyder inte att det är lagligt. Det var lagkrav på korrekt folkbokföring även innan det, men det var inte något straff på att bryta mot lagen. Jag förutsätter att MJ och hennes ex har följt lagen. Om du tror att någon verkar vettigare för att du argumenterar om att de antagligen bryter mot lagen om de inte straffas så tror du fel.

Att MJ ställt upp som familjehem och varit kärleksfull under tiden är mycket bra. Att hon hade inställningen att E var "hennes" och aldrig skulle återförenas med sina biologiska föräldrar är dock inte rätt inställning hos ett familjehem, och jag har inget som helst underlag för att hon är vettig. Jag litar inte mer på henne än på någon annan för mig relativt okänd person, och beundrar henne inte heller. Den erfarenhet jag har av personer som beter sig liknande som MJ, alltså går ut i media osv, startar bolag efter att ha uppmärksammats i liknande fall, osv, är inte positiv. Men visst är det möjligt att hon är vettig.
Citera
2020-08-18, 17:05
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte vad du kommenterar på? Du mästrar på som om att det som inte finns med i posten fattas på grund av att skribenten inte vet. Det är inte helt ovanligt att folkbokföringen av olika anledningar inte stämmer och det går inte att göra en säker bedömning angående en relationsstatus baserad på folkbokföringen. Och nej, idag är det inte lagligt att vara skriven på fel adress.

Var finns det klagomål på familjehemsmamman?

Du skall förhålla dig att tala om fallet inte om mig för det är inte topic här. Jag svarar på din kommentar om lagligt att vara folkbokförd på annat ställe än där man faktiskt bor. Andra har åsikter som inte stämmer med dina åsikter och det är helt ok att ha dom vilket du har lite svårt för.

Så det finns kritik mot M oavsett och det är inget som behöver redogöras för i detalj här. Det kan vara runt ett fikabord, och allmänt snack som inte skrivs ut på sociala medier helt enkelt. Och mina åsikter har jag delat med mig av här så som att M är helt fel person för familjehem eftersom hon tror det är adoption det handlar om och inte tillfällig vård av ett barn under LVU. Det är inte lämpligt under rådande lagstiftning. Inte heller hennes lobbande ger mig något seriöst intryck utan tvärtom det landande på ett uselt skrivet lagförslag som var så undermåligt att man borde skämmas.
Citera
2020-08-18, 17:07
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Man brukar inte vilja att bara en ska vara engagerad när det gäller en placering, om man är ensamstående är det självklart helt okey. Men om man är sambo eller gift så tänker man att det blir konstigt om en person i hushållet inte ska engagera sig i barnet. Men givetvis kan en vara den som sköter kontakter med soc skola och bioföräldrarna.
Citera
2020-08-18, 17:12
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Jag håller med, det är mycket värre att alla skador inte kommer från dödstillfället. Det är mycket värre att hon tappade vikt och slutade äta pga av den ångest/rädsla/stress hon känt...att hon fick lida så länge. Tycker absolut båda är lika ansvariga.
Ja det är helt otroligt att mamman tillåts gå på linjen att hon inte minns. Och även om hon inte minns det så måste hon ju sett hur det stog till. Ett så litet barn hjälper man ju med tvättning, tandborstning, påklädning etc etc.
Om mamman inte har uppmärksammat detta så kan hon ju inte hanterat eller varit nära Esmeralda på månader.
Citera
2020-08-18, 17:14
Medlem
Citat:
Att någonting inte är belagt med straff betyder inte att det är lagligt. Det var lagkrav på korrekt folkbokföring även innan det, men det var inte något straff på att bryta mot lagen. Jag förutsätter att MJ och hennes ex har följt lagen. Om du tror att någon verkar vettigare för att du argumenterar om att de antagligen bryter mot lagen om de inte straffas så tror du fel.

Att MJ ställt upp som familjehem och varit kärleksfull under tiden är mycket bra. Att hon hade inställningen att E var "hennes" och aldrig skulle återförenas med sina biologiska föräldrar är dock inte rätt inställning hos ett familjehem, och jag har inget som helst underlag för att hon är vettig. Jag litar inte mer på henne än på någon annan för mig relativt okänd person, och beundrar henne inte heller. Den erfarenhet jag har av personer som beter sig liknande som MJ, alltså går ut i media osv, startar bolag efter att ha uppmärksammats i liknande fall, osv, är inte positiv. Men visst är det möjligt att hon är vettig.

Absolut, vi är helt eniga. Jag menar bara att det är vanskligt att dra slutsatser baserat på folkbokföring. Jag argumenterar verkligen inte för att få dem att verka vettiga, det har jag ingen aning om och det är heller inte mitt motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in