2020-07-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Vart kan man se bild på detta vidriga monster vill ha en bild av hur hon ser ut om jag skulle springa på henne!
I fupen
Citera
2020-07-30, 09:46
Medlem
Rättegången återupptas kl 10 idag då utförda utredningar och påföljd ska diskuteras. Nt.se rapporterar direkt för de som har tillgång till abonnemang där.

Edit både SR och SVT har också direktrapportering.

https://sverigesradio.se/artikel/7523528

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/i-dag-startar-mordrattegangen-mot-esmeraldas-mamma
Senast redigerad av Nivla 2020-07-30 kl. 10:09.
Citera
2020-07-30, 10:24
Medlem
Pandalina4s avatar
Från SVT.
-Idag ska mamman ha god kontakt med flera släktingar. Hon har uppgett att hon levt i en destruktiv relation med pappan.

-Mamman avvisar förslaget om skyddstillsyn med hänvisning till att det hemmet som kan ta hand om henne inte passar av religiösa skäl.

-Mamman ska ha varit drogfri sedan hon häktades. Frivården uppger att mamman sagt att hon är beredd i att göra något åt sin narkotikaproblematik.
——————————

R är säkert medicinerad med lugnande som tidigare, så indirekt går hon runt drogad så hennes behov av droger är tillfredställt.
Citera
2020-07-30, 10:30
Medlem
Från SR

"Av flera utredningar framkommer det att mamman inte sökte vård för den skadade flickan på grund av att hon själv varit påverkad av droger."

"Åklagaren frågar mamman varför man ska tro på att hon nu skulle vara beredd på att lämna sitt missbruk"

"Mamman svarar att hon nu frivilligt lämnat drogtest varje vecka."

"Åklagaren Anna Lander läser nu upp sin slutplädering. Hon menar att mamman ska dömas för mord i första hand och i andra hand genom oaktsamhet vållat flickans död och synnerligen grov misshandel. I båda fallen vill hon att mamman ska dömas till fängelse, minst 8 år.
Åklagaren anser inte att skyddstillsyn är aktuellt. "
Senast redigerad av Nivla 2020-07-30 kl. 10:49.
Citera
2020-07-30, 10:53
Medlem
Pandalina4s avatar
Dom meddelas om en vecka, kl 14.00 den 7 augusti.
Citera
2020-07-30, 10:57
Medlem
f30malmos avatar
Hon vill alltså inte gå en tolvstegsbehandling som det verkar. Hon vill byta behandling av religiösa skäl, men då utgår jag från att det är tolvsteg hon inte vill gå. Vilket jag iof kan förstå.
Citera
2020-07-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Från SR

"Åklagaren Anna Lander läser nu upp sin slutplädering. Hon menar att mamman ska dömas för mord i första hand och i andra hand genom oaktsamhet vållat flickans död och synnerligen grov misshandel. I båda fallen vill hon att mamman ska dömas till fängelse, minst 8 år.
Åklagaren anser inte att skyddstillsyn är aktuellt. "

Juridikkunniga finns det utrymme för rätten att ändra sig i detta läge, utifrån tillkommande information i dessa utredningar om missbruket? De har ju redan slagit fast att hon inte är skyldig till mord och misshandel men inte i någon dom.
Citera
2020-07-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Från SVT.
-Idag ska mamman ha god kontakt med flera släktingar. Hon har uppgett att hon levt i en destruktiv relation med pappan.

-Mamman avvisar förslaget om skyddstillsyn med hänvisning till att det hemmet som kan ta hand om henne inte passar av religiösa skäl.

-Mamman ska ha varit drogfri sedan hon häktades. Frivården uppger att mamman sagt att hon är beredd i att göra något åt sin narkotikaproblematik.
——————————

R är säkert medicinerad med lugnande som tidigare, så indirekt går hon runt drogad så hennes behov av droger är tillfredställt.
"R sitter och stirrar rakt fram, när historiken kring hennes missbruk läses upp, hon verkar lugn men ngt frånvarande"
Citera
2020-07-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Dom meddelas om en vecka, kl 14.00 den 7 augusti.
Dom kommer 6 augusti stod det i rapporteringen.
Citera
2020-07-30, 13:00
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Vart kan man se bild på detta vidriga monster vill ha en bild av hur hon ser ut om jag skulle springa på henne!
Bortsett ifrån i FUP:et så kan du se en bild på "monstret" via en bildlänk som du hittar långt ned i ett av mina inlägg om du klickar här!

---------------

Hoppas innerligen att TR dom som meddelas 2020-08-06 kl 14 medför ett mångårigt fängelsestraff då R3becka dessutom har motsagt sig viss vård p.g.a. religiösa skäl (uttrycker mig här medvetet kortfattat om detta).

Hoppas dessutom att "barnens rätt" (enl. gällande lagstiftning genom Barnkonventionen) tydliggöres i fall liknande detta när biologiska föräldrar vill hävda sin rätt till att återfå vårdnaden av omplacerade barn.
Citera
2020-07-30, 14:44
Medlem
Om man skjuter en varg åker man i fängelse, men det behöver man visst inte när man dödar ett barn. Det är nåt som är fel!
Citera
2020-07-30, 16:26
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Bortsett ifrån i FUP:et så kan du se en bild på "monstret" via en bildlänk som du hittar långt ned i ett av mina inlägg om du klickar här!

---------------

Hoppas innerligen att TR dom som meddelas 2020-08-06 kl 14 medför ett mångårigt fängelsestraff då R3becka dessutom har motsagt sig viss vård p.g.a. religiösa skäl (uttrycker mig här medvetet kortfattat om detta).

Hoppas dessutom att "barnens rätt" (enl. gällande lagstiftning genom Barnkonventionen) tydliggöres i fall liknande detta när biologiska föräldrar vill hävda sin rätt till att återfå vårdnaden av omplacerade barn.

Tack så mycket 😊 Ja det va mig ett riktigt äckel & nu ser hon ut att få ett litet slag på fingrarna som straff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in