2020-08-17, 16:52
Medlem
Hur skall MBN ställningstagande i yttrandet till mark- och miljödomstolen daterat 2020-07-24 gällande skolan och sockenmagasinet, som avslutas enligt nedan, kunna förhandlas bort för att i samverkan med motparten avskriva ärendet och åsidosätta PBL?

-----------------------. Vid tillsynsbesök har nämnden konstaterat att byggnaderna används som bostad och vid utredning har nämnden konstaterat att bygglov saknas för ändrad användning, det är dessa omständigheter som ligger till grund för beslut om lovföreläggande. Nämndens beslut om lovföreläggande ska därmed stå fast.

Nämndens sammanhållna bedömning är att miljö- och byggnämndens beslut 2019-06-13 ska verkställas i sin helhet.

Med fullmakt att företräda Miljö- och byggnämnden

Y Y
Bygglovhandläggare
Citera
2020-08-17, 18:23
Medlem
En vän till mig jobbade med Akilov som asbestsanerare. Dom jobbade lite överallt i Sverige och delade lägenhet flera gånger under arbetsveckan. Detta va Max 1 år innan terrordådet. Troligtvis mindre.
Citera
2020-08-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
Hur skall MBN ställningstagande i yttrandet till mark- och miljödomstolen daterat 2020-07-24 gällande skolan och sockenmagasinet, som avslutas enligt nedan, kunna förhandlas bort för att i samverkan med motparten avskriva ärendet och åsidosätta PBL?

-----------------------. Vid tillsynsbesök har nämnden konstaterat att byggnaderna används som bostad och vid utredning har nämnden konstaterat att bygglov saknas för ändrad användning, det är dessa omständigheter som ligger till grund för beslut om lovföreläggande. Nämndens beslut om lovföreläggande ska därmed stå fast.

Nämndens sammanhållna bedömning är att miljö- och byggnämndens beslut 2019-06-13 ska verkställas i sin helhet.

Med fullmakt att företräda Miljö- och byggnämnden

Y Y
Bygglovhandläggare

Jag utgår ifrån att frågan är ställd till mig och jag skall därför här posta ett inlägg till för att försöka besvara din fråga, som verkligen är berättigad. Tyvärr går det inte att svara kort och koncist på din fråga, vilket framgår av det följande.

Som jag skrev redan i januari (eller i februari, hursomhelst innan länsstyrelsen hade fattat beslut i de två överklagandeärendena), så utgick jag från att Debbie Nujen skulle fortsätta att förlänga processen med att överklaga beslut som gick familjen Nujen emot även till mark- och miljödomstolen. En normalbegåvad advokat som själv är ansvarig för ombyggnaden av fyra byggnader med en totalyta på 1325 kvadratmeter utan nödvändiga bygglov och med anlitande av svart arbetskraft för byggnadsprojektens genomförande överklagar helt enkelt inte ett ärende av detta slag till högre instans, om man inte har ett äss i rockärmen. Ässet i det här fallet är högst sannolikt att alla fyra byggnadsprojekten har genomförts med byggnadsnämndens - och nu också miljö- och byggnämndens goda minne. Överklagandena till domstolen gör att domstolen måste befatta sig även med kommunens delaktighet i svartbyggena, liksom med formella fel i bygglovsprocessen. Har både politiker och tjänstemän gett familjen Nujen klartecken att bygga om ett förråd till ett asylboende maskerat till en privatbostad för en familj, kan man i princip förvänta sig att man även gett familjen diverse andra utfästelser, som i grunden strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen. Vid ett sammanträde med parterna kommer domstolen med nödvändighet att konfronteras med båda parters "berättelser", vilket jag tror är själva vitsen med ombudets begäran om sammanträde. Att advokat Jonas Edwards sedan inte är tillräckligt påläst vad gäller skillnaden i en domstols handläggning av överklagandemål respektive tvistemål och därför även begär att domstolen skall förhöra Debbie Nujen under sanningsförsäkran, visar väl bara att Debbie kanske har valt fel ombud. Jag kan tänka mig att miljö- och byggnämnden lägger sig inför hotet att politikernas och handläggarnas korrupta verksamhet avslöjas. Familjen Nujen drar säkert tillbaka båda sina överklaganden om man i förväg kan komma överens med motparten om att slippa betala byggsanktionsavgifterna för de två svartbyggena på skolfastigheten - eller åtminstone för ett av dem: den till privatbostad ombyggda skolbyggnaden. Byggsanktionsavgiften för sockenmagasinet med 70 kvadratmeters totalyta kan familjen säkert acceptera (den är ju mindre än en femtedel så stor som den för skolan).
Senast redigerad av medianox 2020-08-17 kl. 18:49.
Citera
2020-08-17, 19:09
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag utgår ifrån att frågan är ställd till mig och jag skall därför här posta ett inlägg till för att försöka besvara din fråga, som verkligen är berättigad. Tyvärr går det inte att svara kort och koncist på din fråga, vilket framgår av det följande.

Som jag skrev redan i januari (eller i februari, hursomhelst innan länsstyrelsen hade fattat beslut i de två överklagandeärendena), så utgick jag från att Debbie Nujen skulle fortsätta att förlänga processen med att överklaga beslut som gick familjen Nujen emot även till mark- och miljödomstolen. En normalbegåvad advokat som själv är ansvarig för ombyggnaden av fyra byggnader med en totalyta på 1325 kvadratmeter utan nödvändiga bygglov och med anlitande av svart arbetskraft för byggnadsprojektens genomförande överklagar helt enkelt inte ett ärende av detta slag till högre instans, om man inte har ett äss i rockärmen. Ässet i det här fallet är högst sannolikt att alla fyra byggnadsprojekten har genomförts med byggnadsnämndens - och nu också miljö- och byggnämndens goda minne. Överklagandena till domstolen gör att domstolen måste befatta sig även med kommunens delaktighet i svartbyggena, liksom med formella fel i bygglovsprocessen. Har både politiker och tjänstemän gett familjen Nujen klartecken att bygga om ett förråd till ett asylboende maskerat till en privatbostad för en familj, kan man i princip förvänta sig att man även gett familjen diverse andra utfästelser, som i grunden strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen. Vid ett sammanträde med parterna kommer domstolen med nödvändighet att konfronteras med båda parters "berättelser", vilket jag tror är själva vitsen med ombudets begäran om sammanträde. Att advokat Jonas Edwards sedan inte är tillräckligt påläst vad gäller skillnaden i en domstols handläggning av överklagandemål respektive tvistemål och därför även begär att domstolen skall förhöra Debbie Nujen under sanningsförsäkran, visar väl bara att Debbie kanske har valt fel ombud. Jag kan tänka mig att miljö- och byggnämnden lägger sig inför hotet att politikernas och handläggarnas korrupta verksamhet avslöjas. Familjen Nujen drar säkert tillbaka båda sina överklaganden om man i förväg kan komma överens med motparten om att slippa betala byggsanktionsavgifterna för de två svartbyggena på skolfastigheten - eller åtminstone för ett av dem: den till privatbostad ombyggda skolbyggnaden. Byggsanktionsavgiften för sockenmagasinet med 70 kvadratmeters totalyta kan familjen säkert acceptera (den är ju mindre än en femtedel så stor som den för skolan).
Det jag fetat: Är sådana saker överhuvudtaget förhandlingsfrågor? Kan man verkligen schackra och pruta om byggsanktionsavgifter inom lagens ramar eller pressar Nujens i så fall MBN till att begå brott?
Citera
2020-08-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det jag fetat: Är sådana saker överhuvudtaget förhandlingsfrågor? Kan man verkligen schackra och pruta om byggsanktionsavgifter inom lagens ramar eller pressar Nujens i så fall MBN till att begå brott?

Det behöver inte nödvändigtvis vara ett brott som begås av någon, om till exempel miljö- och byggnämnden vid ett sammanträde fattar beslut om en viss byggsanktionsavgift. Bestämmelserna om avgifterna har i flera fall som prövats i domstol visat sig vara nog så "tänjbara". Det tråkigaste med en sådan utveckling av Nujen-Akilovärendet är väl att Skatteverket ges en anledning att avsluta sin (skattebrotts-?)utredning. Personligen tycker jag det skulle räcka med att Skatteverket konstaterar, att några hyresinkomster från den yrkesmässigt bedrivna uthyrningen av de tre lägenhetshotellen inte finns redovisad och att myndigheten därför åtminstone genomför en taxeringsrevision - av såväl familjen Nujens företag som fastigheter. Det är inte alls bra för skattemoralen i Sverige, att familjen Nujen år efter år utan att någon myndighet ingriper kan uppbära skattefria inkomster från sina av svart arbetskraft uppförda svartbyggen på Gotland.
Senast redigerad av medianox 2020-08-17 kl. 19:56.
Citera
2020-08-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
En sak är klar, att lista under "Av godo":

De har förköpt sig, Nujens. Det här kan aldrig bli lönsamt för dem, snarare är det ett slukhål, vad gäller både tid, pengar och stress relaterad till den granskning som skett och de anmälningar som redovisats i den här tråden.

De är ett gäng usliga rötägg och förtjänar detta och naturligtvis mer därtill.

Nujen Media går dåligt, de 150.000 han fick i corona-stöd må provocera somliga, men de är en droppe i havet om man ska bibehålla levnadsstandarden.

Med hopp om fortsatt utförsbacke,
Det är väl inte otänkbart att man på sikt kommer att avstycka villatomter från fastigheten med militärförrådet.
Man fick ju marken till vrakpris och kan säkert göra sig en god förtjänst på den.
Senast redigerad av Bulverket 2020-08-17 kl. 20:21.
Citera
2020-08-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulverket
Det är väl inte otänkbart att man på sikt kommer att avstycka villatomter från fastigheten med militärförrådet.
Man fick ju marken till vrakpris och kan säkert göra sig en god förtjänst på den.

För nytillkomna, enligt medianox #7990,
" Den 2 augusti 2012 förvärvade Özz och Debbie Nujen tillsammans en första fastighet i Tingstäde om 9000 hektar mark som såldes av Försvarsmakten. ..."

Osökt dyker denna bild upp i minnet, om än väl off topic https://twitter.com/ozznujen/status/1071363254293803008

Inläggen mellan #7979 - #7994 av medianox, sid 665 ff, utgör f ö hans brev till Advokatsamfundet och Justitiekanslern. Mycket läsvärda igen. Stort tack, medianox, för ditt enträgna arbete. Måtte det bära frukt en dag.
Citera
2020-08-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faktist
En vän till mig jobbade med Akilov som asbestsanerare. Dom jobbade lite överallt i Sverige och delade lägenhet flera gånger under arbetsveckan. Detta va Max 1 år innan terrordådet. Troligtvis mindre.
Intressant! Vet du om vännen och Akilov pratade om hans jobb hos Nujens?

Skulle vara intressant att höra Akilov själv berätta om Nujens-jobbet och om hans version stämmer med Debbies...
Citera
2020-08-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Intressant! Vet du om vännen och Akilov pratade om hans jobb hos Nujens?

Skulle vara intressant att höra Akilov själv berätta om Nujens-jobbet och om hans version stämmer med Debbies...

Nej han va fett skum tydligen, pratade inte mycket alls, höll sig mest för sig själv.
Ja frågade fett mycket om honom men han viste inte ett skit.

Vet att dom tjänade jävligt bra Me traktamente o allt på asbest firman.

Om jag inte minns fel så var det detta företag som dom jobbade på

https://www.delete.se/tjanster/sanering-och-lattrivning/asbest-och-pcb-sanering/
Citera
2020-08-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faktist
Nej han va fett skum tydligen, pratade inte mycket alls, höll sig mest för sig själv.
Ja frågade fett mycket om honom men han viste inte ett skit.

Vet att dom tjänade jävligt bra Me traktamente o allt på asbest firman.

Om jag inte minns fel så var det detta företag som dom jobbade på

https://www.delete.se/tjanster/sanering-och-lattrivning/asbest-och-pcb-sanering/

Märkligt att Nujens betalade till Akilov om han arbetade med asbest.
Borde inte saneringsfirman ha betalat honom. Eller var Akilov en länk, för pengarna till saneringsfirman?
Citera
2020-08-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Märkligt att Nujens betalade till Akilov om han arbetade med asbest.
Borde inte saneringsfirman ha betalat honom. Eller var Akilov en länk, för pengarna till saneringsfirman?

Svartjobben som Akilov gjorde för Nujens, var innan han arbetade på saneringsfirman.

Citat:
2015 utför han flera småjobb. Under sommaren får han mindre summor till sitt konto, bland annat från ägaren till en enskild byggfirma. Han får också en privat överföring från en ledamot på ett företag som senare ska anställa honom.

Hösten 2015 får Akilov plötsligt totalt 85 000 kronor till sitt konto. Under några månader utför han renoveringar av två sommarhus på Gotland som ägs av komikern Özz Nûjen, hans syster och hennes man. Överföringarna är märkta ”Gotland” och ”Jobb Gotland” och uppdraget är Akilovs största inkomstkälla under året. I ett förhör säger han uttryckligen att han jobbade svart på Gotland. ”Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent efter dem, och ja, göra rent”, refererar Uppdrag Granskning. När förhörsledaren frågar vad företaget heter svarar Akilov: ”Det var inget företag, det var mina landsmän som hade bjudit in mig att jag skulle hjälpa dem.” Inbetalningarna till Akilov kommer inte från Nûjens konto utan från svågern. Nûjen säger att han inte har känt till något svartarbete.

Enligt Uppdrag Granskning får Akilov ett falskt anställningsintyg och på pappret anställning på en liten städfirma i ett år. På det sättet får han en skattsedel.

2016 får han en riktig anställning. Nu arbetar Akilov på en saneringsfirma och sanerar asbest på olika byggen. Företaget är underleverantör åt ett annat bolag och Akilov är inhyrd i perioder under hela året. I förhör med företaget framgår att han bland annat jobbar på Huddinge sjukhus.
En tidigare arbetskamrat berättar i polisförhör att han arbetar med Akilov på hotell Sergel Plaza i Stockholm sommaren 2016. Men en och en halv månad senare får Akilov sparken från uppdraget, enligt kollegan ”eftersom han sov och rökte på arbetsplatsen”. Akilov dricker alkohol och använder droger, säger flera vittnen. Arbetskamraten vet inte exakt vilka arbetsuppgifter Akilov har men tror att det rör sig om ”tätning och fog runt fönster”. Akilov jobbar även i Umeå.

December 2016 registreras det sista jobbet på saneringsfirman, enligt förundersökningen. En tidigare chef har berättat för Expressen hur det kom sig att Akilov slutade: ”Jag tror att han bara avvek själv mer eller mindre”.

Bara några veckor före dådet, i mars 2017, träffar Akilov den gamla kollegan från Sergel Plaza. Akilov berättar att han är arbetslös. Det enda de någonsin talar om när de träffas är arbete och pengar, aldrig politik eller religion, säger arbetskamraten i förhör.
https://www.byggnadsarbetaren.se/jobb-for-ozz-och-asbestsanering-terroristen-akilovs-tid-pa-svenska-byggen/
Citera
2020-08-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox

Ett klarläggande men skrämmande svar.Tack!

Gör inte MBN som familjen kräver, så blir allt offentligt med en stor skandal som följd.
Båda parter har ju åsidosatt PBL och tidigare oegentligheter skall tydligen döljas med mer av samma vara!
Tycker det verkar ren och skär utpressning, när hotet om skandal synes vara ässet i rockärmen.

Utpressning samma andas barn som korruption!
Senast redigerad av Bulverket 2020-08-18 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in