2020-08-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Preskriptionstiderna för brottsliga gärningar är avhängiga maximistraffen för brotten enligt varje enskild lag. Huvudregeln enligt brottsbalken är att åtal måste väckas eller häktning ske innan preskriptionstiden löper ut. Men för just skattebrott gäller särskilda bestämmelser. Enligt skattebrottslagen kan preskriptionstiden i vissa fall förlängas och preskription hindras genom att den misstänkte delges misstanke om brottet. Jag tror inte att ÖN och DN har delgivits misstanke om skattebrott.

I de här aktuella ärendena är det uppenbart myndigheterna själva som vill få tiden att gå. Att miljö- och byggnämnden dröjde mer än nio månader med att fatta beslut i tillsynsärendet gällande Gazeliigården, har givetvis en orsak - liksom att länsstyrelsen dröjde mer än ett halvår med att påbörja handläggningen av familjen Nujens två överklaganden gällande Villa Zetterling och Skolan/Sockenmagasinet. Den gemensamma nämnaren stavas - korruption.

Tack för detta klargörande svar.
Citera
2020-08-14, 07:17
Medlem
Ju fler personer som dras in i försvaret av familjen Nujens 1 325 kvadratmeter stora svartbygge på Gotland, desto fler pinsamma avslöjanden av korrupt karaktär publiceras här på Flashback. Ja, det är väl en rätt bra sammanfattning av läget just nu, eller vad säger du Sizz67?

Den senaste i raden som har gjort bort sig rejält är familjen Nujens eget ombud i mark- och miljödomstolen, advokat Jonas Andrew. För att av domstolen kräva att hans klient och advokatkollega Debbie Nujen skall förhöras under sanningsförsäkran, tar nog ändå priset och övertrumfar med råge Advokatsamfundets svansföring i disciplinärendet. Och det är nog tur för Debbie Nujen, att domstolen enligt lag inte får förhöra henne under sanningsförsäkran. För att vid ett sådant förhör medvetet lämna osann uppgift eller förtiga sanningen utgör faktiskt brottet osann partsutsaga, som i sig kan resultera i påföljden fängelse i upp till två år vid brott av normalgraden, alternativt böter eller fängelse i upp till sex månader om brottet anses som ringa.

Advokat Jonas Andrew har bl.a. miljö- och fastighetsrätt som specialitet och är medarbetare och delägare i advokatfirman Titov & Partners. Därmed inte sagt att advokatfirman har något med den av familjen Nujen anlitade Davids Titovs städfirma att göra.
Citera
2020-08-14, 08:37
Medlem
Verkar som myndighetssverige kraftsamlar för att skademinimera, förhindra insyn och fullständig skandal.
Citera
2020-08-14, 11:54
Medlem
Apropå advokat Jonas Andrews märkliga begäran om förhör av Debbie Nujen under sanningsförsäkran i mark- och miljödomstolen - så här uttryckte hon sig skriftligt för drygt ett år sedan rörande Villa Zetterling i sitt överklagande till länsstyrelsen:

"Byggnaden används som permanent boende och inte som uthyrningsverksamhet för korttidsboende året runt. Familjen Nujen har ansökt och beviljats bygglov för bostadshus. Huset blev färdig under senvåren 2018 och började att inredas under sommaren. Huset är till för hela familjen men det är dock vår far som bor i huset och nyttjar det mest av alla. Vår far pendlade mellan Gotland och Stockholm under hösten 2018 och våren 2019. Han bor sedan våren 2019 permanent i huset och är även folkbokförd på adressen på Gotland. Än idag används fastigheten av vår far. Vår far bor i ena halvan av huset och de övriga rummen i andra halvan av huset förfogas av barnen och barnbarnen. Vår mor kommer då och då till Gotland och bor då i samma fastighet."

Kommentar: Villa Zetterling har sedan sommaren 2018 fram till april/maj i år stått obebodd och uteslutande använts för uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse. Byggnaden är fullt utrustad och inredd som ett lägenhetshotell och har aldrig använts som bostad av familjen Nujen, vare sig för fritidsboende eller för permanentboende. Att den 2018 nyrenoverade "villan/herrgården" har varit svåruthyrd är inte så konstigt: priset för att tillbringa (minimitiden) en vecka i det ombyggda vapenförrådet har varit högt (runt 30 000 kronor), det isolerade läget i en ödslig skogsbacke är inte särskilt attraktivt och man kan lätt få klaustrofobi i de åtta sovrummen på övervåningen då den enda utsikt man har är genom takfönstren mot natthimlen. Det är uppenbarligen inte så lätt att göra om ett tilltänkt asylboende till en efterfrågad turistattraktion. Det är därför fullt förståeligt om även en ensam pensionär som Mamoste Nujen trots mantalsskrivningen på fastigheten helst sover över i skolan när han vistas på Gotland. Vad Debbie Nujen menar med att fastigheten "än idag" används av hennes far, är svårt att förstå. Och vad hon menar med att hennes far bor i "ena halvan" av huset, är om möjligt än svårare att förstå. Menar hon verkligen att en ensam pensionär har behov av och använder fyra dubbelrum med åtta sängplatser och fyra därtill hörande "en suite"-badrum?
Senast redigerad av medianox 2020-08-14 kl. 11:56.
Citera
2020-08-15, 13:45
Medlem
Publiceringen av mina och NN:s anmälningar och skrivelser på Flashback sätter utan tvekan ett extra tryck på de av Nujen-Akilovärendet berörda myndigheterna. Det är t.ex. rätt meningslöst att sekretessbelägga icke önskvärd information med hänvisning till de brottsmisstänktas integritet etc., om anmälningarna och skrivelserna, när myndigheterna till slut får dem, redan finns publicerade på Flashback.

Om bara våra rättsvårdande myndigheter levde upp till sitt eget regelverk och fungerade lika bra i det avseendet som Flashback, skulle Debbie Nujen ha varit avstängd som praktiserande advokat för länge sedan - liksom Özz Nujen skulle ha varit fråntagen sin privilegierade ställning som oantastlig och politiskt statsunderstödd komiker. Bryter man medvetet mot regelverket, skall man helt enkelt bli avstängd eller fråntagen vissa av sina friheter eller rättigheter. Det gäller även skribenter här i tråden, vilket jag själv flera gånger fått kännas vid. Tack dock för att ordningen nu är återställd så att tråden åtminstone fram till den 13 oktober, då mark- och miljödomstolen skall ha sitt sammanträde med parterna, kan ägna sig åt sakfrågan - d v.s. hur myndigheterna skall kunna tvingas att ta itu med familjen Nujens svartbyggen och svartarbeten.
Citera
2020-08-15, 14:11
Medlem
Det är på måndag precis tre veckor sedan mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt mottog och registrerade NN:s yttrande om de tre tillsynsärendena rörande familjen Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde. Eftersom yttrandet inte har översänts till parterna tolkar jag det personligen som att domstolens handläggare av de två målen tycks anse, att NN som anonym anmälare inte har rätt att yttra sig. Det finns dock ingenting i lagen om domstolsärenden som säger, att den anmälande parten i ett överklagat ärende inte har rätt att yttra sig också i ett överklagandemål i domstol. Parallellen till länsstyrelsens avvisande av NN:s överklagande av miljö- och byggnämndens beslut att avskriva tillsynsärendet gällande Gazeliigården är alltså slående. Även länsstyrelsen kunde mycket väl ha tagit upp överklagandet och prövat själva sakfrågan - d.v.s. om man verkligen får bygga om en gammal offentlig skola och samlingslokal till en privatteater utan bygglov och om man får ändra användningen av en byggnad från samlingslokal till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse utan bygglov. Självfallet skulle bygg- och miljönämnden fått underkänt och Özz Nujen fått punga ut med ca en kvarts miljon i byggsanktionsavgift efter en sådan prövning av sakfrågan.
Senast redigerad av medianox 2020-08-15 kl. 14:20.
Citera
2020-08-16, 12:21
Medlem
Åldern börjar ta ut sin rätt och jag liksom NN har snart inte så mycket mer att bidra med i den här korruptionsaffären. Jag tvivlar som sagt personligen på att det planerade sammanträdet i mark- och miljödomstolen verkligen kommer till stånd den 13 oktober. Det lovföreläggande som miljö- och byggnämnden utfärdat gällande Villa Zetterling är felaktigt utformat och parterna har ju lika felaktigt kommit överens om att avskriva ärendet. Återstår för domstolen att ta ställning till lovföreläggandet gällande skolan och sockenmagasinet, vilket närmast är löjeväckande.

De förelägganden som miljö- och byggnämnden enligt plan- och bygglagen skall tillställa fastighetsägarna skall se ut på följande sätt:

a) Villa Zetterling (Tingstäde Furbjärs 1:26)
Föreläggande till Debbie Nujen och Özz Nujen att i efterhand ansöka om bygglov för ombyggnad av förråd till hyreshus och ändrad användning av förråd till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse. Byggsanktionsavgift skall påföras fastighetsägarna.

b) Gazeliigården (Tingstäde Nystugu 1:142)
Föreläggande till Nujen Media AB att i efterhand ansöka om bygglov för ombyggnad och ändrad användning av skolbyggnad (alt. samlingslokal) till lokal för event- och teaterverksamhet samt uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse. Byggsanktionsavgift skall påföras fastighetsägaren.

c) Skolan och sockenmagasinet (Tingstäde Nystugu 1:125)
Föreläggande till Debbie Nujen och Özz Nujen att i efterhand ansöka om bygglov för; 1) ombyggnad och ändrad användning av skolbyggnad till enbostadshus; 2) ombyggnad och ändrad användning av förråd till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse. Byggsanktionsavgift skall påföras fastighetsägarna.

Inte för någon av de fyra byggnaderna är alltså rättelse av fastighetsägarna själva enligt plan- och bygglagen tillämplig. Möjlighet till rättelse kan bara ges när själva rättelseåtgärden är fysiskt möjlig att genomföra. Har du t.ex. under sju veckor olovligt hyrt ut en fastighet mot betalning, är det litet svårt att i efterhand genom rättelse få den olovliga åtgärden ogjord. Den enda form av rättelse som enligt gällande regelverk skulle kunna komma ifråga här är i så fall, att miljö- och byggnämnden utfärdar rättelseförelägganden till fastighetsägarna att återställa byggnaderna i ursprungligt skick (till både utformning och användning). För att inte miljö- och byggnämnden skall slippa undan sitt ansvar att följa gällande regelverk, kommer en förnyad anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på fastigheterna Tingstäde Furbjärs 1:26 och Tingstäde Nystugu 1:142 i höst att inges till kommunen av advokat NN.
Citera
2020-08-16, 23:03
Medlem
Det är ett fantastiskt grävjobb som gjorts i denna tråd. Helt otroligt egentligen hur man fått klanen att stå där med "byxorna nere".

Visst har medianox och N.N. gjort ett bra jobb, men även zurfarn, Enne och andra som bidragit med foton och andra direkta iakttagelser ska också ha en eloge.

Richard verkar ha dragit vidare, han tyckte det blev för pinsamt antagligen. Han var "offret", och det förstod han kanske till slut.

Uthyrningen av sekelskiftesvillan i Nacka för ca 40 papp i månaden verkar väl inte heller fungerat, kanske nån annan vet bättre?

Kanske blir den så kallade "rättegången" i mark- och miljödomstolen i Nacka bara ett skämt.

Man kan ju bara hoppas att någon journalist som läst tråden vågar ta tag i den här korruptionen och presenterar den i en mer allmänt bevistad media.

OffT: det som retar mig nästan näst mest är den här förbannade skenskrivningen, både vad gäller privatpersoner och bolag.
Citera
2020-08-17, 00:17
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Det är ett fantastiskt grävjobb som gjorts i denna tråd. Helt otroligt egentligen hur man fått klanen att stå där med "byxorna nere".

Visst har medianox och N.N. gjort ett bra jobb, men även zurfarn, Enne och andra som bidragit med foton och andra direkta iakttagelser ska också ha en eloge.

Richard verkar ha dragit vidare, han tyckte det blev för pinsamt antagligen. Han var "offret", och det förstod han kanske till slut.

Uthyrningen av sekelskiftesvillan i Nacka för ca 40 papp i månaden verkar väl inte heller fungerat, kanske nån annan vet bättre?

Kanske blir den så kallade "rättegången" i mark- och miljödomstolen i Nacka bara ett skämt.

Man kan ju bara hoppas att någon journalist som läst tråden vågar ta tag i den här korruptionen och presenterar den i en mer allmänt bevistad media.

OffT: det som retar mig nästan näst mest är den här förbannade skenskrivningen, både vad gäller privatpersoner och bolag.
En sak är klar, att lista under "Av godo":

De har förköpt sig, Nujens. Det här kan aldrig bli lönsamt för dem, snarare är det ett slukhål, vad gäller både tid, pengar och stress relaterad till den granskning som skett och de anmälningar som redovisats i den här tråden.

De är ett gäng usliga rötägg och förtjänar detta och naturligtvis mer därtill.

Nujen Media går dåligt, de 150.000 han fick i corona-stöd må provocera somliga, men de är en droppe i havet om man ska bibehålla levnadsstandarden.

Med hopp om fortsatt utförsbacke,
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2020-08-17 kl. 00:24.
Citera
2020-08-17, 09:04
Medlem
Jag skall avsluta min långa serie av inlägg, som ackumulerats under min halvårslånga avstängning, med några synpunkter på det som egentligen har motiverat och varit huvudsyftet med att börja rota i bottenträsket och granska bygglovsprocessen på kommunal nivå - d.v.s. på det skattebrott (eller grova skattebrott) som Debbie Nujen och Özz Nujen kan misstänkas för när de med hjälp av billig utländsk arbetskraft åren 2015-2018 färdigställde sitt 1325 kvadratmeter stora svartbygge i Tingstäde på Gotland. De som läst mina senaste inlägg noggrant kanske har slagits av att mitt tonläge efter avstängningen har förändrats. Det beror på att jag själv inte längre kan skriva på min dator utan har fått hjälp av min dotter, som också är juristutbildad. Hon har även rättat mina värsta tankefel. Efter att ha avgivit mina synpunkter på famijen Nujens misstänkta skattebrott, kommer jag att överlämna den av mig kidnappade tråden till övriga skribenter.
Citera
2020-08-17, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag skall avsluta min långa serie av inlägg, som ackumulerats under min halvårslånga avstängning, med några synpunkter på det som egentligen har motiverat och varit huvudsyftet med att börja rota i bottenträsket och granska bygglovsprocessen på kommunal nivå - d.v.s. på det skattebrott (eller grova skattebrott) som Debbie Nujen och Özz Nujen kan misstänkas för när de med hjälp av billig utländsk arbetskraft åren 2015-2018 färdigställde sitt 1325 kvadratmeter stora svartbygge i Tingstäde på Gotland. De som läst mina senaste inlägg noggrant kanske har slagits av att mitt tonläge efter avstängningen har förändrats. Det beror på att jag själv inte längre kan skriva på min dator utan har fått hjälp av min dotter, som också är juristutbildad. Hon har även rättat mina värsta tankefel. Efter att ha avgivit mina synpunkter på famijen Nujens misstänkta skattebrott, kommer jag att överlämna den av mig kidnappade tråden till övriga skribenter.

Vi hoppas alla att Du kan fortsätta gräva i detta. Du har verkligen gjort ett jättejobb !! Tack Tack
Citera
2020-08-17, 14:30
Medlem
Skattebrott hör till de mest svårbedömda brotten - både utredningstekniskt och straffrättsligt. Skattebrottslagen, som skall utgöra grunden för bedömningen, är en snårskog av bestämmelser som det kan vara mycket svårt att tolka och tillämpa i det enskilda fallet. I familjen Nujens fall kan man först av allt ställa frågan, om det misstänkta brottet är ett skattebrott av normalgraden eller ett grovt skattebrott. Gränsen går enligt praxis vid ca 10 basbelopp, alltså någonstans mellan 450 000 och 500 000 kronor, som i så fall skall ha undanhållits i form av obetald skatt.

Men det undanhållna skattebeloppets storlek är långtifrån tillräckligt för att ett skattebrott skall betecknas som grovt. Brottsligheten skall i någon mening också ha varit systematisk till sin karaktär och/eller upprepad över tid för att kunna betecknas som grov. Om familjen Nujen t.ex. konsekvent har anlitat svart arbetskraft för alla fyra ombyggnadsprojekten under fyra års tid uppfylls sannolikt kriteriet även på en viss systematik i de brottsmisstänktas handlingar. Har de dessutom underlåtit att ta upp lönekostnader, moms och arbetsgivaravgifter etc. i sina respektive företags bokföring flera år i rad tyder även det på en upprepning och systematik i det brottsliga beteendet för att slippa att betala skatt.

Det finns många andra frågor som det i lagstödet inte ges några självklara svar på när det gäller bedömningen och karakteriseringen av ett skattebrott. En viktig fråga i detta speciella fall är hur flera upprepade skattebrott skall avgränsas och bedömas över tid. Skall familjen Nujens till Skatteverket ingivna deklarationer för de fyra åren 2015-2018 bedömas var för sig eller skall de slås samman? Blir flera upprepade skattebrott av normalgraden ett enda grovt skattebrott om de slås samman över tid? Hur skall de av Skatteverket uppskattade (svarta) arbetskostnaderna för de fyra svartbyggena fördelas över de fyra taxeringsåren, om kostnaderna inte finns bokförda någonstans? Jag är själv inte särskilt väl insatt i skattelagstiftningen men regelverket är helt säkert svårt att tillämpa även för den mest erfarna skattebrottsutredare.

En åklagare på Ekobrottsmyndigheten fattade redan i februari 2018 beslutet att inte inleda någon förundersökning och därmed inte väcka åtal för det skattebrott familjen Nujen begick när de underlät att redovisa löneutbetalningarna till Rakhmat Akilov i sina deklarationer till Skatteverket. Skulle samma åklagare ha fattat samma beslut, om de uppgifter som nu föreligger om familjen Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde med en totalyta på 1 325 kvadratmeter hade varit kända för två och ett halvt år sedan? Sannolikt inte!

Men nu är det inte Ekobrottsmyndigheten utan Skatteverkets skattebrottsenhet och en till denna knuten åklagare, som har att fatta beslut i både förundersöknings- och åtalsfrågan. En preliminär utredning inleddes av Skatteverket för mer än ett år sedan men några beslut har mig veterligen ännu inte fattats av myndigheten. Som jag nämnt tidigare måste familjen Nujen antingen åtalas eller delges misstanke om skattebrott för att hindra att de brott som begicks för snart fem år sedan preskriberas.

Avskrivs alla tre tillsynsärendena utan någon dom i mark- och miljödomstolen, finns det inga fler beslut att överklaga för någondera parten, vilket nog är den lösning som båda parter just nu arbetar för att åstadkomma. Och lyckas miljö- och byggnämnden tillsammans med familjen Nujen att avskriva även det tredje tillsynsärendet utan någon civilrättslig åtgärd tror jag att även Skatteverket lägger ner sin utredning. Hoppet står då bara till Polismyndighetens nationella korruptionsgrupp, som genom en speciell åklagares beslut kan inleda en förundersökning om den förutvarande byggnadsnämndens och den nuvarande miljö- och byggnämndens delaktighet i svartbyggeskandalen. Kommer också Region Gotlands ansvariga politiker och tjänstemän undan med blotta förskräckelsen, så får vi väl alla här trösta oss med att rollfördelningen i denna svarta komedi åtminstone genom denna tråd på Flashback för alltid är huggen i sten.
Senast redigerad av medianox 2020-08-17 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in