2020-08-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen
Var det de patronerna man konstaterade inte ha samma isotopsammansättning som mordkulorna?

Mycket bra fråga. Då Paul Smith i den senaste interjuven uppgav att CAs kulor hade samma isotopsammansättning som mordkulorna, så antar jag isf att de måste tagit prover på kulorna i askarna. Men besynnerligt att ingen mordutredare reagerat på det isf... PU i ett nötskal kanske
Citera
2020-08-16, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Mycket bra fråga. Då Paul Smith i den senaste interjuven uppgav att CAs kulor hade samma isotopsammansättning som mordkulorna, så antar jag isf att de måste tagit prover på kulorna i askarna. Men besynnerligt att ingen mordutredare reagerat på det isf... PU i ett nötskal kanske

Låter felaktigt. Vill minnas att den ask från skytteklubben som man kunde spåra inte matchade blyisotopsammansättning med mordkulorna.
Citera
2020-08-16, 21:18
Medlem
omigas avatar
CA delen av liggaren uppdaterad. Beställ sådant som inte är grönt eller gult och PM:a mig IVA nummer, om ni avser att dela handling. Vi har en del kvar om CA, mata på nu!

https://filebin.net/p502s9fbx866fncb
Citera
2020-08-16, 21:28
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn

SKL:s svar

Citat:
Sammanfattningsvis kan utsägas att det insända metallfragmentet utgör en del av manteln till en kula av okänd typ och kaliber, att på manteldelen inte förkommer spårdetaljer användbara för en identifiering av det använda vapnet och att manteldelen inte härrör från en kula med samma blyisotopsammansättning som de s k Palmekulorna.

Det var lite slarvigt skrivet. Vad de menar är att de har hittat en mikroskopisk beläggning av bly på kopparmanteln som kunde undersökas, och man kom då fram till ovanstående resultat gällande isotopsammansättningen.

Gällande själva manteln av koppar skriver SKL:

Citat:
Metallfragment frilades och undersöktes... Härvid påvisades grundämnena koppar och zink i sådana proportioner som förekommer i manteln hos vissa projektiler. Vid motsvarande undersökning av mantelmaterial hos en av de s k OP-kulorna erhölls inga skillnader beträffande grundämnessammansättningen jämfört med den för det insända metallfragmentet.

Jag tolkar det som att man därför kan konstatera att det var en mantel från en kula och inget annat metallfragment, men att huvudslutsatsen fortfarande gäller. Man kan inte dra några slutsatser om typ och kaliber. Man måste nog vara SKL export för att dra den slutsatsen. Man säger att manteln hade samma grundämnessammansättningen som OP kulorna, men drar ändå slutsatsen att typ och kaliber är okänd. Möjligen för att det finna andra kulor med samma grundämnessammansättningen av manteln.
Senast redigerad av omiga 2020-08-16 kl. 21:52.
Citera
2020-08-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
CA delen av liggaren uppdaterad. Beställ sådant som inte är grönt eller gult och PM:a mig IVA nummer, om ni avser att dela handling. Vi har en del kvar om CA, mata på nu!

https://filebin.net/p502s9fbx866fncb

Jag har IVA 17309 förhör med någon som jag tror heter Anette och IVA 17310 förhör med någon som heter Peter.Båda verkar vara släktingar till CA och jag ämnar referera vad de säger imorgon.
Kan inte se dessa IVA i liggaren..men det är mycket möjligt jag fattat fel här.
Citera
2020-08-16, 21:34
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har IVA 17309 förhör med någon som jag tror heter Anette och IVA 17310 förhör med någon som heter Peter.Båda verkar vara släktingar till CA och jag ämnar referera vad de säger imorgon.
Kan inte se dessa IVA i liggaren..men det är mycket möjligt jag fattat fel här.

Bra jag lägger till dem i nästa version. Liggaren är sorterad kronologiskt i ett excelark som någon på PU har kört i kopiatorn. Den går därför inte att sortera/filtrera på IVA man får gå igenom allt manuellt, rad för rad. 22 448 rader. Lätt att missa något. Tack!
Citera
2020-08-16, 21:51
Medlem
Citat:
SKL:s svar

Det var lite slarvigt skrivet. Vad de menar är att de har hittat en mikroskopisk beläggning av bly på kopparmanteln som kunde undersökas, och man kom då fram till ovanstående resultat gällande isotopsammansättningen.

Vi får hålla isär splittret i dörrkarmen med patronerna som fanns kvar på skytteklubben. Att inte skottet genom TV:n 1980 skedde med en kula från samma batch som dödade Palme är klart. Frågan är dock om patronerna som fanns kvar i klubben varifrån CA idigare köpt några matchar (jag har tidigare hört att de inte gjorde det, men inte sett det bevisat).
Citera
2020-08-16, 21:53
Medlem
[quote=omiga|72614215]SKL:s svar

Detta handlar väl om fragment från CAs legendariska vådaskott?

Jag kan inte minnas att jag sett något resultat från undersökning om de patroner som uppgiftslämnare G ger till Lennart Gustafsson..men jag utgår sannerligen ifrån att sådan undersökning gjordes ganska så per omgående.Vidare så skall ju G ha sänt polisen två patroner ytterligare redan 1995.
Man undrar ju om undersökning gjordes kring dessa?
De postades anonymt,så risken är väl större att dessa två patroner inte undersöktes åtminstone gällande isotopsammansättning.
Citera
2020-08-16, 21:56
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Vi får hålla isär splittret i dörrkarmen med patronerna som fanns kvar på skytteklubben. Att inte skottet genom TV:n 1980 skedde med en kula från samma batch som dödade Palme är klart. Frågan är dock om patronerna som fanns kvar i klubben varifrån CA idigare köpt några matchar (jag har tidigare hört att de inte gjorde det, men inte sett det bevisat).

Korrekt de kulor som skickades anonymt 1995 (2st) och asken som lämnades över till PU 2011 har vi inte sett något protokoll på ännu. Jag trodde att frågan avsåg TV-kulan.

Jag förstår knappast hur han resonerade och varför. Varför skickar han in kulorna anonymt till PU år 1995? Vem är han rädd för? CA hoppade av APK typ 1993? Sedan sitter materialaren på asken till 2011 då han lämnar in resterande kulor och vågar träda fram. Kulor som kan ha något med mordet på Olof Palme att göra.

APK medlemmarna vet att han äger en Smith & Wesson och han är borta hela 1986, efter 31/1 sista styrelsemötet. Man måste ha lagt ihop 1 och 1. Det går inte att missa. Holmer snurrar med S&W i TV och CA är försvunnen. Den fd ordförande vill inte erkänna att de umgåtts och påstår att han är en ok skytt men inte mer. CA är bäst i klubben och de umgicks regelbundet. Tycker det börjar osa katt om hela sällskapet, åtminstone styrelsen. Varför tipsar de inte PU om CA?
Senast redigerad av omiga 2020-08-16 kl. 22:35.
Citera
2020-08-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30

Resultat från undersökning av de två patronerna som G ger till polisen borde sannerligen beställas kan jag tycka.Vidare eventuellt resultat från undersökning av de två patroner som G skickade anonymt redan 1995.Dessa två undersökningars resultat bör ju matcha.
Citera
2020-08-16, 23:09
Medlem
omigas avatar
Super X .357 Metal Piercing
https://www.youtube.com/watch?v=1oSv8Z9Q34A

Den gula asken var laddad med rök-fritt krut "smokeless powder" och nickel plated cage (patroner) som inte rostar
http://img.photobucket.com/albums/0603/ButchG17/Ammo%20pics/357_Lubaloy_002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/0603/ButchG17/Ammo%20pics/357_Lubaloy_price.jpg
Senast redigerad av omiga 2020-08-16 kl. 23:27.
Citera
2020-08-16, 23:10
Medlem
Citat:
Korrekt de kulor som skickades anonymt 1995 (2st) och asken som lämnades över till PU 2011 har vi inte sett något protokoll på ännu. Jag trodde att frågan avsåg TV-kulan.

Jag förstår knappast hur han resonerade och varför. Varför skickar han in kulorna anonymt till PU år 1995? Vem är han rädd för? CA hoppade av APK typ 1993? Sedan sitter materialaren på asken till 2011 då han lämnar in resterande kulor och vågar träda fram. Kulor som kan ha något med mordet på Olof Palme att göra.

APK medlemmarna vet att han äger en Smith & Wesson och han är borta hela 1986, efter 31/1 sista styrelsemötet. Man måste ha lagt ihop 1 och 1. Det går inte att missa. Holmer snurrar med S&W i TV och CA är försvunnen. Den fd ordförande vill inte erkänna att de umgåtts och påstår att han är en ok skytt men inte mer. CA är bäst i klubben och de umgicks regelbundet. Tycker det börjar osa katt om hela sällskapet, åtminstone styrelsen. Varför tipsar de inte PU om CA?

Jag håller helt med.
Ju mera material som man får se om undersökningen om Christer Andersson ju underligare blir det.
Varför i himmelens namn polisen inte själva redan år 1995 arbetar fram faktaunderlaget om att CA inte deltagit på styrelsemötena efter Palmes död 1986 fattar jag helt enkelt inte.
Tänk att kunna få förhöra Christer personligen om dessa saker.Nu kunde det inte göras.
Det finns många andra saker som jag tycker polisen inte gått till botten med.Exempelvis CAs utsago om att han förvarade revolvern i ett bankfack,något som direkt ser ut som en lögn och vars tvivelaktighet underbyggs av flera andra vittnesmål.Tänk att få pressa CA lite om detta?
Men nej,ingenting..det finns andra grejer,men timmen är för mig något sen.

Jag kan inte undfly en gnagande liten illavarslande känsla om att polisen inte ens har kollat upp Gs patroner.Det har varit så mycket sanslös inkompetens(tänk bara på det totala bortschabblandet av CAs grova vapenbrott till exempel)att mitt förtroende för PU är nära nog nollpunkt.

Hur viktigt är det att ta reda på om Gs patroner har samma isotopsammansättning som mordkulorna?

För mig känns det närmast helt avgörande när det gäller CAs skuld..eller oskuld.

Har Gs till polisen avlämnade patroner samma isotopsammansättning som mordkulorna så måste det ju vara ett blytungt indicium?

Vi måste få veta gällande detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in