2020-08-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Ungdomsnamn att ha koll på inför framtiden
1. Maya Bergström Weekes (05), sprint och häck
Gjorde en riktig snabb tid på 80 m häck förra säsongen i F14-klassen som få har matchat de senaste 20 åren. Snabbast i F15-klassen i vintras på 60 meter.

2. Ebba Vold Johannesson (06), sprint och längd
På VU-spelen förra sommaren hoppade hon som 13-åring 5.62/5.68w i längd med hoppzon (i samma tävling som Ayla Hallberg Hossain hoppade 5.74/5.84w). I vintras gjorde hon bättre resultat på 60m och i längd än Ayla.

3. Klara Berntsson (06), kula
Stötte 14.16 inomhus i vintras med 3kg-kulan. Utomhus hade detta varit den längsta stöten F14-klassen, åtminstone sedan 2001.

4. Alice Magnell Millan (05), medeldistans
Lillasyster till Emil Millán de la Olivia och verkar gå (springa) i hans fotspår. Hennes pers ligger på 2:13.76i/4.33.21i/6:26.35/36.09

5. Edvina Norberg (05), diskus
Kastade 48.27 med 0.75kg-diskusen förra året vilken var en ökning med 14 meter jämfört med året innan och det klart längsta en 14-åring har kastat med 0.75kg-diskusen sedan den ersatte 0.6kg-diskusen i F14- och F15-klasserna.

6. Majken Söderlund Larsson (07), medeldistans
Har som 13-åring gjort 4.44 på 1500 meter vilket måste anses som snabbt för den åldersklassen. Har gjort fler tider under 4.50 så det är inte en enstaka lyckoträff.

Lägger till ett ungdomsnamn

7. Oliver Ericsson (06), Mångkamp (?)
9.93 80m (7:a på sverigestatistiken) - 9.73W
46.78 300mH (9:a på sverigestatistiken)
1.73 Höjd (4:a på sverigestatistiken)
3.00 Stav (9:a på sverigestatistiken)
6.11 Längd (3:a på sverigestatistiken)
12.70 Tresteg (1:a på sverigestatistiken)
11.63 Kula 4kg (7:a på sverigestatistiken)
34.24 Spjut 600g (13:a på sverigestatistiken)
Citera
2020-08-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Läste nån intervju med Tilde Johansson när pandemin precis hade startat och OS flyttades. Tyckte man kunde ana att hennes motivation störtdök. Just när formen var på gång igen och hon såg fram emot säsongen och OS, så kraschade hela planeringen.

Som jag förstår det är hon en utpräglad tävlingsskalle där träningen bara är ett verktyg för att prestera på tävling. Låter kanske som borde vara så för alla, men många älskar ju även träningen och en hel del kanske har enklare att motivera sig varje dag. Men utan en enda tävling inplanerad att fokusera emot, så finns där några som inte fixar hundra procent insats dag efter dag på träningsanläggningen. Nu gissar jag en del, men tror helt enkelt Tilde ligger efter med träningen. På det viset inget att oroa sig för, eftersom det i botten inte handlar om dålig motivation utan svårt med motivation utan påslagen vinnarskalle. Hon kommer tillbaka på längre längder nästa säsong, tror jag.

Finns säkert fler i ”denna kategorin”.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Yes. Vi får hoppas det, men obs igen att jag gissar lite och minns intervjun eftersom jag tyckte den stack ut lite. Har inte alls de kunskaperna om friidrott som de flesta andra i tråden verkar ha, men ser ju paralleller med den sport, fotboll, som jag kan bäst. Vissa lag fixade inte den långa försäsongen utan att ha ett specifikt mål/datum när allt skulle dra igång och underpresterade grovt när det väl drog igång. Medan andra hade klarat av att motivera sig och tränat in grunderna bättre än någonsin och överpresterade tidigt. Tror pandemin har påverkat många idrottare, oavsett vilken idrott de pysslar med. Dvs när det gäller hur man tränat och mentalt fixat motivationsdelen under alla dessa tävlingsfria månader. Gör att det blir lite svajiga resultat såväl positivt som negativt.

Underskatta inte dig själv, det är väldigt mycket statistik och resultat här inne, detta var ett par av de bättre inläggen jag läst..

Läste själv en liknande artikel med Tilde under denna period (kanske samma?) och hon beskrev det ju som "jättetråkigt", att ha sett fram emot en massa tävlingar under sommaren och så blir allt inställt, även OS som var det stora målet..

Så klart, alla tycker det, men precis som du uppfattar jag att hon verkligen älskar att tävla, brukar också kunna tända till lite extra när det gäller.. Tycker också det är lite löjligt (eller rättare sagt mycket) att hon bara rankades som den 10:e största talangen bland våra svenska juniorer senast, men det kanske kan vara skönt för henne att man drar ner förväntningarna lite utifrån..
Citera
2020-08-16, 18:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Underskatta inte dig själv, det är väldigt mycket statistik och resultat här inne, detta var ett par av de bättre inläggen jag läst..

Du får gärna bidra med din egen talangranking som inte baseras på resultat och statistik om du nu tycker att det är intressantare än sådana som baseras på resultat och statistik.
Citera
2020-08-16, 19:59
Medlem
Citat:
Du får gärna bidra med din egen talangranking som inte baseras på resultat och statistik om du nu tycker att det är intressantare än sådana som baseras på resultat och statistik.

Jag menade i friidrottstrådarna generellt, det är intressant att höra resonemang som "Burkgurka" lade fram, blandar upp lite..

Dina egna listor i denna tråd var f.ö
väldigt välgjorda, ambitiöst och intressant läsning..

Kanske det, nä, det blir för mycket, men precis som i alla andra idrotter så är det intressant vilka som kan höja sig och ta fram det där lilla extra när det verkligen gäller..

För något år sedan nämnde jag Maja Nilsson i höjdhopp, hon visade flera gånger om som ungdom och junior att hon kunde höja sig i pressade lägen, när mycket stod på spel.. Nu har hon tyvärr haft en hel del skadeproblem, men jag tror inte sådant försvinner, hon har tävlingsskallen att höja sig och vid uttåget ur damernas höjdfinal igår var hon inte nöjd, hon vill mer och jag kommer fortsätta tro på henne, handlar om att få vara skadefri under en längre period..

Lisa Gunnarsson nämnde jag också då, samma sak där, mycket skadeproblem, men hon är tuff och jag är inte förvånad att hon t.ex. besegrar Meijer vid årets viktigaste tävling (SM), det är mycket mentalt..

Maja Åskag krossade sitt PB när hon vann Inomhus-SM för något år sedan, har vunnit EYOF och slog idag nytt PB i SM-finalen, det säger mig något, bra när det gäller..

Oskar Edlund har vunnit EYOF och idag går han upp mot Bengtström och i princip bara gnuggar händerna vid start, gör sitt hittills bästa lopp, hade lika gärna kunna krympt vid en sådan duell, men gör inte det, tvärtom han höjer sig och vinner kontrollerat, det säger mig också något..

Henrik Larsson har vunnit både EYOF och U-23 EM på 100 m, det är starkt mentalt och visar att han kan prestera när det gäller.. På denna distans är det väldigt mycket man-mot-man, du kan missa i starten eller spänna bort dig, du har 10-11 sek på dig att prestera i säsongens viktigaste lopp och har inte råd med några misstag..

Duplantis såg man också vid tidig ålder att han höjde sig i pressade lägen, taggade till och älskade utmaningen, istället för att försvinna..

Kaiza Karlén är en annan som har det där jädrar anammat och höjde sig ofta i mästerskap som yngre, talangen är inte lika stor som hos t.ex. Khaddi & Tilde, men hon fick ofta ut sitt bästa när det gällde som allra mest (som yngre), det är imponerande! Lyckades inte i helgens SM, men hade koll på henne, precis som med tidigare nämnda Maja N, så syns det att hon vill mer.. Oerhört besviken efter U23-EM på hemmaplan förra sommaren, det kännetecknar en vinnarskalle som hade helt andra planer för dagen..

Jag blir också imponerad av 15-åriga Alice Magnell Millan som säger att detta var hennes viktigaste lopp för säsongen (om SM-loppet på 1500 m) och gör så mycket rätt, det är lätt hänt att tankarna kan skena iväg när medaljen på förhand finns inom räckhåll och hon möter seniorer i direktsänd TV.. Man kan inte dra några några större slutsatser av helgens lopp, men det är imponerande och starkt gjort.. PB på både 800 m och 1500 m under SM..

Hennes bror, Emil Millan de la Oliva är lite äldre och har deltagit i internationella mästerskap, så där har man en lite bättre bild, gillar inställningen, han ger alltid sig själv chansen.. Har det svenska juniorrekordet på både 5 000 m och 10 000 m å visade i helgen att han kan hantera mästerskap också..

Där fick du några namn iaf..

Edit: Tilde Johansson har jag redan nämnt tidigare i tråden..
Senast redigerad av sportnorden12345 2020-08-16 kl. 20:27.
Citera
2020-08-16, 20:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Är det verkligen rimligt att sänka Tilde Johansson till en tionde plats? Visst är hennes säsong riktigt svag men inte har hon blivit omkörd av så många enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Kan väl delvis köpa hans motivering om man bara baserar på denna säsong men samtidigt så var hon i princip i världseliten ifjol innan skadan och ingen av de andra har presterat på hög internationell nivå. Med det sagt finns det givetvis orosmoln över denna säsong då hon så tydligt gått bakåt. Är dock inte redo att tro Millan de Oliva eller Nuur är större talanger än henne ännu.

Beror ju också lite på vad man menar med talang när man gör sådana här listor (vilket jag själv funderade en hel del på inför att jag satte ihop min lista). Är det uteslutande den underliggande talangen som bedöms eller är det mer hur talangen realiseras i resultat under ett givet år? Om det är baserat på resultat, skall de baras relateras till den internationella världsnivån i samma årgång eller kan man relatera den till någon svensk nivå? En aktiv som har lite svagare/lägre talang men som lyckas ta medaljer på mästerskap jämfört med en aktiv som har starkare/större talang men som inte har visat det på några mästerskap, vem av de skall man ranka först? Om någon är talang ett år men skadar sig och är borta nästa år, kan man räkna den som talang år tre?

Jag tycker väl såväl att Karlssons tiondeplats såväl som en högre placering för Tilde kan motiveras utifrån detta. Själv så glider jag lite mellan dessa olika kriterier när man skall ranka talanger. Sedan är det lite svårt att exakt fastställa en exakt rangordning, bla för att det kan vara lite svårt att jämföra olika grenar (grengrupper).
Citera
2020-08-16, 20:50
Medlem
Oskar Edlunds tid idag, 50.16, är det bästa en sjuttonårig europé någonsin gjort. Edlund är född 16/11 och även om han tävlar i P18 har han ännu inte fyllt 18. Tidigare bäst var ryssen Belikov 50.22 från 1990.
http://www.elisanet.fi/eur-athletics-age-records/
Citera
2020-08-16, 20:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Lägger till ett ungdomsnamn

7. Oliver Ericsson (06), Mångkamp (?)
9.93 80m (7:a på sverigestatistiken) - 9.73W
46.78 300mH (9:a på sverigestatistiken)
1.73 Höjd (4:a på sverigestatistiken)
3.00 Stav (9:a på sverigestatistiken)
6.11 Längd (3:a på sverigestatistiken)
12.70 Tresteg (1:a på sverigestatistiken)
11.63 Kula 4kg (7:a på sverigestatistiken)
34.24 Spjut 600g (13:a på sverigestatistiken)

Ja, ett intressant namn inför framtiden att ha koll på. Men frågan vad som är/blir hans bästa gren, vad han har mest spets i (idag verkar det vara längd/tresteg).
Citera
2020-08-16, 20:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Oskar Edlunds tid idag, 50.16, är det bästa en sjuttonårig europé någonsin gjort. Edlund är född 16/11 och även om han tävlar i P18 har han ännu inte fyllt 18. Tidigare bäst var ryssen Belikov 50.22 från 1990.
http://www.elisanet.fi/eur-athletics-age-records/

Ja, otroligt bra av Edlund idag. Och även om han börjar få uppmärksamhet så tycker jag inte att man har uppmärksammat hur oerhört bra Edlund är. Och så har vi Moberg också att följa. För övrigt intressanta resonemang av Edlund idag hur man skall springa 400m häck och skillnaden mot att springa 300m häck.
Citera
2020-08-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ja, ett intressant namn inför framtiden att ha koll på. Men frågan vad som är/blir hans bästa gren, vad han har mest spets i (idag verkar det vara längd/tresteg).
Det verkar onekligen vara Längd/Tresteg , men bara 14 år så det kan hända vad som helst....

Men....

Vid sidan av Senior SM så kördes Täby Open
https://www.easyrecord.se/live?4-UM55

Nämnda -06:a gjorde 11.86 på 80m Häck som placerar honom 5:a på statistiken...

Skulle vara roligt att se honom göra en hel mångkamp.....
Citera
2020-08-16, 21:12
Medlem
Erik Karlssons tre toppnamn tog silver, guld, guld på SM så han var ju bra ute så sett i alla fall.

Om Moa Granat är största talangen går att diskutera. Tror det kan vara att vi är lite svältfödda på dessa distanser som färgar lite där, och 400 häck är ingen stor ungdomsgren så man ska vara försiktig med att tolka internationella listor. Det här gäller även Edlund, men det han presterar är redan ganska god seniorklass. Jag håller personligen Holm främst, men kan köpa att Granat är topp-2. Annars steg väl Millan-syskonens aktier ytterligare på SM, och Åskag står stadigt på listan. Nuur kanske droppas till fördel för Anderberg när säsongen summeras, det går visserligen åt rätt håll för Nuur även i år men konkurrensen är tuff och han är en av dom äldsta så det krävs att man sticker ut lite.

Är det nånstans vi är riktigt, riktigt svaga så är det att utveckla kvinnliga talanger på löpsidan(inkl. sprint). Vill ni se listan på vilka som varit topp-8 på ett JEM eller JVM senaste 10 åren?

Kanske missat någon men listan är otroligt tunn till att börja med om man betänker att det är hela vägen från 100-5000m, och görs inte direkt bättre av att ingen av dom haft en vettig utveckling som senior. Övre halvan av listan är rentav helt bortglömda. Där finns mycket rum för förbättring. Det är tur att vi åtminstone har latebloomers på kvinnliga löpsidan.
Senast redigerad av frankkk 2020-08-16 kl. 21:17.
Citera
2020-08-16, 21:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Är det nånstans vi är riktigt, riktigt svaga så är det att utveckla kvinnliga talanger på löpsidan(inkl. sprint). Vill ni se listan på vilka som varit topp-8 på ett JEM eller JVM senaste 10 åren?

Kanske missat någon men listan är otroligt tunn till att börja med om man betänker att det är hela vägen från 100-5000m, och görs inte direkt bättre av att ingen av dom haft en vettig utveckling som senior. Övre halvan av listan är rentav helt bortglömda. Där finns mycket rum för förbättring. Det är tur att vi åtminstone har latebloomers på kvinnliga löpsidan.

Få talanger till att börja med, dålig talangutveckling och för många som har försvunnit.
Citera
2020-08-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Erik Karlssons tre toppnamn tog silver, guld, guld på SM så han var ju bra ute så sett i alla fall.

Om Moa Granat är största talangen går att diskutera. Tror det kan vara att vi är lite svältfödda på dessa distanser som färgar lite där, och 400 häck är ingen stor ungdomsgren så man ska vara försiktig med att tolka internationella listor. Det här gäller även Edlund, men det han presterar är redan ganska god seniorklass. Jag håller personligen Holm främst, men kan köpa att Granat är topp-2. Annars steg väl Millan-syskonens aktier ytterligare på SM, och Åskag står stadigt på listan. Nuur kanske droppas till fördel för Anderberg när säsongen summeras, det går visserligen åt rätt håll för Nuur även i år men konkurrensen är tuff och han är en av dom äldsta så det krävs att man sticker ut lite.

Lycke Holm har visat vid några SM nu att han kan prestera under viss press, som son till en olympisk mästare i grenen är han väl van med uppmärksamheten och att det finns en viss förväntan..

Vi har duktiga löperskor på medeldistans just nu, som t.ex. Lindh, Hermansson & Ngarambe, förhoppningsvis blir det yngre gardet inspirerade och får bra motstånd på hemmaplan (eller utomlands i vissa fall), tänker då på namn som Senna Ohlsson (SM-brons idag), Lovisa Bivstedt (10:a på JEM som underårig, SM-brons ifjol), Gael de Coninck (silver på EYOF, brons på UEM) & Alice Magnell Millan (SM-brons i helgen)..

Elvira Tanderud, Nikki Anderberg & Moa Granat är några andra som visat framfötterna, i "värsta fall" får man väl hoppas att Frida Karlsson och/eller Ebba Andersson gör en "Johaug" och börjar springa på bana, Karlsson har låtit lite sugen och blivit inspirerad av norskan..
Senast redigerad av sportnorden12345 2020-08-16 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in