• 3
  • 4
2020-08-18, 16:25
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Beror ju också lite på vad man menar med talang när man gör sådana här listor (vilket jag själv funderade en hel del på inför att jag satte ihop min lista). Är det uteslutande den underliggande talangen som bedöms eller är det mer hur talangen realiseras i resultat under ett givet år? Om det är baserat på resultat, skall de baras relateras till den internationella världsnivån i samma årgång eller kan man relatera den till någon svensk nivå? En aktiv som har lite svagare/lägre talang men som lyckas ta medaljer på mästerskap jämfört med en aktiv som har starkare/större talang men som inte har visat det på några mästerskap, vem av de skall man ranka först? Om någon är talang ett år men skadar sig och är borta nästa år, kan man räkna den som talang år tre?

Jag tycker väl såväl att Karlssons tiondeplats såväl som en högre placering för Tilde kan motiveras utifrån detta. Själv så glider jag lite mellan dessa olika kriterier när man skall ranka talanger. Sedan är det lite svårt att exakt fastställa en exakt rangordning, bla för att det kan vara lite svårt att jämföra olika grenar (grengrupper).
Ja det är inte lätt att göra såna listor och vilka parametrar man ska fokusera på. Sen blir det ju också att man (jag) bedömer konkurrensen i de olika grenarna internationellt och försöker avgöra vem som har störst chans att lyckas i sin respektive gren på sikt.
Citera
2020-08-20, 10:32
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Talanger i svensk friidrott 2020

Ibland publicerar kvällstidningarna listor över de största talangerna inom svensk friidrott. Här en sådan nyligen från Expressen https://www.expressen.se/sport/friid...rige-nagonsin/ och här en sådan från i somras i Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/sportblad...drottstalanger. Jag tycker nog att de kommer mest med självklarheter eller missar några namn..
Måste säga att det här fick i alla fall mig att skratta :-)
"...
6. Emil Millán de la Olivia (01), 5000m
...Finns frågetecken kring spurtförmågan, (??)
Vad jag vet, historiskt genom att bli förste junioren nånsin att springa under 14 min. på 5000m
Håller med om att media bör göra lite mer research innan man Upprättar sådana "Talang" listor ;-)

8. Suldan Hassan (98), medeldistans
...Har hittills saknat en riktigt bra avslutning och spurt för att komma till sin rätt i mästerskapssammanhang... :-)
…"

Unga talangfulla medeldistanslöpare som
Lovisa Bivstedt, SM-brons ifjol, Gael de Coninck, silver på EYOF, brons på UEM.
(Syster till Nr.6) 15 åriga Alice Magnell Millán, NJR engelsk mil och SM-brons i helgen... Vass!!
Citera
2020-08-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbebeBikila
"...
Vad jag vet, historiskt genom att bli förste junioren nånsin att springa under 14 min. på 5000m
Håller med om att media bör göra lite mer research innan man Upprättar sådana "Talang" listor ;-)

...Har hittills saknat en riktigt bra avslutning och spurt för att komma till sin rätt i mästerskapssammanhang... :-)
…"

Nu är det där inte medias kommentarer, utan hämtat från Alkibiades egna listor, haha..
Senast redigerad av sportnorden12345 2020-08-20 kl. 14:12.
Citera
2020-08-20, 16:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
"...

…"

Jo, visst kan man tycka det efter SM och en del andra lopp i sommar. Men faktum är att varken Emil eller Suldan har lyckats särskilt bra (=medaljer) på de ungdoms- eller juniormästerskap de varit med på. Emil blev sjua på ungdoms-EM 2018 och åtta på junior-EM 2019. Så här beskriver friidrott.se Emils sjätteplats på UEM:
Citat:
Han ryckte ifrån alla redan efter ett varv och sololöpte 50 meter före klungan ända tills det bara var fyra var kvar (1600 meter).
Då kom klungan ikapp men Emil hängde på och var fyra ut på sista varvet. Han fick det tufft på slutet och nådde målet som sjua på 8:31.94 – 2.5 sekunder från pers, 3.7 från brons och 4.5 sekunder från guld.

Suldan blev tia på 3000 meter på ungdoms-VM 2015, 14:e på 5000 meter på JVM 2016, fyra på 5000 meter på junior-EM 2017 och femma på U23-EM 2019. Så här beskriver friidrott.se Suldans fjärdeplats 2017:
Citat:
Suldan Hassan var den förste att göra en ansats till farthöjning med drygt två kilometer kvar att springa. Sedan skruvades tempot successivt upp och ut på det nästsista varvet var det bara fyra killar kvar i täten med Suldan sist utav dem. Varvet gick på 62 sekunder och i slutet på det blev det för tufft för Ullevilöparen.
Men snart 17-årige Jakob Ingebrigtsen hade en växel till.
Norrmannen, som sprang bandagerad över axeln efter ett fall i 1500-finalen ett par timmar tidigare, avverkade sista 400 meterna på 54.9 och sista kilometern på under 2:30!
Suldan lyckades aldrig ta sig tillbaka i medaljläge och gick över mållinjen tio sekunder senare.
Och så här beskrivs Suldans femteplats i Gävle förra året:
Citat:
Det blev en tät och spännande direktfinal på 5000 m där Ullevis Suldan Hassan var med längst fram under de sista 1600 meterna. Efter en långsam inledning med 3:14 på första kilometern skruvades farten upp med 2:45 på den tredje (3000 m på 8:55). Suldan låg ibland i den främre delen av den 24 man stora klungan, ett tag sist men var uppe som tvåa efter 3400 meter.
Ut på sista varvet handlade det om sex man av vilka 10 000 m-vinnaren Jimmy Gressier och Suldan var två. Den starke Gressier tog position snett utanför ledaren med 200 meter kvar samtidigt som Suldan tappade några meter och upploppet blev en strid mellan fyra man sedan svensken släppt.
Gressier var obeveklig och vann med en halvsekund på 14:16.55 före landsmannen Hugo Hay medan Suldan kom i mål som femma på 14:19.96 efter 59.2 på slutvarvet (sista 800m 2:01.0).
– Jag kom hit för att ta medalj men idag gick det inte. Det blev som fartlek som jag inte är så van vid, men jag trodde att jag skulle ha en bra chans på slutet men orkade inte, säger Suldan.

Så jag tycker nog att det var befogad beskrivningar av Emil och Suldan utifrån hur det gått tidigare på mästerskap. Det är snarare så att Omar Nuur, som har haft lite av en en upp-och-ner-säsong i år som har lyckats bättre på ungdoms- och juniormästerskap i och med hans silver från junior-EM förra året.

Citat:
Unga talangfulla medeldistanslöpare som
Lovisa Bivstedt, SM-brons ifjol, Gael de Coninck, silver på EYOF, brons på UEM.
(Syster till Nr.6) 15 åriga Alice Magnell Millán, NJR engelsk mil och SM-brons i helgen... Vass!!
Den här kommentaren förstår jag inte riktigt (om det var en direkt kommentar på vad jag skrivit i trådstarten). Lovisa Bivstedt gjorde 2:12 som 13-åring och 2:11 som 15-åring på 800 meter men har kanske inte riktigt utvecklats så som man hoppats på. Så här ser hennes progression ut på sedan dess
16-åring (2017) 2:10.45
17-åring (2018) 2:08.45
18-åring (2019) 2:07.61
19-åring (2020) 2:08.26

Successiva förbättringar fram till förra året men jämfört med Gaël de Coninck (iaf innan hon fick knäproblem) så har hon ju inte haft riktigt samma spets. Gaël var ju nere på 2:05 2018. Så lite därför Lovisa inte fick plats på min talanglista (även om hon fanns med när jag funderade på vilka som jag skulle ta med).
Senast redigerad av Alkibiades 2020-08-20 kl. 16:51.
Citera
2020-08-20, 16:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nu är det där inte medias kommentarer, utan hämtat från Alkibiades egna listor, haha..

Citera
2020-08-21, 11:57
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Jo, visst kan man tycka det efter SM och en del andra lopp i sommar. Men faktum är att varken Emil eller Suldan har lyckats särskilt bra (=medaljer) på de ungdoms- eller juniormästerskap de varit med på. Emil blev sjua på ungdoms-EM 2018 och åtta på junior-EM 2019. Så här beskriver friidrott.se Emils sjätteplats på UEM:

Suldan blev tia på 3000 meter på ungdoms-VM 2015, 14:e på 5000 meter på JVM 2016, fyra på 5000 meter på junior-EM 2017 och femma på U23-EM 2019. Så här beskriver friidrott.se Suldans fjärdeplats 2017:
Och så här beskrivs Suldans femteplats i Gävle förra året:

Så jag tycker nog att det var befogad beskrivningar av Emil och Suldan utifrån hur det gått tidigare på mästerskap. Det är snarare så att Omar Nuur, som har haft lite av en en upp-och-ner-säsong i år som har lyckats bättre på ungdoms- och juniormästerskap i och med hans silver från junior-EM förra året.

Den här kommentaren förstår jag inte riktigt (om det var en direkt kommentar på vad jag skrivit i trådstarten). Lovisa Bivstedt gjorde 2:12 som 13-åring och 2:11 som 15-åring på 800 meter men har kanske inte riktigt utvecklats så som man hoppats på. Så här ser hennes progression ut på sedan dess
16-åring (2017) 2:10.45
17-åring (2018) 2:08.45
18-åring (2019) 2:07.61
19-åring (2020) 2:08.26

Successiva förbättringar fram till förra året men jämfört med Gaël de Coninck (iaf innan hon fick knäproblem) så har hon ju inte haft riktigt samma spets. Gaël var ju nere på 2:05 2018. Så lite därför Lovisa inte fick plats på min talanglista (även om hon fanns med när jag funderade på vilka som jag skulle ta med).

Alkibiades, tack för en bra och ingående beskrivning av "dina" listor. Respect för ditt engagemang!
Citera
2020-08-21, 16:12
Medlem
Varken Millan eller Hassan har haft någon spurt att skryta med i ett internationellt sammanhang, vad vi sett av mästerskap på lägre nivåer. Millan har dock varit väldigt offensiv i sina lopp tidigare vilket inte blev fallet nu när han inte var någon favorit, och då visade han att han även kan spurta(men ska vi vara ärliga spurtade han mot en marathon-löpare och sista varvet gick på 61s vilket inte är särskilt snabbt i ett sånt lopp).

Vi såg även att Suldan verkligen jobbat på det, han säger att han jobbar på det, och han har förbättrat sig mycket på 1500m. Men det är verkligen väldigt, väldigt stor skillnad på hur många SM-löpare som har en bra spurt i ett sub 14-lopp jämfört med internationellt. Medaljribban ligger ungefär på Berglund, om det räcker, och vi vet hur överlägsen han är alla andra svenskar i ett taktiklopp.
Citera
2020-10-31, 13:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Intressant kommentar från mitten av augusti:
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om Moa Granat är största talangen går att diskutera. Tror det kan vara att vi är lite svältfödda på dessa distanser som färgar lite där, och 400 häck är ingen stor ungdomsgren så man ska vara försiktig med att tolka internationella listor. Det här gäller även Edlund, men det han presterar är redan ganska god seniorklass. Jag håller personligen Holm främst, men kan köpa att Granat är topp-2.
Jag köper inte detta helt och hållet, 400m häck är ändå en internationell mästerskapsgren både för junior och ungdomar.

Jag har tittat på hur många resultat/aktiva som finns med på världsårsbästalistorna för juniorer och ungdomar i några olika grenar för att på så sätt se hur konkurrensen/bredden ser ut i dessa grenar. Jag börjar med tjejsidan då den är enklare att greppa då redskapen inte ändras lika mycket som på killsidan.

Tilastopaja världsårsbästalistor 2019
gren ---- U20 - U18 - U16
400mh - 435 - 132 - 6
höjd ---- 395 - 161 - 48
diskus -- 511 - 128 - 16
100m - 1697 - 539 - 119
800m - 1095 - 400 - 70

World Athletics världsårsbästalistor 2019
gren ---- U20 - U18
400mh - 665 - 252
höjd ---- 604 - 305
diskus -- 423 - 131
100m - 1569 - 677
800m -- 807 - 345

Anmärkning: WA har inga listor för U16. Alla listor är ej åldersbundna utan genomsläppliga, dvs underåriga finns med.

Betydligt större konkurrens/bredd på sprint och slätlöpning men knappast förvånande då det var ganska förväntat. I U20 finns det med fler aktiva/resultat på 400m häck än i höjd både hos Tilastopaja och WA. Hos Tilastopaja är det fler aktiva/resultat i diskus än på 400m häck och i höjd medan det hos WA så är det betydligt färre aktiva/resultat i diskus än på 400m häck och i höjd. En del av skillnaderna mellan Tilastopaja och WA är att man har olika nedre gräns för att komma med på världsårsbästalistorna. På 400m häck krävs det 1:03.00 hos Tilastopaja medan hos WA 1:04.00. I höjd krävs det 1.71 hos Tilastopaja och hos WA 1.68. I diskus är det samma gräns (42.00).

I U18-klassen är det med något fler aktiva/resultat i höjd än på 400m häck både hos Tilastopaja och WA. I diskus är nästan lika många aktiva/resultat med hos Tilastopaja som hos WA. Däremot är det betydligt större skillnad mellan diskus å ena sidan och 400m häck och höjd hos WA än hos Tilastopaja.

När det gäller hur det ser ut för killarna är bilden inte lika tydlig då man använder sig av olika redskap i de olika åldersgrupperna.

Tilastopaja världsårsbästalistor 2019
gren ---- U20 - U18 - U16
400mh - 254 - 19
400mh 84cm - 207 - 67
höjd ---- 552 - 102 - 10
diskus 1.75kg -- 189 - 24
diskus 1.5kg - 228 - 150 - 4
100m - 1900 - 333 - 21
800m - 910 - 162 - 13

World Athletics världsårsbästalistor 2019
gren ---- U20 - U18
400mh - 472 - 57
400mh 84cm - x - 216
höjd ---- 490 - 124
diskus -- 101 - 12
diskus 1.75kg - 256 - x
diskus 1.5kg - x -253
100m - 1921 - 502
800m -- 991 - 216

I U20 finns det 254 aktiva/resultat på 400m häck (seniorhäckarna) och 207 aktiva/resultat på 84cm-häckarna hos Tilistopaja. I höjd så finns det 552 aktiva/resultat. Man kan inte bara lägga ihop siffrorna för seniorhäckarna och 84cm-häckarna då det kan handla om samma individer. Tittar man på WA på så är det 472 aktiva/resultat på seniorhäckarna och i höjd 490. Här är det ingen stor skillnad mellan 400m häck och höjd. Den stora skillnaden mellan Tilastopaja och WA när det handlar om 400m häck kommer nog av att den nedre gränsen hos Tilastopaja ligger på 54.00 sekunder medan hos WA ligger den på 55.00 sekunder. I diskus är den officiella redskapsvikten i U20-klassen 1.75 kg och med denna diskusen finns det 189 aktiva/resultat hos Tilastopaja och 256 hos WA.

I U18 finns det 67 aktiva/resultat hos Tilastopaja och 216 hos WA för 400m häck med 84cm-häckarna, stora skillnader som till stor del kommer av olika nedre gränser för att komma med på världsårsbästalistorna. I höjd finns det 102 aktiva/resultat hos Tilastopaja och 124 hos WA. I diskus är den officiella redskapsvikten 1.5 kg i U18-klassen och här finns det 150 aktiva/resultat hos Tilastopaja och 253 aktiva/resultat hos WA. Tilastopaja har 50.00 som nedre gräns medan WA har 48.00 vilket kan förklara skillnaderna i antal aktiva/resultat som finns med på världsårsbästalistorna.
Citera
2021-06-06, 16:20
Medlem
Citat:
Jag menade i friidrottstrådarna generellt, det är intressant att höra resonemang som "Burkgurka" lade fram, blandar upp lite..

Dina egna listor i denna tråd var f.ö
väldigt välgjorda, ambitiöst och intressant läsning..

Kanske det, nä, det blir för mycket, men precis som i alla andra idrotter så är det intressant vilka som kan höja sig och ta fram det där lilla extra när det verkligen gäller..

För något år sedan nämnde jag Maja Nilsson i höjdhopp, hon visade flera gånger om som ungdom och junior att hon kunde höja sig i pressade lägen, när mycket stod på spel.. Nu har hon tyvärr haft en hel del skadeproblem, men jag tror inte sådant försvinner, hon har tävlingsskallen att höja sig och vid uttåget ur damernas höjdfinal igår var hon inte nöjd, hon vill mer och jag kommer fortsätta tro på henne, handlar om att få vara skadefri under en längre period..

Lisa Gunnarsson nämnde jag också då, samma sak där, mycket skadeproblem, men hon är tuff och jag är inte förvånad att hon t.ex. besegrar Meijer vid årets viktigaste tävling (SM), det är mycket mentalt..

Maja Åskag krossade sitt PB när hon vann Inomhus-SM för något år sedan, har vunnit EYOF och slog idag nytt PB i SM-finalen, det säger mig något, bra när det gäller..

Oskar Edlund har vunnit EYOF och idag går han upp mot Bengtström och i princip bara gnuggar händerna vid start, gör sitt hittills bästa lopp, hade lika gärna kunna krympt vid en sådan duell, men gör inte det, tvärtom han höjer sig och vinner kontrollerat, det säger mig också något..

Henrik Larsson har vunnit både EYOF och U-23 EM på 100 m, det är starkt mentalt och visar att han kan prestera när det gäller.. På denna distans är det väldigt mycket man-mot-man, du kan missa i starten eller spänna bort dig, du har 10-11 sek på dig att prestera i säsongens viktigaste lopp och har inte råd med några misstag..

Duplantis såg man också vid tidig ålder att han höjde sig i pressade lägen, taggade till och älskade utmaningen, istället för att försvinna..

Kaiza Karlén är en annan som har det där jädrar anammat och höjde sig ofta i mästerskap som yngre, talangen är inte lika stor som hos t.ex. Khaddi & Tilde, men hon fick ofta ut sitt bästa när det gällde som allra mest (som yngre), det är imponerande! Lyckades inte i helgens SM, men hade koll på henne, precis som med tidigare nämnda Maja N, så syns det att hon vill mer.. Oerhört besviken efter U23-EM på hemmaplan förra sommaren, det kännetecknar en vinnarskalle som hade helt andra planer för dagen..

Jag blir också imponerad av 15-åriga Alice Magnell Millan som säger att detta var hennes viktigaste lopp för säsongen (om SM-loppet på 1500 m) och gör så mycket rätt, det är lätt hänt att tankarna kan skena iväg när medaljen på förhand finns inom räckhåll och hon möter seniorer i direktsänd TV.. Man kan inte dra några några större slutsatser av helgens lopp, men det är imponerande och starkt gjort.. PB på både 800 m och 1500 m under SM..

Hennes bror, Emil Millan de la Oliva är lite äldre och har deltagit i internationella mästerskap, så där har man en lite bättre bild, gillar inställningen, han ger alltid sig själv chansen.. Har det svenska juniorrekordet på både 5 000 m och 10 000 m å visade i helgen att han kan hantera mästerskap också..

Där fick du några namn iaf..

Edit: Tilde Johansson har jag redan nämnt tidigare i tråden..

Mycket roligt med Maja Nilssons utveckling under senare tid..
Senast redigerad av sportnorden12345 2021-06-06 kl. 16:23.
Citera
2021-07-08, 15:24
Medlem
Tack för denna tråd, mycket intressant med talanger att hålla öga på.
Citera
2024-05-04, 23:50
Medlem
Citat:
Kanske det, nä, det blir för mycket, men precis som i alla andra idrotter så är det intressant vilka som kan höja sig och ta fram det där lilla extra när det verkligen gäller..

Maja Åskag krossade sitt PB när hon vann Inomhus-SM för något år sedan, har vunnit EYOF och slog idag nytt PB i SM-finalen, det säger mig något, bra när det gäller..

Henrik Larsson har vunnit både EYOF och U-23 EM på 100 m, det är starkt mentalt och visar att han kan prestera när det gäller.. På denna distans är det väldigt mycket man-mot-man, du kan missa i starten eller spänna bort dig, du har 10-11 sek på dig att prestera i säsongens viktigaste lopp och har inte råd med några misstag...

Kaiza Karlén är en annan som har det där jädrar anammat och höjde sig ofta i mästerskap som yngre, talangen är inte lika stor som hos t.ex. Khaddi & Tilde, men hon fick ofta ut sitt bästa när det gällde som allra mest (som yngre), det är imponerande! Lyckades inte i helgens SM, men hade koll på henne, precis som med tidigare nämnda Maja N, så syns det att hon vill mer.. Oerhört besviken efter U23-EM på hemmaplan förra sommaren, det kännetecknar en vinnarskalle som hade helt andra planer för dagen..

Don’t give up on Kaiza

Analyserna av Åskag och Larsson är jag rätt nöjd med, faktiskt..
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-05-04 kl. 23:54.
Citera
2024-06-28, 18:12
Medlem
Har Fanny Runheim framtiden för sig?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem