2020-06-20, 12:01
Medlem
Suomalainen90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Talanger i svensk friidrott 2020

Ibland publicerar kvällstidningarna listor över de största talangerna inom svensk friidrott. Här en sådan nyligen från Expressen https://www.expressen.se/sport/friid...rige-nagonsin/ och här en sådan från i somras i Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/sportblad...drottstalanger. Jag tycker nog att de kommer mest med självklarheter eller missar några namn. Jag saknar också att man pekar ut någon helt okänd 13-, 14- eller 15-åring. Om man nu är expert så bör man väl ha koll på och kunna identifiera talanger i den åldersgruppen. Att lista de som redan har slagit igenom är väl inte så svårt. Här listar jag därför de som jag tycker är de största talangerna i svensk friidrott just nu. Övre åldersgräns har jag satt till U23, är man äldre så så är det tveksamt om man är talang längre. Jag har säkert missat någon och en del namn fick inte plats på min lista.

Ja, det råder verkligen ingen brist på talanger i Sverige. Hade dessa fått stipendium att om nödvändigt flytta till rätt miljö och tränarna kunnat förvalta dem bättre så hade Sverige, likt Polen, varit en stormakt som kunnat hävda sig väl på t ex. Lag-EM med chans på medalj. Tyvärr saknas det väl pengar för att tillräckligt många tränare och aktiva ska kunna göra samma heltidssatsning efter gymnasieåren som om de tillhört länderna som ligger i topp. För att göra detta krävs ju ett statsfinansierat system för dem som ännu inte är i världstoppen men vill ta chansen, inte bara individuella fritidslösningar.

Vad hade hänt om det funnits ett statligt system med utbildning till t ex. polis eller brandkår där idrottarna fått boende, träningsmiljö och tränare på samma plats i kombination med mycket anpassad skolgång och arbetsmiljö? Då kunde det bott och tränat upp till 100 så gott som professionella friidrottare på flera stora orter i landet. I snitt ca 10 st per gren/kön. Tänk er vad Sverige kunnat åstadkomma med 500 så gott som professionella friidrottare... Win win för samhället som inte lyckas rekrytera tillräckligt många poliser och dessutom har ökade problem med skogsbränder samt för idrotten som blir mindre amatörmässig.
Senast redigerad av Suomalainen90 2020-06-20 kl. 12:08.
Citera
2020-07-01, 14:59
Medlem
Citat:

Apropå höjd så är ju Erika Wärff en annan talang som har svalnat eller försvunnit. 1.81/1.82i som 16-åring och 1.83 som 17-åring är ju talangfullt. Även bra i kula och spjut; 14.46/15.77i med 3.0kg-kulan och 44.59 med 500g-spjutet, samt fina 5811-poäng i sjukamp för ungdomar.

Vart tog Erika Wärff vägen? Skadad?
Citera
2020-07-06, 18:22
Medlem
Suomalainen90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSummerOf69
Vart tog Erika Wärff vägen? Skadad?

Verkar fortfarande idrotta men lägger tid och intresse på annat såsom fysoterapiutbildning.
https://www.instagram.com/erikawarff/?hl=sv

Skulle nog behövt skaffa sig en elitträningsgrupp med en tränare som typ Agne Bergvall för att ta steget till seniornivå. Vet inte hur bra träningsmiljön egentligen är i Malmö. Det verkar vara få landslagsaktiva som utvecklas där numera i förhållande till folkmängden. Hur många mångkampskunniga elittränare finns det ens i hela Sverige idag?
Senast redigerad av Suomalainen90 2020-07-06 kl. 18:31.
Citera
2020-07-28, 08:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Så här skriver Mats Wennerholm i Aftonbladet efter att Axelina Johansson stött 17.49:

Citat:
Vi har vant oss vid alla unga talanger som satt personliga rekord denna sommar.
Namn som Melwin Lycke Holm, Moa Granat och Maja Åskag.
Men Axelina Johansson har aldrig funnits med på listan över Sveriges största talanger.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...-genom-tiderna

Inte på din lista i alla fall, Wennerholm

Senast redigerad av Alkibiades 2020-07-28 kl. 08:46.
Citera
2020-08-13, 20:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Inför SM har Erik Karlsson satt ihop en lista med de tio hetaste talangerna i Sverige just nu. Det är en plusartikel men så här ser hans lista ut:

1. Moa Granat
2. Melwin Lycke Holm
3. Oskar Edlund
4. Elvira Tanderud
5. Emil Millán de la Olivia
6. Alice Magnell Millán
7. Omar Nuur
8. Maja Åskag
9. Sara Winberg
10. Tilde Johansson

https://www.aftonbladet.se/sportblad...stalanger-2020

En rimlig lista. Jag hade med alla dessa namn på min lista i trådstarten och de efterföljande inläggen även om jag hade Elvira Tanderud och Sara Winberg som bubblare och Alice Magnell Millán som ett ungdomsnamn att ha koll på. Namn på min juniorlista som inte platsade på Karlssons lista är Ayla Hallberg Hossain, Jesper Ahlin, Emil Johansson, Carl af Forselles, Johan Claeson, Filippa Sivnert, Leo Zikovic och Greta Erlandsson. Johansson, Ahlin, Claeson och Zikovic skulle utifrån sommarens resultat kunna vara bubblare till Karlssons lista. Katharina Gråman, Markus Moberg och Zion Eriksson hade jag som bubblare och skulle också kunna vara det till Karlssons lista. Namn som gjort starka prestationer i sommar som jag inte alls hade med är Nikki Anderberg och Samuel Pihlström.

Hittade också en artikel av Aftonbladets Mats Wennerholm om åldersvärldsrekord i unga åldrar (12 år och yngre) där ALJ uttalar sig och menar att sådana ofta säger väldigt lite om framtiden. Däremot att de resultat och åldersrekord som görs i 15-16-årsåldern och i äldre åldrar kan säga betydligt mer.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...4-varldsrekord
Citera
2020-08-13, 21:17
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Inför SM har Erik Karlsson satt ihop en lista med de tio hetaste talangerna i Sverige just nu. Det är en plusartikel men så här ser hans lista ut:

1. Moa Granat
2. Melwin Lycke Holm
3. Oskar Edlund
4. Elvira Tanderud
5. Emil Millán de la Olivia
6. Alice Magnell Millán
7. Omar Nuur
8. Maja Åskag
9. Sara Winberg
10. Tilde Johansson

https://www.aftonbladet.se/sportblad...stalanger-2020

En rimlig lista. Jag hade med alla dessa namn på min lista i trådstarten och de efterföljande inläggen även om jag hade Elvira Tanderud och Sara Winberg som bubblare och Alice Magnell Millán som ett ungdomsnamn att ha koll på. Namn på min juniorlista som inte platsade på Karlssons lista är Ayla Hallberg Hossain, Jesper Ahlin, Emil Johansson, Carl af Forselles, Johan Claeson, Filippa Sivnert, Leo Zikovic och Greta Erlandsson. Johansson, Ahlin, Claeson och Zikovic skulle utifrån sommarens resultat kunna vara bubblare till Karlssons lista. Katharina Gråman, Markus Moberg och Zion Eriksson hade jag som bubblare och skulle också kunna vara det till Karlssons lista. Namn som gjort starka prestationer i sommar som jag inte alls hade med är Nikki Anderberg och Samuel Pihlström.

Hittade också en artikel av Aftonbladets Mats Wennerholm om åldersvärldsrekord i unga åldrar (12 år och yngre) där ALJ uttalar sig och menar att sådana ofta säger väldigt lite om framtiden. Däremot att de resultat och åldersrekord som görs i 15-16-årsåldern och i äldre åldrar kan säga betydligt mer.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...4-varldsrekord
Är det verkligen rimligt att sänka Tilde Johansson till en tionde plats? Visst är hennes säsong riktigt svag men inte har hon blivit omkörd av så många enligt mig.
Citera
2020-08-13, 21:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Är det verkligen rimligt att sänka Tilde Johansson till en tionde plats? Visst är hennes säsong riktigt svag men inte har hon blivit omkörd av så många enligt mig.

Så här skriver Erik Karlsson:
Citat:
Vi börjar med frågetecknet, för ja... vad hände? Hade någon frågat mig vem som skulle toppa den här listan inför året hade jag viftat bort frågan som meningslös. Tilde Johansson, så klart.
Yngst i hela längdhoppsfältet på VM i Doha i höstas och när Sportbladet träffade henne i januari var OS ett givet samtalsämne. Sedan hände... ingenting.
Fjolårsformen är som bortblåst och under en frustrerad sommar har tvingat Johansson stapla längdtävlingar runt 6,20.
Framför allt verkar den sista fartväxeln vara tillfälligt (?) borttappad vilket inte minns syns på korta häcken. Kommer den tillbaka kan det snabbt bli hiss upp i toppen igen. Klart är att nämligen att grundtalangen är av mycket sällsynt slag – till och med på global nivå.
Citera
2020-08-14, 00:17
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

På korta häcken har Tilde faktiskt den något yngre Julia Wennersten före sig i statistiken (13.70 mot 13.63), men med 6.31 i längd är hon fortsatt bästa svenska av de som är födda -99 och senare. Det är dock inget resultat som står ut internationellt sett - det är exempelvis ett par norskor födda 2003 som har matchat det i sommar (Henriette Jæger och Mia Guldteig Lien)

---
Karlsson kanske anser att 20-åriga Axelina Johansson är för gammal för att räknas som "talang", annars hade ju hon placerat sig högt på listan med sina 17.49 i kula. Ingen född på 00-talet har stött längre i världen i år.
Senast redigerad av Stefan4 2020-08-14 kl. 00:44.
Citera
2020-08-14, 15:25
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Så här skriver Erik Karlsson:
Kan väl delvis köpa hans motivering om man bara baserar på denna säsong men samtidigt så var hon i princip i världseliten ifjol innan skadan och ingen av de andra har presterat på hög internationell nivå. Med det sagt finns det givetvis orosmoln över denna säsong då hon så tydligt gått bakåt. Är dock inte redo att tro Millan de Oliva eller Nuur är större talanger än henne ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
På korta häcken har Tilde faktiskt den något yngre Julia Wennersten före sig i statistiken (13.70 mot 13.63), men med 6.31 i längd är hon fortsatt bästa svenska av de som är födda -99 och senare. Det är dock inget resultat som står ut internationellt sett - det är exempelvis ett par norskor födda 2003 som har matchat det i sommar (Henriette Jæger och Mia Guldteig Lien)

---
Karlsson kanske anser att 20-åriga Axelina Johansson är för gammal för att räknas som "talang", annars hade ju hon placerat sig högt på listan med sina 17.49 i kula. Ingen född på 00-talet har stött längre i världen i år.
Baserat bara på i år kan jag köpa det men hon visade tillräckligt ifjol innan skadan för att inte sjunka så lågt, enligt mig.

Norge har något stort på gång.
Citera
2020-08-14, 22:18
Medlem
Citat:
Kan väl delvis köpa hans motivering om man bara baserar på denna säsong men samtidigt så var hon i princip i världseliten ifjol innan skadan och ingen av de andra har presterat på hög internationell nivå. Med det sagt finns det givetvis orosmoln över denna säsong då hon så tydligt gått bakåt. Är dock inte redo att tro Millan de Oliva eller Nuur är större talanger än henne ännu.

Baserat bara på i år kan jag köpa det men hon visade tillräckligt ifjol innan skadan för att inte sjunka så lågt, enligt mig.

Norge har något stort på gång.

Läste nån intervju med Tilde Johansson när pandemin precis hade startat och OS flyttades. Tyckte man kunde ana att hennes motivation störtdök. Just när formen var på gång igen och hon såg fram emot säsongen och OS, så kraschade hela planeringen.

Som jag förstår det är hon en utpräglad tävlingsskalle där träningen bara är ett verktyg för att prestera på tävling. Låter kanske som borde vara så för alla, men många älskar ju även träningen och en hel del kanske har enklare att motivera sig varje dag. Men utan en enda tävling inplanerad att fokusera emot, så finns där några som inte fixar hundra procent insats dag efter dag på träningsanläggningen. Nu gissar jag en del, men tror helt enkelt Tilde ligger efter med träningen. På det viset inget att oroa sig för, eftersom det i botten inte handlar om dålig motivation utan svårt med motivation utan påslagen vinnarskalle. Hon kommer tillbaka på längre längder nästa säsong, tror jag.

Finns säkert fler i ”denna kategorin”.
Citera
2020-08-14, 22:39
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Läste nån intervju med Tilde Johansson när pandemin precis hade startat och OS flyttades. Tyckte man kunde ana att hennes motivation störtdök. Just när formen var på gång igen och hon såg fram emot säsongen och OS, så kraschade hela planeringen.

Som jag förstår det är hon en utpräglad tävlingsskalle där träningen bara är ett verktyg för att prestera på tävling. Låter kanske som borde vara så för alla, men många älskar ju även träningen och en hel del kanske har enklare att motivera sig varje dag. Men utan en enda tävling inplanerad att fokusera emot, så finns där några som inte fixar hundra procent insats dag efter dag på träningsanläggningen. Nu gissar jag en del, men tror helt enkelt Tilde ligger efter med träningen. På det viset inget att oroa sig för, eftersom det i botten inte handlar om dålig motivation utan svårt med motivation utan påslagen vinnarskalle. Hon kommer tillbaka på längre längder nästa säsong, tror jag.

Finns säkert fler i ”denna kategorin”.
Jag hoppas du har rätt och vi får se henne tillbaka på hög nivå igen nästa säsong.
Citera
2020-08-14, 22:57
Medlem
Citat:
Jag hoppas du har rätt och vi får se henne tillbaka på hög nivå igen nästa säsong.

Yes. Vi får hoppas det, men obs igen att jag gissar lite och minns intervjun eftersom jag tyckte den stack ut lite. Har inte alls de kunskaperna om friidrott som de flesta andra i tråden verkar ha, men ser ju paralleller med den sport, fotboll, som jag kan bäst. Vissa lag fixade inte den långa försäsongen utan att ha ett specifikt mål/datum när allt skulle dra igång och underpresterade grovt när det väl drog igång. Medan andra hade klarat av att motivera sig och tränat in grunderna bättre än någonsin och överpresterade tidigt. Tror pandemin har påverkat många idrottare, oavsett vilken idrott de pysslar med. Dvs när det gäller hur man tränat och mentalt fixat motivationsdelen under alla dessa tävlingsfria månader. Gör att det blir lite svajiga resultat såväl positivt som negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in