Citat:
Det låter alltså som du påstod att jag kom med en halmgubbe eftersom du inte visste vad ordet algoritm som jag använde betyder. Enklare än att skriva detta hade varit att bara be om ursäkt för din halmgubbe-anklagelse och säga detta för det här är algoritmer.
Citat:
Betraktar man världen reduktionistiskt så går koncepten förlorade. Ett schackdator är samma sak som en miniräknare därför att båda apparaterna har en processor som exekverar instruktioner. En stol av trä är samma sak som en levande gammal ek därför att båda består av samma material. Koncept är abstrakta tolkningar som ibland överlappar och är subjektiva till sin natur, men utan dessa tolkningar kan vi inte förstå den värld vi lever i. Man kan inte utifrån partikelfysik komma fram till att jorden snurrar runt solen, utan man måste börja uppifrån och ned.
Hade du en poäng du ville framföra med detta?
Citat:
Om den i övrigt är kompatibel med min definition av fri vilja så har den fri vilja (enligt min definition). Kan du peka på något som motsäger att den skulle ha fri vilja (enligt min definition)?
Varje definition är till sin natur ett påstående som varken kan eller behöver underbyggas. Jag påstår att jag har fri vilja om jag kan välja mellan likvärdiga alternativ och utfallet bara beror på vem jag är. Sedan kan vi diskutera hur användbart påståendet är. Går påståendet att använda för att avgöra om en varelse har fri vilja eller inte? Kan det användas så är det ett användbart påstående, annars inte. Jag anser att min definition är användbar, men därav stänger jag inte dörren för andra definitioner som också är användbara.
Varje definition är till sin natur ett påstående som varken kan eller behöver underbyggas. Jag påstår att jag har fri vilja om jag kan välja mellan likvärdiga alternativ och utfallet bara beror på vem jag är. Sedan kan vi diskutera hur användbart påståendet är. Går påståendet att använda för att avgöra om en varelse har fri vilja eller inte? Kan det användas så är det ett användbart påstående, annars inte. Jag anser att min definition är användbar, men därav stänger jag inte dörren för andra definitioner som också är användbara.
Noterar att du i vanlig ordning bara ignorerar argument som talar för dina påståenden när du inte klarar av att bemöta dem och det blir ointressant att föra en diskussion med dig då.
- Du hävdar ett antal saker
- Jag påvisar att dina påståenden säger emot varandra
- Du ignorerar det och fortsätter hävda samma sak ändå
Ditt påstående har gått ut på att en schackmotor har en egen vilja därför att svaret den avger beror på vem schackmotorn är. Jag har visat för dig att olika miniräknare också avger olika svar på samma fråga beroende av vilken miniräknare man ställer frågan till. Därmed uppfyller den enligt dina definitioner kraven för att anses ha fri vilja.
Citat:
Om du hade varit nyfiken på detta skulle du ha lyssnat när du fick ett svar på detta tidigare. Om du har följdfrågor efter det svaret utgår du lämpligen från det och förklarar vad du vill ha förtydligande av.
(FB) Fri vilja - samlingstråd