Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Din argumentation för att en schackdator har en fri vilja överensstämmer också på en miniräknare som du inte anser har fri vilja. Din logik går alltså inte ihop utan faller direkt på detta. Det är först när du har en argumentation som inte säger emot sig självt som vi behöver gå in och granska din argumentation djupare.
Jag har redogjort för att skillnaden mellan en schackdatorn och miniräknaren är att schackdatorn implementerar en beslutsprocesses medan miniräknaren inte gör det. Du bemöter detta med att jag har fel därför att båda bygger på algoritmer. Eftersom jag aldrig påstått att de inte skulle bygga på algoritmer så skjuter du på en halmdocka. Så är det på punkt efter punkt. Jag påstår något och du påstår att jag har fel genom att åberopa något som jag aldrig påstått.
Jag frågar istället vad du själv tycker och då står du helt svarslös. Att andra har fel tycks vara ditt återkommande huvudargument.
Citat:
Vad är det med dig egentligen, jag gav dig en källa där det beskrivs hur en dator kan generera äkta slump och som inte alls fungerar som du har sagt att en slumpgenerator fungerar, vad vill du mer?
Jag vet hur en dator kan generera äkta slump och skulle kunna skriva en artikel om det själv.
Du besvarar fortfarande inte vad jag skrivit som är fel och varför det är fel. Den enklaste förklaringen till ditt konstiga beteende är att du inte hittar något fel och inte vill erkänna det.
Citat:
Noterar också att du återigen vägrade svara på om du har fri vilja i det exemplet jag redogjorde för, varför duckar du den frågan?
Orsaken till att inte svara var att jag ställde en fråga om vad du ansåg. När du vanemässigt besvarar sådana frågor med att ställa motfrågor så tappar diskussionen fokus och vi får aldrig veta hur du motiverar dina påståenden.
I det konkreta fallet så anser jag att beslutsprocessen är central. Fjärrstyr vi datorn i detalj så tar den inte längre beslut och har därmed inte fri vilja. Däremot kan den vara förprogrammerad med en deterministisk beslutsprocess och ha fri vilja. Datorns beslut är då en inre process som beror på datorns identitet. En annan dator med annat program hade kunnat fatta andra beslut.
Citat:
Om du vill ha en seriös debatt får du både ställa frågor men också besvara de frågor du får. Att ducka för allt som strider emot dina egna idéer men fortsätta att hävda dina idéer är inte seriöst. För fram argumentation, besvara kritik mot den, ställ egna frågor om motdebattörens argumentation som denne besvarar osv. Detta är en ärlig debatt.
Jag redogör för min ståndpunkt och hur jag kommer fram till den. Är det din tur nu kanske?