Lyssnat på hela P3-dokumentären om Joel nu och fan vad jag garvade när vittnet Laura som påträffade den lemlästade hunden berättade om sin kille Williams (Joels barndomkompis) reaktion: "Jag lovar, jag lovar, det är han som har gjort det!" efter det att Joel ploppat upp som gubben i lådan vid brottsplatsen mitt i natten och ojat sig över vilket fasansfullt brott någon hemsk person utsatt hunden för.
Det får ju en att minnas hur Joel själv beskrev sig, som en "skicklig skådespelare", som kan använda sina skills för att inge förtroende och ta sig ur vilka situationer som helst. Att han kunde ljuga och med hjälp av sin skådespelarkompetens få vem som helst att köpa hans historia. Det var ju garanterat den självbilden han hade, när han känner igen William och kanske Laura och kliver fram där och tänker i sitt huvud att: "Nu ska jag kliva in här och leka med dem och om dom bara kunde ana att det är jag som dödade hunden". Men i verkligheten står det istället "DJURPLÅGARE" i pannan på honom och William förstår det i samma sekund. Joel och hans självinsikt alltså
Jag roas även av hur otroligt självsäker han var, när han skrev att han inte var det minsta orolig över att åka fast, samtidigt som han via sitt Flashbackkonto där han erkänner kattmord länkade till konton, som kunde kopplas till hans riktiga namn, och bilder på honom själv osv. All den höga IQ:n han skröt om samtidigt som han gjorde några av de mest korkade misstagen. Om man nu ska kalla det misstag eller om det var ett maskerat rop på hjälp.
Jag trodde ju inte att Joel fortfarande satt inlåst, även om jag inte har några sympatier för honom så känns det ändå lite märkligt att Christian Larssons mördare i Bollnäs, vars mord alltså gällde en människa och inte katter, dels hann spendera ett helt år i frihet innan brottet begicks, och sedan har varit släppta fria sedan något/några år tillbaka - samtidigt som Joel fortsatt verkar sitta bakom lås och bom. Och som nämndes i dokumentären, så sent som 2018 åkte fast för att ha försökt dölja sin surfhistorik som bestod av något slags "allvarlig brottslighet", säkert någon typ av mordporr. Joel hade väl ännu en gång trott sig vara smartare än systemet och tänkt att han skulle kunna surfa runt obemärkt eller dölja sina spår. Men istället, i vanlig ordning, så åker han fast för det.
Är det förresten någon som har koll på om Joel har kunnat plugga något inne från psyket? I fängelset kan man ju det, är det samma med de slutna psykiatriska vårdhemmen?