Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
AB hävdar att han blev chockad av att bevittna MOP. Man försökte ju att få fram mer detaljerad info från honom genom att försätta honom i "trance". Men det gick ju inget vidare. IM kunde ö h t inte bli föremål för åtgärden.
Här finns en massa saker att ventilera: * HUr förhåller sig minnesförlust till chock?. Kan man ha drabbats av minnesförlust utan att vara chockad?. Min gissning är att minnesförlust är förknippad med mycket svår chock och att vad som förträngts inte blir tillgängligt vid förhör i detta chockillstånd, däremot annat. . PTSD kan hävas om personen få psykologisk hjälp att lyfta upp dessa förträngda minnen. LP fick, såvitt jag vet, ingen psykologisk hjälp. Ett skäl till det kan vara att hon för sig sig själv förnekade hur svag, chockad hon var. Självbilden som det perfekta vittnet med fotografiskt minne måste upprätthållas till varje pris
Minnesförlust kan vi alla ,som bekant drabbas av.
Minnesförlust är inte bara refererat till chock men en biverkning.
Chock tillstånd är hjärnans sätt att bearbeta information och skickar viss information som hjärnan kan ta in eller inte, ett skydd helt enkelt.
Jag vet inte om LP fick hjälp av psykolog men utefter hur hon var som individ tror jag inte det.
Alla människor fungerar ej att sätta i trans för att bearbeta tex en händelse.
Människor som har svårt att släppa integritet och att lämna ut sig i en sårbar situation fungerar det ej på.
Någonstans har jag läst, vet ej var, någon gav information om att familjen Palme låste sig i samband med vittnesuppgifter. De hävdade hela tiden att CP var GM och det fanns inga alternativa GM.
Det låsta känslomässiga reaktionen, tror jag att LP hade livet ut.
Hon skulle vid rättegången ha vittnat om att hon inte mindes någonting och skulle naturligtvis inte ha pekat ut någon vid konfrontationen.
Tror dock att hon att vissa jurister pressade på för att få ett resultat så de kunde få en GM dömd.