2020-08-15, 16:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Så talade KGB-desinformatörerna på 60-talet (Netjiporenko m fl).
Som sagt, du är välkommen att presentera ditt material i JFK-tråden.

Gör det: (FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963

Vem vet, du har kanske till och med mer på fötterna än den trådens intellektuella gigant, PekkariP1?
Citera
2020-08-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
AB hävdar att han blev chockad av att bevittna MOP. Man försökte ju att få fram mer detaljerad info från honom genom att försätta honom i "trance". Men det gick ju inget vidare. IM kunde ö h t inte bli föremål för åtgärden.

Här finns en massa saker att ventilera: * HUr förhåller sig minnesförlust till chock?. Kan man ha drabbats av minnesförlust utan att vara chockad?. Min gissning är att minnesförlust är förknippad med mycket svår chock och att vad som förträngts inte blir tillgängligt vid förhör i detta chockillstånd, däremot annat. . PTSD kan hävas om personen få psykologisk hjälp att lyfta upp dessa förträngda minnen. LP fick, såvitt jag vet, ingen psykologisk hjälp. Ett skäl till det kan vara att hon för sig sig själv förnekade hur svag, chockad hon var. Självbilden som det perfekta vittnet med fotografiskt minne måste upprätthållas till varje pris
Minnesförlust kan vi alla ,som bekant drabbas av.
Minnesförlust är inte bara refererat till chock men en biverkning.
Chock tillstånd är hjärnans sätt att bearbeta information och skickar viss information som hjärnan kan ta in eller inte, ett skydd helt enkelt.
Jag vet inte om LP fick hjälp av psykolog men utefter hur hon var som individ tror jag inte det.
Alla människor fungerar ej att sätta i trans för att bearbeta tex en händelse.
Människor som har svårt att släppa integritet och att lämna ut sig i en sårbar situation fungerar det ej på.
Någonstans har jag läst, vet ej var, någon gav information om att familjen Palme låste sig i samband med vittnesuppgifter. De hävdade hela tiden att CP var GM och det fanns inga alternativa GM.
Det låsta känslomässiga reaktionen, tror jag att LP hade livet ut.

Hon skulle vid rättegången ha vittnat om att hon inte mindes någonting och skulle naturligtvis inte ha pekat ut någon vid konfrontationen.
Tror dock att hon att vissa jurister pressade på för att få ett resultat så de kunde få en GM dömd.
Citera
2020-08-15, 16:37
Avstängd
Citat:
Det är inte jag som gör det till en "vänster-höger grej" det är extremvänstern i Sverige och stalinisterna i Moskva som givit Palmemordet en politisk dimension genom att mörda Olof Palme och sen använda fabricerade anklagelser mot borgerligheten i över tre decennier som tillgrepp i den politiska debatten. Med vänlig hälsning.
Då väntar vi fortfarande på att du faktiskt presenterar ditt underlag.

Hur länge ska vi vänta på det?
Citera
2020-08-15, 16:41
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nu måste fokus riktas mot att försöka hitta spår efter mördaren före han anlände till platsen.

Jag vill vara jordnära konspiratorisk, men lockas överlag verkligen av ett scenario där attentatsmännen (alla eller delar av övervakningen) av någon anledning vet att OP kommer att gå söderut. Det hade kunnat förklara

- OP:s oväntade vägval
- Avsaknaden av walkie/talkie-iakttagelser norr om Grand
- Omvänt, den totala övervikten iakttagelser söder om Grand
- Att gärningsmannen trots detta är på plats i god tid, osedd av Sveavägens vittnen
- Att LOP själva känner sig bekväma med en längre promenad oskyddade

Jallai hade en lite high-tech idé om att övervakningen buggade hela familjen via en mygga på Palmes rock. Jag har ingen aning om hur tekniskt gångbart det var 1986 och det är givetvis spekulation av modell större. Gillar dock principen: Något som inte är ett mötesscenario, men som ger skytten förhandsinfo.

Ett annat alternativ är att OP känner till exempelvis en attentatsövning (liknande den som CG Östling med flera genomförde mot ÖB i samarbete med Rikspolisstyrelsen) och går med på att gå hem i syfte att låta dem köra. Här kanske samtalet med den okända mannen utanför Grand kan komma in i bilden, i den mån vittnena sett rätt rörande denna märkliga uppgift.

I 'attentatet' mot ÖB var Ingvar Grundborg med en okänd kollega fingrerad GM. Hade varit intressant att få fram vem denna kollega var.
Citera
2020-08-15, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Detta syftade på Forsbergs trädgård. Björn är den myndighetsperson
som tog hand om Nerzjinskij-pärmarna som alltså (enligt Theutenberg)
inte grävdes ned. Denne Björn måste då vara en person med
stort förtroende och kom kanske senare att hamna i befattningar
som krävde just detta.

Jag vet. Försökte bara vara lite rolig. Det finns tusen möjliga förklaringar till denna i och för sig pikanta detalj i berättelserna om avskrifterna av Diplomatbuggningen. "Gräva ned i trädgården" kan exempelvis vara underrättelsechargong med innebärande att man gömt något på ett säkert ställe men att Tore i själva verket hade lämnat avskrifterna till den mystiske myndighetschefen Björn, vars namn Tore inte ville röja för Kegö och Barrling. Vad vet jag.

Jag kan tänka mig tusen förklaringar till "missförståndet".

Någon har gissat att den mystiske "Björn" är identisk med hedersknyffeln och nuvarande chefen för Riksidrottsförbundet, Björn Eriksson, vilket jag tycker låter som en alldeles utmärkt gissning. BE var, om jag inte missminner mig chef för Tullverket och Kustbevakningen 83-88 och rikspolischef 88-96. Jag vet inte var han bor eller bodde då det begav sig men kanske har/hade han en bra "trädgård" att gömma saker i.

Du kan väl knalla över till BE och fråga vad han vet.
Citera
2020-08-15, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag vill vara jordnära konspiratorisk, men lockas överlag verkligen av ett scenario där attentatsmännen (alla eller delar av övervakningen) av någon anledning vet att OP kommer att gå söderut. Det hade kunnat förklara

- OP:s oväntade vägval
- Omvänt, den totala övervikten iakttagelser söder om Grand
- Att gärningsmannen trots detta är på plats i god tid, osedd av Sveavägens vittnen
- Att LOP själva känner sig bekväma med en längre promenad oskyddade

Jallai hade en lite high-tech idé om att övervakningen buggade hela familjen via en mygga på Palmes rock. Jag har ingen aning om hur tekniskt gångbart det var 1986 och det är givetvis spekulation av modell större. Gillar dock principen: Något som inte är ett mötesscenario, men som ger skytten förhandsinfo.

Ett annat alternativ är att OP känner till exempelvis en attentatsövning (liknande den som CG Östling med flera genomförde mot ÖB i samarbete med Rikspolisstyrelsen) och går med på att gå hem i syfte att låta dem köra. Här kanske samtalet med den okända mannen utanför Grand kan komma in i bilden, i den mån vittnena sett rätt rörande denna märkliga uppgift.

I 'attentatet' mot ÖB var Ingvar Grundborg med en okänd kollega fingrerad GM. Hade varit intressant att få fram vem denna kollega var.

Ett enkelt sätt på 80-talet att övervaka och "uppta" ett objekt med livvakt är att följa livvaktens radiokommunikation och pejla dess rörelser. På så sätt kan man ganska enkelt, utan att behöva röja sig med spanare, eller aktiv avlyssning osv hitta en lämplig plats för ett eldöverfall där livvakten blir chanslös. Bara en tanke...
Citera
2020-08-15, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Minnesförlust kan vi alla ,som bekant drabbas av.
Minnesförlust är inte bara refererat till chock men en biverkning.
Chock tillstånd är hjärnans sätt att bearbeta information och skickar viss information som hjärnan kan ta in eller inte, ett skydd helt enkelt.
Jag vet inte om LP fick hjälp av psykolog men utefter hur hon var som individ tror jag inte det.
Alla människor fungerar ej att sätta i trans för att bearbeta tex en händelse.
Människor som har svårt att släppa integritet och att lämna ut sig i en sårbar situation fungerar det ej på.
Någonstans har jag läst, vet ej var, någon gav information om att familjen Palme låste sig i samband med vittnesuppgifter. De hävdade hela tiden att CP var GM och det fanns inga alternativa GM.
Det låsta känslomässiga reaktionen, tror jag att LP hade livet ut.

Hon skulle vid rättegången ha vittnat om att hon inte mindes någonting och skulle naturligtvis inte ha pekat ut någon vid konfrontationen.
Tror dock att hon att vissa jurister pressade på för att få ett resultat så de kunde få en GM dömd.

På tal om minnesförlust. Har forumet drabbats av "kollektiv minnesförlust" avseende detaljuppgifterna i Barrlings vittnesmål till Palmeutredningen. Jag skulle gärna vilja höra Polisspårsanhängarna bortförklaring av Barrlings uppgifter. Jag väntar...
Citera
2020-08-15, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, min gamla käpphäst. Visst måste karln ha befunnit sig någonstans nära Grand före mordet. Vem/vilka såg honom utan att än i dag inse att de sett GM i ansiktet? Han svävade ju inte in från cyberspace.

Själv har jag börjat inse att han kan ha stått på västra sidan (eller suttit i en bil) ungefär vid AF kyrkogata och sedan släntrat över typ 20 sek före mordet.

IM såg AB. Tror jag.

I Barrlingmaterialet talas om ett vittne som sett en man före Palmemordet vanka nervöst av och an inne på Tunnelgatan, som Barrling tror kan vara GM som väntar på signa från Grandmannen att göra sig beredd att gå i skytteställning. På andra sidan Sveavägen, i hörnet av Tunnelgatan står en annan man med walkie talkie, som Barrling identifierar med "G", en ledande trotskyist-marxist-leninistisk PKK-medlem med kontakter till Curielnätet och sovjetkontrollerade europeiska och turkiska terroristnätverk och som enligt Barrling har ett mycket skakigt alibi för mordkvällen och som Barrling menar är GM:s back-up alternativt GM i det fall makarna Palme inte korsat Sveavägen.
Citera
2020-08-15, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Inte om du frågar Robert Gustafsson: https://youtu.be/37mJ5NX7R0Q

Han och blivande frun gick till vänster, dvs norrut när de lämnade Grand. Här verkar det som han hörde flera WT's och såg bl.a. en Audi med heltonade rutor och som han visste var förbjudet utan särskilt tillstånd. Att han dessutom inte kände igen sitt vittnesmål när han senare fick ta del av det och att han upplevde polisens uppträdande som mycket mysko när han vittnade.

Allt sammantaget gör att han tror att poliser var inblandade i mordet.
Citera
2020-08-15, 17:45
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Inte om du frågar Robert Gustafsson: https://youtu.be/37mJ5NX7R0Q

Han och blivande frun gick till vänster, dvs norrut när de lämnade Grand. Här verkar det som han hörde flera WT's och såg bl.a. en Audi med heltonade rutor och som han visste var förbjudet utan särskilt tillstånd. Att han dessutom inte kände igen sitt vittnesmål när han senare fick ta del av det och att han upplevde polisens uppträdande som mycket mysko när han vittnade.

Allt sammantaget gör att han tror att poliser var inblandade i mordet.

Helt korrekt. Avsaknad är fel ord. Det är dock en rejäl och oförklarad övervikt mot södra sidan.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-TvBZWmGActviof_U7PMnP1VRlivR6a&fbclid=IwAR0LBuRO61 sY-W0CcJ_Jyk8NIoSd1IyE3cYlT1D0c_IK_hIxRD3CZtBP7XY&ll= 59.33821483581403%2C18.06188283902502&z=16
Senast redigerad av H24 2020-08-15 kl. 17:50.
Citera
2020-08-15, 17:54
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
ÖVERVAKNING

Jag gjorde en karta utifrån tillgängliga signalement i polisens/Säpos utredningar där jag prickade in de olika observerade signalementen med olika färger.

I korthet framträder följande bild:

Kammakargatan tycks ha varit gränsen norr/söder. De flesta observationerna väster om Sveavägen.

1) Den bredaxlade mörkhårige observeras endast norr om Kammakargatan senare delen av mordkvällen. Ses även direkt utanför Grand ca 22.55-23.15 (Lars-Eric E).

2) "Tunnelbanemannen" med anatoliskt utseende endast söder om Kammakargatan senare delen av mordkvällen. Med WT. Troligen nära en bil på AF kyrkogata. Kontaktbar och troligen mobil.

3) Grandmannen endast vid Grand senare delen av kvällen, kanske så tidigt som 20.41. Inväntar ett förhör med signalement där. Samma vittne (Tammelehti) ser samme man utanför Grand 20.41, 21.05-21.10 och 23.07. Om 20.41 stämmer med Grandmannens signalement fanns alltså WT-kontakt från GS tunnelbana förutsatt att Grandmannen hade WT.

4) Den atletiske långe blonde observeras i och kring Gamla stan + en observation på Kammakargatan ca 22.05. Då tillsammans med Tunnelbanemannen. Sågs med WT i Gamla stan dagarna före mordet.

Grand+ norr och söder om Grand tycks med andra ord ha varit under kontroll. På västra sidan. Promenaden över till östra sidan bör alltså ha kommit som en överraskning. Kanske var tanken att täcka tunnelbanan norr och söder om Grand?

Den mörkhårige med burrigt hår och WT observeras endast en gång, 21.20-21.30. När han blev iakttagen tryckte han sin WT mot bröstet och försökte dölja sig bakom ett träd. Vid Kammakargatan/ AF kyrka. Kan ha varit samme man som på ungefär samma plats "stod och tryckte" vid ett träd ca 22.40 men där saknas signalement.

En intressant detalj som i så fall behöver sammanlänkas bättre med övriga observationer är att en man med den mörkhåriges signalement iakttas inne på Grand vid 21-tiden. Den tysktalande mannen som prompt skulle se "Brüder Mozart" trots att biljettförsäljaren berättade att det var en svenskspråkig film. Mannen verkade heller inte kunna engelska. Europeiskt utseende men inte Sydeuropa. Kanske helt enkelt tysk.

Detta alltså inlagt på karta med de olika observerade signalementen markerade med en färg per signalement.

GM? Vet ej.

Gått igenom dessa nu.

Atleten som L-EE såg. Inga kommentarer annat än att det bra om du sätter tiderna på obs N Kammakargatan.

Tunnelbanemannen glasklart från 22.48-23.20 och troligen till bilen Olofsgatan/AFK 23.23/23.24

Grandmannen - blir spännande att se vad som kommer i T förhör.

”Frank” (långe blonde) är högst troligt nämnd i Skelleftehamnsbrevet kl 23.23 Tunnelgatan/Olofsgatan. Min huvudhypotes är att brevet är upprättat i desinformationssyfte, där delar är korrekta och annat är förändrat eller falskt. Positionen är svårast att bestämma sig om. Gick inte positionen att dölja pga vittnesmål, och man bestämde sig för att förändra språket? Eller var han på östra sidan och man ville flytta honom till andra sidan? Juryn ute där.
Desinformation bygger jag på bl a att han är så mån om att tala om att han inte mött någon på Olofsgatan. Detta är viktigt, eftersom vittnet ”Tommy A” krockar med en man (Tunnelbanemannen) som kommer den vägen från Tunnelgatan.

”Tom” (burriga håret) har vi möjligen också i ”Sven och Beriths” vittnesmål om det bryska avvisandet vid Norra Latin kl 22.20-22.25 (min skattning).
Citera
2020-08-15, 18:04
Avstängd
Citat:
Riktar du det kravet till alla som spekulerar på det här forumet eller bara till mig? Eller blir du extra förnärmad av att jag påstpr att KGB skulle ha varit inblandad och därför blir s någgrann med källorna.
Nej, jag uppmanar dig att presentera ditt underlag till det du PÅSTÅR är sant. Att du dessutom tycks drivas av en uttalad vilja att 'revanschera' de nationella och internationella högerkrafterna gör inte den uppmaningen mindre relevant.

- Om du tror något så skriver du det.

- Om du vet något så skriver du det.

I båda fallen uppmanar jag dig att presentera ditt underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in