2020-08-12, 11:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Allt som registrerades innan 2015 då den nya ordningen med SU kom till skall ha diarienr inom PU.

Att Steude & Blombergsson sammanställer en rapport 2017-09 kan vara på begäran av SU.

WT-sammanställning Rapport med diarienummer D21659-14 registrerad 2017-11-22, angående övervakning
https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

En sammanställning brukar ha lite högre "sekretess" än "grunddokumenten" och då sammanställningen heter D21659-14 så antar jag att det finns 13 "rapporter" som underlag till sammanställningen som man kan begära ut från PU förundersökning.

Eftersom vi vet att D21659-14 också finns inom SU och där har ett eget SU diarienr så får vi veta vad för slags sekretess de kommer att åberopa om den begärs ut därifrån tillsammans med dokument rörande det ärendet inom SU. Det skulle inte förvåna mig om de åberopar förundersökningssekretess.
Det finns ingen förundersökningssekretess längre eftersom förundersökningen är nedlagd. Så det är uteslutet att man kan hävda det.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/palmeutredningen-sa-tar-du-del-av-allman-handling/

''Med anledning av att utredningen av mordet på Olof Palme avslutades under onsdagen den 10 juni finns det ett stort intresse av att få ta del av handlingar i ärendet.

Att utredningen nu är avslutad innebär inte per automatik att alla handlingar i ärendet är offentliga och kan lämnas ut i sin helhet. Polismyndigheten måste fortfarande genomföra en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) när en handling begärs utlämnad för att bedöma om handlingen innehåller sekretessbelagda uppgifter. Om handlingen innehåller sekretessbelagda uppgifter kan den följaktligen inte lämnas ut i de delar som omfattas av sekretess''.
Citera
2020-08-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Håller helt med, men det var inte min poäng. Uppgifterna om peruk och smink dyker upp i Allséns berättelse också. Hans källa kommer alltså med samma idé som Lars Krantz, att attentatsmännen var sminkade och utklädda. Min tanke var att om Allséns källa desinformerar så har denne vävt in Krantz fantasier i det, för att skapa en länk mellan teori och praktik.
Det var bussföraren Peter Löfgren som påstod detta om sminkningen och inte Krantz.
Smutskastningen mot Krantz är fullt tillräcklig ändå utan att behöva ökas på med några
osanningar.
Citera
2020-08-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns ingen förundersökningssekretess längre eftersom förundersökningen är nedlagd. Så det är uteslutet att man kan hävda det.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/palmeutredningen-sa-tar-du-del-av-allman-handling/

''Med anledning av att utredningen av mordet på Olof Palme avslutades under onsdagen den 10 juni finns det ett stort intresse av att få ta del av handlingar i ärendet.

Att utredningen nu är avslutad innebär inte per automatik att alla handlingar i ärendet är offentliga och kan lämnas ut i sin helhet. Polismyndigheten måste fortfarande genomföra en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) när en handling begärs utlämnad för att bedöma om handlingen innehåller sekretessbelagda uppgifter. Om handlingen innehåller sekretessbelagda uppgifter kan den följaktligen inte lämnas ut i de delar som omfattas av sekretess''.

Det kan finnas förundersökningar inom Avdelningen för särskilda utredningar om mordet på Olof Palme, de ligger under förundersökningssekretess.
Citera
2020-08-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har aldrig påstått att KP tillsatt någon utredning om WT under sin tid. Däremot att det gjordes en sammanställning av WT-iakkttagelser under KP som överlämnades till Avdelningen för särskilda utredningar som utreder brott begångna av företrädare inom rättsväsendet. Är det inte bra att de utreder sådana brott?

Särskilda utredningar
När någon anställd inom Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen blir anmäld eller misstänkt för ett brott överlämnas alltid ärendet till avdelningen för särskilda utredningar (SU).
Förutom brottsanmälningar mot anställda vid polisen utreder SU också brottsanmälningar mot polisstudenter, domare, åklagare, riksdagsledamöter och några andra grupper av befattningshavare inom rättssystemet och statsmakten.
Källa: https://polisen.se/om-polisen/sarskilda-utredningar/

D21659- (01 till 13) gjordes säkert tidigare än sammanställningen D21659-14 som gjordes av Steude & Blombergsson 2017-09-05. När jag snabbläser sammanställningen finner jag ingen observation som specifikt rör poliser förutom Åke Malmströms tips om radiotrafik som han hör på sin polisscanner, vilket i och för sig, är tillräckligt för att det skall överlämnas till SU.
Vi tolkar PM:et på olika sätt. Jag hävdar att denna utredning/sammanställning inte tillsattes av KP. Han var aldrig intresserad av övervakning. 200610 konstaterade han att OP inte var övervakad mordkvällen. Punkt slut enligt honom.

I hans ''Åklagarpärm'' finns inte ett spår av detta. I stället framgår det att i stort sett det enda han sysslade med i 3 år var att försöka sätta dit SE. Plus lite Wedin initialt innan han bestämde sig för SE.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-12 kl. 12:08.
Citera
2020-08-12, 12:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Förhör Sven Aspling

https://drive.google.com/file/d/1lXiTLm9Jvs9LU4qhBlKYtOtw-xBdZZ6p/view

https://drive.google.com/file/d/1Y1qD7fmWugWhxTf6ri2v7RVe_ykrPIhp/view

https://drive.google.com/file/d/101qOwO_JZeC3hwSmYpTptssSL6mjylBp/view

ÖVERVAKNING

Jag gjorde en karta utifrån tillgängliga signalement i polisens/Säpos utredningar där jag prickade in de olika observerade signalementen med olika färger.

I korthet framträder följande bild:

Kammakargatan tycks ha varit gränsen norr/söder. De flesta observationerna väster om Sveavägen.

1) Den bredaxlade mörkhårige observeras endast norr om Kammakargatan senare delen av mordkvällen. Ses även direkt utanför Grand ca 22.55-23.15 (Lars-Eric E).

2) "Tunnelbanemannen" med anatoliskt utseende endast söder om Kammakargatan senare delen av mordkvällen. Med WT. Troligen nära en bil på AF kyrkogata. Kontaktbar och troligen mobil.

3) Grandmannen endast vid Grand senare delen av kvällen, kanske så tidigt som 20.41. Inväntar ett förhör med signalement där. Samma vittne (Tammelehti) ser samme man utanför Grand 20.41, 21.05-21.10 och 23.07. Om 20.41 stämmer med Grandmannens signalement fanns alltså WT-kontakt från GS tunnelbana förutsatt att Grandmannen hade WT.

4) Den atletiske långe blonde observeras i och kring Gamla stan + en observation på Kammakargatan ca 22.05. Då tillsammans med Tunnelbanemannen. Sågs med WT i Gamla stan dagarna före mordet.

Grand+ norr och söder om Grand tycks med andra ord ha varit under kontroll. På västra sidan. Promenaden över till östra sidan bör alltså ha kommit som en överraskning. Kanske var tanken att täcka tunnelbanan norr och söder om Grand?

Den mörkhårige med burrigt hår och WT observeras endast en gång, 21.20-21.30. När han blev iakttagen tryckte han sin WT mot bröstet och försökte dölja sig bakom ett träd. Vid Kammakargatan/ AF kyrka. Kan ha varit samme man som på ungefär samma plats "stod och tryckte" vid ett träd ca 22.40 men där saknas signalement.

En intressant detalj som i så fall behöver sammanlänkas bättre med övriga observationer är att en man med den mörkhåriges signalement iakttas inne på Grand vid 21-tiden. Den tysktalande mannen som prompt skulle se "Brüder Mozart" trots att biljettförsäljaren berättade att det var en svenskspråkig film. Mannen verkade heller inte kunna engelska. Europeiskt utseende men inte Sydeuropa. Kanske helt enkelt tysk.

Detta alltså inlagt på karta med de olika observerade signalementen markerade med en färg per signalement.

GM? Vet ej.
Senast redigerad av Basfakta 2020-08-12 kl. 12:07.
Citera
2020-08-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
ÖVERVAKNING

Jag gjorde en karta utifrån tillgängliga signalement i polisens/Säpos utredningar där jag prickade in de olika observerade signalementen med olika färger.

I korthet framträder följande bild:

Kammakargatan tycks ha varit gränsen norr/söder. De flesta observationerna väster om Sveavägen.

1) Den bredaxlade mörkhårige observeras endast norr om Kammakargatan senare delen av mordkvällen. Ses även direkt utanför Grand ca 22.55-23.15 (Lars-Eric E).

2) "Tunnelbanemannen" med anatoliskt utseende endast söder om Kammakargatan senare delen av mordkvällen. Med WT. Troligen nära en bil på AF kyrkogata. Kontaktbar och troligen mobil.

3) Grandmannen endast vid Grand senare delen av kvällen, kanske så tidigt som 20.41. Inväntar ett förhör med signalement där. Samma vittne (Tammelehti) ser samme man utanför Grand 20.41, 21.05-21.10 och 23.07. Om 20.41 stämmer med Grandmannens signalement fanns alltså WT-kontakt från GS tunnelbana förutsatt att Grandmannen hade WT.

4) Den atletiske långe blonde observeras i och kring Gamla stan + en observation på Kammakargatan ca 22.05. Då tillsammans med Tunnelbanemannen. Sågs med WT i Gamla stan dagarna före mordet.

Grand+ norr och söder om Grand tycks med andra ord ha varit under kontroll. På västra sidan. Promenaden över till östra sidan bör alltså ha kommit som en överraskning. Kanske var tanken att täcka tunnelbanan norr och söder om Grand?

Den mörkhårige med burrigt hår och WT observeras endast en gång, 21.20-21.30. När han blev iakttagen tryckte han sin WT mot bröstet och försökte dölja sig bakom ett träd. Vid Kammakargatan/ AF kyrka. Kan ha varit samme man som på ungefär samma plats "stod och tryckte" vid ett träd ca 22.40 men där saknas signalement.

En intressant detalj som i så fall behöver sammanlänkas bättre med övriga observationer är att en man med den mörkhåriges signalement iakttas inne på Grand vid 21-tiden. Den tysktalande mannen som prompt skulle se "Brüder Mozart" trots att biljettförsäljaren berättade att det var en svenskspråkig film. Mannen verkade heller inte kunna engelska. Europeiskt utseende men inte Sydeuropa. Kanske helt enkelt tysk.

Detta alltså inlagt på karta med de olika observerade signalementen markerade med en färg per signalement.

GM? Vet ej.
Bra! En grund att stå på. Som kan fyllas på efter hand.

11 definierade observationer av WT är begärda utlämnade. Plus en sammanställning från 2003.

Säpos övervaknings-PM grundar sig på material fram till 19860413.

Underlag är 12 000 spaningstips, där man selekterat ut 400 tips.

Sammanställning 20170905. Där man har följande referensmaterial:

''Stora arkivet'' med GMP, ''lilla arkivet'' och Palmegruppens gemensamma mapp. Kanske någon av de sistnämnda är lika med sammanställning av WT med diarienummer EH 19561 från 2003?

Vi får nu avvakta fler dokument.
Citera
2020-08-12, 12:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Bra! En grund att stå på. Som kan fyllas på efter hand.

11 definierade observationer av WT är begärda utlämnade. Plus en sammanställning från 2003.

Säpos övervaknings-PM grundar sig på material fram till 19860413.

Underlag är 12 000 spaningstips, där man selekterat ut 400 tips.

Sammanställning 20170905. Där man har följande referensmaterial:

''Stora arkivet'' med GMP, ''lilla arkivet'' och Palmegruppens gemensamma mapp. Kanske någon av de sistnämnda är lika med sammanställning av WT med diarienummer EH 19561 från 2003?

Vi får nu avvakta fler dokument.

Yes. Jag borde ha förtydligat att det då egentligen är 2 "mörkhåriga signalement" på Kammakargatan och norr om Grand. Dvs den "burrige" och den mörkhårige. Ska bli spännande att se vad som kommer fram i de nya dokumenten.

Helheten blev väldigt tydlig när man lade in observationerna med olika färger på en karta över det aktuella området. Jag betraktar fortfarande Tunnelbanemannen som ett mycket viktigt fynd i materialet. Thanks to 14thint.

Ska även bli intressant att se vilket signalement Tammelehti ger på mannen hon såg vid Grand 20.41, 21.05-21.10 och 23.07.
Citera
2020-08-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Beträffande irritation är det väl beroende på temperament ( och perspektiv.

Är du insider i und.världen vet du om saker som inte når allmänheten . Du har en helt annan referensram. Som outsider kan du inte få reda på fakta på området genom normalt journalistiskt grävarbete. Läckage sker dock från Und-världen..

Så kärnfrågan är hur skall denna klyfta nånsin kunna överbryggas. jag tror att enda sättet är om personer med stor aktning bland allmänhet och und. världen kända för för sin oväld,kritiska förmåga får temporär tillgång till åtminstone delar a v "hemligheterna" som sedan komprimeras /tvättas för att ge en officiell bild som alla kan godta utan att hota Sveriges intressen..

Sen en utvikning avseende Martingeraffären, Den inkluderar även den berättelse somR Dahlgren ger Martinger. Martingeraffären se (FB) Fallet Martinger

När det gäller fallet martinger finner jag det intressant att martinger har granskats i sömmarna men inte Rolf Dahlgren.
RD har placerat sig själv vid mordplatsen tidsmässigt nära mordet, men ingen reagerar. Alla tror automatiskt att det måste vara HH som ljuger. Fallskärmsjägare, polis, nog måste RD vara en hedersman! Honom behöver vi inte noggrant granska, eller?
Citera
2020-08-12, 13:05
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes. Jag borde ha förtydligat att det då egentligen är 2 "mörkhåriga signalement" på Kammakargatan och norr om Grand. Dvs den "burrige" och den mörkhårige. Ska bli spännande att se vad som kommer fram i de nya dokumenten.

Helheten blev väldigt tydlig när man lade in observationerna med olika färger på en karta över det aktuella området. Jag betraktar fortfarande Tunnelbanemannen som ett mycket viktigt fynd i materialet. Thanks to 14thint.

Ska även bli intressant att se vilket signalement Tammelehti ger på mannen hon såg vid Grand 20.41, 21.05-21.10 och 23.07.

Kan du fota av kartan och sen lägga upp det?
Citera
2020-08-12, 13:08
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatredremains
När det gäller fallet martinger finner jag det intressant att martinger har granskats i sömmarna men inte Rolf Dahlgren.
RD har placerat sig själv vid mordplatsen tidsmässigt nära mordet, men ingen reagerar. Alla tror automatiskt att det måste vara HH som ljuger. Fallskärmsjägare, polis, nog måste RD vara en hedersman! Honom behöver vi inte noggrant granska, eller?
OM du fick intrycket att jag menade att RD ej skall granskas, så var det inte min avsikt
Citera
2020-08-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatredremains
Enligt Ölvebro blev han förhörd. Dock inte tillgängligt ännu.
Citera
2020-08-12, 13:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Kan du fota av kartan och sen lägga upp det?

Vill invänta allt material innan jag gör det. Viktigt att allt blir korrekt nu. Detta är bara en första analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in