"72-årige Hans Kullmer i Stocksund utsattes nyligen för oseriösa takläggare.
/…/
– Det var en kille som kom hit först och sa att han hade sett att jag hade en takpanna som hade blåst ner. Han erbjöd sig att fixa den och sätta tillbaka den för 200 kronor.
/…/
Det hela gick fort, den ensamma mannen på gatan fick sällskap av ytterligare fem män.
– De sa ju att de var från Polen, men de kunde inte ett ord polska. Jag hörde att alla pratade engelska, säger Hans som tror att de var från Irland.
När Hans senare gick ut för att titta till vad som egentligen hände var männen borta och den där takpannan som mannen hade erbjudit sig att sätta tillbaka lyste med sin frånvaro.
I stället saknades flertalet takpannor och strö- och bärläkten under takpannorna hade brutits upp.
– Vilken hantverkare river ner ett tak och direkt ser till att gömma undan grejerna som de tagit ner?
Nästa dag kom männen tillbaka och förklarade att de kunde återställa taket för 20 000 kronor. Hans blev mer och mer förbannad över situationen.
– Jag sa det till dem att jag ville se träbitarna som de påstod var ruttna under mina takpannor, men dessa hade de ju redan tagit med sig.
Männen hade inget större intresse av att bemöta någon ilska. I stället vandrade de omkring och tittade på andra delar av villans tak och kom sedan med ett annat förslag: hela taket behövde bytas ut och de kunde genomföra detta för 400 000 kronor."
https://mitti.se/nyheter/fuskhantverkare-forstorde-varna/?omrade=hela-stockholm&view=app