"En 88-årig man blev lurad på över 10 000 kronor av två irländare som påstod sig komma från en tvättfirma. Firman hade en annons i Skånska Dagbladet.
Det var förra veckan i onsdags som den äldre mannen, bosatt i Genarp blev lurad. Den äldre mannen trodde sig ha betalat en taktvätt från företaget Taktvättaren i Skåne, vilket senare visade sig inte stämma. Den utsatta personen hade blivit lurad av de två männen som besökte hans bostad.
– De två männen kom helt plötsligt. Männen hade med sig en annons från Taktvättaren i Skåne som hade annonserats i Skånska Dagbladet. Jag kände mig säker på de jobbade för företaget, säger 88-åringen.
Männen som påstod sig komma från firman Taktvättaren i Skåne pratade bra svenska, men bröt ibland. En av dem hade vanliga kläder och den andra hade arbetskläder.
/…/
De båda männen berättade att den äldre mannen skulle behöva betala i förskott. Betalningen skedde därför samma dag och allt betalades kontant.
– Männen hade med sig riktiga papper som man har på kontor. Jag skrev på papperna som de gav mig. Där skrev jag mitt namn, personnummer samt skrev under med min signatur. Männen sa att de skulle ta med sig det pappret för att få tillbaka från rotavdraget.
Efter betalningen förklarade männen att de skulle komma tillbaka dagen efter för att utföra arbetet. Enligt 88-åringen kom aldrig männen tillbaka.
/…/
– Vi tror att de hade en gul bil som min fru såg passera vårt hus precis innan de kom till oss. Bilen parkerade de längst ner på gatan, därför såg jag aldrig registreringsskylten, säger den äldre mannen."
https://www.skd.se/2020/06/03/pastod-sig-komma-fran-taktvattaren-i-skane/