2020-05-10, 00:06
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det var ett rejält gäng i riktning österut som stannat på macken i Hasslerör på E20 idag. Engelska skyltar på förvånansvärt fräscha och prydliga fordon.
Citera
2020-05-10, 01:32
Medlem
asdqs avatar
jag såg en riktig kille han såg ut att va släkt med mengele och rudolf hess - blev riktigt skraj och gick vidare (de stod o ladde asfalt kanske sett dem 3ggr). Han var också 2,5m hög och var riktigt besviken (You can't do this).
Senast redigerad av asdq 2020-05-10 kl. 01:37.
Citera
2020-05-11, 16:11
Medlem
spoilers avatar
"Ödeshögs kommun går nu ut och varnar för oseriösa hantverkare. Enligt kommunen har polisen fått rapporter om att sådana nu är aktiva i den västra länsdelen.

/…/

Erbjudandena riktar sig ofta till äldre personer, och kommunen vill nu att Ödeshögsborna varnar äldre släktingar."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7470716
Citera
2020-05-12, 14:32
Medlem
Nu knackar irländarna dörr i Bålsta.
Citera
2020-05-13, 09:34
Medlem
spoilers avatar
"Fenomenet är väl känt, och nu tycks grupper av dem återigen ha anlänt till Stockholmsregionen.
Runt och innan valborgshelgen veckan gjorde husägare i Tyresö söder om Stockholm flera polisanmälningar.

Grupperna med så kallade irländsk-brittiska travellers som återkommande reser till Sverige om sommarhalvåret består egentligen av två, tre folkgrupper med det gemensamt att de reser omkring, enligt Per Englund, kriminalinspektör vid människohandelsgruppen på polisens nationella operativa avdelning (Noa).
– Alla arbetsledarna bor i princip i Storbritannien. Sedan kan de i vissa fall ta in polska eller rumänska arbetare. De rekryterar på ett annorlunda sätt jämfört med för några år sedan på grund av de så kallade Bedfordshire-domarna som gjort att de dragit öronen åt sig. Det blev ju ganska långvariga fängelsestraff, säger han."

https://mitti.se/nyheter/pandemin-oseriosa-hantverkare/?omrade=hela-stockholm&view=app

"Mitt i coronapandemin har oseriösa hantverkarna slagit rot i Stockholm igen. Av allt att döma är det Tyresös husägare som utsätts.
– Jag var jävligt dum som gick med på att låta dem börja, säger en av husägarna som polisanmält."

https://mitti.se/nyheter/oseriosa-hantverkare-100000/?omrade=hela-stockholm&view=app
Citera
2020-05-13, 18:40
Medlem
Beaver14s avatar
I Jönköping åker de runt i en blå Skoda Fabia, regnr FXR47U (Hyrbil Eurocar). Ringde på hos mig, en kille i 30-års åldern. I bilen satt en gubbe som såg ut att vara 70 år.
Citera
2020-05-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Nu knackar irländarna dörr i Bålsta.

Öppna med en rak höger.

Ett pack med irländska stensättare blåste oss på verkstaden för några år sen när jag jobbade som mek. Nuförtiden är jag inte lika lättlurad.

Alla dörrknackande människor förtjänar grov analklåda livet ut.
Citera
2020-05-14, 21:36
Medlem
Skithusflugorna rörde sig idag i centrala Lund, Malmövägen utanför Järnåkra, vid 18.30-tiden.
En risig vit Ford Transit med typiskt dubbelmontage på bakaxel och en silverfärgad mindre stadsjeep eller pickup av Hilux-typ. Båda med gula reg.skyltar från de brittiska öarna.
Asen tog av mot motorvägen Malmö vid södra utfarten. Tyvärr var avståndet för stort för att ta bilder.
Citera
2020-05-17, 14:23
Medlem
spoilers avatar
Citat:
17 maj 13:56, Övrigt, Östersund

Östersund, samtal om oseriösa asfaltläggare.

Polisen har fått samtal från allmänheten som kontaktats av kringresande asfaltsläggare i Östersundstrakten.
Liksom tidigare år är det vid den här tiden som oseriösa hantverkare brukar dyka upp för att erbjuda olika typer av tjänster till husägare.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2020/maj/17/17-maj-1356-ovrigt-ostersund/
Citera
2020-05-17, 22:46
Medlem
Vi har mellan ca 20-30 husvagnar med dessa herrar och deras familjer hos oss här i Stallarholmen. (Strax utanför strängnäs)
Hyr platser på vad som egentligen är en korttidsparkering. En sk uppställningsplats.
Här har dom, vad jag har hört (ej bekräftat) att de betalat för 3 månader i förväg så uthyrarna ser väl bara cash..
Alla har i princip splitternya och stora fina husvagnar. Kör väldigt fina bilar.
Här trakasserar de gamla med sina jobb och polisen Strängnäs har också gått ut med varningar angående dessa.
Någon som sett deras "läger någon annanstans eller kan det vara så att de utgår härifrån öven för jobb de gör i Stockholm?
Citera
2020-05-19, 10:00
Medlem
spoilers avatar
"Problem med oseriösa hantverkare som gör mer skada än nytta för husägare återkommer årligen. Just nu varnar polisen för bluffare i västra Göteborg, som riktat in sig på takrenoveringar.

/…/

– De lurar folk att taket är i sämre skick än vad det är och jag har också hört talas om att de bara kommit och börjat riva utan att jobbet ens har beställts. Ofta riktar man sig till äldre personer, säger Niklas Svensson, lokalpolis i sydvästra Göteborg."

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/polisen-varnar-bluffhantverkare-forstor-tak-med-flit/repter!@3UkLaV2OYB0paEXHwTGyw/
Citera
2020-06-03, 13:18
Medlem
spoilers avatar
"En 88-årig man blev lurad på över 10 000 kronor av två irländare som påstod sig komma från en tvättfirma. Firman hade en annons i Skånska Dagbladet.

Det var förra veckan i onsdags som den äldre mannen, bosatt i Genarp blev lurad. Den äldre mannen trodde sig ha betalat en taktvätt från företaget Taktvättaren i Skåne, vilket senare visade sig inte stämma. Den utsatta personen hade blivit lurad av de två männen som besökte hans bostad.
– De två männen kom helt plötsligt. Männen hade med sig en annons från Taktvättaren i Skåne som hade annonserats i Skånska Dagbladet. Jag kände mig säker på de jobbade för företaget, säger 88-åringen.
Männen som påstod sig komma från firman Taktvättaren i Skåne pratade bra svenska, men bröt ibland. En av dem hade vanliga kläder och den andra hade arbetskläder.

/…/

De båda männen berättade att den äldre mannen skulle behöva betala i förskott. Betalningen skedde därför samma dag och allt betalades kontant.
– Männen hade med sig riktiga papper som man har på kontor. Jag skrev på papperna som de gav mig. Där skrev jag mitt namn, personnummer samt skrev under med min signatur. Männen sa att de skulle ta med sig det pappret för att få tillbaka från rotavdraget.

Efter betalningen förklarade männen att de skulle komma tillbaka dagen efter för att utföra arbetet. Enligt 88-åringen kom aldrig männen tillbaka.

/…/

– Vi tror att de hade en gul bil som min fru såg passera vårt hus precis innan de kom till oss. Bilen parkerade de längst ner på gatan, därför såg jag aldrig registreringsskylten, säger den äldre mannen."

https://www.skd.se/2020/06/03/pastod-sig-komma-fran-taktvattaren-i-skane/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in