2015-05-06, 03:57
Medlem
Slints avatar
Skulle några såna där klampa in på min tomt skulle jag fan pepparspraya dom och jaga dom med basebollträet. Fattar inte varför folk är så jävla dumma och mesiga? Visst att det är pensionärer, men förfan, lite måste dom ju fatta. Okej, dom kanske blir rädda att asfaltsläggarna kommer att döda honom om han inte gör som dom säger.

Hur många är det av dem i landet? Någon som vet?
Citera
2015-05-06, 04:04
Bannlyst
Varför gör inte polisen något när det uppenbart handlar om riktiga svin som ger sig på äldre? Är dom så jävla rädda för pk att dom skiter i vilket...
Citera
2015-05-06, 06:39
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Men tattare är dom väl? Eller resande som det heter nu förtiden!

Det är sorgligt att den rasbiologiska kunskapen har förfallit så bland de yngre generationerna. Låt mig reda ut begreppen och bidra till folkbildningen.

De irländska asfaltläggarna är ett exempel på ett resandefolk. Resandefolk innebär bara att de drar runt i största allmänhet, det säger inget om vilka de egentligen är. Det finns flera olika resandefolk i världen och det enda gemensamma alla dessa har är just att de drar runt från plats till plats.

Tattare är rasblandade individer med zigenargener i sig. Tattare är generellt sett kriminella drägg, oavsett vad det antirasistiska statliga propagandainstitutet säger. Detta beror dels på att de har zigenargener i sig och vi vet alla vad zigenargener medför - sopor, skit och kriminalitet. Dels beror det på att de enda som ville rasblanda med zigenare var de sämsta exemplaren av vår egen ras - lösdrivare m.fl. på ett negativt sätt starkt avvikande element.

De irländska asfaltläggarna är en gravt, gravt inavlad grupp resande som ingen säkert vet ursprunget till. Så långt bakåt man kan spåra dem har de i alla fall funnits på Irland och då pratar vi hundratals år bakåt i tiden, lite olika lång tid för olika subgrupper Precis som tattarna är de rasblandade med de sämsta exemplaren av den övriga befolkningen. Troligtvis även med zigenare, men det torde inte göra någon större skillnad eftersom de irländska asfaltläggarna utgör en lika lågt stående grupp som dessa. Dessutom är de mycket gravt inavlade vilket leder till det karakteristiska utseendet som många av dem har. Det är människor med ett utseende som i vissa gamla rashygienböcker med svag rasbiologisk tyngd betecknades som "tattare - rasblandad, kriminell" eller liknande.
Citera
2015-05-06, 08:05
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Varför gör inte polisen något när det uppenbart handlar om riktiga svin som ger sig på äldre? Är dom så jävla rädda för pk att dom skiter i vilket...

Dom skulle kunna börja med att kolla alla fordon först och främst. Jag utgår från att många inte är skattade och försäkrade eller på annat sätt i lagligt skick. En del är säkert också stulna. Sedan kolla identiteter på packet och fråga brittiska polisen. Många av dom där har säkert efterlysningar och liknande på sig och kan utlämnas till engelsmännen.

Kort sagt vara lite besvärliga med tattarna. Hänga efter dom lite mera så dom blir begränsade i sin framfart.
Citera
2015-05-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Med våren kommer de så kallade irländska asfaltläggarna och erbjuder sina tjänster. I år har de bitvis ändrat sitt tillvägagångssätt. Nu lurar de äldre att byta tak. 78-åriga Anita Hellström i Sävedalen är en. Hon fick faktura innan utfört arbete. Dessutom skulle den betalas på en gång, och de var mycket hjälpsamma och körde henne direkt till banken.

– Två gubbar var uppe på mitt tak, utan lov. Och så kom de ner och visade mig en trasig tegelpanna. Det skulle ta fem till sex minuter att byta ut pannan, men sedan vidgade det sig och de började riva upp reglar och sa att det var så dåligt att du inte kan bo här om du inte byter tak, säger Anita Hellström.

Anita betalade över 120 000 kr till ett engelskt konto, även om fakturan var från ett svenskt företag i Angered. Inte långt ifrån Anitas hus blev en man i 70-års åldern av med en halv miljon på ungefär samma sätt.

/.../

Sammanlagt skulle Anita få betala minst 300 000 kronor för byte av takläkt och papp. Arbetet inkluderade inte nya takpannor. Ett jobb som normalt kostar 120 000 kronor, och då med nya takpannor.

När Anita fick en andra faktura för baksidan av huset, på samma summa som den första med samma datum dessutom reagerade hon och polisanmälde.

– Nu får det vara nog. Det här är lurendrejeri tänkte jag, säger Anita Hellström.

Anita Hellström både skäms och känner sig dum efter att ha blivit lurad på det här sättet, men hon väljer att ställa upp på intervju då hon tycker det är ruskigt att äldre utnyttjas på det här sättet och hoppas att det kan hindra att fler blir lurade.

– Jag fick ingenting. Några rengjorda tegelpannor som jag inte vet vad jag skall göra med."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/lurad-av-kringresande-hantverkare

Egentligen borde väl också Anita anmälas till Skatteverket för att ha anlitat svart arbetskraft (https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html)? Plus alla andra som anlitar dessa skojare!
Senast redigerad av Realista 2015-05-06 kl. 23:29.
Citera
2015-05-06, 23:32
Medlem
Var i tullinge och skulle träffa en bekant byggherre och såg att tattarna är tillbaka med karavanen 15+ husbilar och vagnar stackars folk som precis köpt hus där. Annars så är det
Fint nybyggt område med riktigt bra prisökningar för de som köpte nybyggen.

Nu blir folk hotade till att betala tattarna
Citera
2015-05-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Dom skulle kunna börja med att kolla alla fordon först och främst. Jag utgår från att många inte är skattade och försäkrade eller på annat sätt i lagligt skick. En del är säkert också stulna. Sedan kolla identiteter på packet och fråga brittiska polisen. Många av dom där har säkert efterlysningar och liknande på sig och kan utlämnas till engelsmännen.

Kort sagt vara lite besvärliga med tattarna. Hänga efter dom lite mera så dom blir begränsade i sin framfart.

Det är inga problem att kolla upp om brittiska bilar är skattade (Tax) och besiktigade (MOT) på nätet. De uppgifter som behövs är registreringsnummer (förstås) och bilmärke: https://www.vehicleenquiry.service.gov.uk/

Exempel på resultat från sökningar på några bilar som tattarna använder:
Registration number: LJZ 2506
✗ Untaxed
Tax due: 01 May 2015
✔ MOT
Expires: 10 October 2015

Registration number: SF14 XMT
✗ Untaxed
Tax due: 01 April 2015
MOT
No details held by DVLA

Registration number: RO08 KLZ
✗ Untaxed
Tax due: 01 January 2015
✔ MOT
Expires: 18 June 2015

Samtliga tre bilar är oskattade men faktiskt besiktigade.
Citera
2015-05-07, 00:54
Medlem
flazbazs avatar
Vill man få lite bättre insikt om dessa s.k. "pikeys" kan jag rekommendera att man ser filmen Snatch, som är högst sevärd utan denna koppling också, eller serien Peaky Blinders (2 säs * 6 avsnitt).
Senast redigerad av flazbaz 2015-05-07 kl. 00:57.
Citera
2015-05-07, 01:00
Medlem
Elementarts avatar
Bör man informera polisen om de kommer o knackar på dörren?
Citera
2015-05-07, 05:17
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Bör man informera polisen om de kommer o knackar på dörren?

Polisen har rekommenderat folk att göra det.
Citera
2015-05-07, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Polisen har rekommenderat folk att göra det.

Vilka resurser det lär kosta samhället om varje individ ringer polisen för att de dyker upp och försöker sälja asfalt eller taktjänster.

Hade de stoppats vid gränsen istället så hade vi sluppit miljoner i samhällskostnader.
Citera
2015-05-07, 08:15
Medlem
BleAivanos avatar
[QUOTE
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDenOnde
Vilka resurser det lär kosta samhället om varje individ ringer polisen för att de dyker upp och försöker sälja asfalt eller taktjänster.

Hade de stoppats vid gränsen istället så hade vi sluppit miljoner i samhällskostnader.

Då både Sverige och Irland är med i EU så har Sverige ingen rätt att stoppa
dem vid gränsen eftersom det skulle strida mot den fria rörligheten inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in