2020-08-14, 13:52
Bannlyst
Jag kom på något som skrivs i Kemi och pyroteknik, som jag också själv är skyldig till: man talar om Paris Green. Det är kopparns dubbelsalt med ättiksyra och arseniksyrlighet och ett mycket vackert men giftigt grönt färgämne som var populärt på 1800-talet. Det var också länge det populäraste ämnet inom pyrotekniken för att skapa blå färgeffekter. På svenska är (det vanligaste) trivialnamnet egentligen schweinfurtgrönt.
Citera
2020-08-14, 14:25
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns som sagt fler märkliga ord också, just ord: "Word" som enda kommentar eller som inledning till en replik har jag inte sett nyttan eller funktionen med.
Det är väl endast ungdomlig slang för uttrycket ”Väl talat!”?
Citera
2020-08-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Möjligt, mig säger dock "Word" inget alls. Skriver man som här i ett forum som riktar sig till en rätt bred grupp bör allt vad slang heter undvikas.
Citera
2020-08-14, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Möjligt, mig säger dock "Word" inget alls. Skriver man som här i ett forum som riktar sig till en rätt bred grupp bör allt vad slang heter undvikas.

Det är patetiskt att använda uttrycket, men det är samtidigt ganska okunnigt att inte veta vad det betyder.
Citera
2020-08-14, 16:02
Medlem
Citat:

Word!
Citera
2020-08-14, 16:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

...eller det mer vardagliga bra sagt.

https://www.bokus.com/bok/9789155229375/ordsprak-bra-sagt-och-klokt-tankt-citat/

Har för övrigt riktigt svårt för det i vissa kretsar populära: obra. Tycks vara så att vissa säger det som en mjukare form i stället för dåligt. Inte sällan har jag hört det från personer hemmahörande i Götaland. Troligen för att de snappat upp benägenheten att i norra Sverige använda o- som negation i många sammanhang. Frågan är om det verkligen förhåller sig så. Jag har nästan inte hört en enda från norra Sverige som använder obra om de inte inspirerats av en götalänning.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-14 kl. 16:51.
Citera
2020-08-14, 21:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

https://www.bokus.com/bok/9789155229375/ordsprak-bra-sagt-och-klokt-tankt-citat/

Har för övrigt riktigt svårt för det i vissa kretsar populära: obra. Tycks vara så att vissa säger det som en mjukare form i stället för dåligt. Inte sällan har jag hört det från personer hemmahörande i Götaland. Troligen för att de snappat upp benägenheten att i norra Sverige använda o- som negation i många sammanhang. Frågan är om det verkligen förhåller sig så. Jag har nästan inte hört en enda från norra Sverige som använder obra om de inte inspirerats av en götalänning.

Jag tror att det är någonting som har startat som ett skämt och sedan spårat ur. Ungefär som när folk började att använda pluralformen "följetänger". Eller som när vuxna människor leker små grodorna på midsommarafton, för att nu ta ett icke-språkligt exempel. Först är det några hipstrar som gör det ironiskt, och sedan kommer det yngre hipsteraspiranter och apar efter utan att fatta ironin.
Citera
2020-08-14, 22:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag tror att det är någonting som har startat som ett skämt och sedan spårat ur. Ungefär som när folk började att använda pluralformen "följetänger". Eller som när vuxna människor leker små grodorna på midsommarafton, för att nu ta ett icke-språkligt exempel. Först är det några hipstrar som gör det ironiskt, och sedan kommer det yngre hipsteraspiranter och apar efter utan att fatta ironin.

Kallas härefter: från ironiskt till kroniskt.
Citera
2020-08-15, 00:11
Bannlyst
Citat:

Obra är ju ursprungligen en nyspråksterm från "1984". Om man ska använda den ska det vara ironiskt.
Citera
2020-08-15, 00:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Obra är ju ursprungligen en nyspråksterm från "1984". Om man ska använda den ska det vara ironiskt.

Från 1984, hur då och i vilken form? Antar att du menar Eric Blairs bok, men han var så vitt jag vet inte svenskspråkig.
Citera
2020-08-15, 00:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Kallas härefter: från ironiskt till kroniskt.

Från sarkastiskt till stokastiskt. Okej, det funkar inte riktigt. Eller funkar inte alls, men ändå.
Citera
2020-08-15, 15:49
Medlem
Besticks avatar
När folk säger coronan...

Jag fick ett fast jobb förra året, men sen kom co-roo-nan vilket gjorde att jag blev varslad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in