• 1
  • 2
2020-08-14, 19:01
Medlem
kemkiness avatar
Hej!
Var ute och tog en sväng med min Kawasaki z800 idag nu när det är väder. När jag så småningom skulle tanka så var det som helstumt när jag skulle vrida om nyckeln till tanklocket. Det gick som inte än hur jag bar mig åt och jag var inge vidare sugen på att vri av nyckeln. Blev givetvis tvungen att snabba mig hem igen då jag hade oerhört lite med soppa. Testade att spraja ner lite 5-56 i vredet med det dög inte. Kom på när jag kom hem att kanske aceton skulle funka.
Har ni några andra tips på vad som skulle kunna fungera?

MVH
Citera
2020-08-14, 19:05
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemkines
Hej!
Var ute och tog en sväng med min Kawasaki z800 idag nu när det är väder. När jag så småningom skulle tanka så var det som helstumt när jag skulle vrida om nyckeln till tanklocket. Det gick som inte än hur jag bar mig åt och jag var inge vidare sugen på att vri av nyckeln. Blev givetvis tvungen att snabba mig hem igen då jag hade oerhört lite med soppa. Testade att spraja ner lite 5-56 i vredet med det dög inte. Kom på när jag kom hem att kanske aceton skulle funka.

MVH

Ställ hojen i skuggan så soppan slutar koka
Citera
2020-08-14, 19:14
Medlem
Det är ju inte bara låset som behöver smörjas utan även mekanismen och det görs nog underifrån. Du har missat att underhålla mc:n så nu fungerar den inte. Det kan nog bli svårt att få av locket men om det kyls ner så kanske det gör skillnad tillräckligt. Glöm inte att smörja locket när du väl får av det!

Vad skulle aceton göra tänkte du?
Citera
2020-08-14, 19:20
Medlem
kemkiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju inte bara låset som behöver smörjas utan även mekanismen och det görs nog underifrån. Du har missat att underhålla mc:n så nu fungerar den inte. Det kan nog bli svårt att få av locket men om det kyls ner så kanske det gör skillnad tillräckligt. Glöm inte att smörja locket när du väl får av det!

Vad skulle aceton göra tänkte du?
Jag köpte han härom månaden bara och det är ingenting som jag har tänkt på faktiskt då det har funkat felfritt innan. Får prova imorrn igen. Just acetonet var bara en tanke som slog mig att det kanske skulle kunna hjälpa att lösa upp ifall det har ärgat igen. Man får väl kanske skicka in han på verkstad annars ifall jag inte får till ne.
Tack för svar! Trevlig kväll!
Citera
2020-08-14, 19:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej!

MVH
Aceton, det smälter väl plast av?
Citera
2020-08-14, 19:24
Medlem
kemkiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Aceton, det smälter väl plast av?
Just själva nyckelhålet är ju av metall. Tanken var ifall det skulle ha ärgat igen. Tänkte inte något grönjävligt över det innan jag skrev det utan det var som sagt bara en tanke jag fick.
Citera
2020-08-14, 19:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Just själva nyckelhålet är ju av metall. Tanken var ifall det skulle ha ärgat igen. Tänkte inte något grönjävligt över det innan jag skrev det utan det var som sagt bara en tanke jag fick.
Jo men det kan vara plast inne i locket.
Har nyckeln varit trög och trixig innan?
Citera
2020-08-14, 19:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag köpte han härom månaden bara och det är ingenting som jag har tänkt på faktiskt då det har funkat felfritt innan. Får prova imorrn igen. Just acetonet var bara en tanke som slog mig att det kanske skulle kunna hjälpa att lösa upp ifall det har ärgat igen. Man får väl kanske skicka in han på verkstad annars ifall jag inte får till ne.
Tack för svar! Trevlig kväll!
Varför inte prata med den du köpte hojen av?
Citera
2020-08-14, 19:29
Medlem
Blingons avatar
Citat:

WD40 i låscylindern, låt gotta sig i några dar och prova igen. När du sedan får upp locket smörj även låstapparna.
Citera
2020-08-14, 19:37
Medlem
kemkiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jo men det kan vara plast inne i locket.
Har nyckeln varit trög och trixig innan?
Ajust, det har du sant i. Så långt hann jag inte tänka! Näe jag som aldrig tänkte på det iallafall. Det är ju samma nyckel som till tändningen så själva nyckeln är det inte.
Citera
2020-08-14, 19:38
Medlem
kemkiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför inte prata med den du köpte hojen av?
Jo, det kan jag ju givetvis oxå göra. Tänkte mer bara om jag hade kunna löst ne själv på nå vis.
Citera
2020-08-14, 19:38
Medlem
kemkiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
WD40 i låscylindern, låt gotta sig i några dar och prova igen. När du sedan får upp locket smörj även låstapparna.
Okej men då provar jag det imorrn. Tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in