2020-08-13, 21:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Så du vet att något inte existerar men du kan inte redogöra för vad det skulle vara som inte existerar? Visst har du rätt! Ingenting existerar inte! Hur skulle någon kunna argumentera emot ett sådant påstående?

Beskriv annars vad fri vilja är enligt dig. Vilka egenskaper har en varelse med fri vilja och hur testar vi om vi lever i ett universum där det finns sådana varelser? Är du inte nöjd med min definition så ligger bollen hos dig.

Jovisst kan jag det och det har jag gjort tidigare i tråden. Läs gärna mina tidiga inlägg i tråden så får du min syn på saken.
Citera
2020-08-13, 22:03
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Menar du att det är slumpmässigt vilket drag schackmotorn väljer?
När jag testar en viss ställning med Stockfish svarar den alltid med samma drag givet att den varje gång får lika lång betänketid.

Man kan dock programmera illusionen av slump med slumpgeneratorer just för att tex Stockfish inte alltid skall göra samma drag. I schack är det dock inte så intressant att vara oberäknerlig(man vill alltid leta efter det "bästa draget") men i andra spel och sammanhang kan det vara en svaghet att vara förutsägbar.
Citera
2020-08-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Man kan dock programmera illusionen av slump med slumpgeneratorer just för att tex Stockfish inte alltid skall göra samma drag. I schack är det dock inte så intressant att vara oberäknerlig(man vill alltid leta efter det "bästa draget") men i andra spel och sammanhang kan det vara en svaghet att vara förutsägbar.
Även i schack så behöver de bästa spelarna ibland göra näst bästa draget eller eventuellt något ännu sämre. Med nuvarande världsmästaren Magnus Carlsen som exempel så väljer han oftast att göra något riktigt konstigt drag under öppningen, därför att han vet att alla motståndare har studerat hans tidigare partier och kommer veta hur han spelar annars. Av likartade skäl så behöver även en bra schackdator variera vissa beslut så att den inte blir förutsägbar. Föreställningen att en dator alltid skulle göra samma sak är därför en illusion. Datorer kan bättre än så.

Det krävs dock ingen slump för oförutsägbarhet. Det räcker i princip att datorn sparar resultatet från tidigare spelade partier. Då förändras begynnelsetillståndet genom att den vet något nytt varje gång.
Senast redigerad av WbZV 2020-08-13 kl. 22:30.
Citera
2020-08-13, 22:32
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Även i schack så behöver de bästa spelarna ibland göra näst bästa draget eller eventuellt något ännu sämre. Med nuvarande världsmästaren Magnus Carlsen som exempel så väljer han oftast att göra något riktigt konstigt drag under öppningen, därför att han vet att alla motståndare har studerat hans tidigare partier och kommer veta hur han spelar annars. Av likartade skäl så behöver även en bra schackdator variera vissa beslut så att den inte blir förutsägbar. Föreställningen att en dator alltid skulle göra samma sak är därför en illusion. Datorer kan bättre än så.

Så kan det vara. Det är väl fin balansgång mellan förutsägbarhet och bra drag. Ibland är bra drag så bra att det är ok att vara förutsägbar. Men även sådant är programmerat på förhand och inte någon egentlig form av fri vilja...för att återknyta till topic.

Citat:
Föreställningen att en dator alltid skulle göra samma sak är därför en illusion.

Du kan programmera en dator(eller ett program) att alltid göra samma sak. Du kan även bygga in någon form av slumpvariation och göra den oförutsägbar.
Citera
2020-08-13, 22:46
Medlem
Citat:
Jovisst kan jag det och det har jag gjort tidigare i tråden. Läs gärna mina tidiga inlägg i tråden så får du min syn på saken.
Har du läst alla mina tidigare inlägg? Tråden är för lång för att alla skall ha läst allt. Vill du referera till tidigare inlägg så får du citera eller länka. Annars tror jag inte på att du har beskrivit ett test som avgör om en varelse har fri vilja eller inte. Låter mer som att du bluffar.
Citera
2020-08-13, 22:52
Medlem
Citat:
Du kan programmera en dator(eller ett program) att alltid göra samma sak. Du kan även bygga in någon form av slumpvariation och göra den oförutsägbar.
Frågan är topic eftersom många i den här tråden ifrågasätter att datorer kan agera slumpmässigt. Tvärtom så måste man anstränga sig för att en dator inte skall agera slumpmässigt då slump är det normala tillståndet i universum. Om en dator skall ha fri vilja så måste man bygga bort all slump, annars är det inte datorn som bestämmer.

Vill man ha en dator som beter sig slumpmässigt så är det bara att plocka ihop defekta kretsar som sållats bort i kvalitetskontrollen. Men vad skall man ha en sådan dator till?
Citera
2020-08-13, 23:00
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Frågan är topic eftersom många i den här tråden ifrågasätter att datorer kan agera slumpmässigt. Tvärtom så måste man anstränga sig för att en dator inte skall agera slumpmässigt då slump är det normala tillståndet i universum. Om en dator skall ha fri vilja så måste man bygga bort all slump, annars är det inte datorn som bestämmer.

Det är programmeraren som bestämmer.

Citat:
Vill man ha en dator som beter sig slumpmässigt så är det bara att plocka ihop defekta kretsar som sållats bort i kvalitetskontrollen. Men vad skall man ha en sådan dator till?

Oförutsägbarhet. Men man behöver inte defekta kretsar utan det finns färdiga slumpgeneratorer.
Citera
2020-08-13, 23:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Javisst kan man använda en slumpgenerator. Syftet kan dock som du säger vara att det ska bli mindre förutsägbart i början och därmed svårare att besegra eller helt enkelt göra den svagare genom att ibland göra "misstag". Detta innebär dock fortfarande inte att schackmotorn kan sägas få en vilja

Citat:
Har du läst alla mina tidigare inlägg? Tråden är för lång för att alla skall ha läst allt. Vill du referera till tidigare inlägg så får du citera eller länka. Annars tror jag inte på att du har beskrivit ett test som avgör om en varelse har fri vilja eller inte. Låter mer som att du bluffar.

Du behöver inte om du inte vill, du avgör själv om du vill veta hur jag ser på det eller inte. Inläggen finns ju och tråden gynnas inte av att jag upprepar dem.
Citera
2020-08-13, 23:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Det skulle aldrig uppfylla kraven som ställs på en bra slumpgenerator och någon vilja hos datorn leder det heller inte till.
Citera
2020-08-14, 09:03
Medlem
Citat:
Du behöver inte om du inte vill, du avgör själv om du vill veta hur jag ser på det eller inte. Inläggen finns ju och tråden gynnas inte av att jag upprepar dem.
Jag efterfrågar inte hundra inlägg där du handviftar om något du tror dig veta men saknar ord för. Har du koncisa formuleringar så ryms så ryms de i ett inlägg. Sammanfatta dig i ett inlägg eller länka till ett tidigare sådant inlägg. Annars är du inte trovärdig.

Citat:
Det skulle aldrig uppfylla kraven som ställs på en bra slumpgenerator och någon vilja hos datorn leder det heller inte till.
Det är skillnad på slumpmässigt beteende och slumptalsgeneratorer. Slumpmässigt beteende är oförutsägbart och följer inga regler. Slumptalsgeneratorer har väldefinierade egenskaper och genererar nummerserier som följer väldefinierade fördelningar. Fri vilja gynnas inte av någon slump alls. Antingen läser du inte vad jag skriver eller så missförstår du på grund av andra kognitiva begränsningar.
Citera
2020-08-14, 12:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag efterfrågar inte hundra inlägg där du handviftar om något du tror dig veta men saknar ord för. Har du koncisa formuleringar så ryms så ryms de i ett inlägg. Sammanfatta dig i ett inlägg eller länka till ett tidigare sådant inlägg. Annars är du inte trovärdig.

Det är ett stort ämne som inte låter sig sammanfattas till en kort mening utan att ha brister men grundläggande krav för fri vilja är att du inte är styrd av något utomstående att göra det val du gör. Din vilja ska du inte ha fått av en skapare för då är du en slav till din skapare och gör som denne har bestämt.

Citat:
Det är skillnad på slumpmässigt beteende och slumptalsgeneratorer. Slumpmässigt beteende är oförutsägbart och följer inga regler. Slumptalsgeneratorer har väldefinierade egenskaper och genererar nummerserier som följer väldefinierade fördelningar. Fri vilja gynnas inte av någon slump alls. Antingen läser du inte vad jag skriver eller så missförstår du på grund av andra kognitiva begränsningar.

Eftersom du inte är insatt i slumpgeneratorer är det bättre om du inte kommer med påståenden om dem, läs på istället.
Citera
2020-08-14, 12:26
Medlem
Spindeljagarens avatar
Fri vilja diskuteras endast genom ofrivilliga tendenser.

Finns det frivilliga tendenser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in