2020-08-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, jag vill veta vad som förändrades och ses som normalt idag med HIV.

Hur smittar lunginflammation?

Lunginflammation är en droppsmitta, precis som COVID-19. Lunginflammation smittar mellan människor genom hostningar och nysningar exempelvis.

Det är bara att inse att COVID-19 inte kommer att utrota mänskligheten. Vi kommer lära oss att leva med det, precis som alla andra infektionssjukdomar.
Senast redigerad av karlenn 2020-08-14 kl. 08:37.
Citera
2020-08-14, 08:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Är ju smått komiskt när Tegnell säger att det finns massor av länder som har maskkrav som ändå har ökande antal fall. Ja, det stämmer.
Det stämmer också att det finns länder som har krav på bilbälte och som har har hastighetsgränser på sina vägar som ändå har trafikdöda. Den stora frågan är väl närmast om det hade sett ännu värre ut om man inte hade haft krav på munskydd i kollektivtrafik, skolor och i butiker? Hade ÄNNU fler dött om man inte hade haft hastighetsgränser? Helt säker kan man ju aldrig vara, men all logik tyder ju ändå på ett visst samband.
Citera
2020-08-14, 08:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jomen tjenare!

Tegnell har egna regler han avgör själv inte lagar och regler.

"Statsepidemiologen Anders Tegnell och generaldirektören Johan Carlson har båda pratat om transparens.

Men när Aftonbladet begär ut Tegnells mejl har han raderat ett flertal – från myndigheter, tunga experter och Folkhälsomyndighetens expertrådgivare Johan Giesecke.

– Jag raderar väldigt mycket mejl överhuvudtaget som jag inte bedömer är relevanta på ett sätt som behöver diarieföras, säger Anders Tegnell till Aftonbladet."

Tegnell raderade coronamejl från myndigheter och experter
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ4EQ4/tegnell-raderade-coronamejl-fran-myndigheter-och-experter

Den här också. Inga protokoll.
https://twitter.com/KennethBodin/status/1292772538112782336

Och det var väl samma sak med mötena med smittskyddsläkarna i våras?

De lämnades inte ut -för de var "inte färdiga" eller hur var det Tegnell svarade på presskonferensen?
Citera
2020-08-14, 08:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är ju smått komiskt när Tegnell säger att det finns massor av länder som har maskkrav som ändå har ökande antal fall. Ja, det stämmer.
Det stämmer också att det finns länder som har krav på bilbälte och som har har hastighetsgränser på sina vägar som ändå har trafikdöda. Den stora frågan är väl närmast om det hade sett ännu värre ut om man inte hade haft krav på munskydd i kollektivtrafik, skolor och i butiker? Hade ÄNNU fler dött om man inte hade haft hastighetsgränser? Helt säker kan man ju aldrig vara, men all logik tyder ju ändå på ett visst samband.
Ja det är verkligen pinsamt att se dessa nonsensargument. Lågstadienivå.
Och ännu mer pinsamt att han kommer undan med det.
Citera
2020-08-14, 08:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja det är verkligen pinsamt att se dessa nonsensargument. Lågstadienivå.
Och ännu mer pinsamt att han kommer undan med det.

Såg intervjun i Aktuellt igår. Gud han stod och vaggade när reportern räknade upp alla internationella organisationer som stödjer masskrav. Riktigt jobbigt när Karolinska institutet sa att det dessutom är otvetydigt så att det FINNS evidens för att masker hjälper. Det är inte ens en fråga.
Citera
2020-08-14, 08:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är lite förvånad faktiskt, såg någon video från Danish Crown om deras slakteriprocess, den såg hyfsat automatiserad ut. Det måste ha att göra med kylan på slakteriet, sars.cov-2 verkar gilla kyla. Får en att bäva lite inför hösten.
Ah. Kylan igen.

För någon månad sedan var det ett större utbrott på ett tyskt slakteri. Och igår rapporterades att 300 anställda på en 'smörgåsfabrik' i Northampton är smittade.

Ja det kan få en att väva när vi och större delen av jordens befolkning nu går mot kallare tider.
Citera
2020-08-14, 08:49
Medlem
Citat:
Man får lite känslan av att regeringen har abdikerat och överlämnat rodret till Tegnell och FHM. Rent struntprat att vi inte skulle ha råd med munskydd. Vet inte när jag såg statsministern uttala sig sist rörande Coronapandemin. Eller så har jag bara missat det. Det har i princip varit tyst från Löfven sedan pandemin bröt ut. Stor skillnad jämfört med hur det ser ut i de flesta andra länder. Vad vet förresten Folkhälsomyndigheten om ekonomi?

Knäpptyst från Herr Löfven inför hösten, vet inte varför regeringen har gett upp men den verkar onekligen inte klara av att ta personligt ansvar för detta. Kanske därför de tillsatt en ytterst tveksam sammansättning till Coronakommissionen också
FHM har väl säkert fått lite harklingar om hur det står till med den svenska ekonomin, och vet inte hur mycket det har styrts in på att man ska ta med det i hur man lägger upp "strategin", men på papper tycker man att FHM borde ta fram de riktlinjer som är bäst, sen är det upp till regeringen att besluta om de är ekonomiskt genomförbara.
Men är Sverige så utfattigt att vi inte har råd med munskydd borde vi kunna be om stöd från EU.
Citera
2020-08-14, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Knäpptyst från Herr Löfven inför hösten, vet inte varför regeringen har gett upp men den verkar onekligen inte klara av att ta personligt ansvar för detta. Kanske därför de tillsatt en ytterst tveksam sammansättning till Coronakommissionen också
FHM har väl säkert fått lite harklingar om hur det står till med den svenska ekonomin, och vet inte hur mycket det har styrts in på att man ska ta med det i hur man lägger upp "strategin", men på papper tycker man att FHM borde ta fram de riktlinjer som är bäst, sen är det upp till regeringen att besluta om de är ekonomiskt genomförbara.
Men är Sverige så utfattigt att vi inte har råd med munskydd borde vi kunna be om stöd från EU.

Delar din uppfattning. Det borde vara FHM uppgift att ta fram förslag på hur man bäst tyglar smittspridningen. Det är regeringens uppgift att prioritera och bedöma vilka åtgärder som ska genomföras. Frågor om samhällsekonomi borde FHM överlämna till andra.
Citera
2020-08-14, 08:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Är det inte helt enkelt bara för att regeringen vill ha ryggen fri?
Om (när) opinionen vänder kan de kasta Tegnell och FHM under bussen och skylla allt på dem.
Citera
2020-08-14, 09:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah. Kylan igen.

För någon månad sedan var det ett större utbrott på ett tyskt slakteri. Och igår rapporterades att 300 anställda på en 'smörgåsfabrik' i Northampton är smittade.

Ja det kan få en att väva när vi och större delen av jordens befolkning nu går mot kallare tider.

Det är klart oroväckande. Sverige hade ju sin peak under mars/april, sedan har det gradvis planat ut. Framförallt sedan midsommar och framåt. Somliga hävdar att det skulle bero på ett uppkommen immunitet. Jag har varit klart skeptisk till detta eftersom fortfarande bedöms 90% av befolkningen inte ens varit smittade. En inte helt orimlig tanke är ju att det varma klimatet i kombination med semestrar och sommarlov varit det som gjort att smittfallen gått ned. Vi hade en ovanligt varm försommar. Jag befarar starkt en andra våg under hösten. Kyla, regn och rusk. Därtill massor av ökade sociala interaktioner, inte minst i skolor och gymnasier. Barnen kommer hem med smittan och är asymptomatiska. De smittar sina föräldrar som i sin tur drar med sig smittan i kollektivtrafik och på sina arbetsplatser. Eftersom fortfarande inga krav på munskydd i offentliga miljöer som kollektivtrafik och i butiker kan smittan spridas enkelt. Folk blir smittade inkl de inom olika vårdyrken. Sedan drar de med sig smittan på nytt in i vårdboenden och på sjukhus.

Jag hoppas jag har helt fel i mina farhågor, men jag tror dessvärre inte det.
Citera
2020-08-14, 09:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Man får lite känslan av att regeringen har abdikerat och överlämnat rodret till Tegnell och FHM. Rent struntprat att vi inte skulle ha råd med munskydd. Vet inte när jag såg statsministern uttala sig sist rörande Coronapandemin. Eller så har jag bara missat det. Det har i princip varit tyst från Löfven sedan pandemin bröt ut. Stor skillnad jämfört med hur det ser ut i de flesta andra länder. Vad vet förresten Folkhälsomyndigheten om ekonomi?

Citat:

Vi har egna träd.

Inhemsk produktion av skyddsutrustning som munskydd kunde påbörjats i februari.

Eller närsomhelst under de 7 månaderna.
Citera
2020-08-14, 09:07
Medlem
Nu kommer siffror om Finlands ekonomi, bnp faller mindre än svensk bnp gör.
Citat:
Nu vänds världens blickar mot Finland & landets virusstrategi och dess effekter på ekonomin. BNP föll preliminört med "bara" 3.2% under 2:a kv 2020 - betydligt mindre jämfört med Sverige (-8.6%) och eurogenomsnittet (-12%). Vi skriver mer om Finland i Nordic Outlook 25/8.
https://twitter.com/BergqvistRobert/status/1294147714444394496
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in