2020-08-14, 08:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Varför har vi inga "nivåer" i Sverige?

Grönt, gult, rött?

Ett systematiskt sätt både

att kommunicera pandemihanteringen
att mäta/följa upp smittspridningen i regionerna
underlag för att sätta in åtgärder.

För att Anders Tegnell och Johan Carlsson är ansvariga för att göra jobbet?

"Norge ska lämna besked om munskydd
På fredagen ska Norges regering komma med besked om användning av munskydd och om kollektivtrafiken ska höjas till "röd nivå", rapporterar NRK.
I dagsläget ligger kollektivtrafiken på en gul nivå, vilket innebär att man får sitta bredvid varandra även om man inte tillhör samma sällskap.
Men nu får folk vara beredda på att det kan komma rekommendationer om användning av munskydd i kollektivtrafiken, åtminstone i rusningstid, enligt hälsominister Bent Høie.
Om regeringen beslutar att höja kollektivtrafiken till röd nivå kan det innebära att hälften av sätena blockeras och att passagerarna måste hålla en meters avstånd. "
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/
Citera
2020-08-14, 08:01
Medlem
arbetets avatar
Har funderat över det ryska vaccinet och kritiken emot det i svenska medier. Naturligtvis är det helt ansvarslöst att släppa ett vaccin utan att ha testat det även om det nu verkar som en tidningsanka och att vaccinet ska gå igenom fas III. Hursomhelst så skulle ett sådant tilltag att försöka nå flockimmunitet vara helt emot alla etiska och moraliska regler, eller hur?

Just då kom jag på att det faktiskt är så vi gör i Sverige. Vi försöker att uppnå flockimmunitet med högst tvivelaktiga metoder där vi offrar gamla och dem i riskgrupper.

Var är kritiken i våra tidningar?
Citera
2020-08-14, 08:03
Medlem
Madagascars avatar
Jag noterar att Peru ligger mycket högt i dödstatistiken enl Worldometers. De ligger nu tvåa bakom Belgien. Och igår gjorde Peru ett nytt rekord i antal nya smittade på en dag, 9400, vilket tyder på såväl hög testkapacitet som hög smittspridning i ett land på 33 miljoner invånare.

Jag undrar varför just Peru har drabbats så hårt?
Citera
2020-08-14, 08:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
När man läser Emanuel Karlstens utmärkta granskning av Folkhälsomyndigheten och gången bakom Sveiges linje, så blir man ju lätt mörkrädd.

Den 19:e mars 2020 ställde Anders Tegnell följande fråga till Johan Giesecke via mail:

Visst måste det vara så att när immunitet stiger i befolkningen så minskar spridningen alltså R minskar
Det är ju inte så att när man uppnår flockimmunitet så stannar allt plötsligt
Kan man modellera hur smittspridningen avstannar?

Dessa enkla meningar visar att Anders Tegnell,Sveriges statsepidemiolog, har mindre kunskap om smittspridningens principer än gemene högskoleutbildad person i Sverige. Det är skrämmande. Ovastående är som att en snickare skulle fråga "Visst är det så att en hammare används för att slå in spik?".

Ja, Anders Tegnell, när immuniteten stiger så avtar spridningen gradvis (inte "plötsligt"). Detta kan enkelt modelleras och görs antagligen i varenda universitetsutbildning om smittsamma sjukdomar. Det är mycket enkelt att i Excel sätta upp en modell som visar hur smittspridningen avtar gradvis när immuniteten i gruppen ökar.

Det är fullständigt skrämmande att Anders Tegnell tillåts vara diktator över Sveriges strategi, med den obefintliga kunskap han verkar ha.

Jag trodde de här utlämnade mailen var fake när jag först läste dem. Tänkte att det inte kunde vara sant. Det var så dumt.
Citera
2020-08-14, 08:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har funderat över det ryska vaccinet och kritiken emot det i svenska medier. Naturligtvis är det helt ansvarslöst att släppa ett vaccin utan att ha testat det även om det nu verkar som en tidningsanka och att vaccinet ska gå igenom fas III. Hursomhelst så skulle ett sådant tilltag att försöka nå flockimmunitet vara helt emot alla etiska och moraliska regler, eller hur?

Just då kom jag på att det faktiskt är så vi gör i Sverige. Vi försöker att uppnå flockimmunitet med högst tvivelaktiga metoder där vi offrar gamla och dem i riskgrupper.

Medierna i Sverige har överlag agerat bedrövligt slapphänt och t o m regimlojalt.

Man borde tillsätta en haverikommission även avseende medias hanterande av Coronakrisen.
Citera
2020-08-14, 08:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Då får väl vice statsminister träda in.

Den här soppan behöver ju redas ut landet leds ju av statsepidemiologen nu.

Det är Sverige i sällskap med Sudan, Somalia och Yemen och några till

som inte följer WHOs rekommendation.
https://masks4all.co/what-countries-require-masks-in-public/

det sa de på Aktuellt 21 igår.
Tack för länken!!
Kan ju sega att jag blev alldeles förbluffad. Tegnell kommer behöva bita i det sura äpplet och FoHM kommer att behöva rekommendera munskydd och man har ju märkt att han/de inte gillar att ändra sig. För hur länge kan Sverige och FoHM står i mot det där? Behövs lite bättre argument en det Tegnell lyckats fantisera i hopp.

Önskar att de publicerat något liknande på svt, det hade fått fart på FoHM.
Citera
2020-08-14, 08:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Då får väl vice statsminister träda in.

Den här soppan behöver ju redas ut landet leds ju av statsepidemiologen nu.

Det är Sverige i sällskap med Sudan, Somalia och Yemen och några till

som inte följer WHOs rekommendation.
https://masks4all.co/what-countries-...sks-in-public/

det sa de på Aktuellt 21 igår.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länken!!
Kan ju sega att jag blev alldeles förbluffad. Tegnell kommer behöva bita i det sura äpplet och FoHM kommer att behöva rekommendera munskydd och man har ju märkt att han/de inte gillar att ändra sig. För hur länge kan Sverige och FoHM står i mot det där? Behövs lite bättre argument en det Tegnell lyckats fantisera i hopp.

Önskar att de publicerat något liknande på svt, det hade fått fart på FoHM.

De visade den kartan på Aktuellt 21 igår.
Citera
2020-08-14, 08:20
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Medierna i Sverige har överlag agerat bedrövligt slapphänt och t o m regimlojalt.

Man borde tillsätta en haverikommission även avseende medias hanterande av Coronakrisen.

Ja det har jag också tänkt,

att media borde granska sig själva

eller varandra kanske.
Citera
2020-08-14, 08:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Citat:
Kvällens Aktuellt 21

Tegnell: "Dessutom pratar vi ganska stora resurser. Det är ju ganska mycket pengar som ska spenderas om man ska ha masker på ett sätt som följer regelboken"

Är det statsepidemiologens ansvar att fatta de ekonomiska besluten?

Det gör väl regeringen och riksdag.

Sverige är enda landet i världen som inte har råd med munskydd alltså.

Och ändå består största delen av landet av skog man gör papper av.

Fantastiskt.

Han har abdikerat?

Andra länders ledare syns i TV.

Man får lite känslan av att regeringen har abdikerat och överlämnat rodret till Tegnell och FHM. Rent struntprat att vi inte skulle ha råd med munskydd. Vet inte när jag såg statsministern uttala sig sist rörande Coronapandemin. Eller så har jag bara missat det. Det har i princip varit tyst från Löfven sedan pandemin bröt ut. Stor skillnad jämfört med hur det ser ut i de flesta andra länder. Vad vet förresten Folkhälsomyndigheten om ekonomi?
Citera
2020-08-14, 08:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Viruset trivs i trängsel.

"Hon har handlat på Systembolaget i Årjäng tillsammans med sin kusin. När rödlistningen lyftes senast var det hundratals meter lång kö ut på gatan."

Norska anstormningen uteblev: ”Skamligt”
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/b5y9xd/norska-anstormningen-uteblev-skamligt
Citera
2020-08-14, 08:30
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Säg detta till de barn vars föräldrar blir av med jobbet, och tro mig, alla har definitivt inte renoverat något hus.

Inte alla men jävligt många.

Har du satt foten i ett byggvaruhus i sommar?

Fullknökat.
Citera
2020-08-14, 08:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Jomen tjenare!

Tegnell har egna regler han avgör själv inte lagar och regler.

"Statsepidemiologen Anders Tegnell och generaldirektören Johan Carlson har båda pratat om transparens.

Men när Aftonbladet begär ut Tegnells mejl har han raderat ett flertal – från myndigheter, tunga experter och Folkhälsomyndighetens expertrådgivare Johan Giesecke.

– Jag raderar väldigt mycket mejl överhuvudtaget som jag inte bedömer är relevanta på ett sätt som behöver diarieföras, säger Anders Tegnell till Aftonbladet."

Tegnell raderade coronamejl från myndigheter och experter
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ4EQ4/tegnell-raderade-coronamejl-fran-myndigheter-och-experter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in