2020-08-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är t r a g i s k t .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGozgl/coronastrategin-framstar-som-alltmer-forvirrad

Wolfgang sammanfattar denna FB-tråd, och hela världsläget, på ett föredömligt sätt. Det räcker att ta sig en rejäl funderare, under ett dygn eller två, på vad detta egentligen handlar om.

Kan det verkligen vara att "stoppa smittspridningen" som är det verkliga syftet med alltihopa?

Eller kan det möjligen finnas helt andra bevekelsegrunder till alla åtgärder, riktlinjer, rekommendationer, förbud, direktiv, lockdowns, skrämselpropaganda och fan och hans moster?

Är vi verkligen helt övertygade, idag så här 7 månader senare, att målet är att stoppa spridningen av detta virus? Fundera ett dygn på detta. Och scanna nätet efter information. Den som söker hon finner.
Citera
2020-08-13, 21:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kvällens Aktuellt 21

Tegnell: "Dessutom pratar vi ganska stora resurser. Det är ju ganska mycket pengar som ska spenderas om man ska ha masker på ett sätt som följer regelboken"

Är det statsepidemiologens ansvar att fatta de ekonomiska besluten?

Det gör väl regeringen och riksdag.

Sverige är enda landet i världen som inte har råd med munskydd alltså.

Och ändå består största delen av landet av skog man gör papper av.

Fantastiskt.
Han är en fullblodsextremist. Om gemene man inte kan hålla BioSafety level 4 dygnet runt är det ”säkrare att vara utan”... Ser han inte i statistiken att hans killgissningar åkt i diket för länge sen? Han borde vara öppen för nya idéer men nej...
Citera
2020-08-13, 21:48
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kvällens Aktuellt 21

Tegnell: "Dessutom pratar vi ganska stora resurser. Det är ju ganska mycket pengar som ska spenderas om man ska ha masker på ett sätt som följer regelboken"

Är det statsepidemiologens ansvar att fatta de ekonomiska besluten?

Det gör väl regeringen och riksdag.

Sverige är enda landet i världen som inte har råd med munskydd alltså.

Och ändå består största delen av landet av skog man gör papper av.

Fantastiskt.

Reagerade också på det uttalandet.
Det tydligt att det är där skon klämmer.

Fattigsverige har inte råd att tillhandahålla munskydd helt enkelt.
Så går det när man pissar bort pengarna på att leka humanitär stormakt...

Fy fan.
Citera
2020-08-13, 21:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Till o med Wolfgang Hansson på Aftonbladet har upptäckt att det numera är något märkligt med Covid-19 o vad som sker i Sverige o övriga Europa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGozgl/coronastrategin-framstar-som-alltmer-forvirrad

Coronastrategin framstår som alltmer förvirrad

Är det någon som begriper varför det är jätteviktigt med avstånd i mataffären, på krogen och på stranden medan det är helt ok att trängas i timmar på flyg och tåg?

Ju längre pandemin håller på desto mer förvirrad och motstridig framstår coronastrategin.

Det är uppenbart att det är andra saker än smittspridningen som styr.”

Så är det. Synd bara att Wolfgang vaknat så sent. För annars så skulle han kunna undra över varför denna förvirrade i många gånger slapphänta försök att förhindra smittspridning får hålla på uta krav på skärpning, samtidigt som gigantiska ekonomiska stödpaket ska lånas upp o skänkas bort...
Citera
2020-08-13, 22:00
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Tänk att ha hjärnröta nog att installera något dylikt på sin telefon. Är väl kanske mest de äldre-äldre i och för sig, och de klickar ju på "Du har vunnit 1 miljon"-reklambanners också.

Nej, det är finnar. Ett av världens mest efterblivna folk. Men det kanske kan vara till nytta för polisen om Coronaspåraren håller reda på vart alla befinner sig och vid vilken tidpunkt de är där.
Citera
2020-08-13, 22:01
Medlem
Från expressens chat om de avslöjande emailen:
https://www.expressen.se/nyheter/stall-dina-fragor-till-emanuel-karlsten-om-tegnell-mejlen/

Karl - Läsarkommentar
3 min
Hej, finns det några mail mellan Tegnell, Giesecke och brittiska folkhälsomyndigheten? T.e.x Chris Whitty som drev på flockimmunitet i UK. Både Tegnell och Giesecke har ju tydligen studera eller jobbat med just Chris Whitty vad jag har läst i deras CVn...

Emanuel Karlsten - EXPRESSEN
1 min
Ja, flera, den brittiska folkhälsomyndigheten är en av de som Tegnell tex har flitigast kontakt med, något jag också skrev om i artikeln. Jag har försökt begära ut, men inte fått. Däremot kan man se rubriker på mejl i loggen, där man tidigt kunna se uppmuntrande kommentarer från brittiska myndigheten till Tegnell. Om vad det gällde är omöjligt att veta, mejlen har varit belagda med sekretess.
Citera
2020-08-13, 22:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Nu börjar man bli orolig. En jävul nyste rakt ut i kön idag! Känns som det ökar nu. Jävla ungar som festar och har sig som sprider skiten.
Citera
2020-08-13, 22:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du kan slicka i dig virus riskfritt, ja du kan t.o.m shotta AIDS-blod riskfritt (såtillvida du inte har munsår)
Fast om man tar på en yta med virus och får virus på fingrarna och gnuggar sig i ögonen lär det kunna smitta. Tyvärr gör man ofta såna saker utan att tänka på det. Det sägs dock att det inte smittar via det man äter och dricker, men jag förstår inte riktigt varför.
Citera
2020-08-13, 22:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det kan säkert stämma att det finns stora ekonomiska svårigheter, men ännu har jag sett relativt få effekter på den ekonomiska grundstrukturen, eller, ja, färre än vad jag hade befarat. Jag väntar ännu på den stora reella kraschen. Och hoppas att jag inte behöver uppleva den.

Instämmer, hoppas verkligen världen, och därmed också vi i Sverige, slipper en gigantisk krasch. Sker den ändå så lär den inträffa sent i höst, men innan ett effektivt och säkert vaccin finns på plats.

Men den långsiktiga skadan på den övergripande globala folkhälsan är redan gjord, tack vare panikåtgärderna för att försöka stoppa pandemin. Åtgärder som kommer att förkorta ett bra mycket större antal, inte minst unga och yngre liv än vad någonsin covid-19 kommer att lyckas ta.
Citera
2020-08-13, 22:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
. Det sägs dock att det inte smittar via det man äter och dricker, men jag förstår inte riktigt varför.
Pga magsyrorna killgissar jag men då antar man att viruset absolut inte tar några avstickare på vägen och hur troligt är det?
Citera
2020-08-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Till o med Wolfgang Hansson på Aftonbladet har upptäckt att det numera är något märkligt med Covid-19 o vad som sker i Sverige o övriga Europa.

Coronastrategin framstår som alltmer förvirrad

Är det någon som begriper varför det är jätteviktigt med avstånd i mataffären, på krogen och på stranden medan det är helt ok att trängas i timmar på flyg och tåg?

Ju längre pandemin håller på desto mer förvirrad och motstridig framstår coronastrategin.

Det är uppenbart att det är andra saker än smittspridningen som styr.”

Så är det. Synd bara att Wolfgang vaknat så sent. För annars så skulle han kunna undra över varför denna förvirrade i många gånger slapphänta försök att förhindra smittspridning får hålla på uta krav på skärpning, samtidigt som gigantiska ekonomiska stödpaket ska lånas upp o skänkas bort...

Detta gäller ju resande i hela Europa. Bygger på att de som reser måste/ska vara symptomfria. Personligen skulle jag aldrig sätta mig på ett tåg/flyg i flera timmar i nuvarande läge
Citera
2020-08-13, 22:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast om man tar på en yta med virus och får virus på fingrarna och gnuggar sig i ögonen lär det kunna smitta. Tyvärr gör man ofta såna saker utan att tänka på det. Det sägs dock att det inte smittar via det man äter och dricker, men jag förstår inte riktigt varför.

Du har redan i munnen nedbrytande enzymer. I magen har du magsyror som dödar allt. Yta/virus/finger /öga är trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in