2020-08-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell ska utfrågas om munskydden i Aktuellt ikväll.
SVT2 kl 21:00

Det lär bli en lustiger dans. Uttrycket hälla vatten på en gås har aldrig varit mer aktuellt när Mr Teflon är i farten i media.
Citera
2020-08-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
På ytan att själva vingarna som jag förstod det. Och sedan på förpackningar av räkor från Ecuador.

https://www.cbsnews.com/news/covid-19-chicken-wings-brazil-china/

Jag tvättar mina varor, handspritar händerna på väg från affären, handlar inte från länder som BRA/CHI och tillagar allt väl. Är inte orolig.
Tvättar du kyckling och sådant i tvål? Jag menar är inte det farligt? Man kan väl bli sjuk av att tvätta med tvål och liknande mat?
Citera
2020-08-13, 21:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Tvättar du kyckling och sådant i tvål? Jag menar är inte det farligt? Man kan väl bli sjuk av att tvätta med tvål och liknande mat?

Nej, jag tvättar inte kycklingen givetvis. Kanske sköljer av den med vatten. Tvättar förpackningar och saker som går att tvätta. Kycklingvingar åker in i en mycket varm ugn. Där dör allt.
Citera
2020-08-13, 21:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Tengele: ”Munskydd får aldrig bli ett substitut för att hålla avstånd” (i diskussionen om trängseln i kollektivtrafiken)... Alltså, den där jävla vattenskallen har bara en sträng på sin lyra...
Citera
2020-08-13, 21:18
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det lär bli en lustiger dans. Uttrycket hälla vatten på en gås har aldrig varit mer aktuellt när Mr Teflon är i farten i media.

Du hade rätt! Det blev precis så.
Citera
2020-08-13, 21:20
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det blir garanterat samma trötta killgissardravel som förut. Han menar att munskydd är förenat med kostnader och besvär och föreslår hellre att folk delar upp sitt kollektivtrafikåkande genom att åka i skift eller jobba hemifrån som om det vore mycket enklare för gemene man? Han verkar inte fatta att alla inte sitter på lyxen att lalla runt och sätta sina egna arbetstider som man önskar. Han lämnar taktiskt bakdörren på glänt för munskydden men kan inte släppa dravlet om att ”det saknas evidens för att de verkligen skyddar”. När ska denna gigant lägga fram vetenskap för att munskydd gör smittan värre? Munskydd måste vara en av de billigare metoderna som är värd att testas men nej... Fy fan... Att ett helt land kan låta sig kidnappas av en blockerad dåre som tappat markkontakten för länge sen...

Exakt så blev det.
Samma spår på skivan spelas om och om igen.
Tegnell ger sig aldrig.
Senast redigerad av Pethuglin 2020-08-13 kl. 21:27. Anledning: Fattades en bokstav
Citera
2020-08-13, 21:21
Medlem
Fastnålat inlägg
i dag kl 21:11av Sophie Tanha
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=374124
Nästan 300 anställda på en smörgåsfabrik i England har upptäckts bära på coronaviruset.

Efter att flera nya utbrott blossat upp i staden Northampton beslutade smörgåsfabriken Greencore för att testa alla sina medarbetare i förebyggande syfte.

Av dem testade nästan 292 personer positivt för aktiv covid-19, skriver flera brittiska medier.

Sammanlagt 1 300 av fabrikens 2 100 anställda testades. Antalet positiva resultat kan komma att öka ännu mera eftersom man fortfarande inväntar hundratals svar.

De som bekräftats sjuka i covid-19 isolerar sig nu hemma. Smörgåsproduktionen pågår däremot som vanligt i fabriken, som levererar mackor till flera av Storbritanniens större livsmedelskedjor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-08-13, 21:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Han är totalt tondöv. När han får svart på vitt att hans taktik att skydda svenskarna mot smitta är ett fiasko jämfört med Finlands börjar han snacka bort det som vanligt genom att svamla om att det minsann inte går att jämföra för att ”det är olika situationer blabla...” men Sverige kommer ju aldrig att ha exakt samma situation som något annat land just tack vare honom, jävligt bekväm inställning. På så vis kan man flina bort all kritik, t o m när han blir tillfrågad om FHM’s bunkermentalitet säger han bara att ”de som känner honom kan intyga att det inte stämmer”. Anekdotisk bevisföring, är det vad han kallar ”evidensbaserat”, den råttan?
Citera
2020-08-13, 21:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Han är totalt tondöv. När han får svart på vitt att hans taktik att skydda svenskarna mot smitta är ett fiasko jämfört med Finlands börjar han snacka bort det som vanligt genom att svamla om att det minsann inte går att jämföra för att ”det är olika situationer blabla...” men Sverige kommer ju aldrig att ha exakt samma situation som något annat land just tack vare honom, jävligt bekväm inställning. På så vis kan man flina bort all kritik, t o m när han blir tillfrågad om FHM’s bunkermentalitet säger han bara att ”de som känner honom kan intyga att det inte stämmer”. Anekdotisk bevisföring, är det vad han kallar ”evidensbaserat”, den råttan?

Han har ballar av stål! Vore det inte för att jag, av princip, är emot all persondyrkan, så skulle jag gå med i någon grupp som beundrar honom. Nu nöjer jag mig med en grupp som stödjer Folkhälsomyndigheten och den svenska strategin.

För Tegnell är ingen diktator över FHM. Myndigheten leds inte ens av honom och strategin är grundad på kollektiva beslut, analys och diskussioner.

Men han är modig och principfast i sitt förhållande till vetenskapligt tänkande, trots att det blåser med orkanstyrka. Egentligen i sig, inget märkvärdigt, utan bara naturligt för en civiliserad bildad människa.

Mer förvånande är omvärldens och vissa inhemska kritiker brist vad gäller detta. Istället har panik, grupptryck och åtgärder som verkar vara kraftfulla men som inte visat sig vara hållbara i längden, fått råda.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-13 kl. 21:45.
Citera
2020-08-13, 21:35
Medlem
Bra insats av Tegnell tbf, oavsett vad olika hamsterstudier och jämförelser med syntetiska kontrollgrupper säger på papperet verkar munskydd för allmänheten ha minimal effekt för smittspridningen IRL, iaf om man ser hur smittspridningen utvecklats i länder/regioner efter att de infört munskyddskrav
Citera
2020-08-13, 21:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då kanske ytor blir en viktigare smittväg i fuktig luft än i torr? Fukten skadar inte viruset utan gör att det snabbare och inom kortare radie ramlar ner på en yta.

Du kan slicka i dig virus riskfritt, ja du kan t.o.m shotta AIDS-blod riskfritt (såtillvida du inte har munsår)
Citera
2020-08-13, 21:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Covid har hittats i chicken wings. Tror ni att förr eller senare så kommer alla att få det om dom inte har fått det än???

Finns det någon ”yta” som inte kan smittas med virus eller bakterie?

Sans o balans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in