2020-08-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag hoppas du har rätt. Kan ju bara utgå från mina egna vänner och arbetskollegor och folk är otroligt skeptiska med tanke på att det faktiskt är konstaterat att vaccinet för svinflunsan orsakade narkolepsi 2009. Gamla beprövade vaccinationer är en sak. Kring denna helt nya typ av vaccin tycker jag folk generellt verkar skeptiska när man frågar. Ytterst anekdotiskt dock.

Det vore intressant att se en nationell undersökning på hur många som skulle kunna tänka sig ta vaccinet direkt när det blir tillgängligt.
Inte konstigt med tanke på att vaccin brukar ta typ 10 år att producera och man ser inte bieffkterna flera år senare
Citera
2020-08-11, 14:49
Medlem
Citat:
Jag hoppas du har rätt. Kan ju bara utgå från mina egna vänner och arbetskollegor och folk är otroligt skeptiska med tanke på att det faktiskt är konstaterat att vaccinet för svinflunsan orsakade narkolepsi 2009. Gamla beprövade vaccinationer är en sak. Kring denna helt nya typ av vaccin tycker jag folk generellt verkar skeptiska när man frågar. Ytterst anekdotiskt dock.

Det vore intressant att se en nationell undersökning på hur många som skulle kunna tänka sig ta vaccinet direkt när det blir tillgängligt.

Just pga vaccinet mot svininfluensa så tror jag att folk kommer vara betydligt mer försiktiga denna gång och inte kasta sig på vaccinet. Många kommer nog att avvakta och se. Minns inte hur lång tid det tog tills man såg narkolepsibieffekterna av det vaccinet?
Citera
2020-08-11, 14:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Folk avlider fortfarande i svininfluensan i Sverige trots att vi är duktiga på att vaccinera oss i landet. Vi får definitivt lära oss leva med Covid-19 i samhället.
Frågan är också hur många som ens tar ett vaccin i Sverige efter "narkolepsi fiaskot" 2009.

Menar du på allvar att inte folk skulle vaccinera sig? Enligt relativt färsk undersökning presenterat i Aktuellt kommer 2/3 att vaccinera sig. Sedan har vi ett allmänt vaccinationsprogram.
Citera
2020-08-11, 14:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+4 döda
+0 iva
+154 fall

Danmark
+1 död
+144 fall

Norge
+0 döda
+1 fall

Finland
+0 döda
+22 fall

Danmark tar över i andra halvlek. Frågan är, hur slutar matchen?
Citera
2020-08-11, 14:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Rökning, alkohol, och socker. Men det vill lockdown-tjockisarna inte ge upp. Förbjud rökning och se hur alla kommer gorma om sin "frihet". Att förbjuda folk från att försörja sig är dock OK. Vilken ding-ding värld vi lever i.
Vem är förbjuden att försörja sig? Du?
Citera
2020-08-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Danmark tar över i andra halvlek. Frågan är, hur slutar matchen?

Den som klarar skolstarten och när alla träffas igen till hösten bäst.
Citera
2020-08-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Menar du på allvar att inte folk skulle vaccinera sig? Enligt relativt färsk undersökning presenterat i Aktuellt kommer 2/3 att vaccinera sig. Sedan har vi ett allmänt vaccinationsprogram.
Ja jag menar allvar. Bege dig ut i världen och fråga folk själv. Jag tror defintivt folk kommer vara extremt försiktiga när det kommer till ett hastigt framtaget vaccin.
Citera
2020-08-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta

De som påverkas av statens förbud. Lek inte dum.
Citera
2020-08-11, 14:59
Medlem
Overminds avatar
Vad kan biverkningarna av ett vaccin ge? Narkolepsi vet vi. Men vad mer? Kan vad tusan som helst hända? Få en till arm? Cancer? Diabetes?

Största risken och biverkningen att ingenting händer man blir inte ens immun?
Citera
2020-08-11, 15:02
Avslutad
Stämmer det att Danmark hade 373 nya fall igår? Nästan lika mycket som sin största topp i början av april (390). Och idag har dom 144 nya fall jämfört med våra 117?
Citera
2020-08-11, 15:03
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, han har rätt naturligtvis. Men nu har experimentet gått så långt att det är för sent att göra något annorlunda, och jag känner att jag har tröttnat på hela situationen. Orkar inte kämpa emot längre. Nu är det lika bra att det bränner igenom resten av befolkningen också, så är vi av med det här sedan, i Sverige.

Det som behövs i det här läget är först och främst antikroppstestning, så att vi vet hur långt flockimmuniteten har kommit. Och även så att individer som nu är immuna, får veta det, så att de kan börja leva normalt och bidra till ekonomin, arbeta mera, resa o.s.v.. Är ju ingen mening med att ha uppnådd folkimmunitet, om individerna inte vet om det, utan fortfarande sitter isolerade, och inte vågar handla något eller investera i något.

Antikroppstestning säger ingenting om flockimmuniteten. Som redan avhandlats i tråden, så är antikroppsprevalensen i befolkningen ett golv och inte ett tak för immuniteten.
Citera
2020-08-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta

Dessutom verkar en del spanjorer faktiskt ha slutat röka trots att det varit nedstängt:
https://www.euroweeklynews.com/2020/06/01/smokers-survey-sees-changing-tobacco-habits-under-spains-coronavirus-crisis/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in