2020-08-13, 16:55
Medlem
Wajis avatar
Nu har man varit borta ett par veckor pga av härlig semester. Orkar inte ens läsa igenom allt man missat

Men ni som har koll kanske kan hjälpa mig svara.

1. Var det någon journalist som frågade massmördaren Tegnell på dagens pressträff om de läkta mejlen och hans planer och kopplingar med Giesecke samt hur man struntat i de gamla medvetet?
2. Har ju läst att Sverige säger sig fortfarande har gjort rätt och alla andra fel. Nu hörde jag att Nordens länder har problem utom Sverige förstås Hur ser dödstalen ut i Augusti sammanlagt för alla Nordens länder? Sticker Sverige ut även där fast man hävdar tvärtom?
3. Någon som har koll på hur många man testat i Sverige nu?

Tacksam för svar från en som bara glidit i ett par veckor och levt livet både i Sverige och utomlands (via båt)
Citera
2020-08-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Enligt svenska intensivvårdsregistret är det 30 som vårdas på IVA just nu.

Hur räknar dom egentligen? Dom som räknar behöver intensivvårdas för överhettning i hjärnorna, men jag skall försöka få fram vad som är rätt, jag har skrivit till dom privata sajterna men fick inget svar.
Citera
2020-08-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ekvatorn och allt det där. Tror att Corona kommer fortsätta sin färd mot norra jordklotet grad för grad för att sedan eskalerar i Januari-mars här igen, sedan vandrar den neråt grad för grad igen. När det är sommar här är det vinter någon annanstans och oftast de kallare månaderna som brukar sprida smitta bäst.

Kanske därför det blir utbrott på ställen där det är konstant kallt 24/7 så som slakterier, gruvor och dylikt.

Ja du har nog rätt i det.
Dom har ju väckt virus till liv som varit nerfruset i tusentals år. .. så det är något med virus och kyla. När det är sommar är viruspartiklarna mer utsatta för strålning och uttorkning. Och människorna är mer utomhus.

Men det är väl för tidigt att veta hur det här viruset beter sig vid olika säsonger. Utbrottet i Marocko är ju verkligen under en het sommarsäsong. Och på Balkan. Och Israel och Irak. Ser ju även ut som det börjat spridas i Ukraina igen. Där är ju ungefär som här.

I USA gick det ner i norr och öster när sommarsäsongen kom. Men blommade sen upp i söder och öster när det är som hetast..
Citera
2020-08-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Inte före ca 60% har varit smittade eller Vaccinerade. Likt förbannat så kommer enstaka bli sjuka och hamna i respirator.

en joker kan vara en bra antiviral medicin. Då kommer inga hamna på IVA utan det blir mer som en vanlig förkylning.

Dom som har HIV idag lever som vanligt därför att antivirala mediciner trycker ner deras visrusnivåer så dom inte ens märker det. Men såna antivirala mediciner för det här viruset kan vara många år bort.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRAo97/forsta-svenska-lakemedlet-mot-covid-19-testas

Citat:
– Syftet är att bromsa upp den virustriggade hyperinflammationen som kan orsaka allvarliga komplikationer i covid-19-patienter, säger Thomas Olin, vd för läkemedelsbolaget Kancera

förhoppningsvis så går det lite snabbare än några år, blir spännande av följa resultatet på denna fas 2 studie.
Citera
2020-08-13, 16:59
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej, snarare att ungdomar inte skyddar sig lika noga längre.

De har de aldrig gjort. Uttryckte mig fel.... går viruset på ungdomar nu i höst för att viruset har muterat? Tror inte vi ens är i närheten av stormens öga.
Citera
2020-08-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
-9 senaste veckan.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Dessutom saknar jag ett pm

Ja ja jag har ju erkänt att jag räknat fel. Alla kan räkna fel.
Citera
2020-08-13, 17:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fint att du är dryg som en liten pissunge. Pratade om Brasilien och Indien där smittan vaeit brutal trots 30+. Även Iran har inte direkt haft några minusgrader.

Inse bara att ditt spekulerande är efterblivet och håll dig till ämnet.
Såvitt jag vet så cirkulerar det influensor ”konstant” i Afrika, det är bara det att de inte har toppar som i andra delar av världen. Så värmen i sig är ingen garant för att slippa smittor.

Neråt Sydeuropa har det blossat upp med covid, och där är det verkligen inte tal om skidsäsong ...
I Italien har det blossat upp lite, men vad jag förstått så hänför sig det än så länge mest till ”importfall” typ återvändande turister (likt våra skidåkare) och ev turister. Även båtflyktingar har covid, och man har gjort iordning karantänfartyg. Några flyktingar hade rymt från en förläggning, på andra håll klagar flyktingar över att behöva sitta i flyktingläger.
Citera
2020-08-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Finns det ett gap?

Jag försöker ta reda på det men jag får inga svar. Problemet är att man klumpredovisar, fy fan vilket förrakt för människoliv när man klumpar ihop.
Citera
2020-08-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar över några saker:

1) Hur många är nu momentant smittade i Sverige? Finns det någon vettig uppskattning på det? Går det ens att göra en sådan uppskattning utifrån de tester som sker? Mörkertalet är ju säkerligen massivt och samtidigt är säkert de som testar sig överrepresenterat positiva.

2) Hur många har idag antikroppar?

3) Hur många är immuna? Behöver ju inte (kanske?) nödvändigtvis vara de som bär på antikroppar mot Covid19?

Just nu är dödligheten ca 1% av bekräftade fall. Vilket ju tyder på antingen ett obefinitligt mörkertal, eller en låg dödlighet. Säg att hälften av fallen upptäcks i nuläget, och att andra hälften är mörkertal. Det skulle ge en dödlighet på 0,5%
Man är väl smittad i snitt i två, kanske tre veckor. Och vi ligger på ca 2000 bekräftade fall per vecka. Är mörkertalet 50% så innebär det 4000 verkliga fall per vecka. Och i nuläget ca 10 000 smittade.
Med en dödlighet på 0,5% så innebär det att drygt en miljon svenskar är immuna, drygt 10% av befolkningen. Fler i storstäderna, färre i glesbygden. Också med viss reservation för att dödligheten sannolikt var större i början än vad den är idag.
Citera
2020-08-13, 17:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
När det gäller smittspridning som är ett exponentiellt förlopp,

är man mest bara glad om man har fel när man räknar på det.
Det kan ju vara exponentiellt avtagande också. När R är under 1 motsvarar det en negativ exponent, och e^(-x) är en trevlig funktion i sammanhanget. I början när R>1 växer det exponentiellt, inte så kul, sen mattas det av och när toppen passerats börjar det luta åt att avta exponentiellt, vilket leder till en kälkbackekurva som går mot noll.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-13 kl. 17:09.
Citera
2020-08-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Kommer Tegnell att offra så många?

Dessa jävla prognoser ger jag inte ett skit för!

Skulle inte Sverige ha 16000 nya iva-fall Per dag i maj enligt några svenska ”experter”?

Finns väl inte en enda som uttalat sig som gissade på 5700 döda i mitten av augusti..

Tror framtiden får utvisa
Citera
2020-08-13, 17:12
Medlem
Indien smäller till med 34,200 nya fall 😬
Och 10 nya på Nya Zeeland, dom som hade utrotat c19.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in