2020-08-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag menar kommer man någonsin kunna åka kollektivtrafik, kommer man att kunna gå på föreläsningar i salar med många folk utan att vara orolig att bli smittad? Kommer man att kunna jobba utan att vara rädd att ens kollegor smittar en osv?

Ja det kommer man. Smittsamma, dödliga virus fanns även innan detta utan att du var rädd.
Citera
2020-08-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar över några saker:

1) Hur många är nu momentant smittade i Sverige? Finns det någon vettig uppskattning på det? Går det ens att göra en sådan uppskattning utifrån de tester som sker? Mörkertalet är ju säkerligen massivt och samtidigt är säkert de som testar sig överrepresenterat positiva.

2) Hur många har idag antikroppar?

3) Hur många är immuna? Behöver ju inte (kanske?) nödvändigtvis vara de som bär på antikroppar mot Covid19?
Jag har bara svar på fråga tre. Det är definitivt fler som är immuna än de som har eller har haft, antikroppar.

Immunitet bärs av T- och B-celler.
Citera
2020-08-13, 16:40
Medlem
Citat:
Jag menar kommer man någonsin kunna åka kollektivtrafik, kommer man att kunna gå på föreläsningar i salar med många folk utan att vara orolig att bli smittad? Kommer man att kunna jobba utan att vara rädd att ens kollegor smittar en osv?

Som jag la till i mitt föregående inlägg. COVID-19 kommer utveckla sig till något som vi kommer att få leva med i samhället. Ungefär som lunginflammation, vilket dödar miljoner människor per år. Är du rädd för att få lunginflammation när du sitter på ett flygplan exempelvis?

Jag förnekar inte det nuvarande allvaret med COVID-19.
Citera
2020-08-13, 16:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har bara svar på fråga tre. Det är definitivt fler som är immuna än de som har eller har haft, antikroppar.

Immunitet bärs av T- och B-celler.

Ja, det är väl i alla fall en teori? Inte helt bekräftad. Vet inte vad antikroppstesterna visar. Var väl cirka 10% tidigare, men har inte sett några test grundade på OSU sedan senvåren. Hade varit intressant att se sådana idag, gärna från olika delar av Sverige.
Citera
2020-08-13, 16:43
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Behöver det vara kallt dygnet runt för att det är vinter, eller utgår din världsbild efter svensk standard?

Men ja annars är det 7-8 grader på natten i Chiles näst drabbade stad Valaparasio på nätterna.

Chiles värst drabbade stad inte oväntat Santiago var det minusgrader på natten här i dagarna och kaxiga 15 grader under dagen. Nu inatt skall dom ha tropiska +2 grader, tror inte att dom sitter och funderar vilka badshorts dom skall ha på playan imorgon så att avstånd och liknande automatiskt håller folk åtskilda, tror mer dom håller sig i miljöer som gynnas virus.

Fint att du är dryg som en liten pissunge. Pratade om Brasilien och Indien där smittan vaeit brutal trots 30+. Även Iran har inte direkt haft några minusgrader.

Inse bara att ditt spekulerande är efterblivet och håll dig till ämnet.
Citera
2020-08-13, 16:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Så man skall hålla socialt avstånd för alltid? Man kan inte vara i stora salar med många människor utan att bli smittad då?

Inte före ca 60% har varit smittade eller Vaccinerade. Likt förbannat så kommer enstaka bli sjuka och hamna i respirator.

en joker kan vara en bra antiviral medicin. Då kommer inga hamna på IVA utan det blir mer som en vanlig förkylning.

Dom som har HIV idag lever som vanligt därför att antivirala mediciner trycker ner deras visrusnivåer så dom inte ens märker det. Men såna antivirala mediciner för det här viruset kan vara många år bort.
Citera
2020-08-13, 16:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Majoriteten av Sveriges regioner har noll patienter på IVA. Pandemin håller på och dö ut i Sverige men alarmisterna står fortfarande och tjatar om munskydd hahaha

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Då blir det ju det vi får höra idag på presskonferensen,

att det är över alltihop precis som du säger.

Det ser jag personligen fram emot!

Nu är det bara fyra röda länder i Europa-ish,
https://masks4all.co/what-countries-require-masks-in-public/

Sverige, Norge, Grönland och Vitryssland,

Finland och Island har visst blivit gula sen jag kollade sist för nån vecka sen,

tittar man på den här så ser det ut som två av de fyra inte behöver,
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&casesMetric=true&int erval=total&perCapita=true&smoothing=0&country=SWE ~GRL~NOR~BLR~ITA&pickerMetric=location&pickerSort= asc

la in Italien också ju där allt började,

syns ju tydligt att Sverige är på rätt väg,

för flockimmunitet är ju målet,

eller det har vi ju redan var det nån som sa.

Konstigt de inte tog bort restriktionerna då?

Pandemin är ju över?

Fast han sa nåt om år Tegnell jag måste fattat fel.

Obs. Inlägget kan innehålla spår av ironi.
Citera
2020-08-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Källa?
RR<1 för lärare i medel.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper/
Citera
2020-08-13, 16:49
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Att barn inte får symptom/inte mottagliga i samma utsträckning som vuxna råder det väl konsensus kring. Annars tycker jag inte det är ett speciellt "djärvt påstående". Som sagt man behöver inte tillhöra den intektuella eliten i den här tråden för att förstå att barn/ungdomar som inte utvecklar symptom inte driver smittan. Jag har inga vetenskapliga referenser som stöd, om det var d du efterfrågade? Men som stickprov kan jag stödja mig på min närmaste omgivning, bor i Stockholmsområdet, 3 barn i skola/förskola samt fru som jobbar som lärare i högstadie. Har inte hört en enda förälder, barn eller kollega till frugan som bekräftats med covid. Därutöver är exempelvis lärare som yrkesgrupp underrepresenterade i covidstatisken. Har inte hört något om att småbarnsförälder skulle vara överrepresenterade i statistiken osv.

I Sverige är vi evidensbaserade har Tegnell sagt flertalet gånger (yeah riiight).
Din anedotiska bevisföring är således betydelselös.

Du har inte hört det för det saknas statistik på den punkten...
Hade det funnits hade de aldrig lyckats hålla skolorna öppna.

Om vi jämför med Finland som hade skolorna stängda så har Sverige sju gånger fler barn som behövt sjukhusvård pga Covid.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-13 kl. 16:53.
Citera
2020-08-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad ska man svara då om läget är oklart?
Har man inget konkret att säga kan man låta bli att hålla pressträffar.
Citera
2020-08-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ingeting av det nu nämner ändrades pga tidigare pandemier, varför skulle det hända nu?
Citera
2020-08-13, 16:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Så kommer svenska folket vara ok med ca 30000 döda?

Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Jag är ytterst tveksam på att vi kommer hamna där. Dessa matematiska formler alla hänvisar till har varit fel från dag ett. Du kan lika gärna låta en apa kasta pil på en tavla med nummer.

Alla har haft fel mer eller mindre. Joakim Rocklöv,Björn Olsen, Gieseche Tegnell och matematiker på högskola A och Universitet B.

När det gäller smittspridning som är ett exponentiellt förlopp,

är man mest bara glad om man har fel när man räknar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in