2020-08-13, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad vinner alla länder på att krascha de egna ekonomierna genom att ”bluffa” på detta sätt? Förklara gärna.

Till stor del beror det på politiker som vill visa sig handlingskraftiga. Dom är rädda för den uppskrämda befolkningen. Sveriges regering skall ha allt beröm i världen för att dom undvikit att gå in och ta panikbeslut.
Citera
2020-08-13, 09:17
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Pandemin är ”bluff”. Dödligheten är ”bluff”. Reaktionerna är ”bluff”.... Så förklaras denna ”influensa” ganska ofta men man får aldrig veta varför, vem gagnas av rasade ekonomier?

Är ej politiskt insatt eller någon utbildad ekonom så jag ska inte uttala mig men rent gissningsvis så är vinnarna läkemedelsföretagen i och med kommande vaccin.
Citera
2020-08-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att barn i allmänhet inte blir lika sjuka i Covid19 råder det nog konsensus kring ja. Däremot att de inte skulle sprida smitta, eller driva smitta som du säger råder det absolut inte konsensus kring.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-risk-for-att-barn-smittar-andra

Tvärtom finns ju ett antal studier som visar att barn sprider smittan precis lika mycket som vuxna om inte mer. Vad finns det för källa på att lärare skulle vara underrepresenterade i covidstatistiken?
I din "referens" säger ju Jan Albert precis det som jag skrev. Tar det igen. Eftersom barn/ungdomar inte alls utvecklar symptom i samma utsträckning som vuxna (tillskillnad från förkylning/Influensa) så reduceras risken för smittspridning radikalt. (eftersom "bara" asymptomatisk smitta återstår, som är väsentligt mindre effektiv.). Därutöver verkar barn inte vara mottaglig överhuvudtaget i samma utsträckning som vuxna. Som sagt, man behöver varken vara Einstein eller tillhöra den intellektuella eliten i denna tråd för att klura ut detta samband. Men trots det har stora delar av världen vidtagit den fullständigt suboptimala åtgärden att stänga skolor. Sorgligt.
Senast redigerad av jerka11 2020-08-13 kl. 09:24.
Citera
2020-08-13, 09:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
https://www.aftonbladet.se/ 2020-08-13, 07:49
JUST NU: Smittad man satte sig på flygplan
▸ Senaste nytt ✓ Sket i provsvaret och isoleringen

Nog därför man har en smittskyddsLAG...
Citera
2020-08-13, 09:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tycker det är lite intressant.
Jag tycker självklart att det är bra med god handhygien vid en pandemi.
Men finns det någon studie som visar att handtvätt har en stor betydelse för att minska smittspridningen?

Med FHM-logik skulle man kunna framföra dessa argument:
- Det viktiga är att inte hosta/nysa i händerna. Att tvätta händerna kan ge en falsk känsla av säkerhet.
- Se på USA. De rekommenderar handtvätt och de har ändå stora problem med smittspridningen. Alltså hjälper det inte.

Eller så är det inte tillräckligt!

Exakt min poäng.
Citera
2020-08-13, 09:24
Medlem
Citat:
Pandemin är ”bluff”. Dödligheten är ”bluff”. Reaktionerna är ”bluff”.... Så förklaras denna ”influensa” ganska ofta men man får aldrig veta varför, vem gagnas av rasade ekonomier?

Per definition finns det vinnare när folk förlorar. I detta fallet är det, återigen, medelklassen som tar stryk.
Citera
2020-08-13, 09:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, låga nivåer av immunitet minskar inte R-värdet i nämnvärd omfattning. Det är basal epidemiologi.

Långsökt? Tvärtom. Ett antal skäl förutom flockimmunitet skulle jag vilja påstå. Handsprit, distansering, hemarbete, stängda skolor, inställda evenemang, etc. etc.

Alla nivåer av immunitet bromsar smittspridningen (R-talet).

I vilken grad kan man diskutera. Men förmodligen så är det så att ”få smittar många”, dvs låga nivåer av immunitet kan ha stor påverkan på R (om ”rätt” personer är immuna).
Citera
2020-08-13, 09:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I din "referens" säger ju Jan Albert precis det som jag skrev. Tar det igen. Eftersom barn/ungdomar inte alls utvecklar symptom i samma utsträckning som vuxna (tillskillnad från förkylning/Influensa) så reduceras risken för smittspridning radikalt. (eftersom "bara" asymptomatisk smitta återstår, som är väsentligt mindre effektiv.). Som sagt, man behöver varken vara einstein eller tillhöra den intellektuella eliten i denna tråd för att klura ut detta samband. Men trots det har stora delar av världen vidtagit den fullständigt suboptimala åtgärden att stänga skolor. Sorgligt.

Är asymptomatisk smitta mindre effektiv?

Det senaste jag läste så har asymptomatiska samma "virus load" i andningsvägarna som symptomaska,

dvs lika mycket virus.

Jag får leta fram artikeln när jag hinner.
Citera
2020-08-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I din "referens" säger ju Jan Albert precis det som jag skrev. Tar det igen. Eftersom barn/ungdomar inte alls utvecklar symptom i samma utsträckning som vuxna (tillskillnad från förkylning/Influensa) så reduceras risken för smittspridning radikalt. (eftersom "bara" asymptomatisk smitta återstår, som är väsentligt mindre effektiv.). Som sagt, man behöver varken vara einstein eller tillhöra den intellektuella eliten i denna tråd för att klura ut detta samband. Men trots det har stora delar av världen vidtagit den fullständigt suboptimala åtgärden att stänga skolor. Sorgligt.

Fast nu är det så att asymptomatisk smittspridning faktiskt spelar en större roll än vad t ex FHM har påstått.

Det varnade epidemiologer för redan i April, och Norge, för att bara ta ett exempel, har en lite annan syn än Sverige i den frågan.

Det var väl Jan Albert som ville "stuva undan de äldre".

Vet inte om hans trovärdighet står så högt i kurs för tillfället faktiskt.
Citera
2020-08-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kinesiska barn verkar klara det här med munskydd rätt bra....

I Sverige blir det väl snarare så att man får köra lärarlöst även i lågstadiet när alla lärare har insjuknat och/eller sjukskrivit sig.

Det borde man kanske testa, åtminstone i ett par månader?

Jag trodde inte att någon skulle göra en jämförelse med Kina..

Kinesiska barn klarar också av att sitta i en lägenhet med ytterdörren igensvetsad.

Skolagan avskaffades officiellt 2005, men förekommer än idag på många håll. Särskild under idrottslektionerna.

Man har även internatdagis från 2år och uppåt. Om kinesiska 2åringar klarar av detta, varför skulle inte även svenska 2åringar kunna skickas till liknande institutioner?

Därutöver får miljontals kinesiska barn idag inte gå i skolan, trots 9-årig skolplikt. Folk som flyr landsbygden och bosätter sig nära storstäder i hopp om jobb får inte sätta sina barn i den kommunala skolan, eftersom de är inte skrivna i storstäderna utan på landsbygden. De är "papperslösa" i den stad de bor i i sitt eget land.

Jag tror att munskydd under rådande omständigheter är det minsta bekymret för kinesiska barn. Frågan är bara om man ska jämföra våra barn och våra omständigheter med dem och deras?
Citera
2020-08-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Är asymptomatisk smitta mindre effektiv?

Det senaste jag läste så har asymptomatiska samma "virus load" i andningsvägarna som symptomaska,

dvs lika mycket virus.

Jag får leta fram artikeln när jag hinner.
Mmm leta gärna upp en referens som visar att en person med grav coronahosta, snorade etc etc smittar sin omgivning lika mycket som en person som har 0%symptom.
Citera
2020-08-13, 09:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det finns enormt mycket studier och har varit välkänt i 100 år (till skillnad från helt nya studier på munskydd).

En googling ger hur mycket som helst men postar denna som exempel
https://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html
Som jag sa - självklart att bra handhygien i en pandemi bra.

Men, nu menade jag för virus och specifikt för Covid-19.
Redan första meningen i det du länkade gör ju att det inte var helt relevant:
"Keeping hands clean is one of the most important steps we can take to avoid getting sick and spreading germs to others"
Vad jag förstår kan de skilja rätt mycket i hur lätt ett virus sprids via kontaktsmitta.

Så finns det vetenskapliga belägg för hur viktigt handtvätt är för att minska spridningen av just Covid-19!? Inte för att jag ifrågasätter åtgärden, utan för att jag inte har sett något mer specifikt kring detta. Hur viktigt är det? Den absolut vanligaste smittvägen är väl ändå via luften som jag har förstått det. Så är det t.ex. vetenskapligt bevisat att handtvätt är extremt mycket viktigare än munskydd? Vad grundar sig detta på - konkret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in