2020-08-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur kommer det sig då att vi haft en överdödlighet som är högre än på många herrans år och att IVA varit i det närmaste överbelastat under hela våren/sommaren? Har du ens besökt ett sjukhus det senaste halvåret eller talat med någon som jobbar inom vården?

Hur kommer det sig att all skyddsmateriel tog slut, att 5700 människor dog, bara i Sverige, att FHM har presskonferens 2 gånger i veckan, att den här tråden finns och är längre? än den om Palmemordet, att WHO uppmanar till åtgärder som aldrig ens varit aktuella ett vanligt influensa år. Att viruset på många håll skapat totalt kaos, att många länder varit i lock-down i månader?
Kort svsr Panik!
Längre svar internets påverkan och hypande läkemedelsbolag som behöver nya kasakor som mediciner vaccin tester och skyddsutrustning. Handlar om tusentals miljarder i potentiella intäkter. Handlar även om en önskan att styra och kontrollera aölt och alla på jorden.
Coronavansinnet är galet upphypat.
Citera
2020-08-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tycker det är lite intressant.
Jag tycker självklart att det är bra med god handhygien vid en pandemi.
Men finns det någon studie som visar att handtvätt har en stor betydelse för att minska smittspridningen?

Med FHM-logik skulle man kunna framföra dessa argument:
- Det viktiga är att inte hosta/nysa i händerna. Att tvätta händerna kan ge en falsk känsla av säkerhet.
- Se på USA. De rekommenderar handtvätt och de har ändå stora problem med smittspridningen. Alltså hjälper det inte.

Ja det finns enormt mycket studier och har varit välkänt i 100 år (till skillnad från helt nya studier på munskydd).

En googling ger hur mycket som helst men postar denna som exempel
https://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html
Citera
2020-08-13, 08:53
Medlem
Kebbabturkens avatar
Att det är 30k + inlägg i denna tråd visar bara vilken uppblåst hysteri över ett virus är. Det är en vanlig influensa precis som alla andra vanliga sässongsinfluensor men media har valt att göra världens undergång av det. Dödligheten beror på att den är ny och det ej finns immunitet mot det som det gör med de andra influensorna. Man sprider siffror för att sprida skräck men märkligt nog sprider man inte dödstalet på vanlig influensa varje år i media.

Jag var precis sjuk då jag testat positivt efter utlandsvistelse och jag var helt knockad i 6 dagar av feber och hosta. Nu är det dag 16 och jag är helt återställd efter att det andra testet visade negativt och jag mår utmärkt. Ålder: 30-35

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-disease-2019-vs-the-flu

Citat:
COVID-19: There have been approximately 742,048 deaths reported worldwide. In the U.S, 164,545 people have died of COVID-19, as of August 12, 2020.*

Flu: The World Health Organization estimates that 290,000 to 650,000 people die of flu-related causes every year worldwide.

In the U.S., from Oct. 1, 2019 – Apr. 4, 2020, the CDC estimates that 24,000 to 62,000 people died from the flu. (The CDC does not know the exact number because the flu is not a reportable disease in most parts of the U.S.)

The COVID-19 situation is changing rapidly. Since this disease is caused by a new virus, people do not have immunity to it, and a vaccine may be many months away. Doctors and scientists are working to estimate the mortality rate of COVID-19, but at present, it is thought to be substantially higher than that of most strains of the flu.
Citera
2020-08-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Har du något stöd för ditt djärva påstående?
Att barn inte får symptom/inte mottagliga i samma utsträckning som vuxna råder det väl konsensus kring. Annars tycker jag inte det är ett speciellt "djärvt påstående". Som sagt man behöver inte tillhöra den intektuella eliten i den här tråden för att förstå att barn/ungdomar som inte utvecklar symptom inte driver smittan. Jag har inga vetenskapliga referenser som stöd, om det var d du efterfrågade? Men som stickprov kan jag stödja mig på min närmaste omgivning, bor i Stockholmsområdet, 3 barn i skola/förskola samt fru som jobbar som lärare i högstadie. Har inte hört en enda förälder, barn eller kollega till frugan som bekräftats med covid. Därutöver är exempelvis lärare som yrkesgrupp underrepresenterade i covidstatisken. Har inte hört något om att småbarnsförälder skulle vara överrepresenterade i statistiken osv.
Senast redigerad av jerka11 2020-08-13 kl. 09:04.
Citera
2020-08-13, 09:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Att det är 30k + inlägg i denna tråd visar bara vilken uppblåst hysteri över ett virus är. Det är en vanlig influensa precis som alla andra vanliga sässongsinfluensor men media har valt att göra världens undergång av det. Dödligheten beror på att den är ny och det ej finns immunitet mot det som det gör med de andra influensorna. Man sprider siffror för att sprida skräck men märkligt nog sprider man inte dödstalet på vanlig influensa varje år i media.

Jag var precis sjuk då jag testat positivt efter utlandsvistelse och jag var helt knockad i 6 dagar av feber och hosta. Nu är det dag 16 och jag är helt återställd efter att det andra testet visade negativt och jag mår utmärkt. Ålder: 30-35

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-disease-2019-vs-the-flu
Vad vinner alla länder på att krascha de egna ekonomierna genom att ”bluffa” på detta sätt? Förklara gärna.
Citera
2020-08-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, du missförstår.

Jag förstår precis hur sambandet mellan R och immunitet fungerar. Jag har en examen i teknisk fysik, och har ett beräkningsintensivt jobb, så jag har läst typ tio gånger så mycket matte som en professor på KI. Det jag inte läst är medicin.

Det handlar inte om korsimmunitet. Det handlar om partiell immunitet. Om (hypotetiskt) hela landet redan haft covid, men är mottagliga för återinfektion, fast man då är smittsam hälften så länge (i snitt) så halveras landets R-värde, trots att alla kan smittas en andra gång.

Sen ska man inte blanda ihop "flockimmunitet", som också används som ett flytande berepp på hur mycket R bromsas av befolkningens immunitet (och alltså inträder redan vid den första smittsde personen) med den fullständiga flockimmunitet som kan uppstå vid massvaccinering.

Nej, det gör du uppenbarligen inte. Och det krävs ingen större mängd matematik för att förstå det heller. Och efter ett antal inlägg har du fortfarande inte lyckats redovisa formeln för sambandet...

Fast nu pratar vi inte om återinfektion. Vi pratar om att andelen smittade är lägre än man kunde förvänta sig. Att antikroppsnivåerna är hela sanningen har ingen påstått men de är fortfarande för låga i stora delar av landet för att ens komma i närheten av något som är värt att kalla flockimmunitet.

Men om du nu plötsligt vill definiera om det annars väldefinierade begreppet "flockimmunitet" för att passa din agenda så är det väl upp till dig om du vill framstå som slarvig med fakta och begrepp.
Citera
2020-08-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De som rekommenderar något sånt för våra minsta borde testa själva åtminstone ett par månader. Helst hela den här kommande vintern.

Först efter det fick de uttala sig igen.

Kinesiska barn verkar klara det här med munskydd rätt bra....

I Sverige blir det väl snarare så att man får köra lärarlöst även i lågstadiet när alla lärare har insjuknat och/eller sjukskrivit sig.

Det borde man kanske testa, åtminstone i ett par månader?
Citera
2020-08-13, 09:07
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad vinner alla länder på att krascha de egna ekonomierna genom att ”bluffa” på detta sätt? Förklara gärna.

Jag delade bara faktan från källan i länken samt min åsikt att det är överdrivet. Vad syftar du på när du säger "bluff"? Att viruset är en bluff eller att faran är en bluff? Utveckla gärna.

Givetvis är viruset ingen bluff men den procentuella chansen att man skulle dö om vi drar genomsnittet ur en population så är risken väldigt låg. En övervägande majoritet får bara mild symtom precis som jag fick. Det är ju den dödsskräcken som alla skiter ner sig av och som media utnyttjar till fullo. Dödligheten är något högre för att viruset som redan förklarat är nytt och det fanns noll immunitet mot det i jämförelse med andra influensor.
Citera
2020-08-13, 09:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Att barn inte får symptom/inte mottagliga i samma utsträckning som vuxna råder det väl konsensus kring. Annars tycker jag inte det är ett speciellt "djärvt påstående". Som sagt man behöver inte tillhöra den intektuella eliten i den här tråden för att förstå att barn/ungdomar som inte utvecklar symptom inte driver smittan. Jag har inga vetenskapliga artiklar som stöd, om det var d du efterfrågade? Men som stickprov kan jag stödja mig på min närmaste omgivning, bor i Stockholmsområdet, 3 barn i skola/förskola samt fru som jobbar som lärare i högstadie. Har inte hört en enda förälder, barn eller kollega till frugan som bekräftats med covid. Därutöver är exempelvis lärare som yrkesgrupp underrepresenterade i covidstatisken. Har inte hört något om att småbarnsförälder skulle vara överrepresenterade i statistiken osv.

Att barn i allmänhet inte blir lika sjuka i Covid19 råder det nog konsensus kring ja. Däremot att de inte skulle sprida smitta, eller driva smitta som du säger råder det absolut inte konsensus kring.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-risk-for-att-barn-smittar-andra

Tvärtom finns ju ett antal studier som visar att barn sprider smittan precis lika mycket som vuxna om inte mer. Vad finns det för källa på att lärare skulle vara underrepresenterade i covidstatistiken?
Citera
2020-08-13, 09:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Jag delade bara faktan från källan i länken samt min åsikt att det är överdrivet. Vad syftar du på när du säger "bluff"? Att viruset är en bluff eller att faran är en bluff? Utveckla gärna.

Givetvis är viruset ingen bluff men den procentuella chansen att man skulle dö om vi drar genomsnittet ur en population så är risken väldigt låg. En övervägande majoritet får bara mild symtom precis som jag fick. Det är ju den dödsskräcken som alla skiter ner sig av och som media utnyttjar till fullo. Dödligheten är något högre för att viruset som redan förklarat är nytt och det fanns noll immunitet mot det i jämförelse med andra influensor.
Pandemin är ”bluff”. Dödligheten är ”bluff”. Reaktionerna är ”bluff”.... Så förklaras denna ”influensa” ganska ofta men man får aldrig veta varför, vem gagnas av rasade ekonomier?
Citera
2020-08-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att barn i allmänhet inte blir lika sjuka i Covid19 råder det nog konsensus kring ja. Däremot att de inte skulle sprida smitta, eller driva smitta som du säger råder det absolut inte konsensus kring.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-risk-for-att-barn-smittar-andra

Tvärtom finns ju ett antal studier som visar att barn sprider smittan precis lika mycket som vuxna om inte mer. Vad finns det för källa på att lärare skulle vara underrepresenterade i covidstatistiken?

Barn kan dessutom få andra symptom än vuxna vilket gör det hela mer komplicerat, de diagnosticeras helt enkelt inte alltid av den anledningen. Att man sedan inte testar barn i någon större omfattning i Sverige spär ju sedan bara på myten om att barn inte skulle ha någon roll i smittspridningen.
Citera
2020-08-13, 09:14
Medlem
De som bluffat är Kina och deras anställda på WHO som lyckats infektera och stänga ner hela världen för egen vinning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in