2020-08-13, 08:15
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att Tengele höll skolor öppna för att hålla igång smittspridningen och samtidigt påstod att barn inte sprider smittan.

Enl läckra emailen

Tegnell bifogar en kort kommentar:

”En poäng skulle tala för att hålla skolorna öppna för att snabbare nå herd immunity”.

Samtidigt i media

"Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan"

Bry dig inte om vad folk säger.
Bry dig om vad dom gör...
Citera
2020-08-13, 08:19
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
. Därmed reduceras risken för smittspridning från barn radikalt.

Har du något stöd för ditt djärva påstående?
Citera
2020-08-13, 08:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är lite förvånad faktiskt, såg någon video från Danish Crown om deras slakteriprocess, den såg hyfsat automatiserad ut. Det måste ha att göra med kylan på slakteriet, sars.cov-2 verkar gilla kyla. Får en att bäva lite inför hösten.

Med tanke på hur mycket smittspridning det finns i världen,

och hur mycket virus det finns,

så är det märkligt tyst om viruset på ytor,

ju gott om ställen att mäta på!

Minns ni Kinas "dimmspridare" de körde med lastbilar?
Citera
2020-08-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du hänvisar till något som kallas korsimmunitet, men den frågan är inte utredd för nCoV-SARS-2.

Vilken form av immuniteter som förekommer är dessutom inte relevant för vilken nivå som krävs för flockimmunitet. Den är i vilket fall långt högre än den nivå man kan anta förekomma på många håll i Sverige. Det är ju knappast så att antikroppsnivåerna annars skulle variera som mycket de det gör mellan regionerna. Hade allt annat i samhället varit konstant så kunde man kanske dra slutsatsen att immunitet spelade en större roll än andra faktorer, men så är nu inte fallet.

Om du inte kan redovisa det matematiska sambandet mellan immunitet och R-talet så förstår du dessvärre inte ens frågeställningen. Kan därför inte ge dig annat än 0 poäng på uppgiften i Epidemiologi A.

Välkommen till Campus KI om du vill fördjupa dig i ämnet!
Nej, du missförstår.

Jag förstår precis hur sambandet mellan R och immunitet fungerar. Jag har en examen i teknisk fysik, och har ett beräkningsintensivt jobb, så jag har läst typ tio gånger så mycket matte som en professor på KI. Det jag inte läst är medicin.

Det handlar inte om korsimmunitet. Det handlar om partiell immunitet. Om (hypotetiskt) hela landet redan haft covid, men är mottagliga för återinfektion, fast man då är smittsam hälften så länge (i snitt) så halveras landets R-värde, trots att alla kan smittas en andra gång.

Sen ska man inte blanda ihop "flockimmunitet", som också används som ett flytande berepp på hur mycket R bromsas av befolkningens immunitet (och alltså inträder redan vid den första smittsde personen) med den fullständiga flockimmunitet som kan uppstå vid massvaccinering.
Citera
2020-08-13, 08:24
Medlem
Hanteringen av Corona har varit likt ett diktatur land, noll transparens, allt har varit hemlighetsfullt, ingen insyn har medborgarna fått i de beslut som tagits. Tydligt tecken på det är ju Lena Hallengren hon ”glömde” vad som sades i mötet om hur viruset sprider sig..

De här mejlkonversationerna från Tegnell som visas på Aftonbladet ska man ta med stor nypa salt.
Så pinsamt att läsa när man vet att de fick order om att inte använda mejl (som är offentliga), inte heller postit? lappar. De mejl vi får se är ju så vinklade för allmänheten och för de stackars lättlurade som går på denna myt.
Citera
2020-08-13, 08:26
Medlem
Citat:
Jo Giesecke sa precis det, skall alla 10 miljoner i Sverige smittas på 1 månad så lär 2 miljoner smittas på några veckor, minst...

"”Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader/.../Jag tror det redan finns tusentals smittade i Sverige.

Och nej, det är inte influensa vi har att göra med. Det är nog bara du och Giesecke som tror fortfarande.
Suck viruset skiljer sig inte mycket från influensavirus vare sig i smittsamhet eller dödlighet! Det är fakta.Att du och många andra panikalarmister är faktaresistenta är dock pinsamt uppenbart.
Citera
2020-08-13, 08:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Med tanke på hur mycket smittspridning det finns i världen,

och hur mycket virus det finns,

så är det märkligt tyst om viruset på ytor,

ju gott om ställen att mäta på!

Minns ni Kinas "dimmspridare" de körde med lastbilar?

Tycker det är lite intressant.
Jag tycker självklart att det är bra med god handhygien vid en pandemi.
Men finns det någon studie som visar att handtvätt har en stor betydelse för att minska smittspridningen?

Med FHM-logik skulle man kunna framföra dessa argument:
- Det viktiga är att inte hosta/nysa i händerna. Att tvätta händerna kan ge en falsk känsla av säkerhet.
- Se på USA. De rekommenderar handtvätt och de har ändå stora problem med smittspridningen. Alltså hjälper det inte.
Citera
2020-08-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Melbourne. Snart i en stad nära dig.
Vad vill du ha sagt med det?
Citera
2020-08-13, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck viruset skiljer sig inte mycket från influensavirus vare sig i smittsamhet eller dödlighet! Det är fakta.Att du och många andra panikalarmister är faktaresistenta är dock pinsamt uppenbart.

Hur kommer det sig då att vi haft en överdödlighet som är högre än på många herrans år och att IVA varit i det närmaste överbelastat under hela våren/sommaren? Har du ens besökt ett sjukhus det senaste halvåret eller talat med någon som jobbar inom vården?

Hur kommer det sig att all skyddsmateriel tog slut, att 5700 människor dog, bara i Sverige, att FHM har presskonferens 2 gånger i veckan, att den här tråden finns och är längre? än den om Palmemordet, att WHO uppmanar till åtgärder som aldrig ens varit aktuella ett vanligt influensa år. Att viruset på många håll skapat totalt kaos, att många länder varit i lock-down i månader?
Citera
2020-08-13, 08:45
Medlem
Citat:

Om du inte kan redovisa det matematiska sambandet mellan immunitet och R-talet så förstår du dessvärre inte ens frågeställningen. Kan därför inte ge dig annat än 0 poäng på uppgiften i Epidemiologi
Tragikomiskt att du som uppenbarligen inte visat upp ens basala kunskaper i virologi och epidemiologi och immunologi försöker skola de som uppenbarligen kan mer om dessa läror.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-13 kl. 08:56.
Citera
2020-08-13, 08:46
Medlem
Citat:
Gunlög vill säkert väl, men sitter man 30 pers i ett klassrum hela dagen så spelar det nog mindre roll om man kramas några sekunder på rasten...Måste nog till lite radikalare åtgärder för att minska smittspridningen i skolorna. Halvklasser, sovmorgnar, utomhusundervisning, vädring, eller varför inte munskydd och "tystnadsplikt" på lektionerna?

De som rekommenderar något sånt för våra minsta borde testa själva åtminstone ett par månader. Helst hela den här kommande vintern.

Först efter det fick de uttala sig igen.
Citera
2020-08-13, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tycker det är lite intressant.
Jag tycker självklart att det är bra med god handhygien vid en pandemi.
Men finns det någon studie som visar att handtvätt har en stor betydelse för att minska smittspridningen?

Med FHM-logik skulle man kunna framföra dessa argument:
- Det viktiga är att inte hosta/nysa i händerna. Att tvätta händerna kan ge en falsk känsla av säkerhet.
- Se på USA. De rekommenderar handtvätt och de har ändå stora problem med smittspridningen. Alltså hjälper det inte.

Jo, FHM logik är märklig. Argumentationen förs bara på ett sätt som passar dem. Att smittspridning kan öka trots restriktioner och trots munskyddskrav borde ju ett barn kunna förstå. Därmed inte sagt att distansering, munskydd, handtvätt inte hjälper. Smittan hade antagligen ökat ännu mer om det inte införts.

Jag bävar inför hösten. FHM verkar inte tro på någon andra våg. Jag tror dessvärre de kommer få fel.

Gymnasier och grundskolor öppnar efter sommarsemestrarna och det tror jag kommer vara en stor trigger. GDn för Skolverket stod häromdagen på pressträff och sa att det är viktigt att gymnasieskolorna går tillbaks till någon form av normalitet. Varför är det viktigt? Och framförallt - varför är det viktigare än att hålla en samhällsfarlig smitta under kontroll?

Jag är rädd att scenerna från IVA under våren kommer att återupprepas. Vill det sig illa kan det mycket väl bli ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in