Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Du hänvisar till något som kallas korsimmunitet, men den frågan är inte utredd för nCoV-SARS-2.
Vilken form av immuniteter som förekommer är dessutom inte relevant för vilken nivå som krävs för flockimmunitet. Den är i vilket fall långt högre än den nivå man kan anta förekomma på många håll i Sverige. Det är ju knappast så att antikroppsnivåerna annars skulle variera som mycket de det gör mellan regionerna. Hade allt annat i samhället varit konstant så kunde man kanske dra slutsatsen att immunitet spelade en större roll än andra faktorer, men så är nu inte fallet.
Om du inte kan redovisa det matematiska sambandet mellan immunitet och R-talet så förstår du dessvärre inte ens frågeställningen. Kan därför inte ge dig annat än 0 poäng på uppgiften i Epidemiologi A.
Välkommen till Campus KI om du vill fördjupa dig i ämnet!
Nej, du missförstår.
Jag förstår precis hur sambandet mellan R och immunitet fungerar. Jag har en examen i teknisk fysik, och har ett beräkningsintensivt jobb, så jag har läst typ tio gånger så mycket matte som en professor på KI. Det jag inte läst är medicin.
Det handlar inte om korsimmunitet. Det handlar om partiell immunitet. Om (hypotetiskt) hela landet redan haft covid, men är mottagliga för återinfektion, fast man då är smittsam
hälften så länge (i snitt) så
halveras landets R-värde, trots att alla kan smittas en andra gång.
Sen ska man inte blanda ihop "flockimmunitet", som också används som ett flytande berepp på hur mycket R
bromsas av befolkningens immunitet (och alltså inträder redan vid den första smittsde personen) med den fullständiga flockimmunitet som kan uppstå vid massvaccinering.