Citat:
Ursprungligen postat av
Martinandersson23
Okej, jag trodde man enbart hade kontakt med 1 handläggare. Någon som går på Akassa och vet om man blir kallad till ett möte, och hur många dagar har man på sig att dyka upp på ett ungefär? Jag tänker om det är så att man ej befinner sig på den plats man är bokförd. Brukar handläggaren skriva på mejl och ge en lite "tidsutrymme" och skriva t.ex. en vecka innan man ska ses på kontoret om hen vill träffa en?
En handlingsplan var 3 månader lång när jag var arbetslös. Under den tiden blir du inte kallad till något möte. Så du kan lugnt vara borta 2.5 månader utomlands och sedan åka hem. Förutsatt du sköter ditt jobbsökande, aktivitetsrapport med sökta jobb en gång i månaden.
Det står på handlingsplanen att du ska besöka arbetsförmedlingen när 3 månader börjar närma sig för att upprätta en ny handlingsplan, om dom nu inte ändrat detta.
Skriv in dig som arbetslös, upprätta handlingsplan med en handläggare på arbetsförmedlingen och åk sedan till ett eu land. Se till så a-kassan har handlagt allt innan du sticker iväg så att alla papper är klara. Signal till a-kassan att du är arbetslös skickar arbetsförmedling till din a-kassa när du är där med handläggaren första gången för att upprätthålla första handlingsplanen.
För säkerhets skull så skulle du ju kunna be någon bekant kolla din brevlåda 1 gång i veckan, är det då post från arbetsförmedlingen be dom öppna posten. Men som sagt till 99% lugnt. Första 3 månaderna är dom lugnaste för du räknas som färsk arbetslös.
Så här är det;
Upp till 25år räknas du som ungdom. Och då blir du långtidsarbetslös efter 3 månader av arbetslöshet. Speciella åtgärder kan det bli då.
25år och uppåt räknas du som vuxen och blir långtidsarbetslös när 6 månader har gått. Så dom kan hitta på saker för dig efter 6 månader.
Risken är dock mindre ovan att dom hittar på praktik eller söka jobbkurs under corona då det är så många arbetslösa just nu.
Det är alltså en fördel att vara över 25år när man är inskriven på arbetsförmedlingen, ev åtgärder efter 6 månader istället för 3 månader.