2020-08-11, 19:54
Medlem
En fråga!

Någon som går på Akassa och vet hur det funkar om en handläggare vill träffa en?
Skriver dom på mejl t.ex. en vecka innan man ska träffas på plats?
Eller skriver/ringer dem dagen innan och säger att man ska ses?

Jag tänker mest om det är så att man ej befinner sig på sin folkbokföringsadress vid det tillfället och har svårt att dyka upp med kort varsel.

Tacksam för råd
Citera
2020-08-11, 20:27
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
En fråga!

Någon som går på Akassa och vet hur det funkar om en handläggare vill träffa en?
Skriver dom på mejl t.ex. en vecka innan man ska träffas på plats?
Eller skriver/ringer dem dagen innan och säger att man ska ses?

Jag tänker mest om det är så att man ej befinner sig på sin folkbokföringsadress vid det tillfället och har svårt att dyka upp med kort varsel.

Tacksam för råd

Har aldrig varit med om att någon handläggare på a-kassan vill träffa en personligen.
Citera
2020-08-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
1. Ja, men bara i 3 månader.

2. Nej, då står du inte till arbetsmarknadens förfogande.

3. Troligen inte, men jag skulle dra mig för att chansa på det.

De flesta a-kassor brukar gå med på 50% studier, men under högst 1 termin.
Citera
2020-08-11, 22:59
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Okej, jag trodde man enbart hade kontakt med 1 handläggare. Någon som går på Akassa och vet om man blir kallad till ett möte, och hur många dagar har man på sig att dyka upp på ett ungefär? Jag tänker om det är så att man ej befinner sig på den plats man är bokförd. Brukar handläggaren skriva på mejl och ge en lite "tidsutrymme" och skriva t.ex. en vecka innan man ska ses på kontoret om hen vill träffa en?

En handlingsplan var 3 månader lång när jag var arbetslös. Under den tiden blir du inte kallad till något möte. Så du kan lugnt vara borta 2.5 månader utomlands och sedan åka hem. Förutsatt du sköter ditt jobbsökande, aktivitetsrapport med sökta jobb en gång i månaden.

Det står på handlingsplanen att du ska besöka arbetsförmedlingen när 3 månader börjar närma sig för att upprätta en ny handlingsplan, om dom nu inte ändrat detta.

Skriv in dig som arbetslös, upprätta handlingsplan med en handläggare på arbetsförmedlingen och åk sedan till ett eu land. Se till så a-kassan har handlagt allt innan du sticker iväg så att alla papper är klara. Signal till a-kassan att du är arbetslös skickar arbetsförmedling till din a-kassa när du är där med handläggaren första gången för att upprätthålla första handlingsplanen.

För säkerhets skull så skulle du ju kunna be någon bekant kolla din brevlåda 1 gång i veckan, är det då post från arbetsförmedlingen be dom öppna posten. Men som sagt till 99% lugnt. Första 3 månaderna är dom lugnaste för du räknas som färsk arbetslös.

Så här är det;

Upp till 25år räknas du som ungdom. Och då blir du långtidsarbetslös efter 3 månader av arbetslöshet. Speciella åtgärder kan det bli då.

25år och uppåt räknas du som vuxen och blir långtidsarbetslös när 6 månader har gått. Så dom kan hitta på saker för dig efter 6 månader.

Risken är dock mindre ovan att dom hittar på praktik eller söka jobbkurs under corona då det är så många arbetslösa just nu.

Det är alltså en fördel att vara över 25år när man är inskriven på arbetsförmedlingen, ev åtgärder efter 6 månader istället för 3 månader.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-08-11 kl. 23:03.
Citera
2020-08-11, 23:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bunny menade nog att man har kontakt med flera olika handläggare, inte bara en enda.
Precis. Det fanns en orsak till varför EN skrevs med versaler, men det gick uppenbarligen TS förbi...
Citera
2020-08-12, 00:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Okej, jag trodde man enbart hade kontakt med 1 handläggare. Någon som går på Akassa och vet om man blir kallad till ett möte, och hur många dagar har man på sig att dyka upp på ett ungefär? Jag tänker om det är så att man ej befinner sig på den plats man är bokförd. Brukar handläggaren skriva på mejl och ge en lite "tidsutrymme" och skriva t.ex. en vecka innan man ska ses på kontoret om hen vill träffa en?
Som jag skrev tidigare kommer du framför allt att ha kontakt med Af via telefon, video, chat och mail. Att skriva en handlingsplan är t.ex. ingenting som i normalfallet görs vid ett fysiskt möte för arbetssökande som är relativt nyinskrivna.
Citera
2020-08-12, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Har aldrig varit med om att någon handläggare på a-kassan vill träffa en personligen.

Ber om ursäkt. Menade såklart handläggare på arbetsförmedlingen.
Citera
2020-08-12, 18:25
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Får man Akassan retroaktivt utbetalt pga deras långa handläggningstider?
Citera
2020-08-12, 20:08
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Får man Akassan retroaktivt utbetalt pga deras långa handläggningstider?

Ja.
Citera
2020-08-13, 08:55
Medlem
Om jag har ett svenskt telefonnummer och befinner mig för tillfället i Tyskland. Jag kommer snart ha möte med handläggaren. Kommer handläggaren ifrån arbetsförmedlingen se att jag ringer ifrån utlandet?
Citera
2020-08-14, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasta1980
Ja, jag antar det! In på 20:e veckan idag då 👏
Vilket datum gick du med?
Gick med alfakassan 31 mars och har inte hört ett ord ännu..
Citera
2020-08-14, 18:12
Medlem
Citat:
Om jag har ett svenskt telefonnummer och befinner mig för tillfället i Tyskland. Jag kommer snart ha möte med handläggaren. Kommer handläggaren ifrån arbetsförmedlingen se att jag ringer ifrån utlandet?
Sätt telefonen i "visa ej nummer" om du är orolig.

Jag tror dock att man har rätt att söka jobb inom EU med viss reservation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in