2020-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Som du säger är ju frågan om det är mödan värt. Det är inte enkelt att flytta allt till en ny arena och det kostar på, vi kommer inte få besked om någon publik på minst några veckor och då är vi framme i omgång 20 iaf och då har klubbarna max 5 hemmamatcher kvar.
Då skall man hinna jobba med vidrig selektering av fansen beträffande vilka som får gå, man ska sedan få ordning på allt som krävs på arenan för att ta emot publik.

Sedan är det givetvis så att det inte fungerar utanför ändå, hur skall man kontrollera när folk som ska på matchen på t.ex. Ullevi som kan ta in ca 10 med "var tredje rad" kommer till arenan? Det kommer vara smockat på vagnar/bussar dit speciellt efteråt.

Lika bra att skita i det innan man får ta in full publik. Där gör AIK rätt som inte väljer folk.

Blir det ingen publik förrän tidigast omgång 20, så håller jag med om att det är bättre att skita i det helt. Blir sportsligt orättvist om vissa klubbar kan lösa säkerhetsfrågorna och kan lira inför t ex 300-500 pers, medan andra inte klarar det (eller väljer bort det pga rättvisefrågan) och får lira inför 0 pers.

Men bör ju påpekas att Allsvenskan ligger 3-4 omgångar före Superettan och Div 1, pga alla landskampsuppehåll i höst (vad f-n dessa skulle vara bra för). Superettan har spelat 10 omgångar och Div 1 bara 9 omgångar.

Framförallt tycker jag man bör lägga fokus på att rädda Div 1-klubbarna. Det är dessa som lider mest, faktiskt. Kanske att Superettan kan köra publik sista 12-14 omgångarna, då de inte har lika stora tal att jobba med och hantera. Div 1 bör kunna köra med 100-200 pers ganska direkt, dvs när man eventuellt får.

Och Div 2 och nedåt borde tillåta publik på 50 pers redan idag, men framförallt borde den diskussionen hållits isär från diskussionen om eliten redan från början.
Citera
2020-08-07, 15:33
Medlem
Norska regeringen meddelade idag att inte öka sammankomst-gränsen till 500, 200 gäller för arrangemang där just nu. Öppningen av breddidrotten 1 september blev inställd, det är bara tre-fyra högsta serierna som får lira boll i Norge alltjämt.
Citera
2020-08-07, 16:52
Medlem
IFK Kumla i Div 2 spelar inför publik imorgon. Är väl den klubb på högst nivå som tar in folk, vad jag förstår det som. (dvs 50 pers och det handlar egentligen mestadels om personer som är engagerade i klubben på olika sätt).

Tråkigt med Ahlafors, också Div 2. se "Div 1 och lägre". (11 smittade spelare).
Citera
2020-08-08, 10:07
Medlem
Igår var jag på Babylon FK - Skinnskatteberg i division 6 i Västerås. De spelade på Wenströmska IP där det finns en cykelbana som går genom arenan på grund av att det är en byggarbetsplats runt om. Jag och en till stod på den cykelbanan, ungefär 30 meter mellan oss. Såg tre till fyra par sitta på den lilla läktaren, två och två. Mellan avbytarbåsen stod det ett gäng på 10-20 pers tätt ihop, men jag vet inte om de tillhörde lagen eller så

När det gått 60 min ungefär drog jag därifrån och åkte till Solid Park där VSK spelade i Superettan. Bakom ena målet stod det 20-30 pers med avstånd och tittade genom staketet och den genomskinliga reklamskylten. Ett gäng på 5 pers hade klättrat upp på D-plays trailer som stod bakom målet. Sen såg jag folk sitta inne på arenan också, vet dock inte om de tillhörde föreningarna eller så

Att det är folktomt på matcherna stämmer då rakt inte, bara åt det hållet kameran är riktad, på läktaren kameran finns brukar det sitta folk
Citera
2020-08-08, 10:26
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Blir det ingen publik förrän tidigast omgång 20, så håller jag med om att det är bättre att skita i det helt. Blir sportsligt orättvist om vissa klubbar kan lösa säkerhetsfrågorna och kan lira inför t ex 300-500 pers, medan andra inte klarar det (eller väljer bort det pga rättvisefrågan) och får lira inför 0 pers.

Men bör ju påpekas att Allsvenskan ligger 3-4 omgångar före Superettan och Div 1, pga alla landskampsuppehåll i höst (vad f-n dessa skulle vara bra för). Superettan har spelat 10 omgångar och Div 1 bara 9 omgångar.

Framförallt tycker jag man bör lägga fokus på att rädda Div 1-klubbarna. Det är dessa som lider mest, faktiskt. Kanske att Superettan kan köra publik sista 12-14 omgångarna, då de inte har lika stora tal att jobba med och hantera. Div 1 bör kunna köra med 100-200 pers ganska direkt, dvs när man eventuellt får.

Och Div 2 och nedåt borde tillåta publik på 50 pers redan idag, men framförallt borde den diskussionen hållits isär från diskussionen om eliten redan från början.

Enig i att det borde hållas isär.
Att fokuset och allt arbete ligger på eliten är i sig inte konstigt, det är där det är flest arbetstillfällen, det är där pengarna finns och det är dessa som kan mobilisera på ett annat sätt för att få igenom sina krav/önskemål etc.

Bredden behövs såklart, inte tu tal om annat men att det inte skett så mycket där är inte lika konstigt det är en ekonomisk fråga det med.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Igår var jag på Babylon FK - Skinnskatteberg i division 6 i Västerås. De spelade på Wenströmska IP där det finns en cykelbana som går genom arenan på grund av att det är en byggarbetsplats runt om. Jag och en till stod på den cykelbanan, ungefär 30 meter mellan oss. Såg tre till fyra par sitta på den lilla läktaren, två och två. Mellan avbytarbåsen stod det ett gäng på 10-20 pers tätt ihop, men jag vet inte om de tillhörde lagen eller så

När det gått 60 min ungefär drog jag därifrån och åkte till Solid Park där VSK spelade i Superettan. Bakom ena målet stod det 20-30 pers med avstånd och tittade genom staketet och den genomskinliga reklamskylten. Ett gäng på 5 pers hade klättrat upp på D-plays trailer som stod bakom målet. Sen såg jag folk sitta inne på arenan också, vet dock inte om de tillhörde föreningarna eller så

Att det är folktomt på matcherna stämmer då rakt inte, bara åt det hållet kameran är riktad, på läktaren kameran finns brukar det sitta folk

När man ser matcher från allsvenskan ser man ju ibland (beroende på hur kamerorna är riktade) folk på läktaren med. På Gamla syns det när vi spelar t.ex. Det handlar då om avbytare, press, vissa arenaarbetare som inte har en uppgift just då, och såklart vissa föreningsrepresentanter som är där (exempelvis den krambilden när Kennet, Pontus och Max kramas vid mål/segern i cupfinalen).
Citera
2020-08-10, 12:07
Medlem
Äntligen. Publik nu tillåtet, dvs 50 pers.
Ett egentligen självklart beslut från SvFF, och som jag tjatat om i månader.

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/svff/2020/8/svffs-riktlinjer--justering-gallande-publik/

Gäller ju framförallt de lägre serierna och det är upp till varje klubb att välja om de vill ha in publik eller fortsätta spela inför tomma läktare. Gissar att många i Div 2 och nedåt kommer ta in 50 pers nu. Kanske några i Div 1 också, men där är det ju knepigare för de som normalt har en stor publik som t ex Landskrona. Kan bli kaos om de sköter det på fel sätt, så kanske bättre att avstå helt.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-08-10 kl. 12:19.
Citera
2020-08-11, 10:54
Medlem
Kanske intressant att kolla på hur klubbarna i Div 1 löser frågan om säsongskort, då det är ganska troligt klubbarna i Allsvenskan och Superettan kör liknande upplägg om publik släpps på där senare.

T ex har Gefle sålt betydligt fler säsongskort än de kan ta in folk. Man var uppenbart förberedda och hade redan en lösning på plats när nyheten om tillåtna 50 pers kom. Tog bara någon timme så hade man publicerat info. Man kör "rullande schema", dvs anmälan, utlottning, och den som får ett ok är "out" i kommande matcher tills alla fått se en match. Därefter börjar det om på nytt.

Deras hemsida är så seg, så jag kopierat in text:

"Gefle IF Herr
Då vi har hundratals säsongskort sålda kommer vi inte att sälja lösbiljetter utan premiera våra trognaste besökare. Inför varje hemmamatch kommer du som säsongskortsinnehavare att ha möjlighet att anmäla ditt intresse av att gå på matchen. Anmälan sker via länk som publiceras på hemsidan enligt schema nedan. Är det fler än 50 personer som anmält intresse kommer lottning ske.
Dras ditt säsongskort till matchen är säsongskortet förbrukat till dess att potten ”vänder” igen, vilket sker efter max 8 omgångar, och alla säsongskortsinnhavare har fått möjlighet att gå på match.
Dras ditt säsongskort i lottningen får du ett bekräftelsemail på detta senast 17:00 sista vardagen innan match. Har du inte fått något mail har du tyvärr inte blivit tilldelad någon biljett vilket innebär att du då har möjlighet att söka biljetter på nytt nästa hemmamatch."

(källa: https://www.gefleiffotboll.se/gavlevallen-oppnar-for-publik/ )
Citera
2020-08-12, 06:31
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kanske intressant att kolla på hur klubbarna i Div 1 löser frågan om säsongskort, då det är ganska troligt klubbarna i Allsvenskan och Superettan kör liknande upplägg om publik släpps på där senare.

T ex har Gefle sålt betydligt fler säsongskort än de kan ta in folk. Man var uppenbart förberedda och hade redan en lösning på plats när nyheten om tillåtna 50 pers kom. Tog bara någon timme så hade man publicerat info. Man kör "rullande schema", dvs anmälan, utlottning, och den som får ett ok är "out" i kommande matcher tills alla fått se en match. Därefter börjar det om på nytt.

Deras hemsida är så seg, så jag kopierat in text:

"Gefle IF Herr
Då vi har hundratals säsongskort sålda kommer vi inte att sälja lösbiljetter utan premiera våra trognaste besökare. Inför varje hemmamatch kommer du som säsongskortsinnehavare att ha möjlighet att anmäla ditt intresse av att gå på matchen. Anmälan sker via länk som publiceras på hemsidan enligt schema nedan. Är det fler än 50 personer som anmält intresse kommer lottning ske.
Dras ditt säsongskort till matchen är säsongskortet förbrukat till dess att potten ”vänder” igen, vilket sker efter max 8 omgångar, och alla säsongskortsinnhavare har fått möjlighet att gå på match.
Dras ditt säsongskort i lottningen får du ett bekräftelsemail på detta senast 17:00 sista vardagen innan match. Har du inte fått något mail har du tyvärr inte blivit tilldelad någon biljett vilket innebär att du då har möjlighet att söka biljetter på nytt nästa hemmamatch."

(källa: https://www.gefleiffotboll.se/gavlevallen-oppnar-for-publik/ )

Fyfan.
Vidrig selektering av fansen.
Ska det släppas på publik ska det iaf vara så årskortarna får plats allihop.

Får verkligen hoppas att ingen allsvensk klubb gör nåt liknande.
Citera
2020-08-12, 09:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Fyfan.

Så det är bättre att inte få se någon match alls än att få se var 5:e eller nått sånt?
Citera
2020-08-12, 10:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Fyfan.

Fattar inte.
Varför är det sämre att några får se matchen än att ingen alls får se?
Du har något extremt (själviskt) rättvise tänk? Om en (=jag) ska lida så ska alla lida!?

Så länge det är rättvist (lottning) tycker jag det är bra.
Sedan blir det ju tyvärr inget plus för klubben ekonomiskt. Inga pengar in (men antagligen mera kostnader)
Citera
2020-08-12, 14:19
Medlem
RedXs avatar
Piteå i damallsvenskan är tydligen först ut med 50 åskådare på nästa hemmamatch.
Citera
2020-08-13, 06:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så det är bättre att inte få se någon match alls än att få se var 5:e eller nått sånt?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fattar inte.
Varför är det sämre att några får se matchen än att ingen alls får se?
Du har något extremt (själviskt) rättvise tänk? Om en (=jag) ska lida så ska alla lida!?

Så länge det är rättvist (lottning) tycker jag det är bra.
Sedan blir det ju tyvärr inget plus för klubben ekonomiskt. Inga pengar in (men antagligen mera kostnader)

Slår ihop svaren.
Det är ju inte sagt ett ord om när man ska tillåta publik i sådana skaror att det är värt att ens fundera på att släppa in folk i eliten.
50 pers är totalt meningslöst att släppa in, blir det 500 är även det på tok för lite för att det ska finnas nån mening i det men börjar vi snacka om var tredje stol varannan rad och på Ullevi kan vi ju få in cirka 10 och då får alla årskortare plats plus en del "ströbesökare". Då kan det vara värt det.

Sedan är det inte gratis att släppa på publik direkt, det måste ju vara lönsamt att släppa på publik annars kan vi lika gärna låta bli ty fler kostnader är inte vad nån klubb behöver.
Det är viss skillnad mot att Piteå släpper in 50pers där alla runtom är ideelt arbetande eller att man i gärdsgårdsserierna släpper in folk, det krävs en rätt mycket större "apparat" för att vi ska kunna släppa på folk.

Just nu har vi sju hemmamatcher kvar, vi kan ju glömma besked om att släppa på folk i ett par veckor till är det sagt, vilket ger oss augusti ut. Efter det är det sex hemmamatcher kvar, vi kan då iskallt räkna med att det även då är krav på betydligt färre än vad som köpt årskort.
Varför då dels släppa in folk som bara kostar för klubben, och dels uppröra folk som inte får gå trots att dessa inte missat en hemmamatch sedan Hedenhös.
Vem ska få avgöra vilken match olika får gå på? Det kommer ju inte vara direkt lika roligt för dom som får Sirius hemma i säsongsavslutningen i dec när den inte gäller något mot dom som får gå mot Bajen hemma i en sensomrigt Gbg i sep... Skillnad på motstånd etc.

Sedan som sagt, den mest brännande punkten är ju att det blir en kostnad med lite folk...
Och att som vissa i olika forum tyckt att årskortarna skall betala för sina biljetter men med förstatjing är ju bara horribelt såklart. Då är det bättre att låta oss gå in på Ullevi med årskorten och låta sällanbesökare betala multum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in