2020-08-13, 09:40
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Slår ihop svaren.
Det är ju inte sagt ett ord om när man ska tillåta publik i sådana skaror att det är värt att ens fundera på att släppa in folk i eliten.
50 pers är totalt meningslöst att släppa in, blir det 500 är även det på tok för lite för att det ska finnas nån mening i det men börjar vi snacka om var tredje stol varannan rad och på Ullevi kan vi ju få in cirka 10 och då får alla årskortare plats plus en del "ströbesökare". Då kan det vara värt det.

Sedan är det inte gratis att släppa på publik direkt, det måste ju vara lönsamt att släppa på publik annars kan vi lika gärna låta bli ty fler kostnader är inte vad nån klubb behöver.
Det är viss skillnad mot att Piteå släpper in 50pers där alla runtom är ideelt arbetande eller att man i gärdsgårdsserierna släpper in folk, det krävs en rätt mycket större "apparat" för att vi ska kunna släppa på folk.

Just nu har vi sju hemmamatcher kvar, vi kan ju glömma besked om att släppa på folk i ett par veckor till är det sagt, vilket ger oss augusti ut. Efter det är det sex hemmamatcher kvar, vi kan då iskallt räkna med att det även då är krav på betydligt färre än vad som köpt årskort.
Varför då dels släppa in folk som bara kostar för klubben, och dels uppröra folk som inte får gå trots att dessa inte missat en hemmamatch sedan Hedenhös.
Vem ska få avgöra vilken match olika får gå på? Det kommer ju inte vara direkt lika roligt för dom som får Sirius hemma i säsongsavslutningen i dec när den inte gäller något mot dom som får gå mot Bajen hemma i en sensomrigt Gbg i sep... Skillnad på motstånd etc.

Sedan som sagt, den mest brännande punkten är ju att det blir en kostnad med lite folk...
Och att som vissa i olika forum tyckt att årskortarna skall betala för sina biljetter men med förstatjing är ju bara horribelt såklart. Då är det bättre att låta oss gå in på Ullevi med årskorten och låta sällanbesökare betala multum.
Fast det var ju inte det vi pratade om. Du pratade om "Vidrig selektering av fans." när Gefle i princip kör ett rullande lottat schema och låter årskortsinnehavare gå när det är deras tur.

På vilket sätt är det sämre för dom trogna fansen att få se några matcher än inga alls?
Citera
2020-08-14, 06:19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast det var ju inte det vi pratade om. Du pratade om "Vidrig selektering av fans." när Gefle i princip kör ett rullande lottat schema och låter årskortsinnehavare gå när det är deras tur.

På vilket sätt är det sämre för dom trogna fansen att få se några matcher än inga alls?

Det blir ju inte "några matcher" i dom flesta fall i eliten. Det räcker inte arenorna till med det fåtal som släpps in.
Det innebär i nuläget att många inte ens får gå en gång. Således en vidrig selektering där det ska väljas ut vilka som får gå, man ska inte välja bland dom mest trogna.
Att sedan inte "lösbiljettare" får biljetter och kan gå är en annan sak.

Som sagt, får vi att vi kan köra på Ullevi så varenda årskortare kan gå in är det en sak då görs inget val och alla får gå. Vi ska inte hålla på och välja när inte ens alla kommer få kunna gå.
AIK har ju redan sagt att det är "alla eller ingen" t.ex.

Att sedan lag längre ner kan släppa in så gott som alla årskortare gör ju valet lättare...
Citera
2020-08-14, 10:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det blir ju inte "några matcher" i dom flesta fall i eliten. Det räcker inte arenorna till med det fåtal som släpps in.
Det innebär i nuläget att många inte ens får gå en gång. Således en vidrig selektering där det ska väljas ut vilka som får gå, man ska inte välja bland dom mest trogna.

Som sagt, får vi att vi kan köra på Ullevi så varenda årskortare kan gå in är det en sak då görs inget val och alla får gå. Vi ska inte hålla på och välja när inte ens alla kommer få kunna gå.

Att sedan lag längre ner kan släppa in så gott som alla årskortare gör ju valet lättare...
Fast det var Gefle det handlade om. Och dom gjorde ett rullande schema så att alla skulle få se några matcher.
Skulle du tycka det var ett "vidrigt selekterande av fans" om ni fick släppa in en fjärdelel av årskortarna varje match och hade ett rullande schema så att alla fick se var fjärde hemmamatch? Är det bättre i så fall att inte få se någon match?
Citera
2020-08-14, 20:11
Medlem
Citat:

Citat:
Fast det var Gefle det handlade om. Och dom gjorde ett rullande schema så att alla skulle få se några matcher.
Skulle du tycka det var ett "vidrigt selekterande av fans" om ni fick släppa in en fjärdelel av årskortarna varje match och hade ett rullande schema så att alla fick se var fjärde hemmamatch? Är det bättre i så fall att inte få se någon match?

Jag tillhör ju dom som tycker ett fåtal är bättre än inga alls och att få se en enstaka match är bättre än ingen alls, men samtidigt får man ju inse att det finns ganska spridda åsikter i frågan.

t ex Landskrona förklarar sitt ställningstagande ganska grundligt. Och väldigt likt det Kostymnisse skriver här. De kör alltså vidare med 0 hellre än att selektera.

https://landskronabois.se/2020/08/14/fortsatt-publikfritt-pa-bois-matcher/

"Landskrona BoIS är en stark medlemsförening med en bred supporterskara och har ett starkt lokalt stöd både av stadens medborgare och näringsliv. Vår publik är otroligt viktig för oss och våra medlemmar, partners och supportrar har verkligen slutit upp bakom föreningen i dessa exceptionella tider. Landskrona BoIS och Landskrona existerar och verkar i samklang.

Att vi då skulle tvingas selektera bort olika läktarsektioner eller lotta ut vilka som skulle få tillträde till Landskrona IP på matchdagar anser vi vore att minimera värdet av våra medlemmar, publik och partners. Vi är hela Landskronas förening och kan då inte selektera vem som får tillträde till våra matcher.

Utifrån den rådande samhällssituationen i kombination med ovan omständigheter har vi därför valt att fortsätta hålla Landskrona IP stängd för publik tillsvidare"

Det som är rätt hos en klubb behöver ju inte vara rätt hos en annan osv.
Citera
2020-08-15, 10:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Debatten har ju genom tråden handlat om frågan i stort, nu kom Gefle upp som senaste exemplet bara.

Vi är fortsatt tvingade att t.ex. ha ståplats stängt, redan där blir det alltså en selektering som är påtvingad, folk som vill STÅ och se matcherna får inte göra det.
Varför ska vi välja bland folk? Varför ska vissa få en fördel i att få se en grymt viktig match och vissa få se en meningslös avslutningsmatch? Då är det ju inte ens samma värde trots att man köpt samma årskortsnivå.

Det skall ALDRIG väljas vilka av oss trogna som skall gå när, oavsett läge. När alla årskortare kan gå är det ett annat läge dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tillhör ju dom som tycker ett fåtal är bättre än inga alls och att få se en enstaka match är bättre än ingen alls, men samtidigt får man ju inse att det finns ganska spridda åsikter i frågan.

t ex Landskrona förklarar sitt ställningstagande ganska grundligt. Och väldigt likt det Kostymnisse skriver här. De kör alltså vidare med 0 hellre än att selektera.

https://landskronabois.se/2020/08/14/fortsatt-publikfritt-pa-bois-matcher/

"Landskrona BoIS är en stark medlemsförening med en bred supporterskara och har ett starkt lokalt stöd både av stadens medborgare och näringsliv. Vår publik är otroligt viktig för oss och våra medlemmar, partners och supportrar har verkligen slutit upp bakom föreningen i dessa exceptionella tider. Landskrona BoIS och Landskrona existerar och verkar i samklang.

Att vi då skulle tvingas selektera bort olika läktarsektioner eller lotta ut vilka som skulle få tillträde till Landskrona IP på matchdagar anser vi vore att minimera värdet av våra medlemmar, publik och partners. Vi är hela Landskronas förening och kan då inte selektera vem som får tillträde till våra matcher.

Utifrån den rådande samhällssituationen i kombination med ovan omständigheter har vi därför valt att fortsätta hålla Landskrona IP stängd för publik tillsvidare"

Det som är rätt hos en klubb behöver ju inte vara rätt hos en annan osv.

Där steg Landskrona!
Man ska inte behöva göra det valet heller.
Citera
2020-08-15, 21:11
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Nu får du släppa stolpen och lämna Blåvitt glasögonen ett tag...
Ni skulle ju kunnna spela NY-Gammla Ullevi (för att förtydliga den arenan som Håkan Hellström spelar på och där det även finns löparbanorna) Då har ni 55 000 platser att sprida era knappa 10 000 abonnenter på. Går det ju lätt att köra var tredje stol samt sällskap på 3 ihop varannan rad.

Sen vill du ju inte köra för att du ser det som en förlustaffär.
Lite som Gnaget som skulle kunna få in alla sina säsongare också om det jobbade med tredje etaget på Friends.
Det är kommunikationsstrategi vs hyreskontrakt i grund och botten vad frågan bottnar i här.
Man ser hellre än att man får en säsong med i princip hyresfritt sett till 90% av arenans hyra än att hyr i sig på en dyrare.
Jag skrev tidigt att Djurgården kan hyra in sig på Friends tre etage får plats även om vi pratar 18 % tak per sektion och GBG får plats på friidrottsarenan.
Citera
2020-08-16, 09:59
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Nu får du släppa stolpen och lämna Blåvitt glasögonen ett tag...
Ni skulle ju kunnna spela NY-Gammla Ullevi (för att förtydliga den arenan som Håkan Hellström spelar på och där det även finns löparbanorna) Då har ni 55 000 platser att sprida era knappa 10 000 abonnenter på. Går det ju lätt att köra var tredje stol samt sällskap på 3 ihop varannan rad.

Sen vill du ju inte köra för att du ser det som en förlustaffär.
Lite som Gnaget som skulle kunna få in alla sina säsongare också om det jobbade med tredje etaget på Friends.
Det är kommunikationsstrategi vs hyreskontrakt i grund och botten vad frågan bottnar i här.
Man ser hellre än att man får en säsong med i princip hyresfritt sett till 90% av arenans hyra än att hyr i sig på en dyrare.
Jag skrev tidigt att Djurgården kan hyra in sig på Friends tre etage får plats även om vi pratar 18 % tak per sektion och GBG får plats på friidrottsarenan.

Några 55000 platser har då Ullevi aldrig tagit in på idrott. Publikrekordet ligger på 52200 ungefär men är från tiden när en förkrossande majoritet stod upp.
Idag tar arenan in cirka 35000 på fotboll lite beroende på avspärrningar etc.
Vi har vidare inga tio tusen årskortare utan 4000.
Förövrigt vet varenda en vilken arena som är vilken, Ullevi heter Ullevi och Gamla Ullevi heter just det.

AIK har ju också sagt att det inte ska väljas bland sina anhängare.
Varför skall DIF byta arena till fiendeland, visst att det förr spelades derbyn etc på Råsunda men det är ju inte direkt ett uppskattat förslag bland djurgårdare kan man tänka...

Sedan är det givetvis så att det blir en ren förlustaffär att öppna arenan och ta in folk som ändå betalar mer än vad man redan gjort via årskorten.
Att som ett fåtal individer gjort i olika forum hävda att årskortare skall betala biljetter också låter sig självfallet inte göras, lika lite som man kan låta alla årskort "försvinna" och ta hutlösa priser för att få in allt möjligt folk för att tjäna pengar.
Citera
2020-08-16, 10:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Debatten har ju genom tråden handlat om frågan i stort, nu kom Gefle upp som senaste exemplet bara.

Vi är fortsatt tvingade att t.ex. ha ståplats stängt, redan där blir det alltså en selektering som är påtvingad, folk som vill STÅ och se matcherna får inte göra det.
Varför ska vi välja bland folk? Varför ska vissa få en fördel i att få se en grymt viktig match och vissa få se en meningslös avslutningsmatch? Då är det ju inte ens samma värde trots att man köpt samma årskortsnivå.

Det skall ALDRIG väljas vilka av oss trogna som skall gå när, oavsett läge. När alla årskortare kan gå är det ett annat läge dock.
Ja, det är ju inte första gången jag stöter på det här fenomenet men jag har lika svårt att förstå det varje gång. Rättvisa är viktigare än att det är bra.. Heller inget till alla än lite till nästan alla. Eller som i detta fallet när man pratar om årskortarna: Hellre inget till alla än lite till alla, eftersom det här "lite" är lite olika lite.

Och med den sista meningen så öppnar du ju upp för att du åtminstone kan särskilja årskortarna, men trots det så använder du ståplatspubliken som ett argument någon rad ovanför..

Men som sagt, resonemanget har jag sett förut, det är bara att jag har så otroligt svårt att begripa det.
Citera
2020-08-16, 16:35
Medlem
Igår var jag på Skiljebo - Enskede. Jag var där en halvtimme innan matchstart för att vara säker på att jag var en av de 50. Jag undrade hur de skulle göra för att se till att max 50 var inne. De låste grinden och öppnade den inte förrän vid halvtid och sedan låste de den igen. Jag skulle gå och handla dricka efter halva andra halvleken. Jag gick till grinden och frågade de som stod vid grinden om de hade nyckeln, det hade de inte utan den fanns i spelarbåset. En anhörig till en av spelarna gick till båset och fick nyckeln och låste upp för oss som ville gå ut. Då var ställningen 3-0 och flera som svettades i hettan kände inte för att vara kvar.

Så löser ett lag detta. Låser in publiken. Kiosk och toaletten finns inte vid planen och folk får irritera spelarbåset för att få nyckeln. Enskede hade ett byte i mitten på första där spelaren stormade av och ville gå och duscha och var tvungen att ha en skiljeboledare med sig för att låsa upp grinden, släppa ut spelaren och sedan låsa grinden igen....
Citera
2020-08-16, 21:18
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
årdare kan man tänka...

Sedan är det givetvis så att det blir en ren förlustaffär att öppna arenan och ta in folk som ändå betalar mer än vad man redan gjort via årskorten.
Att som ett fåtal individer gjort i olika forum hävda att årskortare skall betala biljetter också låter sig självfallet inte göras, lika lite som man kan låta alla årskort "försvinna" och ta hutlösa priser för att få in allt möjligt folk för att tjäna pengar.

Jo fast för att årskortare som kanske misst sin inkomst och stämplar A-kassa ska ha årskort och inte kunna se någon fotboll kommer har ett bäst före datum på många håll och kanten. Hur många kommer handla årskort 2021 om det fortfarande är ovisst om publik?
Citera
2020-08-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Igår var jag på Skiljebo - Enskede. Jag var där en halvtimme innan matchstart för att vara säker på att jag var en av de 50. Jag undrade hur de skulle göra för att se till att max 50 var inne. De låste grinden och öppnade den inte förrän vid halvtid och sedan låste de den igen. Jag skulle gå och handla dricka efter halva andra halvleken. Jag gick till grinden och frågade de som stod vid grinden om de hade nyckeln, det hade de inte utan den fanns i spelarbåset. En anhörig till en av spelarna gick till båset och fick nyckeln och låste upp för oss som ville gå ut. Då var ställningen 3-0 och flera som svettades i hettan kände inte för att vara kvar.

Så löser ett lag detta. Låser in publiken. Kiosk och toaletten finns inte vid planen och folk får irritera spelarbåset för att få nyckeln. Enskede hade ett byte i mitten på första där spelaren stormade av och ville gå och duscha och var tvungen att ha en skiljeboledare med sig för att låsa upp grinden, släppa ut spelaren och sedan låsa grinden igen....

Haha. Eller egentligen kanske man inte skall tycka det är kul, men märkliga historier skapade av amatörmässiga föreningsmänniskor tillhör liksom charmen med svensk fotboll. Mycket som sköts uselt även i högsta serierna, men även där handlar det ju oftast om ideellt arbetande frivilliga.

Att spelare och publik blandas friskt tycker jag tillhör det mest märkliga. Blir ju inte 50 utövare plus 50 som tittar, utan 100 pers som blandas och så har det varit sedan i juni. Men kontrollanterna är ju också amatörer, så sällan något som rapporteras.

Min match igår fick förresten en 15 sekunder försenad andra halvlek. Var en äldre långsam gubbe på 70 plus som genat över planen från kiosken i paus, så alla fick vänta på att han skulle komma över långlinjen innan andra halvlek kunde starta. Många fel på en gång, men charmigt. (Han höll avstånd i alla fall - inkl på läktaren).
Citera
2020-08-17, 06:39
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ja, det är ju inte första gången jag stöter på det här fenomenet men jag har lika svårt att förstå det varje gång. Rättvisa är viktigare än att det är bra.. Heller inget till alla än lite till nästan alla. Eller som i detta fallet när man pratar om årskortarna: Hellre inget till alla än lite till alla, eftersom det här "lite" är lite olika lite.

Och med den sista meningen så öppnar du ju upp för att du åtminstone kan särskilja årskortarna, men trots det så använder du ståplatspubliken som ett argument någon rad ovanför..

Men som sagt, resonemanget har jag sett förut, det är bara att jag har så otroligt svårt att begripa det.

Det är ju dock en viss skillnad på att låta årskortarna som redan köpt sin plats komma in och att därmed i vårt fall släppa in drygt 4000personer. Dock faller det för majoriteten av klubbarna för att det ENBART medför kostnader så den grejen försvinner antagligen.

Grejen med ståplatspubliken är ju att dessa köpt årskort just till en sektion dessa föredrar men som inte kommer få nyttjas alls i ett "öppna lite"-läge. I sig förståeligt då det givetvis är svårare att hålla isär folk på en ståplats-läktare än en sittplatsdito men likväl.
Nu tycker inte jag så, men det finns sådana som också tycker det är orättvist att en som köpt ett årskort på stå för säg 1200kr får samma sektion som en som köpt för 4000.

Jag tycker helt enkelt att man inte kan säga att det är viktigare med rättvisa än att det blir bra, ty det blir ju inte bra när det inte är rättvist.

Sedan kommer detta (och gör redan) vara otroligt olika mellan olika klubbar, beroende på arenor, antal åskådare man drar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jo fast för att årskortare som kanske misst sin inkomst och stämplar A-kassa ska ha årskort och inte kunna se någon fotboll kommer har ett bäst före datum på många håll och kanten. Hur många kommer handla årskort 2021 om det fortfarande är ovisst om publik?

Det är ju en annan viktig fråga såklart.
Här har man gett en rätt bra rabatt till kommande säsongs årskort om man valt att "stå kvar" med sitt årskort för i år.
Några "nya" årskortare lär det inte bli så länge det inte är full kapacitet på arenorna dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in