Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Och fortsatt ställer ingen frågan (förutom jag här) varför i helvete SvFF motarbetar sina egna klubbar.
Elitfotbollen känns ju rökt för publik i år, men SvFF verkar ha fastnat i tänket "först publik på elitfotboll, därefter lågdivsionsfotbollen" istället för det självklara tvärtom. Idioter, säger jag. Hoppas fler följer Dalslands distriktsförbund och Skabersjö och skiter i SvFF:s svammel.
Tillhör du Dalsland distrikt? (Obs du behöver inte svara om du känner att detta på något sätt är outande)
Det du måste förstå är att de närmsta klubbarna för Svenska Fotbollsförbundet som sitter på Evenemangs(gatan/vägen) vid Friends och som inte är i SEF är följande:
Råsunda, Norrtull, Vasastans BK, Vasalund, FC Djursholm, FC(?) Sollentuna United(oklart på vad de kallar sig nu frö tiden),
Ingen av dessa klubbar tar in tresiffrigt i betalande.
Att det går annorlunda till bland bonkargäng i Dalsland och på andra orter har du redogjort för. Men det kanske fortfarande är dessa som är undatagen som bekräftar regeln?
I Vasalund, FC Djursholm och Sollentuna fall kommer man troligen tjäna mer på att en av deras junior som de har släppt vidare till SEF klubbarna i Sthlm säljs utomlands för ett par miljoner och dom de kan få solidarietsersättning enligt UEFA 15-21 development regel.
Med det sagt borde man på många ställen så som Vasalund som spelar på Skytteholm som kan lätt ta över 1000 (samma med Enskede IP och Grimsta) skärma av läktarsektionerna så att man har två separata enntreer till bägge långsidorna och att man sedan tar in 50 per långsida.
Men jag tror att det är lite där skon klämmer om SVFF skulle föreslå den lösning för exempelvis Vasalund så skulle Cenghis & co inte tycka det är mödan värt.
Du behöver dubbla entreeer dessutom kommer spelare/ledare kräva att deras gratisplåt personer ska släppas in (vem får förtur?), du har agenter, domare, funktionärer och annan personal med funktionärskort som också vill in utan att betala.
I slutändan om Vasalund nu skulle kunna hålla ett evenemang på 2x50 pers så kanske det ändå blir frågan om ett par dussin biljetter som blir kvar till betalande när alla har fått sitt.
Detta är iaf verkligheten i tre av de län som står för 50% av Rikets befolkning.