2020-08-10, 07:58
Medlem
Fler verkar ha varit på randen till självmord. Prästen Helena Edlund kallades nazist och pryddes med hakkors på Aftonbladet Kultur. Hon köper inte att Linderborg "drogs med" i drevet mot Benny Fredriksson.

Citat:
Förslagsvis hade hon någonstans, någon gång, under alla de år när hon som kulturchef på Aftonbladet först ägnade sig åt att mura upp åsiktskorridorens väggar och sedan drev meningsmotståndare nedför dess smala gränder på bästa Pamplona-manér, kunnat säga stopp. Nu räcker det. Hit, men inte längre. Åsa Linderborg har nämligen haft många tillfällen till att reflektera över sin roll och sitt agerande.

Linderborg menar att ”hon drogs med”. Låt mig vara tydlig – det är ett mirakel att inte fler har tagit livet av sig som konsekvens av Aftonbladets och Linderborgs förkärlek till att offentligt flagellera sina utsedda offer. Jag vet vad jag talar om. Jag var bokstavligen ögonblick ifrån att ta mitt liv, påskhelgen 2017, efter det jag hade förlorat min anställning som en direkt konsekvens av att Aftonbladet kultur hade framställt mig som nazist.

Citat:
Åsa Linderborg var stenhård. Hon försvarade publiceringen och menade dessutom att våra reaktioner bevisade att kampanjen var politiskt motiverad. ”Reaktionerna var förutsägbara”, skrev Linderborg. ”Att så många tagit illa vid sig, visar ju bara att #mittkors har en politisk agenda”. Linderborg kallade mig, Annika Borg, Johanna Andersson och gruppens tusentals medlemmar för ”de alldeles särskilt kränkta korsbärarmartyrerna” och hon avslutade sin text med orden: ”[De] kräver att vi ska be om ursäkt för vår publicering. Det kan ni glömma. Det kommer mera.”

http://helenaedlund.se/nej-asa-linderborg-du-drogs-inte-med-du-drev-pa/
Citera
2020-08-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Fler verkar ha varit på randen till självmord. Prästen Helena Edlund kallades nazist och pryddes med hakkors på Aftonbladet Kultur. Hon köper inte att Linderborg "drogs med" i drevet mot Benny Fredriksson.

http://helenaedlund.se/nej-asa-linderborg-du-drogs-inte-med-du-drev-pa/

Det Aftonbladet Kultur publicerade, och som fick Edlund att gå i taket, var en politisk skämtteckning, inte en skriven artikel, och den målade inte hakkors på den figur som föreställde Edlund eller något liknande. Tecknaren ändrade helt enkelt twittertaggen #mittkors till #mitthakkors i sin teckning. Det måste anses falla inom gränserna för vad man får göra inom ramen för en satirisk teckning; liknande spoofs, omgörningar och grafiska skämt förekommer ständigt på twitter ifråga om offentliga personer, eller i tryck i utländska skämttidningar och presskarikatyrer.

Edlund förklarar också detta i sin text, men den biten har du förstås klippt bort. Vad jag förstår blev hon inte kallad nazist i AB, däremot insinuerade Expressen att trion bakom #mittkors på något sätt stod nazismens idéer nära. Det faller på Expressens ansvar.

Jag har själv inte sett den aktuella skämtteckningen, men jag skulle tippa att skärpan i kvällstidningarnas avståndstagande också har att göra med att Anders Breivik beskrev sig som just en korsriddare i kamp mot islamisering av Europa och muslimer ("korsbärarmartyrer" citerar Linderborg från en text av Edlund eller någon annan av de tre bakom #mittkors, och det är nog inte medeltida korsriddare de tänkte på).

Sedan håller jag med flera här i tråden att man inte bara kan säga att om den kontroversielle personen NN har gjort eller sagt flera mycket tveksamma saker och detta uppmärksammas, men NN hotar (privat eller offentligt) med att begå självmord under trycket av debatten om detta, så måste man hålla tyst annars blir man moraliskt skyldig till att vilja mörda NN. Det fungerar inte så.

Edlund verkar (utifrån en titt på hennes blogg) vara en frifräsare med mycket speciella erfarenheter - hon har t ex både jobbat i Afghanistan, förmodligen med något svenskt projekt, och som präst och politiker (i MbS) - en som inte är rädd för att sticka ut hakan men som också kan ha lätt att rusa iväg och ta till överord. Sådana personer hamnar lätt i kläm i media, det gäller inte bara för Sverige.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-08-11 kl. 13:56.
Citera
2020-08-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det Aftonbladet Kultur publicerade, och som fick Edlund att gå i taket, var en politisk skämtteckning, inte en skriven artikel, och den målade inte hakkors på den figur som föreställde Edlund eller något liknande. Tecknaren ändrade helt enkelt twittertaggen #mittkors till #mitthakkors i sin teckning. Det måste anses falla inom gränserna för vad man får göra inom ramen för en satirisk teckning; liknande spoofs, omgörningar och grafiska skämt förekommer ständigt på twitter ifråga om offentliga personer, eller i tryck i utländska skämttidningar och presskarikatyrer.

Edlund förklarar också detta i sin text, men den biten har du förstås klippt bort. Vad jag förstår blev hon inte kallad nazist i AB, däremot insinuerade Expressen att de på något sätt stod nazismens idéer nära. Det faller på Expressens ansvar.

Sedan håller jag med flera här i tråden att man inte bara kan säga att om den kontroversielle personen NN har gjort eller sagt flera mycket tveksamma saker och detta uppmärksammas, men NN hotar (privat eller offentligt) med att begå självmord under trycket av debatten om detta, så måste man hålla tyst annars är man moraliskt skyldig till att vilja mörda NN. Det fungerar inte så.

Edlund verkar (utifrån en titt på hennes blogg) vara en frifräsare med mycket speciella erfarenheter - hon har t ex både jobbat i Afghanistan, förmodligen med något svenskt projekt, och som präst och politiker (i MbS) - en som inte är rädd för att sticka ut hakan men som också kan ha lätt att rusa iväg och ta till överord. Sådana personer hamnar lätt i kläm i media, det gäller inte bara för Sverige.

Jag klippte inte bort något ur inlägget för att vilseleda som du verkar tro, .
OK det kan kanske falla inom gränsen för det tillåtna att göra om mitt kors till mitt hakkors, det är kanske bara lite pk.
Det som ger lite kalla kårar är Linderborgs svar. Hon var alltså kulturchef på en stor tidning där man på ett raljant vis peka ut nåra tusen vanliga kvinnor som nassar för att de gjorde ett slags motsvarighet till hijabupprop, fast med kors då. Och när de blir upprörda säger Linderborg att det bevisar att det är en politisk organisation som är väl värd att jämföras med nazismen, och: "Det kommer mer".
Det är väl det här "det kommer mer" som fick Benny F att begå självmord, alltså när en stor tidning ska sätta dit någon och hotar med att gräva och bita tills benen knäcks.
Citera
2020-08-11, 18:13
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Edlund förklarar också detta i sin text, men den biten har du förstås klippt bort. Vad jag förstår blev hon inte kallad nazist i AB, däremot insinuerade Expressen att trion bakom #mittkors på något sätt stod nazismens idéer nära. Det faller på Expressens ansvar.

Jag har själv inte sett den aktuella skämtteckningen, men jag skulle tippa att skärpan i kvällstidningarnas avståndstagande också har att göra med att Anders Breivik beskrev sig som just en korsriddare i kamp mot islamisering av Europa och muslimer ("korsbärarmartyrer" citerar Linderborg från en text av Edlund eller någon annan av de tre bakom #mittkors, och det är nog inte medeltida korsriddare de tänkte på).

Sedan håller jag med flera här i tråden att man inte bara kan säga att om den kontroversielle personen NN har gjort eller sagt flera mycket tveksamma saker och detta uppmärksammas, men NN hotar (privat eller offentligt) med att begå självmord under trycket av debatten om detta, så måste man hålla tyst annars blir man moraliskt skyldig till att vilja mörda NN. Det fungerar inte så.

Det var väl både Expressen och Aftonbladet som insinuerade att mitt kors var nazister, om jag inte minns fel. De ville troligen motverka polarisering mellan kristendom och islam, och kopplade troligen mittkors till missionerande kolonialism, till nationalism och till Breivik. Kritiken som sådan var väl i sin ordning.
Men Linderborgs svar till Edlund var hotfullt och arrogant. Aftonbladet är en stor tidning, det är inte som att bli utsatt för drev på twitter, där nazistanklagelserna haglar. "Det kommer mera".
Det kanske det inte gjorde, mittkors försvann hur som helst.

Om Edlund fick sparken som en konsekvens av Aftonbladets angrepp eller inte kan förstås utomstående inte veta. Men att någon går i självmordstankar efter angrepp från våra kvällstidningar är knappast något att fnysa åt.
Citera
2020-08-11, 19:48
Medlem
Citat:

Lite märkligt att du skriver "Det måste anses falla inom gränserna för vad man får göra inom ramen för en satirisk teckning" när du inte sett den. Den är med i blogginlägget, du kan ta dig en kik.
Jag tycker inte att teckningen är det minsta kul men att den inte bör vara åtalbar. För att klargöra min ståndpunkt kring yttrandefrihetsfrågan blaha.
Att medlemmarna i mittkors blev upprörda kan inte vändas mot dem på det sätt Linderborg gjorde. Det är ohederlig argumentationsteknik.

Vet ärligt talat inte mycket om vad mittkors var för ena. De kanske var nazianstrukna och bloggerskan en dramaqueen. Eller?

När Linderborg nu pucklar på kulturvänstern och åsiktskorridoren kunde det vara intressant att höra hur hon ställer sig till sitt ställningstagande då också.
Gissar att Ivar Arpi försvarade #mittkors när det begav sig, tex.
Jag håller på och läser boken, den kommer säkert uppskattas av folket här. Rasar mot metoo och feminismen. Hatar Cissi Wallin.

Bokens titel är en blinkning till en film av Fassbinder som han gjorde som ett svar på att hans älskare begått självmord. Kan kännas lätt smaklöst som val av titel kanske.

https://en.wikipedia.org/wiki/In_a_Year_of_13_Moons
Citera
2020-08-11, 20:00
Medlem
Citat:
Lite märkligt att du skriver "Det måste anses falla inom gränserna för vad man får göra inom ramen för en satirisk teckning" när du inte sett den. Den är med i blogginlägget, du kan ta dig en kik.
Jag tycker inte att teckningen är det minsta kul men att den inte bör vara åtalbar. För att klargöra min ståndpunkt kring yttrandefrihetsfrågan blaha.
Att medlemmarna i mittkors blev upprörda kan inte vändas mot dem på det sätt Linderborg gjorde. Det är ohederlig argumentationsteknik.

Vet ärligt talat inte mycket om vad mittkors var för ena. De kanske var nazianstrukna och bloggerskan en dramaqueen. Eller?

När Linderborg nu pucklar på kulturvänstern och åsiktskorridoren kunde det vara intressant att höra hur hon ställer sig till sitt ställningstagande då också.
Jag håller på och läser boken, den kommer säkert uppskattas av folket här. Rasar mot metoo och feminismen. Hatar Cissi Wallin.

Bokens titel är en blinkning till en film av Fassbinder som han gjorde som ett svar på att hans älskare begått självmord. Kan kännas lätt smaklöst som val av titel kanske.

Åsa Linderborg är en nolla, men som alla vänsterfittor gillar de att spela förstarollen. Som Alexandra Pascalidou som hon är väldigt lik. Som är som randsom rom utanför närmaste Coop. Lika galen.

Vad som är intressant är däremot efterspelet av vad som skrevs om Mittkors.

Prästen Helena blev alltså av med sitt jobb, sin bostad. Rätt sjuka konsekvenser pga någon artikel där hon kallades nasse. Trodde inte medias makt var så stor ändå.

Det riktigt pinsamma med ÅL och andra ärkenarcissister som Paolo Roberto mm.m är att de pudlar om något där det inte finns något att pudla om.
Citera
2020-08-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Åsa Linderborg är en nolla, men som alla vänsterfittor gillar de att spela förstarollen. Som Alexandra Pascalidou som hon är väldigt lik. Som är som randsom rom utanför närmaste Coop. Lika galen.

Vad som är intressant är däremot efterspelet av vad som skrevs om Mittkors.

Prästen Helena blev alltså av med sitt jobb, sin bostad. Rätt sjuka konsekvenser pga någon artikel där hon kallades nasse. Trodde inte medias makt var så stor ändå.

Det riktigt pinsamma med ÅL och andra ärkenarcissister som Paolo Roberto mm.m är att de pudlar om något där det inte finns något att pudla om.

Kanske ännu mer intressant att Ivar Arpi (som kritiserade Linderborg apropå satirteckningen mot Mittkors, https://www.svd.se/replik-till-asa-linderborg) och Åsa Linderborg kan bli polare direkt nu när hon tar avstånd från kulturvänstern och sina tidigare skriverier. Eller ja, polare och polare, hon kan intervjua honom lite trivsamt puttrigt. Pinsamt med vindflöjlar. Men det funkar, i mediekarusellen. För en del.
Vet inget om Edlund eller varför hon blev av med jobbet, hon kanske dramatiserar.
Men gissar att det är större chans att Ivar Arpi ser till att Virtanen får tillbaks ett kneg på Aftonbladet än att han fixar jobb och bostad till dem som hängdes ut som kryptonazister.

Vafan, Paolo Roberto hade ett lagbrott att pudla om.
Citera
2020-08-11, 20:27
Medlem
Citat:
Kanske ännu mer intressant att Ivar Arpi (som kritiserade Linderborg apropå satirteckningen mot Mittkors, https://www.svd.se/replik-till-asa-linderborg) och Åsa Linderborg kan bli polare direkt nu när hon tar avstånd från kulturvänstern och sina tidigare skriverier. Eller ja, polare och polare, hon kan intervjua honom lite trivsamt puttrigt. Pinsamt med vindflöjlar. Men det funkar, i mediekarusellen. För en del.
Vet inget om Edlund eller varför hon blev av med jobbet, hon kanske dramatiserar.
Men gissar att det är större chans att Ivar Arpi ser till att Virtanen får tillbaks ett kneg på Aftonbladet än att han fixar jobb och bostad till dem som hängdes ut som kryptonazister.

Vafan, Paolo Roberto hade ett lagbrott att pudla om.

Tror egentligen de alla är kompisar i mediekarusellen, de bara fejkar sina bråk för att generera klick. Men en som garanterat stod helt utanför var nog denna präst. Det är på riktigt, IRL. Därför intressant.
Citera
2020-08-12, 07:10
Medlem
moralhoras avatar
Rejäl sågning av boken av Karin Olsson i Expressen:
https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/linderborg-latsas-vara-en-intellektuell-rambo/

Citat:
När Linderborg beskriver sina texter och uttalanden om Benny Fredriksson är det som något oerhört långt borta från henne själv. Nästan som att någon tagit kroppen i besittning, manövrerat den som i en dimma.

Paradoxalt nog är hon samtidigt mån om att beskriva sig själv som en unik och klarsynt röst. Ja, frågan är om någon annan i hela Sverige har Linderborgs integritet, mod och sanningslidelse? Hon står ensam mot massan, det är tungt, och innerst inne är hon bara den lilla kämpande arbetarflickan i Västerås. Men hon gör det. För hon är ”Natasja Kalasjnikov”, som följer i fotspåren av generationer med inopportuna kommunister.

Denna självbild av en intellektuell Rambo förklarar sannolikt varför Linderborg försöker beskriva det som händer med Benny Fredriksson som en anomali. Som att hon för en chockartad sekund tappar kompassen, blir ett rö för vinden i den orkan som skapats av Sveriges största publicister, enligt henne förvandlade från journalister till febriga metoo-aktivister.
Citera
2020-08-12, 09:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det var väl både Expressen och Aftonbladet som insinuerade att mitt kors var nazister, om jag inte minns fel. De ville troligen motverka polarisering mellan kristendom och islam, och kopplade troligen mittkors till missionerande kolonialism, till nationalism och till Breivik. Kritiken som sådan var väl i sin ordning.
Men Linderborgs svar till Edlund var hotfullt och arrogant. Aftonbladet är en stor tidning, det är inte som att bli utsatt för drev på twitter, där nazistanklagelserna haglar. "Det kommer mera".
Det kanske det inte gjorde, mittkors försvann hur som helst.

Om Edlund fick sparken som en konsekvens av Aftonbladets angrepp eller inte kan förstås utomstående inte veta. Men att någon går i självmordstankar efter angrepp från våra kvällstidningar är knappast något att fnysa åt.

Artikeln ifråga är alltså denna: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/4dVelq/kors-sa-krankt-man-kan-bli

Jag vet inte om man verkligen kan se det som att Åsa Lindeborg utlovar mer hetsjakt mot Helena Edlund här, jag läser det mer som ett allmänt försvar av grov satir riktad mot enskildas och gruppers åsikter Aftonbladet anser förtjänar den typen av satir.
Citera
2020-08-12, 10:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

.

Att medlemmarna i Mitt kors och andra blir upprörda kan förvisso vändas emot dem som Åsa Lindeborg gör.

Ivar Arpis replik är bra och står för en hållning där han försvarar yttrandefriheten och rätt till satir och användandet av hakkorset i sådan. Men för många andra handlar det om att hakkorset inte skall användas alls oavsett om det är satir, i ett resonemang analogt med det för ordet neger och mycket annat idag.

Det gäller för sådana som Fredrik Malm och även för prästen Annika Borg, en av initiativtagarna till Mitt Kors. Hennes inställning framkommer nedan. Det finns enligt henne ett samhälleligt tabu att använda hakkors alls och det har Aftonbladet brutit mot.

https://www.varldenidag.se/nyheter/kulturchef-forsvarar-grov-satirteckning-om-mitt-kors/BbbphE!a8Y7QuXOZUi8wCx@VrAK3w/

Edit. Här är förresten Flashbackdebatten om Mitt kors:

(FB) Svenska Kyrkan: Att bära kors är uppvigling
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-08-12 kl. 10:16.
Citera
2020-08-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Artikeln ifråga är alltså denna: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/4dVelq/kors-sa-krankt-man-kan-bli

Jag vet inte om man verkligen kan se det som att Åsa Lindeborg utlovar mer hetsjakt mot Helena Edlund här, jag läser det mer som ett allmänt försvar av grov satir riktad mot enskildas och gruppers åsikter Aftonbladet anser förtjänar den typen av satir.

Det är mer konsekvenserna av den negativa publiciteten som är som en tsunami, mycket större än man kan tänka sig. Det får man reda på på Edlunds blogg. Hur hon först förlorade jobbet, sen bostad, inkomstkälla m.m...
Åsa Lindeborg kanske lite aningslöst trodde att det hon skriver på Aftonbladet är långtifrån lika hårt som det andra skriver på Flashback. Men det är verkligen ljusårs skillnad. Det har också ganska stor betydelse för debatten om Flashback är en hatsajt, som mainstreammedia tycker. Kanske är den det, men det som sägs på FB får inte tillnärmelsevis lika stora konsekvenser som det som står i Aftonbladet. Och därför borde också FB-skriverier bedömas därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in