Fler verkar ha varit på randen till självmord. Prästen Helena Edlund kallades nazist och pryddes med hakkors på Aftonbladet Kultur. Hon köper inte att Linderborg "drogs med" i drevet mot Benny Fredriksson.
http://helenaedlund.se/nej-asa-linderborg-du-drogs-inte-med-du-drev-pa/
Citat:
Förslagsvis hade hon någonstans, någon gång, under alla de år när hon som kulturchef på Aftonbladet först ägnade sig åt att mura upp åsiktskorridorens väggar och sedan drev meningsmotståndare nedför dess smala gränder på bästa Pamplona-manér, kunnat säga stopp. Nu räcker det. Hit, men inte längre. Åsa Linderborg har nämligen haft många tillfällen till att reflektera över sin roll och sitt agerande.
Linderborg menar att ”hon drogs med”. Låt mig vara tydlig – det är ett mirakel att inte fler har tagit livet av sig som konsekvens av Aftonbladets och Linderborgs förkärlek till att offentligt flagellera sina utsedda offer. Jag vet vad jag talar om. Jag var bokstavligen ögonblick ifrån att ta mitt liv, påskhelgen 2017, efter det jag hade förlorat min anställning som en direkt konsekvens av att Aftonbladet kultur hade framställt mig som nazist.
Linderborg menar att ”hon drogs med”. Låt mig vara tydlig – det är ett mirakel att inte fler har tagit livet av sig som konsekvens av Aftonbladets och Linderborgs förkärlek till att offentligt flagellera sina utsedda offer. Jag vet vad jag talar om. Jag var bokstavligen ögonblick ifrån att ta mitt liv, påskhelgen 2017, efter det jag hade förlorat min anställning som en direkt konsekvens av att Aftonbladet kultur hade framställt mig som nazist.
Citat:
Åsa Linderborg var stenhård. Hon försvarade publiceringen och menade dessutom att våra reaktioner bevisade att kampanjen var politiskt motiverad. ”Reaktionerna var förutsägbara”, skrev Linderborg. ”Att så många tagit illa vid sig, visar ju bara att #mittkors har en politisk agenda”. Linderborg kallade mig, Annika Borg, Johanna Andersson och gruppens tusentals medlemmar för ”de alldeles särskilt kränkta korsbärarmartyrerna” och hon avslutade sin text med orden: ”[De] kräver att vi ska be om ursäkt för vår publicering. Det kan ni glömma. Det kommer mera.”
http://helenaedlund.se/nej-asa-linderborg-du-drogs-inte-med-du-drev-pa/